Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:24

anjali schreef:
Jildau schreef:
Ben benieuwd of de streng gelovigen die tegen abortus zijn ook tegen anticonceptie zijn. Wil god graag dat er een kindje komt, houd je dat tegen. Dat is wel okee?

Volgens de traditionele Rooms-Katholieke leer mag sex alleen in het huwelijk en moet je in principe open staan voor nieuw leven. Maar periodieke onthouding mag wel.Dus geen kunstmatige voorbehoedsmiddelen.Dit lijkt wel streng maar dieren in de natuur leven toch ook met de natuurwetten en knoeien daar niet mee zoals mensen menen te moeten doen.

Kauwt jouw man ook je oudste kind dood als je een nieuw kind op de wereld hebt gezet?

Anoniem

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:25

Nou dat Lieveli!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:25

anjali schreef:
Jildau schreef:
Ben benieuwd of de streng gelovigen die tegen abortus zijn ook tegen anticonceptie zijn. Wil god graag dat er een kindje komt, houd je dat tegen. Dat is wel okee?

Volgens de traditionele Rooms-Katholieke leer mag sex alleen in het huwelijk en moet je in principe open staan voor nieuw leven. Maar periodieke onthouding mag wel.Dus geen kunstmatige voorbehoedsmiddelen.Dit lijkt wel streng maar dieren in de natuur leven toch ook met de natuurwetten en knoeien daar niet mee zoals mensen menen te moeten doen.

Mensen zijn ook de enigste dieren die seks als plezier zien en zeker niet alleen om de voortplanting. Volgens mij is er nog één andere primaten soort die er pap van lust maar verder zijn wij de enigste diersoort die er voor de lol wat mee doet. En er mee knoeien?? Kom nu, alle gelovigen die zeggen dat ze pas na het huwelijk seks zullen hebben geloof ik niet, ze zullen er zijn maar dan hebben ze of heel weinig seks na het huwelijk of kunnen ze moeilijk zwanger raken. Ik ken maar weinig geloofsstromingen waar er elk jaar nog een kind geboren word. En voor het zingen de kerk uit werkt echt niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:27

bigone schreef:
Mensen zijn ook de enigste dieren die seks als plezier zien en zeker niet alleen om de voortplanting. Volgens mij is er nog één andere primaten soort die er pap van lust maar verder zijn wij de enigste diersoort die er voor de lol wat mee doet. En er mee knoeien?? Kom nu, alle gelovigen die zeggen dat ze pas na het huwelijk seks zullen hebben geloof ik niet, ze zullen er zijn maar dan hebben ze of heel weinig seks na het huwelijk of kunnen ze moeilijk zwanger raken. Ik ken maar weinig geloofsstromingen waar er elk jaar nog een kind geboren word. En voor het zingen de kerk uit werkt echt niet.

De Bonobo aap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:28

Bwa, er zijn best wel diersoorten waarbij de jongen in de baarmoeder resorberen als het geen geschikte periode is om jongen te krijgen, anderen bijten hun jongen na de geboorte dood. En dan nog te zwijgen over de vogels waarbij het oudste jong de anderen uit het nest duwt. :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:30

gett schreef:
Lastig, abortus zou voor mezelf nooit van toepassing zijn. Kan je aantonen dat je zwanger bent, dan is het voor mij al een kindje welke altijd welkom zal zijn.

Maar ben er niet geheel tegen, vindt dat een mens zelf die keuze mag maken. Maar er mag zeker niet te gemakkelijk over worden gedacht!

Het is gewoon erg jammer dat er zoveel kinderen zijn die geen liefde hebben gekent en daardoor het pad kwijt zijn geraakt. Dat gun je geen enkel kind.

Van wie mag dat niet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:31

lieveli schreef:
De Bonobo aap!

