Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:46

Yasmine: mja ik zie dus geen reden om het zo scherp te zien... natuurlijk hadden ze een spotje kunnen maken over dat kinderen meer buiten zouden moeten spelen. Maar dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben ook geen spotje gemaakt over dat meisjes wat minder in de roze hoek geduwd zouden moeten worden. Of dat kinderen wel wat minder zoete zooi en wat meer groente en fruit zouden mogen eten. En ook niet over...noem maar op.

Ze hebben nu even een spotje gemaakt over jongens die wat meer ruimte zouden mogen krijgen om typische jongensdingen te doen :j

Daarmee sluiten ze meiden niet buiten. Ze sluiten niks buiten maar hebben het (nogmaals) nu gewoon even over ouderwetse typische jongensdingen waar imo niks mis mee is om het beestje gewoon bij de naam te noemen.

Van die rare stunts uithalen zijn gewoon typische jongensdingen, daar zijn meiden over het algemeen te verstandig voor ;)

Dat er ook sommige meiden zijn die van die rare streken uithalen en sommige verstandige jongens er niks mee hebben doet daar toch niks aan af.

Als ik zeg dat ik bananen heerlijk vind, dan sluit ik appels toch ook niet buiten? Maar ik heb het gewoon even over bananen :P

_Yasmine_

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:51

Maar wel als je zegt dat bananen een jongensding is, dan zeg je indirect dat appels dat niet of minder is voor mijn gevoel.

Ik vind het ook niet erg dat het nu een spotje voor jongens is. Prima, jongens zullen andere dingen nodig hebben. Maar wat mij dwarszit is het honkjesdenken, het weer willen onderverdelen en benadrukken van dingen. Ik vind het namelijk helemaal geen typische jongensdingen :n Het is juist dat soort dingen die ik liever neutraal zie! Niet A of B maar meer A en/of B :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:02

Jongens en meisjes: gelijkwaardig maar niet hetzelfde. Paardensport dressuur: 80/90% van de deelnemers is meisje/vrouw. Met enige regelmaat startlijsten met 100% meiden.
KNHS: tijd voor een Sire momentje?? Of is het gewoon zo dat dressuur meer meiden trekt en springen bijv. meer jongens, gewoon omdat het zo gaat?
Welke tak vd paardensport is genderneutraal?(ook weer zo'n hip modewoord)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:04

Nee er is niemand 100% jongen of 100% meisje maar biologisch gezien zijn er nu eenmaal verschillen. Jongens zullen eerder helemaal smerig van de modder thuiskomen dan meisjes. Jongens zullen waarschijnlijk meer stoeien dan meisjes. Hoort allemaal bij het natuurlijk geprogrammeerde gedragspatroon. Het is nu eenmaal zo dat meisjes veel meer verbaal ingesteld zijn dan jongens.

Ik krijg echt kriebeltjes van het woord "genderneutraal"

En ik vind juist in het onderwijs dat we veel te weinig aandacht hebben voor manier waarop jongens vaker leren. Het learning-by-doing. Vroeger ging je als jongen vaak in de leer om een vak te leren. Nu zit je als VMBO-basis leerling autotechniek circa de helft van de tijd in de schoolbanken omdat er zonodig klassikaal les gegeven moet worden. Is dat slecht? Nee niet persé: het is goed dat leerlingen leren om stil te zitten en hun mond te houden. Sluit het aan bij de behoefte van deze groep en sluit het aan bij hun manier van leren? Dat vraag ik me af. En dan maar strooien met diagnoses ADHD en dyslexie.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:05

CharleyT, Dus als het typisch een vrouwending is dat dressuur kunnen we maar beter minder mannen een dressuurinstructie opleiding laten doen? Of hoe bedoel je dit?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:11

_black_rose_ schreef:
Nee er is niemand 100% jongen of 100% meisje maar biologisch gezien zijn er nu eenmaal verschillen. Jongens zullen eerder helemaal smerig van de modder thuiskomen dan meisjes. Jongens zullen waarschijnlijk meer stoeien dan meisjes. Hoort allemaal bij het natuurlijk geprogrammeerde gedragspatroon. Het is nu eenmaal zo dat meisjes veel meer verbaal ingesteld zijn dan jongens.

