Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:14

Selka schreef:
mirtedl schreef:
ach ja tuurlijk mag ze, ik vind het persoonlijk te krom voor woorden dat je iemand zou laten lopen op basis van wel of geen vlees eten..

Waarom? Waarom is dat erg en iemand laten staan omdat hij/zij rookt, dik en/of lelijk is niet?
Zoveel mensen zoveel wensen.

Boeren zouden zelf hun eigen vlees moeten slachten. Scheelt de dieren ook weer stress door transport.

Mensen moeten minder vlees gaan eten. Wij zijn met te veel om iedereen maar eindeloos dierlijke producten te kunnen laten eten.

Dat. 100.000x dat. Daardoor is ales diervriendelijk maken onmogelijk. Gewoon omdat we veel teveel willen.
In een ideale wereld gaan we zo weinig vlees eten dat we als land zelfvoorzienend zijn (of zelfs over hebben) aan vlees, terwijl alle dieren diervriendelijk gehouden worden. Dan kan vlees ook een stuk duurder worden zodat het voor de boeren betaalbaar blijft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:17

Kinke schreef:
Gypsy schreef:
Ik ben er iig wel door gemotiveerd om geen vlees meer in de supermarkt te kopen.

Maar voor dit filmpje was ik er niet zo mee bezig als nu. Dat vind je toch raar?

Nee, dat vind ik niet raar, dat zeg ik toch ook niet? Ik vind het raar dat er in dit topic mensen zijn die na het zien van dit filmpje besluiten geen vlees meer te eten, alsof zo'n compleet geschift persoon in dat slachthuis de norm is.

Nouja, het gebeurt dus blijkbaar wel. Ik denk persoonlijk niet dat dit een incident was.
Ik hoop dat het een waarschuwing is aan andere slachthuizen om het volgens het boekje te gaan doen, als ze dat nog niet deden.

Ik kan die gedachtengang an sich wel volgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:06

8nnemiek schreef:
Ik zou ook geen vriend willen die mijn keuzes niet respecteert hoor, dat is toch geen aanstel?

Als je verkering hebt dan moet je af en toe ook samen eten. En ik wil geen vlees meer in mijn keuken. dat was al lang mijn keuze en die wordt door een geval als dit weer opgerakeld.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:09

anjali schreef:
8nnemiek schreef:
Ik zou ook geen vriend willen die mijn keuzes niet respecteert hoor, dat is toch geen aanstel?

Als je verkering hebt dan moet je af en toe ook samen eten. En ik wil geen vlees meer in mijn keuken. dat was al lang mijn keuze en die wordt door een geval als dit weer opgerakeld.

Puur omdat ik het me afvraag, en dus zeker niet aanvallend bedoeld ofzo, maar stel dat je een kat of hond in huis hebt/zou nemen, mag die dan wel vlees?

__elise__

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:17

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:18

Het is niet op mij gericht, maar ik ben ook vegetariër, en nu hebben we katten (ik woon thuis) maar ik denk dat als ik alleen zou wonen, hoe graag ik katten ook zie, geen nieuwe kat zou nemen. Het vlees eten staat me inderdaad tegen.

Ik sta er dan wel weer anders in mbt partners haha. Tuurlijk zou ik het liefst ook een vriend hebben die vegetariër is, maar ik vind vegetariërs meestal niet zo leuk :+ en zolang ik er maar niets mee hoef te maken hebben (bereiden) en het niet al te veel is (ik zou niet kunnen leven met iemand die 2x/dag een grote homp vlees wilt) zou ik er denk ik wel mee kunnen leven. Denk ik. :+

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:38

geerke schreef:
Het is volgens mij een bepaald slag mensen,net als mensen die dierproeven doen...maar goed,ze zijn nodig...maar op deze manier hoeft natuurlijl niet.Respect voor de under cover...ik had het geen vijf minuten kunnen aanzien,maar door hem is het slachthuis nu dicht en gaat er hopelijl strenger opgelet worden.Ik ben ook voor camerabewaking met een apart youtube kanaal,kunnen we goed zien of er geen mishandelingen plaatsvinden en gaan misschien eens wat minder vlees eten.Want echt....dagelijks vlees is niet nodig