Vergeet Flipper niet.
Die gaat ook gerust aan de haal met een schildpad als er geen Flipperina beschikbaar is.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:31

Ik vind dat abortus alleen zou mogen gebeuren bij onvoorziene omstandigheden. Een verkrachting of een kindje met geen of een slechte levensverwachting tot zo gehandicapt dat het onwaardig zou zijn vind ik een ander verhaal.

Hoeveel zullen er niet zijn die er zo makkelijk over denken alsof je je oude schoenen weggooit.
Tegenwoordig krijgt (bijna) iedereen wel seksuele voorlichting. Is het niet thuis dan is het wel op school en anders zijn er natuurlijk zelf ook nog wel wat hersencellen die dingen kunnen snappen.

Naast dat er dus gewoon in mijn ogen "domme" mensen zijn zijn er ook nog andere opties als je bang bent dat je het kind niet kan bieden wat het nodig heeft. Er zijn genoeg stellen die dolgraag een kindje zouden willen, maar waarbij het gewoon niet mogelijk is.

Daarbij als jij een keertje onveilige seks hebt gehad in een oververhitte bui kan je altijd erover nadenken die dag erna even een morning after pil te halen. Wordt je over het algemeen niet ongesteld ( op uitzonderingen daargelaten ) dus zou je voordat er een compleet kindje in je groeit al een keuze kunnen maken. De tijd dat het mogelijk is vind ik dan ook veel te lang. Nogmaals op uitzonderingen daargelaten.

Ik ben dan ook wel voorstander van het verplichte anticonceptie voor mensen die niet capabel zijn een kindje op te voeden. Dit zijn dan b.v. meervoudig geestelijk beperkte mensen.

Dit is trouwens absoluut geen aanval naar mensen die wel voor een abortus hebben gekozen, want het is iedereen zijn goed recht alleen zou het mijn keuze niet zijn. Ik vind zo'n persoon ook absoluut niet minder dan een ander laat ik dat vooropstellen. Ik denk alleen dat er tegenwoordig door vele veel te makkelijk over wordt gedacht en naar wordt gehandeld.

Urbanus

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:32

Adoptie is niet heilig en kan voor veel hechtingsproblematiek zorgen. En hoe naar het ook is voor stellen die geen kinderen kunnen krijgen, dat is niet de verantwoordelijk van iemand die het wél lukt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:33

SophieFT schreef:
anjali schreef:
Ik ben absoluut tegen abortus om dezelfde reden als dat ik absoluut vegetarier ben,nl. dat ik vind dat alle leven heilig is. En daarbij ben ik ook nog zwaar conservatief Rooms-Katholiek, en daar is abortus ook in alle gevallen verboden.Daar is sex buiten het huwelijktrouwens ook verboden,en als je je daaraan houdt is de kans op een ongewenste zwangerschap kleiner.

Maar hoe kijk jij er tegen aan bij verkrachting oid? Geen aanval hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Dan mag het ook niet.Het kind kan er immers niets aan doen. Wel ben ik voor zeer zware straffen voor verkrachters!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:34

anjali schreef:
Dan mag het ook niet.Het kind kan er immers niets aan doen. Wel ben ik voor zeer zware straffen voor verkrachters!

Is het eerlijk om een kind op te laten groeien met de wetenschap dat zijn vader een verkrachter is?
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-03-17 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:34

anjali schreef:

Ook als het kind daardoor ongewenst is? en wellicht als zodanig behandeld gaat worden?
of bij geboorte ergens in een vuilnisbak gegooid wordt? (en bij geboorte is er dus wel levensvatbaarheid, bij abortus nog niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:35

anjali schreef:
SophieFT schreef:

Maar hoe kijk jij er tegen aan bij verkrachting oid? Geen aanval hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Een zeer zware straf voor de verkrachter maakt het leven voor moeder en kind niet bepaald makkelijker. Wat schieten moeder en kind daarmee op? Dat maakt niet dat het kind ineens super welkom is of dat het kind ineens toch geweldig goed opgevoed kan worden. Er worden ook meiden van 16 verkracht, die mogen dan ook geen abortus laten plegen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:35

anjali schreef:

En de moeder kan er wel wat aan doen? Die krijgt levenslang he en ook nog eens de lichamelijke ellende van zwangerschap en bevalling waar ze niet om heeft gevraagd. En wordt de rest van haar leven aan haar verkrachter herinnerd.
En wat te zeggen van het kind dat later uitvind wie zijn vader is en hoe hij verwekt is? Voor wie is dat precies een fijne situatie?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:39

anjali schreef:

De theorie van een geloof. De praktijk is , dat er mannen zijn die hun zaakje niet in hun broek kunnen houden en mensen verkrachten ....Ik wil niet de schandalen van de katholieke kerk erbij halen...maar pas op met je heilige woorden! Mensen gedragen zich niet als heilige. De vraag is, willen we terug naar primitieve abortussen in achterkamertjes, waar doden bij vallen, of zien we de mogelijkheden om een oplossing te zoeken als er een probleem is ontstaan?Veelal kiest iemand niet zomaar voor een abortus, maar beslist dat de andere opties slechter zijn en dat het beter is de zwangerschap af te breken. Verkrachting, incest, medische indicatie...allemaal zaken waar de bijbel geen rekening mee heeft gehouden en dus ook geen oplossing aanreikt. Die moet je dan zelf bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:43

lieveli schreef:
anjali schreef:

Is het eerlijk om een kind op te laten groeien met de wetenschap dat zijn vader een verkrachter is?

Anjali, zou je aub gewoon willen zeggen dat jij nooit voor een abortus zou kiezen, ook al ben je verkracht, ook al is jou leven in gevaar. Dan geef je gewoon netjes jou mening, waar jij recht op hebt. Wat andere vrouwen in die situaties doen, dat is dan weer iets waar zij in eer en geweten over mogen beslissen en daar heeft ieder ander mens zich bij neer te leggen. Jou geloofsovertuiging heeft niet het recht om anderen hun vrijheid af te nemen. De regeltjes van jou geloof gelden alleen voor jou en je medegelovigen, niet voor de rest van de wereld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:46

Celiien schreef:
ravellie schreef:
Idem. ik ben Christelijk en ik vind abortus moord.
Ik zie hier iemand een vergelijking met Jezus treffen, zo onrespectvol.
Doe je dat ook in het openbaar met Allah?.
Maar goed, even terug naar het onderwerp.
Ik houd het er maar op dat veel mensen hier totaal niet weten waar ze het over hebben en al helemaal niet weten hoe een kindje tussen de 22-24 weken eruit ziet.
Ik weet dat wel.

En voor degene die hierboven ook christelijk was:
Jullie vinden het god's wil dat er een kind komt. Maar ik dacht dat er iets was met vrije keuze in het geloof?
en je kan het ook andersom zien: je komt er zelf op om het weg te laten halen; is dat dan geen god's wil?

Overigens wel heel fijn dat jullie verkrachting ook als god's wil zien.... goede god zeg :n

Nee,ik zie verkrachting als de wil van de duivel.Het is een zeer zware misdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:47

Mars schreef:
anjali schreef:

En de moeder kan er wel wat aan doen? Die krijgt levenslang he en ook nog eens de lichamelijke ellende van zwangerschap en bevalling waar ze niet om heeft gevraagd. En wordt de rest van haar leven aan haar verkrachter herinnerd.
En wat te zeggen van het kind dat later uitvind wie zijn vader is en hoe hij verwekt is? Voor wie is dat precies een fijne situatie?