Ik krijg echt kriebeltjes van het woord "genderneutraal"

En ik vind juist in het onderwijs dat we veel te weinig aandacht hebben voor manier waarop jongens vaker leren. Het learning-by-doing. Vroeger ging je als jongen vaak in de leer om een vak te leren. Nu zit je als VMBO-basis leerling autotechniek circa de helft van de tijd in de schoolbanken omdat er zonodig klassikaal les gegeven moet worden. Is dat slecht? Nee niet persé: het is goed dat leerlingen leren om stil te zitten en hun mond te houden. Sluit het aan bij de behoefte van deze groep en sluit het aan bij hun manier van leren? Dat vraag ik me af. En dan maar strooien met diagnoses ADHD en dyslexie.

Ik ben nu een jaar of 2 uit het onderwijs maar zelfs toen werd er, zeker op het VMBO, al weinig klassikaal meer lesgegeven omdat dat niet met het nieuwe leren strookte.

En dyslexie is niet iets van tegenwoordig, maar gewoon een stoornis, het ouderwetse leesblindheid. Aantoonbaar en niet zo hip.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:17

_Yasmine_ schreef:
CharleyT, Dus als het typisch een vrouwending is dat dressuur kunnen we maar beter minder mannen een dressuurinstructie opleiding laten doen? Of hoe bedoel je dit?

Geen idee, dat moet je niet aan mij vragen. Ik constateer alleen dat gezien de verdeling meisjes/jongens op de startlijsten dressuur super populair is bij de meiden.
Het lijkt erop dat dressuur meer een vrouwending is. Waarom dat zo is daar mogen de geleerden antwoord op geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:33

_Yasmine_ schreef:
Maar wel als je zegt dat bananen een jongensding is, dan zeg je indirect dat appels dat niet of minder is voor mijn gevoel.

Ik vind het ook niet erg dat het nu een spotje voor jongens is. Prima, jongens zullen andere dingen nodig hebben. Maar wat mij dwarszit is het honkjesdenken, het weer willen onderverdelen en benadrukken van dingen. Ik vind het namelijk helemaal geen typische jongensdingen :n Het is juist dat soort dingen die ik liever neutraal zie! Niet A of B maar meer A en/of B :)

Welnee, als ik zeg dat bananen typisch voor jongens zijn, dan zeg ik he-le-maal niks over appels dus is het ook onzinnig om aan te nemen dat ik dan wel zal vinden dat die niet voor jongens zijn...je hebt immers géén idee wat ik daarvan vind :)

Vind jij het geen typische jongensdingen dan: om je eigen scheet in de fik te steken, vlak achter een springschans van een nog niet half doordachte fietsstunt te gaan zitten om te bewijzen hoe stoer je bent, elkaar met stokken te lijf gaan, een potje vechten... dat ZIJN gewoon typische jongensdingen, daar hoeven we niet raar over te doen toch door dat te ontkennen?

En ja hoe lüllig dat dan ook weer klinkt tegenover de jongens: meiden doen dat soort dingen niet zo snel omdat die verstandiger zijn :) En dan komen we weer uit bij wat in het spotje gezegd wordt: jongens moeten het blijkbaar eerst ervaren voordat ze snappen dat het niet zo slim is :P

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:38

Of doen meiden die dingen niet omdat heel hun leven verteld is dat het voor jongens is? Er is al zolang hokjesleven dat ik niet durf te zeggen of dat van nature zo is of omdat het zo hoort?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:41

Bij een aantal dingen zal dat best zo zijn dat het aangeleerd gedrag is :j

Maar dit soort boevenstreken wordt jongetjes ook afgeraden of zelfs verboden door hun ouders en ze doen het toch :P Hebben daar gewoon een enorme behoefte aan. (en nee niet allemaal maar jongens in het algemeen wel).

