PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:10

bruintje123 schreef:
Omdat het meeste bont naar het buitenland gaat. Dus daar kunnen wij niets aan veranderen. Ook niet door het sluiten van de bedrijven hier. Want nu verplaatst het houden naar het buitenland waar de nerts het nog slechter krijgt. Ook weer zo'n PvdD ding waar niet over nagedacht is en alleen maar veel geroepen is.

Maar hier in Nederland de paardenhouderij regels opleggen veranderd wel voor het welzijn voor het paard. Tenminste ik geloof niet dat de eigenaren nu standaard in Polen gaan vestigen ;)

Sportpaarden zeker wel.
Ik ken al meerdere dravertrainers die daar een dependance hebben en die zullen gewoon helemaal over gaan.

Geld ook voor andere sporten denk ik.

bruintje123

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:46

Maar de eigenaren die nu hun paard op pension zetten waar het niet paardwaardig is niet.
Sportpaarden zou zeker kunnen. Diegene die dat doen om welzijnsregels te omzeilen dan weet je direct wat belangrijk is, geld of het paard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:54

Weer dat geld? Hoezo, als mijn sport in Belgie wel beoefend mag worden en ik moet daar elk weekend heen rijden kost het me duizenden euro's.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:55

ruitje schreef:
Weer dat geld? Hoezo, als mijn sport in Belgie wel beoefend mag worden en ik moet daar elk weekend heen rijden kost het me duizenden euro's.

Misschien mijn bericht goed lezen?
bruintje123 schreef:
Maar de eigenaren die nu hun paard op pension zetten waar het niet paardwaardig is niet.
Sportpaarden zou zeker kunnen. Diegene die dat doen om welzijnsregels te omzeilen dan weet je direct wat belangrijk is, geld of het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:08

ruitje schreef:
bruintje123 schreef:
Omdat het meeste bont naar het buitenland gaat. Dus daar kunnen wij niets aan veranderen. Ook niet door het sluiten van de bedrijven hier. Want nu verplaatst het houden naar het buitenland waar de nerts het nog slechter krijgt. Ook weer zo'n PvdD ding waar niet over nagedacht is en alleen maar veel geroepen is.

Maar hier in Nederland de paardenhouderij regels opleggen veranderd wel voor het welzijn voor het paard. Tenminste ik geloof niet dat de eigenaren nu standaard in Polen gaan vestigen ;)

Sportpaarden zeker wel.
Ik ken al meerdere dravertrainers die daar een dependance hebben en die zullen gewoon helemaal over gaan.

Is dat niet omdat er in Frankrijk meer te verdienen valt in de drafsport?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:10

ruitje schreef:
bruintje123 schreef:

Sportpaarden zeker wel.

Janine1990 schreef:
Is dat niet omdat er in Frankrijk meer te verdienen valt in de drafsport?

Een dependance in Polen omdat in Frankrijk meer te verdienen valt?
Ligt best een stuk uit elkaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:13

Jennyj01 schreef:
Wellicht wordt het eens tijd om, als paarden sector, eens op een rijtje te zetten wat wij dan van de partij voor de dieren verwachten. Ipv alles gelijk af te serveren.
Ik vind dat alle paarden op naam geregistreerd moeten zijn. Bij bijvoorbeeld de RDW. Het paard is in naam van de wet ook een voertuig. Dat onder andere duidelijk is wie de eigenaar is. Nu zijn ze ook wel geregistreerd maar is het toch niet helemaal duidelijk. Dan kan het paspoort ook bij de houder zijn. Of een speciaal houder document zodat je als eigenaar alle papieren zelf kunt hebben.
En dat schuilstallen altijd toegestaan moeten worden door gemeentes. Wel aan regels onderhevig natuurlijk. En zo zijn er nog wel wat punten te vinden waarbij de partij voor de sector wat kan betekenen. Nu staat men vaak loodrecht tegenover elkaar.

Ik denk dat je dan toch eerder bij de NVWA uit komt hoor :P
Maar registratie zou goed zijn inderdaad, men is er alleen op tegen, uit angst voor speciale belastingen etc.

Het zou echter een hoop leed kunnen voorkomen als paarden dan ook daadwerkelijk afgekeurd kunnen worden en niet via achterdeurtjes weer worden doorverkocht als sportpaard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:14

Brainless schreef:
[Een dependance in Polen omdat in Frankrijk meer te verdienen valt?
Ligt best een stuk uit elkaar.

foei Janine :')

Ik haalde altijd 10en op topografie, val nu flink door de mand :')

Ik las elders België, dus ik ging uit van België... :o Ik heb het niet goed gelezen, sorry... Dan slaat mijn opmerking kant noch wal... beschouw maar als niet gelezen :P

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:19

Ik vind het persoonlijk bar slecht onderbouwd en daarnaast incompleet. Dit komt notabene van een partij die zich verkiesbaar stellen, wat een niveau zeg.