Dit vind ik wel ver gaan. Big Brother is watching you. Waar stopt het dan? Camera's op elke werkvloer, iedereen die iedereen op elk moment in het oog kan houden?
Not the point van dit topic, dat weet ik en ik ga er verder ook niet op door, maar ik vind het wel een vreemde (en beetje beangstigende) gedachte die hieruit voort komt.

Het filmpje heb ik niet bekeken, want van de anderhalve seconde die ik gisteren op het nieuws gezien heb voor ik me omdraaide was al te veel. Ik vind het ook verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ga ervan uit dat dit een alleenstaand geval is. Alleenstaand als in dat dit niet de normale gang van zaken is en dit hier verder in België wel goed geregeld is. Want inderdaad, overal kan een rotte appel de boel verzieken, maar daarom is heel de branche niet zo.

Ik laat er in ieder geval mijn stukje vlees niet voor. Niet dat ik elke dag vlees móét hebben, want zo verslingerd ben ik er niet aan, maar ik zal het er ook niet voor laten. Ik kan gerust een aantal weken zonder vlees, zonder het te missen, maar als ik er dan wel eens zin in heb, zal ik het gewoon eten ook.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:43

Ieder lichaam heeft, afhankelijk van leeftijd, geslacht, lichamelijke inspanning, eventuele ziektes en verbranding andere behoeftes m.b.t inname van voedsel.

Ik geloof er tóch heilig in dat geen mens dagelijks een flinke hoeveelheid vlees nodig heeft. :) Toch kun je helaas niemand verbieden te eten wat die persoon nodig heeft, of denkt te hebben. Het enige wat je kunt doen is zo'n persoon niet toelaten in het leven.

Ikzelf eet heel bewust. Weinig vlees, misschien 1 keer in de twee weken of minder. Ook over mijn groente en fruit denk ik na.
Mijn vriend was 100% carnivoor. Nu, met geduld, uitleg en veel laten proeven heb ik dat weten te halveren. Zo kan het, imo, dus ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:52

Palmera schreef:
Ieder lichaam heeft, afhankelijk van leeftijd, geslacht, lichamelijke inspanning, eventuele ziektes en verbranding andere behoeftes m.b.t inname van voedsel.

Ik geloof er tóch heilig in dat geen mens dagelijks een flinke hoeveelheid vlees nodig heeft. :) Toch kun je helaas niemand verbieden te eten wat die persoon nodig heeft, of denkt te hebben. Het enige wat je kunt doen is zo'n persoon niet toelaten in het leven.

Ikzelf eet heel bewust. Weinig vlees, misschien 1 keer in de twee weken of minder. Ook over mijn groente en fruit denk ik na.
Mijn vriend was 100% carnivoor. Nu, met geduld, uitleg en veel laten proeven heb ik dat weten te halveren. Zo kan het, imo, dus ook. :)

Poeh, knap hoor. Mijn vriend begint al te schreeuwen als ik een keer geen gehakt in de pasta doe. Misschien oet ik m maar eens dit filmpje laten zien...