Bij jongetjes zie je gewoon al heel jong dat die toch andere interesses hebben dan meisjes, en dat die (over het algemeen) wat wilder zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:45

pmarena schreef:
Ze hebben nu even een spotje gemaakt over jongens die wat meer ruimte zouden mogen krijgen om typische jongensdingen te doen :j

Alleen zijn er dus geen 'typische jongensdingen'.

Citaat:
Van die rare stunts uithalen zijn gewoon typische jongensdingen, daar zijn meiden over het algemeen te verstandig voor ;)

Dit is dus het soort rare beeldvorming dat zowel jongens als meiden schaadt. Dit is geen goedkoop grapje, dit is het beeld dat schade doet. Dit is dat maakt dat jongens op jonge leeftijd vaker als probleemleerling gezien worden, vaker negatief benaderd worden, sneller uitvallen op school.
Niet omdat ze niet mogen ravotten, maar omdat dit soort stereotypen worden herhaald. (Oh, als grapje, want dan kun je doen alsof het niet echt was. Maar dat is precies hoe grapjes vaak werken: ze zijn wel echt. Dat zijn ze bij pesten en dat zijn ze bij het herhalen van dit soort zaken. Als je het niet bedoelt moet je het niet zeggen, ook niet als grapje.)

En dit maakt ook dat jongens daadwerkelijker vaker gevaarlijke en schadelijke dingen doen, zoals vandalisme, vechtpartijen, criminaliteit... als we jongens vanaf jongsafaan leren dat dat erbij hoort, dat het 'typisch jongensgedrag' is, en we daar vaak eerder om lachen dan het als een probleem zien, maakt dat ze dat ook doen.
En dan blijkt dat een deel daarvan dat nog steeds doet als ze ouder worden. Natuurlijk, kinderen doen voor een deel wat ze geleerd wordt - dat is niet echt verrassend toch? Maar met alle negatieve gevolgen van dien, want eigenlijk is het natuurlijk niet echt leuk als een stel dronken jongens elkaar de loef afsteekt en jouw tuin vernielt ofzo, of als er regelmatig grote politiemachten op de been gebracht moeten worden omdat men geweld en agressie als een leuk tijdverdrijf ziet (voetbalhooligans, vechtpartijen bij het uitgaan, dat soort dingen.)

En voor meiden net zo goed. Want er wordt ook een grens gezet wat bij meiden hoort: verstandig zijn, je mond houden, goed presteren... en later in grotere getale tegen het glazen plafond aanknallen of uitvallen met een burnout, omdat blijkt dat braaf je mond houden ook nadelen heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:51

Joh hoe kom je erbij dat ik een grapje maak? Ik ben namelijk bloedserieus over typische jongensstreken :j Ik vind dat absoluut geen verzinsel maar gewoon de simpele waarheid en vind het weer belachelijk dat mensen dergelijke verschillen weer weg proberen te poetsen.

En lachen om slecht gedrag doe ik ook al niet.

Wil je dat "stel dronken jongens dat rottigheid uithaalt" voorkomen dan doe je er goed aan om te beseffen dat dit dus inderdaad vaak jongens betreft en die sneller zulk gedrag vertonen :)*

Doen alsof dat niet zo is daar schiet je imo echt niets mee op.

Onderkennen dat het er is staat natuurlijk niet gelijk aan ze maar de vrije teugel geven om helemaal losgeslagen hun gang te gaan :P

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:21

Geen idee waar ze het over hebben :D
Afbeelding

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:04

Afbeelding
En ik heb wel 1000 foto's van mijn dochter zo. Kan me niets schelen, ik ben ook altijd sneller smerig dan manlief _O-
Ik vind dat ze zo heerlijk mogen ontdekken binnen de ruime kaders die ik ze geef. Ik stoor me dus idd aan het spotje, het zou voor alle kinderen moeten gelden!