Ja natuurlijk valt er genoeg aan te merken op de paardensport. Maar wat vinden we dan van alle pony's en paarden die weg staan te kwijnen op een stuk wei onder het mom van 'natural'? Waar geen deken op komt of extra bijgevoerd word als het paard het nodig heeft door de principes van de eigenaar?
En daarnaast vind ik de lukrake uitspraken over 8 jarigen het feest compleet maken.

Ze hebben ergens wel een punt maar de ongefundeerde en incomplete manier van brengen zorgt bij mij er voor dat ik dit niets meer en niets minder dan een discussie voor op de manege vindt. Ze geven ook niet eens concrete plannen/oplossingen voor dit probleem dus snap niet wat ze hier nou mee willen. Als ze een compleet verhaal maken met alle kanten van de paardensport belicht en alle manieren waarop ze hier wat aan willen gaan doen zou ik misschien best voor zijn. Maar ik denk niet dat je ooit een manier vind om alle vormrn van beperking in het paardenwelzijn aan de banden te leggen. Ik vind deze manier oneerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:45

Natuurlijk is het ook niet goed als paarden staan "weg te kwijnen op een stuk wei". Ik weet niet zo goed wat dat inhoudt alleen, ik denk dat geen enkel paard moet staan weg te kwijnen. Maar dat zegt de partij ook niet? Daarbij, sorry, maar ik ken letterlijk geen één persoon die zijn paard op de wei niet zou bijvoeren als dat nodig is "uit principe", of tel je nou de Oostvaardersplassen mee :+ ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:27

Een paard in zijn eentje kan zeker wel wegkwijnen, daarom pleit ik zeker voor sociaal contact tussen soortgenoten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:31

NikkiDeKerf schreef:
Natuurlijk is het ook niet goed als paarden staan "weg te kwijnen op een stuk wei". Ik weet niet zo goed wat dat inhoudt alleen, ik denk dat geen enkel paard moet staan weg te kwijnen. Maar dat zegt de partij ook niet? Daarbij, sorry, maar ik ken letterlijk geen één persoon die zijn paard op de wei niet zou bijvoeren als dat nodig is "uit principe", of tel je nou de Oostvaardersplassen mee :+ ?

Ik heb er helaas 1 gekend (was te duur al dat hooi) en ook mensen die in mijn ogen niet eens het recht hebben m vlooien te houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:35

NikkiDeKerf schreef:

Een stal bij mij in de buurt voert (of voerde, dit is zeker 5 jaar terug) zo min mogelijk ruwvoer, zodat ze niet zoveel hoeven uit te mesten...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:48

NikkiDeKerf schreef:

Onder andere is dat ook een punt wat ik bedoel ja. Weg kwijnen bedoel ik mee dat ze op een kale of juist te volle wei staan, er niemand naar ze omkijkt of iemand die bijvoorbeeld heel weinig voert, niks doet bij ziektes, nooit een bekapper laat komen etc.
Buiten dat ken ik genoeg mensen die hun paard op een kaal weitje knallen en dan denken dat het wel best is, persoonlijk denk ik dat je paard dan best wat mist aan vitaminen en mineralen. Maar dit punt van de discussie is dus precies de reden dat ik denk dat er hier nooit een besluit over gaat komen. Iedereen vind wat anders het beste voor zijn paard, dus ga je nooit tot een goede regeling komen waarin alle gevallen gepakt worden en niet alleen de 'zielige sportpaarden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:26

Janine1990 schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Een stal bij mij in de buurt voert (of voerde, dit is zeker 5 jaar terug) zo min mogelijk ruwvoer, zodat ze niet zoveel hoeven uit te mesten...

En er waren (en zijn dus nog) pensionklanten die daar akkoord mee gingen (gaan)? Of is het een privéstal? Triest!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:28

Picasso schreef:
En er waren (en zijn dus nog) pensionklanten die daar akkoord mee gingen (gaan)? Of is het een privéstal? Triest!

Een aantal voerde zelf gewoon extra ruwvoer, maar er gingen inderdaad een hoop gewoon mee akkoord. Kennelijk zonder na te denken.

Kwam hier achter toen een kennis van mij haar paard daar een winter neerzette, ivm thuis slechte bak. Tsjah, als je zelf al jaren paarden aan huis hebt en zelf voert, dan weet je een stuk beter wat er in gaat dan wanneer je altijd het voeren hebt laten doen...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:18

spatter schreef:
Iedereen die nu gaat beweren dat de meeste paarden prima gehuisvest zijn en de juiste verzorging krijgen, hebben toch wel oogkleppen op.