Ik kan ook aardig wat hebben, maar ik vond het varken in het bad echt verschrikkelijk. Echt moeilijk om te zien. En ik ben random het filmpje gaan kijken, daarna las ik pas dat dit in België was. Mijn mond viel hiervan open.
Dit is wel weer een reminder dat minder vlees eten wel een goed idee is...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:11

Ik heb het filmpje jankend bekeken, je voelt je zo machteloos dat je daar niets aan kan doen..
Het slachthuis in Tiel zal vast niet de enigste zijn ;(

Ik ben geen vegetarier maar probeer zo min mogelijk vlees te eten. Helaas is dat best lastig omdat ik nog bij mijn ouders woon en niet degene ben die boodschappen doet en kookt. De rest staat er niet zo bij stil.
Maar ik ben al sowieso een tijd van plan om maar 2/3 keer per week vlees te eten als ik ooit het huis uit ga.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:18

Ik eet ook maar eens in de tweeweken vlees,neem wel b12....ga vanavond 5kilo kalfsvlees ophalen.Vleeskalf ,bij moeder gelopen ,buiten....Geslacht in klein slachthuis 6 km verderop.Dat is waarschijnlijk het meest eerlijke vlees wat je kunt kopen...en toch heb ik er nu al moeite mee.Betaal 12 euro de kilo,een doos van 5kilo dus 60 euro.Er zitten 7verschillende gedeeltes in.Die ik in het nederlands niet weet

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:29

geerke schreef:
savannah030x schreef:
Ik moest heel hard huilen en heb toen de zender over gezet. Bah wat vreselijk... :n

Ik heb het nieteens durven kijken....wat ik mij afvraag...eet je nu minder of bewuster vlees?

Leuk dat je dat vraagt!
Heel raar eigenlijk, maar eerlijk gezegd niet. Ik vind het vreselijk op te zien en kan er ook echt verschrikkelijk om huilen, maar geen of bewuster vlees eten, doe ik eigenlijk niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:33

Mensen zijn niet altijd even goed in het koppelen van gebeurtenissen aan een gevolg. Wat bedoel ik daarmee? Het is nu niet zo dat na het zien van het filmpje, ik met trillende lip mijn stukje vlees opeet. Simpelweg om dat de blokkeren dat deze twee gebeurtenissen (het filmpje en het vlees eten zelf) aan elkaar gekoppeld worden. Dat is bijv hetzelfde als de foto's op de sigarettenpakjes. Ik zie de foto's wel, maar leg nou niet de link van oh jeej als ik nu een sigaret opsteek, ga ik dood.
Dat is een veiligheidje die in je brein is opgebouwd, puur om te overleven.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:41

Verschrikkelijk, toen ik gisteren avond de tv op HvNL had gezet .... begon net het stukje over het slachthuis. De beelden maakten behoorlijk indruk en ik hoop van harte dat hier echt wat aan gedaan wordt.

Ik ben geen vegetariër en eet graag een stukje vlees. Ik koop mijn vlees enkel bij de slager die zelf slacht. Wel duurder, maar weet dat het daar netjes gaat. Ik wil graag een eerlijk stukje vlees op mijn bord.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:49

Ik lees dat er inmiddels is ingegrepen +:)+ Heb het filmpje niet gekeken en ga ik ook niet doen. Wat voor frustratie hebben die slagers dat ze zich zo moeten afreageren op dieren?
Ik ben niet tegen slachten, maar dan wel zonder lijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:08

@Ireika: Als ik een kat of hond heb (vooral kat kan niet vegetarisch eten) dan krijgen die wel het voedsel wat ze nodig hebben. Omdat zij niet kunnen kiezen ,wat de alleseter mens wel kan.Overigens koop ik dan wel kattenvoer in pak of blik, wat er niet herkenbaar uitziet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:24

Ik vond de - zoals het genoemd werd - 'minst erge beelden' van gisteravond op tv al te erg voor woorden, dus ik wil de filmpjes niet zien. Dan ben ik daar de komende tijd weer doodziek van. Zelf eet ik hooguit 3x per week rundvlees. Verder geen enkel ander dier, dus ook geen kip, varken, gevogelte, vis. Maar het kost me steeds meer moeite om vlees te eten. Misschien eet ik op een dag wel alleen nog maar vleesvervangers.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:27