Oja en wbt leerkrachten, bij ons (speciaal onderwijs) zijn juist de vrouwelijke leerkrachten die met de leerlingen op echt survival kamp zijn geweest, incl slapen in bivak en 4 dagen niet douchen :')
Wat hebben we genoten van onze stuiterballen die het moeilijk hebben in de klas, maar goud zijn in dit soort activiteiten!
Laatst bijgewerkt door chipie17 op 26-07-17 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:10

8nnemiek schreef:
Ik vind niet dat jongens te vrij moeten worden gelaten. Kijk naar andere culturen, waar jongens mogen doen en laten wat ze willen, en daar zie je dan ook direct de jeugdcriminaliteit stijgen. Dat jongens lekker ruig spelen, prima, maar ik vind het wel belangrijk dat ze respect hebben naar ouderen en weten wanneer ze braaf moeten zijn. Stoer doen gaat te vaak ten koste van anderen. Jongens die van zichzelf teveel energie of aggressie hebben zou ik bv op een vechtsport zetten, laat ze daar lekker gecontroleerd stoom afblazen.

idd!

Binnen de klas hetzelfde gedrag belonen en bestraffen, jongen of meisje. Op het schoolplein zoeken ze maar uit wat ze doen, zolang er maar respect is voor elkaar en elkaars bezittingen. Ook dan: wat bij meisjes niet wordt getolereerd, hoeft bij jongens ook niet te worden getolereerd.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:16

Heerlijk chipie17! Zo hoort het nu ook gewoon. Geen onderscheid tussen jongens en meisjes, maar lekker buitenspelen en vies en nat mogen worden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:20

Ik vind dit een heel mooi filmpje trouwens!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:25

Het klussen in huis word hier ook door m'n eigen vrouwen handen gedaan. Het is maar net hoe handig je bent toch? Mijn dochter zal het in de toekomst dus ook van mij meekrijgen. Mijn vriend heeft niks van zijn ouders mee gekregen hij mocht vroeger namelijk ook niet vies worden of rommel en herrie maken (zelfs hagelslag was verboden in huis). Dus ergens snap ik het spotje wel maar de situatie van m'n vriend was hetzelfde gebleven als hij een meisje was geweest. Dus het zou dan logischer zijn in mijn ogen als ze er een gender neutraal spotje van hadden gemaakt. Laat kinderen kind zijn!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:26

vibabu schreef:
Vanmorgen vond ik de tekst van een defensiefoto wel weer erg passend. Jongens, houden jullie ook zo van kruipen door de modder? solliciteer dan nu bij het korps mariniers :').

Er hebben afgelopen maanden wat meisjes/vrouwen gesolliceerd bij Korps Mariniers en Commando's, maar die zijn niet eens door de keuring gekomen, laat staan dat ze de opleiding (kunnen) voltooien. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:33

pmarena schreef:
Wil je dat "stel dronken jongens dat rottigheid uithaalt" voorkomen dan doe je er goed aan om te beseffen dat dit dus inderdaad vaak jongens betreft en die sneller zulk gedrag vertonen :)*

Maar het probleem is dat door het zo voor te stellen, we jongens meer die richting opduwen dan weghouden. Dat we kinderen meer nadelen dan voordelen bezorgen. Waarom zou je iets doen dat (aantoonbaar, bewezen) nadelen heeft? Om gelijk te hebben? "Zo is het nou eenmaal dus laten we vooral niet proberen om daar wat aan te veranderen" en dan later constateren "zie je wel, het is nou eenmaal zo!"

We houden een selffulfilling prophecy in stand. Ten koste van kinderen.

En stel je gewoon eens voor dat er een bevriend stel bij jullie op bezoek is met kinderen. En die kinderen spelen wat met de lego of zijn aan het kleuren ofzo, en luisteren tegelijkertijd zo'n beetje mee met wat er gezegd wordt. En die horen dan 'tsja, meisjes zijn nou eenmaal meestal verstandiger dan jongens.'

Kinderen nemen dat soort dingen op. Dat is toch een afschuwelijk vooroordeel om aan kinderen mee te geven?