Anjali, jij bent van mijn leeftijd en dus vraag ik mij oprecht af hoe je nog steeds zo naief door het leven kunt stappen. Ik was katholiek maar geloof heeft voor mij afgedaan. Hoe kun je namelijk een geloof verdedigen wat zo ontzettend veel misbruik schandalen heeft omdat de pastoren geen seks mogen. Tja, en bijna iedere pastoor heeft een "huishoudster" . Dus misschien is het tegenwoordig beter maar de katholieke kerk is er toch eentje die nogal schijnheilig bezig is geweest de afgelopen decennia .
Eerbied voor het leven is een normale waarde, maar zelfbeschikking voor mensen over hun eigen lichaam ook. Zolang een kind beter niet geboren kan worden om wat voor reden dan ook, moet abortus mogelijk zijn. Bij onveilige seks een forse eigen bijdrage ,prima. Dan nemen ze in vervolg wel maatregelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:48

SVRL schreef:
Anjali, zou je aub gewoon willen zeggen dat jij nooit voor een abortus zou kiezen, ook al ben je verkracht, ook al is jou leven in gevaar. ..... De regeltjes van jou geloof gelden alleen voor jou en je medegelovigen, niet voor de rest van de wereld.

Dat ligt eraan hoe je het antwoord van Anjali leest...
zij zegt :"dan mag het ook niet" en dan kan je lezen als in : 'dan mag het ook niet van mijn geloof'. En niet perse als 'dan mag JIJ het ook niet'..

Citaat:
En daarbij ben ik ook nog zwaar conservatief Rooms-Katholiek, en daar is abortus ook in alle gevallen verboden.

Ook iemand die een geloof aanhangt heeft vrijheid van meningsuiting.. :j
Als we te prietpruttig gaan doen is de discussie bij voorbaat al mislukt..

Edit:
Citaat:
Anjali, jij bent van mijn leeftijd en dus vraag ik mij oprecht af hoe je nog steeds zo naief door het leven kunt stappen. Ik was katholiek maar geloof heeft voor mij afgedaan.
Net zoals jij ermee mag stoppen, mag zij erin blijven geloven....
Wat is dit nou...? -O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:54

Ik vind dat ieder kind recht heeft op een zo goed mogelijke toekomst..
Als je je kind niet kan voorzien van een goede toekomst (al is dat maar omdat de wil er niet is) dan ben ik voor abortus. Er zijn al teveel kansloze kinderen op deze wereld.

Soms kijk ik naar 4 handen op 1 buik, als moeder van een tweejarige breekt mijn hart soms, waar komt zo'n kindje terecht en dan hoop ik zo dat de ouders nog omdraaien wat betreft gedrag, in de buik krijgen veel van die kindjes al een razend slechte start.

Voor de 14 weken zwangerschap voelt een kind nog niets. Zenuwuiteinden zijn nog niet verbonden met de hersenen, ze kunnen nog niet denken of voelen. Dus voor die tijd zie ik niet in waarom het niet zou mogen.

Na die 14 weken, bij een kind dat dusdanige aandoeningen blijkt te hebben dat het leven voor zowel ouders als kind feitelijk ondraaglijk is (want oh wat kan ik me voorstellen dat het je ook als ouder intens veel pijn doet je kind te zien lijden) ben ik ook absoluut voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:58

Ik vind eigenlijk dat de rooms-katholieke kerk wel de partij is die zich het meest stil zou moeten houden als we het dan toch hebben over zonden enz. :o

Ik vind dat abortus moet kunnen, sterker nog, ik krijg vaak een punthoofd van die pro-lifers die op hun roze wolk zeggen dat elk kind recht heeft op leven... :)
Maar de moeder en dat de wereld niet bestaat uit peperkoeken huisjes en suikerspin-bomen vergeten ze dan voor het gemak maar even. :)
Geen kind kiest er voor om geboren te worden, als het dan geboren wordt, laat het dan op zijn minst in de meest ideale situatie zijn en niet in een situatie waarin het niet gewenst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:01

Cer schreef:
SVRL schreef:
Anjali, zou je aub gewoon willen zeggen dat jij nooit voor een abortus zou kiezen, ook al ben je verkracht, ook al is jou leven in gevaar. ..... De regeltjes van jou geloof gelden alleen voor jou en je medegelovigen, niet voor de rest van de wereld.

