Dienstplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:42

Shenavallie schreef:
En daar verwar je dienstplicht met een beroepsmilitair. Dienstplicht is er om in geval van nood in eigen land het land te kunnen beschermen. Niet om uitgezonden te worden, want daar zijn beroepsmilitairen voor.
Citaat:
Sinds Napoleon Bonaparte de dienstplicht invoerde, zijn dienstplichtigen afgereisd naar Rusland, België, Indonesië, Korea, Nieuw Guinea en Libanon.

Ik zeg niet dat dit een goed idee is - ik vind het door jou genoemde onderscheid zinnig.

Maar het feit dat dienstplicht kan leiden tot uitzending is helaas realiteit.
Citaat:
Dat was in WOII ook het geval, helaas. Daar werden mensen zogenaamd 'ter sollicitatie' aangeboden om naar een kamp in Amersfoort te gaan, waarna ze doorgestuurd werden naar Berlijn, Letland, Rusland, et cetera. Vaak zonder dat ze wisten wat er aan de hand was.

...deed je dat niet, moest je onderduiken.
Deed je het wel, werd je geacht vrijwillig in vreemde krijgsdienst te zijn getreden en was je stante pede je Nederlanderschap kwijt. (De meesten hebben het na 1945 wel weer teruggekregen na kortere of langere tijd in de gevangenis.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:43

@ Janneke2: Klopt, inderdaad. Misschien off-topic, maar wellicht herinner je je nog de documentaires "Terug naar huis" en "Zwarte Soldaten" nog, daar werd dit ook verteld.

@Gaby: Er is geen geld, zeggen ze. Wel als dat geld niet naar de EU/Brussel doorgesluisd wordt. Er moet nu weer zoveel miljard naar Griekenland, hoorde ik van de week op het nieuws. Het ene gat met het andere dichten, maar daarmee wel voorbij gaan aan andere zaken.

Schemerdier

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:51

Oh neen, gaan we die kant weer op :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:52

Welke kant? Links, rechts of recht door zee? :D

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:56

Jennyj01 schreef:
Carol_Beer schreef:
Tegen, ik snap het nut niet zo, ik ben een mens met m'n eigen toekomst, dat gaan andere mede"mensen" niet voor mij beslissen, juist omdat dat al zoveel gebeurd in de maatschappij, hoeft het niet nog meer te worden.

Maar als jij je eigen mening en vrijheid wil behouden voor je , zelf besloten toekomst, zal er toch iemand moeten zijn die die vrijheid kan waarborgen. Nu klinkt het als wel de lusten en niet de lasten. Of vind je dat je daar zelf niks aan hoeft bij te dragen?

Ik zou zeggen; als jij het zo leuk vind en er plezier in hebt, ga je gang!!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:13

Janneke2 schreef:
Shenavallie schreef:
En daar verwar je dienstplicht met een beroepsmilitair. Dienstplicht is er om in geval van nood in eigen land het land te kunnen beschermen. Niet om uitgezonden te worden, want daar zijn beroepsmilitairen voor.

Sinds Napoleon Bonaparte de dienstplicht invoerde, zijn dienstplichtigen afgereisd naar Rusland, België, Indonesië, Korea, Nieuw Guinea en Libanon.

Ik zeg niet dat dit een goed idee is - ik vind het door jou genoemde onderscheid zinnig.

Maar het feit dat dienstplicht kan leiden tot uitzending is helaas realiteit.

Uit dat rijtje zijn eigenlijk alleen Rusland, Korea en Libanon uitzendingen geweest, waarvan Rusland ook nog eens onder een buitenlandse bezetter.
België, Indië en Nieuw Guinea waren eerder binnenlandse missies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:14

Carol_Beer schreef:
Ik zou zeggen; als jij het zo leuk vind en er plezier in hebt, ga je gang!!!

Inderdaad.
Volgens mij betalen we allemaal belasting en een deel van het belastinggeld wordt gebruikt om een professioneel leger van te betalen.

We hebben dus zowel de lusten als de lasten en dragen dus wel degelijk iets bij (geld).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:01

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:25

Er wordt in het artikel gesproken van twintigers en dertigers. Dan kun je moeilijk de ouders verantwoordelijk stellen. Handhaving, samenscholingsverbod, lik-op-stuk beleid bij overlast en vernielingen lijken mij hier eerder aan de orde. Kortom, ik vind dit artikel er weer met de haren bijgesleept - zal wel iets te maken hebben met het feit dat het hier om merendeels allochtonen gaat. De reacties onder het artikel liegen er ook niet om (link leggen met vluchtelingen en asielzoekers terwijl het hier om mensen gaat met een NL paspoort).

