Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:48

Ik ben absoluut stil. Ik vind het mega respectloos dat mensen er bewust voor kiezen dit niet te zijn, bij mijn ouders in het dorp zijn vaak jongelui die expres om 20u toeterend door de straat rijden.

Normaal kijken we thuis naar het verslag op de Dam, maar nu gaan we naar de herdenking hier in het dorp.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:48

Chiave schreef:
Klinkt heel banketstaaf dit, maar ik denk dat je wel onthouden hebt dat er 6 miljoen joden op gruwelijke wijze zijn vermoord, mishandeld en vergast? Voor mij is dat reden genoeg om stil te zijn, die twee minuten. Herdenken kan iedereen trouwens op z'n eigen manier doen. Kaarsje branden, film kijken, herdenking bezoeken, kerkdienst bezoeken...

Vergeet niet dat de tweede wereldoorlog meer is dan de holocaust, waarbij in totaal wereldwijd zo'n 72 miljoen (!!!) slachtoffers gevallen zijn...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:58

Celiien schreef:
purny schreef:
Wat is er 15 Augustus gebeurd?

officieel einde wo2 door de overgave van de japanners (rondom nederlands-indië etc. had japan zich nog niet overgeven. zaten nog heel veel mensen vast in de zogenoemde jappenkampen.)

Ah dank je! Die datum heb ik dan weer niet meegekregen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:01

purny schreef:
Wat is er 15 Augustus gebeurd?

Capitulatie van de Japanners. Wat uiteindelijk heeft geleid tot een onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië, waarbij mijn grootvader omkwam en mijn grootmoeder als kersverse weduwe gedwongen naar een vreemd land (Nederland) moest verhuizen. En wat in mijn familie best veel gevolgen gehad heeft.

Maar in elk geval waren mijn ooms toen uiteindelijk weer bij de rest van het gezin, en hoefden mijn grootmoeder, ooms, tante en vader niet meer in een kamp te wonen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:07

Dank je wel Koper. Dat moet wel heftig geweest zijn.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:09

Ik ben zeker stil straks. Elk jaar weer. :)

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:13

Tuurlijk stil !
Bizar als mensen dat niet doen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:22

Ieder jaar ben ik op 4 mei 2 minuten stil, met de tv aan op Nederland 1.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:24

Ik ga er wel mijn best voor doen, maar ben heel slecht in tijden (geen tv ook op deze locatie en beperkt internet). Eerdere jaren ging ik naar de dodenherdenkingstocht, waardoor het juiste moment makkelijker was (en daar vooraf liep je dan al een min of meer stille tocht, van tevoren een steentje meenemen voor het jodenmonument). Dit jaar gaat dat niet met de reistijd (verhuisd), maar zelfs als het niet precies om 20.00 is, zal ik deze avond absoluut 2 minuten stil zijn. Morgen wel naar Wageningen om op de berg daar tussen de oude voertuigen en legerkampen te lopen. Veteranen en historici te horen spreken over de tijd toen.

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:26

Altijd stil. Zelfs toen we 2 jaar terug in Madrid waren. Zijn we met elkaar bij elkaar gaan staan waren met 10 man en zijn toen stil geweest. Onze kinderen zijn ook altijd stil.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:36

Ik ben ook stil. Mijn vader heeft nog bewust de oorlog meegemaakt en familie en vrienden zien sterven. Hij was 12 toen de oorlog voorbij was. Hij heeft allerlei gruwelijke maar ook 'mooie' verhalen.

Zoals dat ze naast het spoor woonden en uiteindelijk gingen verhuizen omdat het daar te gevaarlijk werd. Het was in Beilen en de trein naar Westerbork kwam er langs. Daar werd ook op gebombardeerd. In ieder geval liep mijn vader als jochie altijd het spoor langs en joden gooiden dan brieven naar buiten. Hun laatste brieven aan hun geliefden. Die bracht hij naar huis de opa zorgde ervoor dat ze gepost werden.

Opa en oma zaten ook in het verzet. Oma maakte kogels thuis en opa werd opgeroepen als er een Canadees vliegtuig geraakt was. Als de piloot zich met een parachute had weten te redden werd het een race tegen de Duitsers om hem te vinden. Als opa of de anderen in zijn 'groep' hem vond zorgde hij voor transport richting Appelscha en vanaf daar namen andere verzetstrijders het over om de piloot weer thuis te krijgen.

Het voordeel was, opa werkte als hoofdknecht voor een NSB boer en ondanks dat het hele dorp hem ervoor uitspuugde (behalve het verzet die beter wist) zorgde dat wel dat hij in het geniep veel kon doen. Zo had hij joden op het terrein van de boer ondergedoken en ook de piloten bleven daar wel eens enkele uren kg dagen. Geen Duitser die bij de NSB boer ging zoeken.

Op de dag van bevrijding is opa met een pistool naar de NSB boer gelopen, heeft aangebeld en verteld dat hij al die tijd in het verzet zat en er al jaren joden op zijn terrein waren ondergedoken en daarna heeft hij hem dood geschoten.

