Ik zeg alleen dit:
Citaat:
Aan alle geschokte Nederlanders naar aanleiding van het filmpje uit het Belgische slachthuis wil ik vragen: ‘Bent u nou echt zo dom?’ of nee ik zal het wat vriendelijker houden ‘Bent u nou echt zo naïef?’. Men is in de war na het zien van deze beelden, want zoiets kan toch niet gebeuren in de westerse vleesindustrie? Moet ik u er even aan helpen herinneren waar het woord vleesindustrie vandaan komt? “in·dus·trie (de; v; meervoud: industrieën)
1 productie op grote schaal in fabrieken”. Dat ‘product’ is in dit geval een levend wezen, hetzelfde levende wezen wat u op zondagmiddag met uw zoon of dochter bezoekt bij de plaatselijke kinderboerderij. Op deze kinderboerderijen ziet u een minuscuul percentage van de Nederlandse veestapel, alleen de elite. En nadat u een middagje deze dieren heeft bekeken, geaaid en gevoerd kunt u ’s avonds zonder last van uw geweten een onherkenbaar stuk vlees op tafel zetten, want de beestjes hebben het toch goed?
Voor alle Nederlandse varkenshouders die nu zeggen zich te distantiëren van dit slachthuis en zijn praktijken geldt het volgende spreekwoord: ‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’. Alhoewel in dit geval varken toepasselijker is.
Tegen alle Nederlandse varkenshouders die zeggen nooit te hebben geweten dat het er zo aan toe gaat in dit slachthuis wil ik zeggen: ‘Ga u heel diep schamen’.
U heeft als varkenshouder een verantwoordelijkheid naar deze dieren. De dieren die door u worden opgehokt, en die door uw toedoen afhankelijk van u zijn. De dieren waar u voor hoort te zorgen, deze dieren heeft u, en niemand anders, naar zo’n wreed einde gestuurd. Want een goede dierenhouder weet waar hij zijn dieren heen stuurt. Waar hondeneigenaren langsgaan bij een hondenopvang om te kijken waar hun hond terecht komt als zij op vakantie zijn. Waar ouders met veel zorg een goede kinderopvang zoeken voor hun zoon of dochter, daar was het uw taak geweest om hetzelfde te doen voor uw varkens. Maar dat heeft u niet gedaan, en nu zegt u ‘ik wist niet dat het er zo aan toe ging’. En het wordt u vergeven, en volgende week is iedereen het weer vergeten.
Ik wil niemand een mening opdringen, u moet vooral zelf weten wat u eet en doet. Ik zou het alleen zo fijn vinden als u wat bewuster wordt. Wat minder hypocriet en wat minder naïef. Want wat nu breed wordt uitgemeten in het nieuws is helaas niks nieuws, en het is ook geen uitzondering. En alleen wij mensen, omdat wij ons al zo ver boven ieder ander levend wezen hebben geplaatst, kunnen hier iets aan doen.
https://www.facebook.com/FloorKranenbur ... 5010468571