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van dienstplicht, zeker niet bij wijze van disciplinering/heropvoeding. Het leger is geen heropvoedingskamp. Wel lijkt het mij nuttig als in het voortgezet onderwijs veel meer aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van maatschappelijk norm- en verantwoordelijkheidsbesef.
Niet alleen binnen de schoolmuren, maar ook daarbuiten (dmv stages, excursies, projecten).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:32

Ik ben mobiel Online. Dan zie je de berichten eronder niet.

Het probleem is hier altijd de jeugd geweest die uiteraard ouder wordt en niets veranderd daarna.
Van oudsher is dit een tokkie wijk met nu steeds meer allochtonen.
Deze wijk is altijd al berucht geweest.
Maar nooit wat aan gedaan. Dat klopt.
Maar de ouders lieten het ook altijd maar op het beloop. Want als ze buiten op straat zijn heb je er zelf geen last van.
En daar zit het begin punt van aanpak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:35

Ligt dat probleem dan niet ook gewoon aan de wijk zelf, dat daar niks aangeboden wordt aan jongeren om zich op te storten ipv maar een beetje doelloos rondhangen....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:38

Nee.
Er is daar echt van alles gedaan en geprobeerd.
Maar het is daar echt een soort zoekt soort wijk en de rest verdwijnt als het kan.
Helaas kan niet iedereen dat. En die worden lastig gevallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:40

Zonde...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:49

Ja is ook.
Als de politie moet komen weten ze ook dat ze nooit met 1 persoon er op af mogen gaan.
Dat zegt genoeg lijkt me.
En die jongens vinden lastig vallen veel stoerder dan iets doen wat aangeboden word.

Dit is echt precies de doelgroep die ik bedoelde bij laat die maar wel eens verplicht op komen draven. Nee niet als dienstplicht wel als plicht.

Laat ze overdag maar in uniform naar school.
Zelf koken en bed opmaken.
Optijd opstaan en weer slapen.
Aan auto's sleutelen om te leren.
Nou verzin het maar.
Maar niet schelden en intimideren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:54

oomens schreef:
Janneke2 schreef:

Uit dat rijtje zijn eigenlijk alleen Rusland, Korea en Libanon uitzendingen geweest, waarvan Rusland ook nog eens onder een buitenlandse bezetter.
België, Indië en Nieuw Guinea waren eerder binnenlandse missies.

Tja - "binnenlandse oorlog".
Wij, Nederlanders vonden dat dat land van ons was, de Belgen en de Indonesiërs, inclusief Nieuw Guinea vonden iets anders. ("Het" recept voor oorlog...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:57

Dienstplicht tot daar aan toe, maar imo kan je NIEMAND verplichten om met een geweer te gaan zwaaien. Ik zou dat in ieder geval nooit doen, en niemand mag mij daartoe dwingen aangezien ik principiëel tegen geweld ben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:02

bruintje123 schreef:
Nee.
Er is daar echt van alles gedaan en geprobeerd.
Maar het is daar echt een soort zoekt soort wijk en de rest verdwijnt als het kan.
Helaas kan niet iedereen dat. En die worden lastig gevallen.

Ik heb geen idee of je het over 1 specifieke wijk hebt of over de hele 'lijst van Vogelaar'.

Mijn vraag luidt doorgaans: hoe prettig is het wonen in zo'n wijk? Goede huizen met een tuintje, of veel gehorige hoogbouw? Woningen die goed geïsoleerd zijn, of waar je je scheel betaalt aan energie en toch nog schimmel in huis hebt?

En de basisschool in de wijk - hoe hoog staat die aangeschreven? Of vallen er gaten mbt personeel (groot verloop, veel ziekte/ uitval, etc.) Is er uitgebreid muziekles en gym en een mooie eindmusical...?

Zo nee - laat de opvolger van Vogelaar dat eerst maar eens regelen. (En tja, naar de letter van de wet heeft Voglaar niet eens een opvolger...)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:36

Een mooie eindmusical? Dat lijkt me nou niet de hoogste prioriteit als het gaat om het verbeteren van de situatie in een achterstandswijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:44

Natuurlijk is dat op zichzelf genomen niet de hoofdzaak.

Ik kom uit een onderwijs familie, een mooie eindmusical betekent vaak dat het onderwijzend personeel niet op het tandvlees loopt, dat er een paar ouders wat hand- en spandiensten verlenen en het levert ont-zet-tend trotse kinderen op. Waar vervolgens de ouders weer trots en blij van worden.