Dat ligt eraan hoe je het antwoord van Anjali leest...
zij zegt :"dan mag het ook niet" en dan kan je lezen als in : 'dan mag het ook niet van mijn geloof'. En niet perse als 'dan mag JIJ het ook niet'..

Citaat:
En daarbij ben ik ook nog zwaar conservatief Rooms-Katholiek, en daar is abortus ook in alle gevallen verboden.

Ook iemand die een geloof aanhangt heeft vrijheid van meningsuiting.. :j
Als we te prietpruttig gaan doen is de discussie bij voorbaat al mislukt..

Edit:
Citaat:
Anjali, jij bent van mijn leeftijd en dus vraag ik mij oprecht af hoe je nog steeds zo naief door het leven kunt stappen. Ik was katholiek maar geloof heeft voor mij afgedaan.
Net zoals jij ermee mag stoppen, mag zij erin blijven geloven....
Wat is dit nou...? -O-

Cer, sorry hoor, maar wanneer streng gelovigen zich in een discussie mengen en beginnen met het mag niet van welke godheid dan ook, dan bedoelen ze altijd dat iets wat voor hen verboden is, ook voor anderen verboden is. Gelovigen denken immers dat hun manier van leven de enige juiste is. Geen probleem met gematigde gelovigen, die reageerden hier ook al. Zij verkondigen hun mening, maar zeggen daar ook bij dat dit alleen voor hun leven geldt. Streng gelovigen willen maar 1 ding, heel de wereld moet doen en leven zoals zij.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:02

Ik ben een ontzettend grote voorstander van vrijheid in keuze. Dit geldt dus ook voor abortus.

Ieder persoon dient over zijn/haar eigen lichaam te kunnen beschikken.

Wat de mannen betreft vind ik een lastige discussie. Ik vind dat een man ook zeggenschap dient te hebben echter zou de 1 de ander nooit mogen dwingen. Ik weet niet hoe dit ondervangen kan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:03

SVRL schreef:
Cer, sorry hoor, maar wanneer streng gelovigen zich in een discussie mengen en beginnen met het mag niet van welke godheid dan ook, dan bedoelen ze altijd dat iets wat voor hen verboden is, ook voor anderen verboden is. Gelovigen denken immers dat hun manier van leven de enige juiste is. Geen probleem met gematigde gelovigen, die reageerden hier ook al. Zij verkondigen hun mening, maar zeggen daar ook bij dat dit alleen voor hun leven geldt. Streng gelovigen willen maar 1 ding, heel de wereld moet doen en leven zoals zij.

En alle moslims zijn extremisten... wth echt... -O- Hoezo generaliseren?
Ik ben voor abortus, zeer zeker wel, en ik zou er waarschijnlijk geen moment over twijfelen als het zover mocht komen. Maar zolang een gelovige zegt wat ze geleerd hebben of vinden, maar ik evengoed vrije keus heb, mag iemand toch wat anders vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:07

Ik ben pro-choice en vind dat vrouwen zeggenschap over hun eigen lichaam zouden moeten dragen. Als er een man in het spel is vind ik het niet meer dan normaal dat je erover praat, maar uiteindelijk is de vrouw degene die 9 maanden met een baby moet lopen, het moet baren en vervolgens gezien onze maatschappelijke functies de zorg zal dragen voor het kind. Uiteindelijk ligt de keuze imo dus altijd daar.

Daarnaast ben ik wel voor betere voorlichting op middelbare scholen en het toegankelijker maken van langdurige anticonceptiemethodes. De pil is misschien niet zo duur maar als je voor een alternatief als een spiraal of een hormoonstaafje wil gaan mag je flink wat bijdragen en ik vind dat die bijdrages op z'n minst omlaag zouden moeten. Door vrouwen die echt geen kinderen willen ook de mogelijkheid te geven daar 5 jaar vrij van te kunnen zijn voorkom je imo een hele hoop stress.