Doden na explosies concert Ariana Grande in Manchester

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:22

bigone schreef:
Ik merk aan de jongeren om mij heen en dan heb ik het over de generatie die met internet is groot geworden al jaren een mentale hardheid bij dit soort drama's. Ik kan me nog goed de Faroramp herinneren maar alleen uit de krant en de meest verschrikkelijke beelden werden niet geplaatst. Tegenwoordig, zie MI17 , zie je de dodelijke slachtoffers sóchtends al op je mobiel bij het ontbijt voorbij komen. En er word rustig doorgescrolt. Logisch, je ziet zo ontzettend veel ellende dat het je inderdaad niet meer raakt tot het bij jezelf gebeurt of in je omgeving.

Ik vraag me af of het 'de internetgeneratie' is , of de 'ik heb 9/11 bewust meegemaakt generatie'. het is ook gewoon maar mijn gevoel, want 9/11 is iets dat bij mij blijft als de eerste echte grote ramp die ik bewust mee gemaakt heb, maar daar hebben ze alle dramatische beelden toch tot het einde toe blijven herhalen, en das te meer beelden dat iemand had over mensen die uit de toren sprongen, des te beter werd je nieuwsuitzending. Ik weet niet of het daarvoor zo was, maar ik vraag me af of ze daar al niet een bepaalde grens zijn overgestoken. Natuurlijk met social media is het nog makkelijker en nog sneller om al die beelden openbaar te maken en verspreiden. Maar 9/11 vond ik op dat moment gewoon super snel gaan met die beelden.

Popstra

Re: Doden na explosies concert Ariana Grande in Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:29

Ik kan me wel nog de aanslagen herinneren van de IRA destijds. Zo ook de ETA in Spanje..
Waren ook niet mis.
Er was toen nog geen social media, je zag het alleen op het nieuws en in de krant.
9/11 was mega... Ik denk voor iedereen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:32

Onbegrijpelijk dat iemand met een rugzak op die plek terecht kon komen.

'Beveiliging concert was gebrekkig'

De Britse krant The Guardian meldt dat verschillende bezoekers van het concert van Ariana Grande dinsdagochtend klagen over de gebrekkige controle bij de ingang. Volgens een Tsjechische vrouw die bij het concert was was er "absoluut geen veiligheidscontrole" en werden mensen binnen gelaten zonder dat hun tassen werden doorgelicht.

Op Twitter zeggen bezoekers van andere concerten in de Manchester Arena dat hun tassen voorheen ook nooit gecontroleerd werden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:37

Oh dat is wel echt oliebol... Zou Ariana Grande zich dan ook niet heel schuldig voelen? Niet dat het haar schuld is, verre van, want zij heeft waarschijnlijk geen zeggenschap in security enzo? Maar kan me voorstellen dat het voor haar echt zo'n poedersuiker gevoel moet zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:49

Onbegrijpelijk vind ik nu ook weer erover.

we kunnen toch niet overal paranoia worden en bij elke bijeenkomst iedereen met rugzakken tegenhouden?
dat is net wat ze willen,ons enorme angst inboezemen,niemand meer laten vertrouwen.

en wat ik zeker weet,stel dat we op een punt komen niemand met een rugzak meer te vertrouwen,dan slikken ze ergens wel minibommen in ofzo om toch opnieuw een aanslag te kunnen plegen.

laat ons gewoon doen wat we anders doen. laat jongeren en mensen naar een optreden gaan met rugzak(daar kan evengoed een fles drank en een foto-toestel inzitten)
maar we kunnen toch niet massaal gaan toegeven aan angst en niets of niemand meer vertrouwen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:50

Het laatste wat ik gelezen heb is dat de explosie zich buiten de venue plaatsvond? Er werd gezegd dat het 'in a public space' was, vlak buiten waar het concert plaatsvind. Is hier nieuw bericht over?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:51

dat was al van in het begin bekend dacht ik?

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:55

ja het gebeurde er buiten in de stationshal (?) die aan de arena vast zit, geloof ik

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:05

Killyenn schreef:
Het laatste wat ik gelezen heb is dat de explosie zich buiten de venue plaatsvond? Er werd gezegd dat het 'in a public space' was, vlak buiten waar het concert plaatsvind. Is hier nieuw bericht over?