Moderatoropmerking:
Ik heb de link naar het filmpje verwijderd aangezien het tegen de boktregels is om filmpjes te plaatsen waarin ernstige dierenmishandeling voorkomt. Het is niet de bedoeling om dit soort zaken op Bokt te plaatsen, ook niet in een link, aangezien dit veel impact kan hebben op andere gebruikers. Aangezien het topic daarnaast wel een interessante discussie opzet mag deze openblijven maar het is absoluut niet de bedoeling om het filmpje opnieuw te plaatsen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:27

Ik zeg alleen dit:

Citaat:
Aan alle geschokte Nederlanders naar aanleiding van het filmpje uit het Belgische slachthuis wil ik vragen: ‘Bent u nou echt zo dom?’ of nee ik zal het wat vriendelijker houden ‘Bent u nou echt zo naïef?’. Men is in de war na het zien van deze beelden, want zoiets kan toch niet gebeuren in de westerse vleesindustrie? Moet ik u er even aan helpen herinneren waar het woord vleesindustrie vandaan komt? “in·dus·trie (de; v; meervoud: industrieën)
1 productie op grote schaal in fabrieken”. Dat ‘product’ is in dit geval een levend wezen, hetzelfde levende wezen wat u op zondagmiddag met uw zoon of dochter bezoekt bij de plaatselijke kinderboerderij. Op deze kinderboerderijen ziet u een minuscuul percentage van de Nederlandse veestapel, alleen de elite. En nadat u een middagje deze dieren heeft bekeken, geaaid en gevoerd kunt u ’s avonds zonder last van uw geweten een onherkenbaar stuk vlees op tafel zetten, want de beestjes hebben het toch goed?

Voor alle Nederlandse varkenshouders die nu zeggen zich te distantiëren van dit slachthuis en zijn praktijken geldt het volgende spreekwoord: ‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’. Alhoewel in dit geval varken toepasselijker is.
Tegen alle Nederlandse varkenshouders die zeggen nooit te hebben geweten dat het er zo aan toe gaat in dit slachthuis wil ik zeggen: ‘Ga u heel diep schamen’.
U heeft als varkenshouder een verantwoordelijkheid naar deze dieren. De dieren die door u worden opgehokt, en die door uw toedoen afhankelijk van u zijn. De dieren waar u voor hoort te zorgen, deze dieren heeft u, en niemand anders, naar zo’n wreed einde gestuurd. Want een goede dierenhouder weet waar hij zijn dieren heen stuurt. Waar hondeneigenaren langsgaan bij een hondenopvang om te kijken waar hun hond terecht komt als zij op vakantie zijn. Waar ouders met veel zorg een goede kinderopvang zoeken voor hun zoon of dochter, daar was het uw taak geweest om hetzelfde te doen voor uw varkens. Maar dat heeft u niet gedaan, en nu zegt u ‘ik wist niet dat het er zo aan toe ging’. En het wordt u vergeven, en volgende week is iedereen het weer vergeten.

Ik wil niemand een mening opdringen, u moet vooral zelf weten wat u eet en doet. Ik zou het alleen zo fijn vinden als u wat bewuster wordt. Wat minder hypocriet en wat minder naïef. Want wat nu breed wordt uitgemeten in het nieuws is helaas niks nieuws, en het is ook geen uitzondering. En alleen wij mensen, omdat wij ons al zo ver boven ieder ander levend wezen hebben geplaatst, kunnen hier iets aan doen.

https://www.facebook.com/FloorKranenbur ... 5010468571

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:30

Mooi stuk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:32

Nee de schrijfster wil niemands mening opdringen. Echt niet :')

Juist door dit soort teksten zou ik ook erg flauw kunnen reageren met, nog een stukje spek extra vanavond? En als ik het echt beu zou zijn maakte ik er zelfs gekookte spek van.
Gewoon omdat er met zo iemand toch geen zinnige discussie te krijgen valt.