Zat paarden die veels te kleine stallen hebben, te weinig buiten komen, te weinig contact hebben met soortgenoten.

Veel toppaarden die vroeg ingereden worden en al met 5/6 jaar op behoorlijk niveau moeten presteren.

En nu zal de echte topper bij een topruiter, het nog niet zo slecht hebben.

Het paard met net wat minder talent bij ruiters die wel willen maar ook net niet kunnen, heeft het vaak niet geweldig.

Dan hebben we het nog niet over trainingsmethodes, het bitten gebruik en de aansnoer neusriemen.

Of over de ruiter die 1 x per week z'n paard uren door het bos jaagt en alles eigenlijk niks mag kosten.
Op blubberweitjes staan zonder schuilstal omdat dat zogenaamd puur natuur is. Eens

Hebben we het nog niet over bekap-methodes waar je wenkbrauwen van omhoog schieten.

Er is nog wel wat te sleutelen aan menig mens met paarden want helaas is de paardenmens zwaar in de minderheid.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:33

farahdiba46 schreef:
spatter schreef:
Iedereen die nu gaat beweren dat de meeste paarden prima gehuisvest zijn en de juiste verzorging krijgen, hebben toch wel oogkleppen op.

Zat paarden die veels te kleine stallen hebben, te weinig buiten komen, te weinig contact hebben met soortgenoten.

Veel toppaarden die vroeg ingereden worden en al met 5/6 jaar op behoorlijk niveau moeten presteren.

Het paard met net wat minder talent bij ruiters die wel willen maar ook net niet kunnen, heeft het vaak niet geweldig.

Dan hebben we het nog niet over trainingsmethodes, het bitten gebruik en de aansnoer neusriemen.

Of over de ruiter die 1 x per week z'n paard uren door het bos jaagt en alles eigenlijk niks mag kosten.
Op blubberweitjes staan zonder schuilstal omdat dat zogenaamd puur natuur is. Eens

Hebben we het nog niet over bekap-methodes waar je wenkbrauwen van omhoog schieten.

Er is nog wel wat te sleutelen aan menig mens met paarden want helaas is de paardenmens zwaar in de minderheid.

Ik ben het helemaal eens met spatter _/-\o_

Het is en blijft een lastig onderwerp maar ik persoonlijk vindt ook dat er toch wel veel paarden niet goed verzorgt worden al bedoelen veel mensen het natuurlijk goed.

De regels mbt tot dieren blijft lastig, net als het feit dat ze koeien verplicht buiten willen hebben. Dat kan ook niet, daar wordt die koe helemaal niet gelukkig van.
En dan hou ik me maar stil over sommige honden, katten, konijnen, hamsters, enz die opgesloten zitten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:01

Lees ook het standpunt van de PvdD, over de Oostvaardersplassen. Een ideaalbeeld. Maar volkomen onrealistisch. En de gemiddelde levensduur van paarden zal wel kunnen kloppen als daar alle Koniks die slachtoffer zijn geworden van het wanbeheer in de Oostvaardersplassen, daarin zijn meegenomen. De meeste veulens daar halen het volgende voorjaar niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:23

farahdiba46 schreef:
spatter schreef:

de topruiter heeft wel een vriendelijke trainingsmethode? :7

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:33

geerke zeg ik dat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:45

Een paard heeft het bij een topruiter niet slecht maar bij een wanna be ruiter niet geweldig...of lees ik verkeerd?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:57

Wat verzorging betreft denk ik dat het bij de echte topruiters nog niet zo beroerd is.

Wat rijden en trainingsmethodes noem ik ook, dat dat een stuk beter kan.

Wat mij betreft zouden ze mogen eisen dat vanaf ZZ ,ruiters op 1 hand moeten rijden met max alleen een stangetje er in(1 bit dus) en geen neusriem.
Als het paard werkelijk zo goed is dan kan dat allemaal een stuk eenvoudiger.
Anders is het toch ook geen top niveau?!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:14

misterA schreef:
Lees ook het standpunt van de PvdD, over de Oostvaardersplassen. Een ideaalbeeld. Maar volkomen onrealistisch. En de gemiddelde levensduur van paarden zal wel kunnen kloppen als daar alle Koniks die slachtoffer zijn geworden van het wanbeheer in de Oostvaardersplassen, daarin zijn meegenomen. De meeste veulens daar halen het volgende voorjaar niet.

Dat is het! Al die paarden die ze hebben laten verhongeren "in de natuur" zijn meegerekend. Dat verklaart een hoop. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:34

Jildau schreef:
misterA schreef:

Dat is het! Al die paarden die ze hebben laten verhongeren "in de natuur" zijn meegerekend. Dat verklaart een hoop. :D

Ja wat daar gebeurd is, is met geen pen te beschrijven en maakt me giftig als ik eraan denk...