Nee het gebeurde in de foyer van de concertzaal. Dan ben je dus al binnen. Moet zeggen dat er in NL wel gecontroleerd wordt en je dus met een rugzak niet zomaar binnen staat. Niet dat je er alles mee kunt tegen houden, maar toch.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-05-17 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:06

Het gebeurde volgens de NOS3 Live van zojuist (waar je vragen kon stellen) nog vóór de plek waar de kaartjes gecontroleerd worden. Er was dus helemaal nog geen sprake van fouilleren of tassen checken.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:08

Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is. Maar wel voor mensen die zeggen: we kunnen niet overal tassen controleren. Waarom niet? Als ik naar een kleiner festival (bijv. Dance4Liberation) ga, word mijn tas toch ook gecontroleerd? Niet voor explosiven maar hij word wel gecontroleerd.

Ik vind dit echt verschrikkelijk, zelf denk ik ook dat dit een manier is om dus zodra die generatie kinderen volwassen zijn, zij met een stuk minder zijn dan de huidige generatie. Maar ik vind wel dat mensen het erger vinden als er iets in Europa gebeurt dan bijvoorbeeld Syrië, hoeveel kinderen zijn daar al wel niet gestorven? En leven er altijd in angst? In Nederland, heel poedersuiker gezegd, denk je niet iedere dag: wanneer komt de volgende bom op ons vallen?

Het neemt absoluut niet weg dat dit een verschrikkelijke gebeurtenis is, maar het voelt wel voor mij dat dit zwaarder voelt voor mensen dan wat er in oorlogslanden gebeurt... Wat heb ik het te doen met Ariana Grande nu!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:17

kesha1 schreef:
Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is. Maar wel voor mensen die zeggen: we kunnen niet overal tassen controleren. Waarom niet? Als ik naar een kleiner festival (bijv. Dance4Liberation) ga, word mijn tas toch ook gecontroleerd? Niet voor explosiven maar hij word wel gecontroleerd.

Ik vind dit echt verschrikkelijk, zelf denk ik ook dat dit een manier is om dus zodra die generatie kinderen volwassen zijn, zij met een stuk minder zijn dan de huidige generatie. Maar ik vind wel dat mensen het erger vinden als er iets in Europa gebeurt dan bijvoorbeeld Syrië, hoeveel kinderen zijn daar al wel niet gestorven? En leven er altijd in angst? In Nederland, heel poedersuiker gezegd, denk je niet iedere dag: wanneer komt de volgende bom op ons vallen?

Het neemt absoluut niet weg dat dit een verschrikkelijke gebeurtenis is, maar het voelt wel voor mij dat dit zwaarder voelt voor mensen dan wat er in oorlogslanden gebeurt... Wat heb ik het te doen met Ariana Grande nu!

Ik denk wel dat als iemand echt een aanslag wil plegen, het vrijwel onmogelijk is om dat voor te zijn. Helaas. Je hebt zeker een punt dat er dagelijks veel mensen sterven en dat daar minder aandacht voor is. Maar ik denk dat het wel heel menselijk is om je meer betrokken te voelen bij situaties waarin je je beter kunt verplaatsen. Neem mij: ik heb een tienerdochter, zij zou met haar nichtje naar het concert in Antwerpen gaan. Toen ik vannacht las dat er zoveel kinderen slachtoffer zijn, stroomden de tranen over mijn wangen. Toen ik las dat ouders via Twitter hun kinderen zochten, huilde ik nog wat harder. Waarschijnlijk omdat ik zo meevoelde met de ouders en de slachtoffers. Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel, maar hopelijk komt het een beetje over.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:18

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:20

Oei SayaJones, dat is inderdaad wel heel walgelijk. Heeft imo weinig meer met satire te maken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:23

bigone schreef:
chevax schreef:
Waarom is het toch zo belangrijk voor sommigen in dit topic om hun gelijk te krijgen als het gaat over wat je moet doen en vooral, wat de mensen gisteren hadden moeten doen. Ik ben zo benieuwd hoe de mensen die zo stellig weten hoe het moet in de praktijk zouden handelen. Je kunt dit echt niet vergelijken met de brandoefening bij jou op het bedrijf waar je zo koelbloedig kalm bleef.

