Cer schreef:Je kan als blanke niet zeggen dat iets geen racisme of discriminatie is omdat je niet weet wat het is want je bent blank dus je hebt er geen idee van, maar je kan wel als blanke zeggen dat iets wel discriminatie of racisme is, want dat snap je dan wel...
Volgens mij staat dat niet op die manier in het topic. Maar als je echt geinteresseerd bent: probeer je eens te verdiepen in de argumenten en de onderwerpen. Er is echt al heel veel over geschreven. Probeer het eens te lezen vanuit 'wat bedoelen ze eigenlijk echt, waarom zeggen ze dat' ipv vanuit een houding waarin je op zoek gaat naar tegenstrijdigheden om 'haha, gotcha!' te kunnen roepen als je iets vindt.
(Een paar dingen zijn goed om te bedenken: het is niet absoluut - ieder mens heeft daar weer andere ervaringen in en andere meningen over. Maar je perspectief en ervaring als witte mens zijn uiteraard anders dan die van mensen met kleur, dus hou in elk geval rekening met het feit dat jouw ervaringen niet meteen voor iedereen gelden.)
Citaat:Overigens, ergens las ik ook iets over posities en dat hoge posities alleen maar voor blanken zijn, of iets met TV enzo... Maar ik zie toch wel veel gekleurde mensen met een tintje.. Op TV, in de films, series, maar ook heel veel in de sport, en volgens mij heeft onze huidige Miss Nederland ook een tint?
Heb je de verhoudingen ook daadwerkelijk geteld? Want dat kan toch makkelijk vertekenen.
Bv de man/vrouw-verhoudingen. We willen graag geloven dat we redelijk op weg zijn met gelijkheid, toch? Want er zijn toch vrouwen in hoge posities, en op tv enzo, en vrouwen kunnen ook van alles...
Maar tegelijkertijd is het aantal vrouwelijke hoogleraren 12%, kende 2016 pas de eerste vrouwelijke eindejaarsconferancier ooit, schrijven literair recensenten (ruim 60% man) vooral over mannelijke schrijvers, etc. In de politiek: 3 vrouwelijke lijsttrekkers tegenover 15 mannen. De onderhandelingen worden nu gevoerd door 7 mannen en 1 vrouw.
Het is heel makkelijk om een paar voorbeelden te vinden, op elk vlak, van vrouwen op hoge posities. Maar als de verhoudingen bekijkt (en dus niet de losse voorbeelden alleen) is het structurele verschil gigantisch. Dat is echt niet toevallig. En dat is ook echt niet omdat vrouwen dat niet willen.
Dus ook bij mensen met een allochtone afkomst of andere huidskleur kun je ongetwijfeld voorbeelden vinden. Maar dat zegt niets of het ook in verhouding is, zoals je dat ongeveer zou verwachten. Kijk zeker verder dan die voorbeelden en bekijk het geheel.