En zo nog heel wat verhalen. Dat mijn vader op de kanonnen zat als de Duitsers Canadezen uit de lucht schoten. Dat toen ze bevrijd waren hij zijn eerste stukje chocola had gekregen van een Canadees op de bevrijding en sindsdien hij elke dag een stuk chocola eet, dat hij en zijn vrienden een geweer vonden, dat er geschoten werd en een kogel zo door de kinderwagen van zijn baby broertje ging, die hem dus net had gemist. We hebben nog een foto van de kinderwagen met het gat in de kap. En tijdens een huwelijk van zijn oom, gingen ze met paard en wagen en stoet erachter wandelend richting hun huis voor het feest. Kwam er een vliegtuig en die schoot op de wagen. Iedereen dook in de sloot, maar de paarden en ook het bruidspaar in de wagen waren doorzeeft. Dat heeft mijn vader dus voor altijd op zijn netvlies staan.

Dus ja, ik ben altijd twee minuten stil, waar dan ook. Uit respect voor mijn vader en mijn oma en opa, een opa die ik nooit gekend heb maar die met hand en tand voor ook mijn vrijheid heeft gestreden.

Ik word er ook bijna emotioneel van terwijl ik het schrijf haha. Mijn vader heeft me over de jaren veel verteld, met een lach maar ook vaak met een traan. Hij was heel jong en hij heeft het geluk gehad dat het hele gezin niks ernstigs is overkomen, maar hij heeft veel nare dingen gezien, die een kind niet hoort te zien.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:05

Zeker stil!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:08

Ik ben altijd stil op 4 mei, echter niet alleen voor de slachtoffers van WOII, maar ook voor de slachtoffers van alle oorlogen, aanslagen, hongersnoden, natuurrampen en ziektes die nu nog op de wereld bestaan.
Want hoewel wij als nederlanders vrij zijn, en wij ongelooflijk veel geluk hebben in dit tijdperk en dit land geboren te zijn, is er nog lang geen vrede op de wereld, en daar moet ook aan gedacht worden vind ik.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:14

Ik ben ook altijd stil, of ik nu op het paard zit, in de trein of auto zit of gewoon achter de pc zit, ik ben altijd 2 minuten stil. Dat sommige mensen het niet doen moeten ze zelf weten, maar ik vind die keuze zelf belachelijk en ontzettend onbeschoft, ik zal dan ook altijd gewoon stil zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:15

Vroeger in NL heb ik de twee minuten stilte altijd met alle respect in acht genomen. Ook wel eens een kleine herdenking bij een lokaal monument bijgewoond.

Nu, op de Canarische Eilanden ligt het anders. Hier worden andere dingen herdacht. Als ik geen gasten heb sta ik echt even stil bij Nederland, als ik wel gasten heb ga ik door met werken en weet ik van mezelf dat ik toch wel regelmatig stilsta bij alles wat er in die tijd is gebeurd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:15

Yup! Stil! Telefoon op stil, geen internet, wel tv aan, maar op ned 1. Ik kijk altijd naar de kranslegging op de dam.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:26

ElineS schreef:
Ik ben ook stil. Mijn vader heeft nog bewust de oorlog meegemaakt en familie en vrienden zien sterven. Hij was 12 toen de oorlog voorbij was. Hij heeft allerlei gruwelijke maar ook 'mooie' verhalen.

Zoals dat ze naast het spoor woonden en uiteindelijk gingen verhuizen omdat het daar te gevaarlijk werd. Het was in Beilen en de trein naar Westerbork kwam er langs. Daar werd ook op gebombardeerd. In ieder geval liep mijn vader als jochie altijd het spoor langs en joden gooiden dan brieven naar buiten. Hun laatste brieven aan hun geliefden. Die bracht hij naar huis de opa zorgde ervoor dat ze gepost werden.

Opa en oma zaten ook in het verzet. Oma maakte kogels thuis en opa werd opgeroepen als er een Canadees vliegtuig geraakt was. Als de piloot zich met een parachute had weten te redden werd het een race tegen de Duitsers om hem te vinden. Als opa of de anderen in zijn 'groep' hem vond zorgde hij voor transport richting Appelscha en vanaf daar namen andere verzetstrijders het over om de piloot weer thuis te krijgen.

Het voordeel was, opa werkte als hoofdknecht voor een NSB boer en ondanks dat het hele dorp hem ervoor uitspuugde (behalve het verzet die beter wist) zorgde dat wel dat hij in het geniep veel kon doen. Zo had hij joden op het terrein van de boer ondergedoken en ook de piloten bleven daar wel eens enkele uren kg dagen. Geen Duitser die bij de NSB boer ging zoeken.

Op de dag van bevrijding is opa met een pistool naar de NSB boer gelopen, heeft aangebeld en verteld dat hij al die tijd in het verzet zat en er al jaren joden op zijn terrein waren ondergedoken en daarna heeft hij hem dood geschoten.

En zo nog heel wat verhalen. Dat mijn vader op de kanonnen zat als de Duitsers Canadezen uit de lucht schoten. Dat toen ze bevrijd waren hij zijn eerste stukje chocola had gekregen van een Canadees op de bevrijding en sindsdien hij elke dag een stuk chocola eet, dat hij en zijn vrienden een geweer vonden, dat er geschoten werd en een kogel zo door de kinderwagen van zijn baby broertje ging, die hem dus net had gemist. We hebben nog een foto van de kinderwagen met het gat in de kap. En tijdens een huwelijk van zijn oom, gingen ze met paard en wagen en stoet erachter wandelend richting hun huis voor het feest. Kwam er een vliegtuig en die schoot op de wagen. Iedereen dook in de sloot, maar de paarden en ook het bruidspaar in de wagen waren doorzeeft. Dat heeft mijn vader dus voor altijd op zijn netvlies staan.

Dus ja, ik ben altijd twee minuten stil, waar dan ook. Uit respect voor mijn vader en mijn oma en opa, een opa die ik nooit gekend heb maar die met hand en tand voor ook mijn vrijheid heeft gestreden.

Ik word er ook bijna emotioneel van terwijl ik het schrijf haha. Mijn vader heeft me over de jaren veel verteld, met een lach maar ook vaak met een traan. Hij was heel jong en hij heeft het geluk gehad dat het hele gezin niks ernstigs is overkomen, maar hij heeft veel nare dingen gezien, die een kind niet hoort te zien.

Mooi verhaal.. respect voor je opa _/-\o_

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:36

Wel stil, maar gewoon omdat het hoort.

Weet eigenlijk niet waarom ik zo plichtsgetrouw ben, misschien omdat ik vind dat je moet snappen dat dit niet nog eens moet gebeuren :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:36

Wij zijn dan ook ieder jaar stil. Mijn kinderen van 6 en 9 ook, dat hebben we ze aan jongs af aan meegegeven. In onze boerderij hebben tijdens de oorlog duitsers gezeten. Mijn schoonvader was toen 11 jaar en heeft toen met het gezin in de kelder moeten leven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:39

ElineS schreef:

Indrukwekkend verhaal. Hier is er in de buurt (Moerdijkbrug, Willemstad, Zevenbergen) heel erg gevochten en mijn schoonvader heeft waarschijnlijk ook erg heftige dingen meegemaakt. Alleen is hij erg gesloten en verteld er nooit over, net zoals mijn opa (toen hij nog leefde) en oma.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:47

finnens schreef:
Ik vergeet het meestal. Moet eerlijk zeggen dat als ik dit topic niet had gezien ik ook vrolijk verder zou praten.

Erbij stilstaan doe ik zeker wel, maar niet alleen op een 'georganiseerd moment'.

En dat is nu net het probleem, op het moment dat het georganiseerde moment van 4 en 5 mei word afgeschaft is het ook voorbij met herinneren. Ik ben stil om 8 uur. Niemand hoeft er verder aan mee te doen, wil je niet achter de kudde aanlopen, prima. Maar bedenk dan dat door de mensen die hier herdacht worden iedereen wel kan kiezen om binnen of buiten de gebaande paden te lopen. WEl of niet achter de kudde aan te lopen. Dat noemen ze vrijheid en die is heel zwaar bevochten. Ik heb in de loop der jaren alle militaire begraafplaatsen in Nederland bezocht, daar krijgt vier mei een gezicht. Ik raad het iedereen aan om dat te doen, indrukwekkend en om nooit te vergeten wat voor groot geschenk we hebben gekregen doordat al deze jonge mensen gestorven zijn. En het staat iedereen vrij om op andere dagen er aan te denken maar dit is iets wat nooit vergeten mag worden, vier mei herinneren dat je vijf mei de vrijheid door kunt geven.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:55

Nu ned1 aan en alles even uit.
Laatst bijgewerkt door Deni11 op 04-05-17 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:07

Kreeg net een paar seconden in de eerste minuut een appje, ik denk dat ik die persoon wel kan wurgen. Echt ontzettend respectloos.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:09

Phoebert schreef:
Kreeg net een paar seconden in de eerste minuut een appje, ik denk dat ik die persoon wel kan wurgen. Echt ontzettend respectloos.

Brutaal... je hoeft er niet aan mee te doen maar even 2 minuten niets sturen of posten is kleine moeite toch?

Ik zat een koekje te eten, die legde ik zelfs aan de kant toen t tijd was

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:09

Phoebert schreef:

Kan per ongeluk zijn, misschien stond diens telefoon net een paar minuten achter/voor.

Hier op de TU werd ook meegedaan, had ik niet verwacht. Ze hadden wel het begin en eind even wat beter aan kunnen duiden, er zitten hier veel internationals die ook een beetje naar elkaar zitten te kijken van "wanneer mogen we weer praten". Sommigen horen net voor het eerst dat het een ding is.