Citaat:
Onderkennen dat het er is staat natuurlijk niet gelijk aan ze maar de vrije teugel geven om helemaal losgeslagen hun gang te gaan :P

Dat is dus in zekere zin precies wel waar SIRE toe oproept. Daarom is het ook zo kwalijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:28

Nah dat zien we dan anders blijkbaar :)

Ik zie niet dat SIRE oproept om jongens losgeslagen hun gang te laten gaan.
Ik zie dat ze (terecht) aangeven dat (veel) jongens nu eenmaal dingen leren door ze te doen.

Iedereen weet / herkent toch wel dat jongens dingen willen doen waarvan meiden denken: waar slaat dat nou toch op, doe niet zo raar. Zoals het aansteken van je eigen scheet of elkaar met stokken slaan :P

En ik zie er ook weinig slechts in als kinderen de waarheid horen, ook al is die niet voor iedereen even leuk.

Dus ja het is lüllig voor onze kleine kerel als die hoort dat ik of een ander zegt dat meiden nu eenmaal vaak wat verstandiger zijn, of zich sneller ontwikkelen (praten vaak beter op jongere leeftijd bijvoorbeeld) maar daar hoeft hij zich imo niet rot door te voelen.

Want ten eerste hebben we het over algemeenheden waar individuen altijd vanaf kunnen wijken :)
En ten tweede hoeft verstandiger zijn niet altijd leuker te zijn ;) En zijn jongetjes bvb. vaak weer sterker ofzo...iedereen heeft nu eenmaal zijn sterkere en zwakkere punten en daar hoef je niet moeilijk over te doen vind ik :)

Dat getrut doet meestal meer kwaad dan goed. En dan nog, het kan ook een uitdaging zijn toch om op persoonlijk vlak het tegendeel te bewijzen :)

En als ouders dingen zeggen die je zelf niet vindt kloppen: dat is óók gezond :P
Leren dat niet iedereen het met elkaar eens hoeft te zijn en dat dat gewoon kan en mag :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:34

@pmarena, het punt is juist dat meisjes geacht worden verstandiger te zíjn. En braver, en rustiger.
En dat betekent dat meisjes die wel ravotten en kleren vuil maken te horen krijgen dat ze geen echt meisje zijn.
Jongens krijgen niet te horen dat hun identiteit niet klopt, dat ze onnatuurlijk bezig zijn en te raar doen voor hun sexe.
Meisjes wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:42

Nature VS Nurture. Of, self fulfilling prophecy. Heel triest.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:53

Dus ik was vroeger een jongen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:12

Jongens krijgen dat denk ik helaas nog vaker te horen. Dat ze een watje zijn, toch geen meisje zijn, dat ze wel stoer moeten, doen niet mogen huilen. Ik denk dat een jongen die ballet wil doen nog net iets vaker opgetrokken wenkbrauwen krijgt dan meisjes die karate willen doen ofzo. En dat docenten en ouders hetzelfde gedrag sneller als negatief interpreteren is ook niet echt fijn.

Meisjes en vrouwen krijgen het later in andere vorm terug (stomweg genegeerd en niet gezien worden, op allerlei fronten. Er worden bv meer diagnoses gemist zowel psychisch als fysiek, en vrouwen raken vaker overspannen en krijgen minder carrierekansen.)

Dat dit in 2017, met alle kennis over psychologie en sociologie nog een issue is :x |o Dat we nog steeds denken dat het ok is om onnauwkeurige vooroordelen makkelijk te herhalen, ook al weten we dat ze negatieve gevolgen hebben. Dat we echt prima kunnen omgaan met kinderen, gewoon als kinderen, en ze lekker met kinderspeelgoed kunnen laten spelen gewoon net wat ze zelf leuk vinden, maar dat we het toch nodig vinden om heel wat kinderen iedere keer even het gevoel te geven dat ze minder waard zijn, alleen maar omdat ze zijn ingedeeld bij een bepaalde groep.

Ik vind het onvoorstelbaar :n (En ouders die denken dat het gezond is om hun kinderen neer te halen? En dat die kinderen zich dan misschien juist gaan bewijzen? Geen goed woord voor over.)