Terwijl ik het filmpje uit heb gezet bij het varken in het water.
Van mij mogen ze de daders daar zelf in smijten. mooi voorbeeld voor andere die menen hun werk niet goed uit te hoeven voeren.
Maar als je dat schrijft krijg je weer te horen dat lijfstraffen ook niet mogen en wat je dan wel niet voor akelig persoon bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:33

En zo makkelijk werkt het niet...

Ga je even inlezen voor je klakkeloos een betoog van iemand anders kopieert...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:35

Belachelijk. Alsof je alle mensen verantwoordelijkhoud voor criminaliteit. Alsof je alle islamieten verantwoordelijkhoud voor IS. Alsof je alle paardeneigenaren verantwoordelijk houd voor dierenbeulen.
Er zijn gewoon een stel onverlaten geweest die zich misdragen hebben. Dat heeft niks met vleesindustrie te maken.
En het is al helemaal belachelijk om de boeren zich verantwoordelijk te laten voelen. Als ik een veulen fok en verkoop aan een dierenbeul ben ik daar net zo min verantwoordelijk voor.

Als ik mijn hond naar een pension stuur ga ik 1x kijken. Op afspraak. Daarna mag je er vanuit gaan dat alles goed loopt. Als die boer is gaan kijken (je maakt me niet wijs dar ze dat niet doen) zal alles net zo prima op orde zijn als wanneer de inspectie langs komt.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-03-17 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:38

Wil iedereen ook nu stoppen met het fokken van veulens a.u.b!!! Als het dier na verkoop bij dubieuze eigenaar terechtkomt is het jouw eigen schuld!!!! ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:50

ik heb maar een heel kort gedeelte van het filmpje gezien; na een minuut kon ik het al niet meer aanzien, maar heel eerlijk; het verbaast me niet, absoluut niet zelfs.

Kijk alleen al hoe die dieren moeten leven bij de boer zelf; in kleine rothokjes, geen daglicht, geen buitenlucht. Ben je een zeug dan heb je het nog slechter, want dan mag je eerst voor bigfabriek spelen voor een paar jaar, waarbij je letterlijk je kont niet kan keren, want anders kon moeders wel eens uit stress en frustratie dr biggen doden, dus stoppen we ze in een soort rek waar mama varken alleen maar kan staan en liggen en meer niet.

Maar de voornaamste reden waarom het me niet verbaast; heb jaren tegenover een veetransportbedrijf gewoond. Hier betrof het dan koeien ipv varkens. 2 dagen in de week was het verzameldag (volgende dag gingen ze dan naar de slacht) dan werden de koeien van veewagen 1 overgehevelt naar de veewagens van het transportbedrijf. Dit gebeurde altijd s'avonds laat als het al zo goed als donker was (in de zomer dan, s'winters was het sowieso dan allang donker) tegen een uur of 11. Na een keer opgelet te hebben hoe dat overhevelen ging, snapte ik wel waarom het zo laat mogelijk gebeurde, want bepaald vriendelijk en zachtzinnig ging dat niet. Ik zal details besparen, maar geloof me; akties gezien die niet misstaan zouden hebben in een dierenmishandelingfilmpje van wakker dier.
Daar was de openingsscene van het filmpje uit Tielt nog niks bij (dat varken dat aan de oren meegesleept wordt).
Vervolgens stonden ze opgepakt in die veewagen de hele nacht; zonder eten, zonder water...ja ook als het vroor of bloedheet was...............2 nachten in de week sliep ik dan ook pas om 5 uur s'ochtends, dan gingen ze eindelijk rijden met de wagen, want je wil niet weten wat een kabaal die arme dieren maken in zo'n situatie.

Dus tja; als ze al zo behandeld worden nog voor ze op transport gaan, dan ligt het in de verwachting dat de behandeling bij het slachthuis net zo is, zo niet erger zelfs; immers nog een paar minuten en ze zijn toch dood, dus wat maakt het nog uit toch? Zo word toch vaak gedacht in elk geval.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 24-03-17 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt