Punz schreef:Oh.. Ik schrik van de reacties in dit topic, schrik heel erg van hoeveel onwetendheid er is rondom (vormen van) suïcidaliteit.
OP de eerste plaats lijkt hier vanuit gegaan te worden dat deze man een zogenaamde balans suïcide heeft gepleegd: weloverwogen, bij min of meer volle verstand, overdacht, tijd en plaats gekozen, nadat hij besloten is dat het leven voor hem niet meer de moeite waard is ( op basis van sociale factoren, psychische klachten, relationele zaken enz enz...).
Een enkeling daargelaten is er hier vrij weinig kennis over de biologische kant van depressies die je zo somber, suïcidaal en egocentrisch kunnen maken, zonder dat je dat zelf wil, zonder dat je dat zelf goed in de gaten hebt. Een echte biologische depressie maakt dat je écht niet meer helder na kunt denken over je omgeving. Niet omdat je onaardig of egoistisch bent, maar omdat dat een SYMPTOOM van de depressie, een heel ernstige, soms dodelijke ZIEKTE is.. Je ZIET de wereld gewoon écht niet meer..alleen maar de diepe somberte / zelfhaat etc in jezelf..
En verder: heeft íemand er in dit topic er misschien aan gedacht dat deze man mogelijk een psychotische depressie zou kunnen hebben? Een heel akelige MEDISCH BIOLOGISCHE aandoening, die maakt dat je én extreem somber wordt, maar ook NIET meer in de realiteit staat. Zo iemand hallucineert, heeft waanbeelden en ziet de werkelijkheid niet meer zoals hij is. En dan kan het er gepland uitzien ( pak aan bijvoorbeeld) maar de plannen kunnen zich gevormd hebben op een totaal psychotische gedachten wereld. Zo iemand is dan feitelijk niet meer in staat om überhaupt de werkelijkheid zuiver waar te nemen, laat staan dat hij enig zicht heeft op het effect van zijn acties op de werkelijkheid/op anderen
Iemand met een psychose ( waardoor dan ook) is feitelijk wilsombekwaam/ ontoerekeningsvatbaar omdat hij/zij eigenlijk niet meer weet wat hij doet..
Het akelige is... Deze toestandsbeelden worden heel vaak niet herkend (als het de eerste keer is dat iemand zo ontregeld) en dat is verschrikkelijk risicovol, gevaarlijk. Nog tragischer: als het wel herkent wordt is het vaak gewoon goed te behandelen, en als de psychotische depressie opklaart, beter wordt, wil zo iemand vaak niet meer dood, weet vaak niet eens meer waarom hij/ zij dood wilde...
Zo iemand heeft dus GEEN schuld, die heeft geen idee wat hij aan het doen is, is alleen maar heel erg verschrikkelijk ziek
Het zou heel fijn zijn als deze man, die op zo'n akelige wijze voor de dood heeft gekozen, in ieder geval het voordeel van de twijfel zou kunnen krijgen..
Als iedereen zegt dat het zo'n aardige man was... dan wás dat misschien ook wel zo....
( en heeft hij dus onder invloed van een (psychotische) depressie, mogelijk iets gedaan wat hij bij volle verstand nooit had willen doen.)
Dus.
Een beetje consideratie en begrip zou echt mooi zijn....
Heel mooi verwoord. Dat wilde ik hr toch even meegeven.
Verder ga ik mij niet in deze discussie mengen.
Wil de nabestaanden in elk geval erg veel sterkte wensen.