Amen, en waarom het hier nog niet is gebeurt, geen idee maar men kan er zeker van zijn dat, hoe erger IS in het nauw word gebracht hoe meer Lone Wolfs er rond zullen lopen en aanslagen plegen. Het georganiseerde terrorisme maakt plaats voor je collega, buurman, die aardige vent van drie hoog, die winkelbediende die altijd zo correct is. Met andere woorden, ze zijn er maar niemand weet wanneer ze over de rand gaan.

Je bedoeld:

Hoe meer onschuldige slachtoffers in het Midden Oosten vallen hoe meer Lone Wolfs er rond zullen lopen en aanslagen plegen*

Oh en ik praat IS zeker niet goed, ik haat ze echt. Maar zolang het Westen niet stopt met bombarderen stoppen zij ook niet en nogmaals zijn alleen onschuldige burgers hier slachtoffer van, daar en hier. Zij zijn boos vanwege de miljoenen burgerslachtoffers die daar vallen. Maar dat is een ver-van-je-bedshow natuurlijk. Familie wordt boos en sommige gaan erg ver in wraak nemen. Helaas worden hiermee niet de schuldigen geraakt (degene die daar complete volken uitmoorden maar ook degene die het hier doen) maar burgers zoals jij en ik die er niks mee te maken (willen) hebben. :(

Edit; bericht is trouwens niet alleen aan jou bedoeld :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:24

Babootje schreef:
Onbegrijpelijk dat iemand met een rugzak op die plek terecht kon komen.

'Beveiliging concert was gebrekkig'

De Britse krant The Guardian meldt dat verschillende bezoekers van het concert van Ariana Grande dinsdagochtend klagen over de gebrekkige controle bij de ingang. Volgens een Tsjechische vrouw die bij het concert was was er "absoluut geen veiligheidscontrole" en werden mensen binnen gelaten zonder dat hun tassen werden doorgelicht.

Op Twitter zeggen bezoekers van andere concerten in de Manchester Arena dat hun tassen voorheen ook nooit gecontroleerd werden.

Ik was afgelopen week nog bij een concert in de MEN Arena, en dr werden echt wel tassen gecheckt. Dit is gebeurd in de Foyer aan het einde van het concert, daar waar ouders wachten op hun kinderen. Daar kan iedereen binnen komen (zit ook vast aan het trein station) dus daar is helemaal geen tassen controle.

Je kan geen 22.000 mensen compleet fouilleren voor een concert, dan moet je de deuren wel al zo vroeg open gooien, dat is geen doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:31

bigone schreef:
chevax schreef:
Waarom is het toch zo belangrijk voor sommigen in dit topic om hun gelijk te krijgen als het gaat over wat je moet doen en vooral, wat de mensen gisteren hadden moeten doen. Ik ben zo benieuwd hoe de mensen die zo stellig weten hoe het moet in de praktijk zouden handelen. Je kunt dit echt niet vergelijken met de brandoefening bij jou op het bedrijf waar je zo koelbloedig kalm bleef.

Amen, en waarom het hier nog niet is gebeurt, geen idee maar men kan er zeker van zijn dat, hoe erger IS in het nauw word gebracht hoe meer Lone Wolfs er rond zullen lopen en aanslagen plegen. Het georganiseerde terrorisme maakt plaats voor je collega, buurman, die aardige vent van drie hoog, die winkelbediende die altijd zo correct is. Met andere woorden, ze zijn er maar niemand weet wanneer ze over de rand gaan.