(Ik had natuurlijk ook als graadmeter van de school het woord, nu ja: de kreet 'cito scores' kunnen gebruiken - maar ik word wel eens moe van het cijferfetisjisme.
Zaken als betrokken zijn, je samen ergens voor inspannen en daarna blij zijn met het mooie resultaat zijn niet zo meetbaar. Maar voor de sfeer in de wijk kan een goede musical veel doen.
Er zijn zelfs scholen waar men besluit dat de ter plekke opgerichte toneelvereniging vaker voorstellingen gaat geven...)

PS: not to mention dat aandacht voor muziek de cito scores eerder doet stijgen dan doet afnemen, ook al wordt er minder tijd aan rekenen en taal besteed.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 12:19

Resistance schreef:
Dienstplicht tot daar aan toe, maar imo kan je NIEMAND verplichten om met een geweer te gaan zwaaien. Ik zou dat in ieder geval nooit doen, en niemand mag mij daartoe dwingen aangezien ik principiëel tegen geweld ben.

Ik ben ook tegen geweld, echter het is wel fijn dat ALS er hier iets gebeurt, dat men dan wel weet hoe alles werkt en hoe te handelen op welke moment. Het zou een losgeslagen gebeuren worden met ongeleide projectielen als je niet op elkaar ingespeeld bent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:48

We hebben gewoon nog steeds de wet gewetensbezwaren militaire dienst (...en ook nog een stel andere wetten mbt gewetenskwesties...).

Ehbo etc is natuurlijk hartstikke nuttig. ("Wat te doen bij hartinfarct, andere ellende tot aan massa hysterie aan toe.")

In geval van vijandelijke bezetting zijn totaal andere vaardigheden dan de militaire aan de orde.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:51

Janneke2 schreef:
lIn geval van vijandelijke bezetting zijn totaal andere vaardigheden dan de militaire aan de orde.

Zoals? Is het voorkomen of oplossen van die bezetting dan geen prioriteit?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:13

Oomens, meen je die vraag serieus?
Het Nederlandse leger capituleerde op 14 mei 1940 (met uitzondering van Zeeland). Reken maar dat de bezetter ogenblikkelijk aan de slag ging om alle militaire dan wel "strategische" zaken hetzij te slopen hetzij nadrukkelijk in eigen handen te hebben en te houden.

Voorkomen van bezetting is in principe prima, maar was de vraag niet.
Het ""oplossen"" van de bezetting is iets wat doorgaans gebeurt door een leger van buiten af.
In onze verlicht tijd :j kan een en ander ook via onderhandelingen, vaak via VN verband, economische sancties etc.
Maar er zijn wel gevallen bekend waar de bezetter zelf zich heeft teruggetrokken. Dan gaat het over zaken als non coöperatie, informatie lekken en wat al niet die maken dat de bezetting hetzij economisch hetzij militair strategisch meer kost dan opbrengt.

Edit: bedenk dat het voorkomen van bezetting ook niet noodzakelijkerwijs militair hoeft te zijn.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-06-17 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:28

Shenavallie schreef:
Resistance schreef:

Ik ben ook tegen geweld, echter het is wel fijn dat ALS er hier iets gebeurt, dat men dan wel weet hoe alles werkt en hoe te handelen op welke moment. Het zou een losgeslagen gebeuren worden met ongeleide projectielen als je niet op elkaar ingespeeld bent.

Als er iets gebeurt zoals oorlog, komt dat door conflicten tussen verschillende autoriteiten. Ik weiger om op die manier op te komen voor "mijn land", terwijl de veroorzakers van het gebeuren op hun kont zitten. Ik doe er simpelweg niet aan mee. En lui? Dat ben ik niet. Ik werk keihard om te bereiken wat ik wil bereiken, net zoals vele andere jongeren die dat doen en net zoals ik een enorme studieschuld opbouwen. Ik investeer veel in mijn toekomst; ik wens niet dat dat ondebroken wordt door een dienstplicht die mij zelf verder niets oplevert. Wordt (een deel van) mijn studieschuld kwijtgescholden? Dan pas zou ik erover gaan nadenken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 14:34

Oh, op dat gebied geef ik je helemaal gelijk: voor wat hoort wat. Als je de opkomstplicht zou hebben, zou er ook wat aan de studiekosten gedaan moeten worden.

Maar volgens mij heb jij geen dienstplicht, dat krijgen vooralsnog alleen de jongens. Hoewel het ongetwijfeld bij sommige meiden ook geen kwaad zal doen om opgeroepen te worden. :D