Je bedoeld:

Hoe meer onschuldige slachtoffers in het Midden Oosten vallen hoe meer Lone Wolfs er rond zullen lopen en aanslagen plegen*

Oh en ik praat IS zeker niet goed, ik haat ze echt. Maar zolang het Westen niet stopt met bombarderen stoppen zij ook niet en nogmaals zijn alleen onschuldige burgers hier slachtoffer van, daar en hier. Zij zijn boos vanwege de miljoenen burgerslachtoffers die daar vallen. Maar dat is een ver-van-je-bedshow natuurlijk. Familie wordt boos en sommige gaan erg ver in wraak nemen. Helaas worden hiermee niet de schuldigen geraakt (degene die daar complete volken uitmoorden maar ook degene die het hier doen) maar burgers zoals jij en ik die er niks mee te maken (willen) hebben. :(

Edit; bericht is trouwens niet alleen aan jou bedoeld :)[/quote]
Dit heeft totaal niets met IS te maken, ik heb er zo genoeg van dat alles maar terug gevoerd word op de onschuldige burgerslachtoffers die vallen door het Westen. Waarom denk je dat het Westen dit doet, niet om burgerslachtoffers te maken. En zolang IS zich omringt door menselijke schilden zullen er inderdaad doden vallen. Maar dit is niet alleen nu bezig, IRA, Rote Armee Fraction , Baskenland en noem ze maar op, dit is van alle tijden. Maar zeggen dat het Westen eerst moet stoppen en dat dan IS stopt? Dan leef je dus echt in dromenland, zij willen een totaal Islamitische wereld en daarom is IS dus bezig met deze vuile oorlog en niet als reactie op het bestrijden van hun.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:35

Ja ik denk ook niet dat het opgelost raakt door IS gewoon zijn gangetje te laten gaan. Dan nemen ze daar straks heel de boel over met alle moorden, kalifaten en stenigingen van onschuldige vrouwen vandien. Wat zij doen is gewoon niet menselijk en moet afgestraft worden, misschien niet door het westen, dat klopt. Maar gewoon hun gangetje laten gaan om de lieve vrede te bewaren? Dat lijk me erg gevaarlijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:36

Ik ben het wel eens met bigones, denken dat het stopt als "wij" stoppen werkt niet zo. Helaas zijn er veel oorlogen, onrusten en al sinds mensenheugenis vallen mensen elkaar aan in naam van het geloof. Ik denk dat IS nooit zal stoppen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:40

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:41

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:44

Sorry, ik volg niet alles wat de media schrijft. Ik ben al eens begonnen met uitzoeken waarom deze radicale partijen zijn ontstaan.

Amerika twijfelt aan of dit wel van IS komt - dus misschien was het wel echt een vader van wie vrouw en 5 kinderen vermoord zijn door een laffe drone aanval vanuit de lucht op een huis waar misschien wel 10% kans is dat daar een IS strijder zit - en dat er dan 10 andere huizen vernield worden - nee dat is niet erg. Dat is gewoon misbruik maken van het feit dat het daar allemaal niet zo in de puntjes is geregeld als hier..

Nee klopt. IS mogen ze van mij allemaal kapot maken, net zo goed. Ben ik absoluut met jullie eens! Maar ik ben het niet helemaal eens met de manier waarop. Want op die manier vallen veel te veel onschuldige doden, ook aan 'onze' kant. Walgelijk, dat IS en hun idealen, heb je helemaal gelijk in.

Maar ik mag niet speculeren over de waarom van deze terrorist en wil hier ook eigenlijk in dit topic niet meer op in gaan, vind ik niet erg respectvol tegenover alle slachtoffers. Vind het echter wel een interessante discussie dus als iemand er op in wil gaan, be my guest per PB.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:48

Over IS gesproken. Ze zijn vandaag een moordpartij begonnen in Marawi. Scholen en ziekenhuizen worden gebombardeerd en beschoten. Afschuwelijk...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:49

Cayenne schreef:
Over IS gesproken. Ze zijn vandaag een moordpartij begonnen in Marawi. Scholen en ziekenhuizen worden gebombardeerd en beschoten. Afschuwelijk...

Dat word dan weer niet zo uitgebreid besproken op nos/nu.nl/ad/telegraaf :/

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:52

maura schreef:
SayaJones schreef:
De speld heeft ook weer eens een walgelijk satire geplaatst |o
https://speld.nl/2017/05/23/niet-te-vro ... te-plegen/

Dat lijkt mij toch echt heel duidelijk sarcasme, de woede over de aanslag druipt er vanaf.

Ja dit is juist geschreven om aan te geven dat geen argumenten/achtergronden kunnen goedpraten wat er gebeurd is.