Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:26

Waar halen jullie die 20km/h vandaan? Ik heb daar namelijk helemaal niets over gehoord of gelezen...
Verder vind ik het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Je weet dat er dreiging is, maar wanneer het zo in eigen land gebeurd moet je wel even slikken. Nu afwachten of het wordt opgeeist en door wie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:29

stond bij de live verslaggeving door het laatste nieuws (belgie)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:31

Wat afschuwelijk weer :( ik heb volgende week een reisje geboekt staan naar Berlijn en kreeg ineens allemaal appjes van mensen of ik nog ga. Eerste indruk is vooral weer ongeloof maar helaas is het waar.

Maar ik mag gezegend zijn dat ik veilig ben. Desnoods ga ik gewoon niet, jammer van het geld dan.

Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden en veel sterkte voor de gewonden Y;(

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:35

Waarom zou je niet gaan?.. Zoiets gebeur denk ik niet nog een keer in Berlijn binnenkort hoor.. en ik zou nooit me laten belemmeren door (eventuele) aanslagen! Maar natuurlijk ben jij degene die moet gaan dus doe vooral wat je onderbuik gevoel zegt, ik ben niet degene die gaat!

Ik las op FB de reactie; maar de duitsers waren ook geen lieverdjes in de 2e wereld oorlog. :roll: 8)7 |o

En ook nog likes :=

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:37

Kalab schreef:
Ik walg er alleen zo van dat er wordt gesproken over een mogelijk islamitische aanslag. De Islam heeft hier niets mee te maken en is in mijn ogen zelfs slachtoffer van IS. Jammer dat het gros van de Nederlanders redeneert met een plaat voor de kop... Is het dan niet erg genoeg dat er zulke dingen gebeuren? Moeten we dan complete bevolkingsgroepen gaan veroordelen? :n

Het is inderdaad een schande dat de gemiddelde moslim ook moet lijden onder geweld veroorzaakt door geradicaliseerde fanatici. Vrijdag nog had ik een zeer interessant gesprek met een goed geïntegreerde en zeer intelligente moslima die bij mij in de oogmeetstoel zat. Zij veroordeelde ook die aanslagen en dat wat Daesh uitvoert. Ze respecteerde mij zelfs als atheïst maar waarschuwde me wel dat als 'zij' over 50 jaar de meerderheid vormen ik dan wel beter mijn mening voor me kon houden wat het niet erkennen van Allah als de enige ware god zou me "problemen opleveren". Ze zei dat Islam absoluut niet met geweld verspreid mag worden en dat Europa wel via de baarmoeder veroverd kan worden.

Overigens heb ik haar zonder bril en lenzen weer de winkel uitgelaten, ondanks het feit dat ze aan beide ogen -2,25 aan sterkte nodig had. Ze was tenslotte volgens het beeld van Allah geschapen en Allah is perfect, dus zij ook en daarnaast zou haar man zou het nooit accepteren dat ze een bril zou nemen. Gelukkig heeft ze haar Algerijnse rijbewijs vroeger om kunnen zetten in een Belgisch rijbewijs en daarmee nu een Nederlands rijbewijs kunnen bemachtigen zonder examens en testen.

Gematigde Islam. _/-\o_

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:42

Op vtm zeggen ze nu dat de mogelijkheid onderzocht wordt dat de dode de echte chauffeur zou zijn die gecarjacked is. De chauffeur was namelijk al van in de voormiddag spoorloos/onbereikbaar

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:44

Rawr schreef:
Kalab schreef:
Ik walg er alleen zo van dat er wordt gesproken over een mogelijk islamitische aanslag. De Islam heeft hier niets mee te maken en is in mijn ogen zelfs slachtoffer van IS. Jammer dat het gros van de Nederlanders redeneert met een plaat voor de kop... Is het dan niet erg genoeg dat er zulke dingen gebeuren? Moeten we dan complete bevolkingsgroepen gaan veroordelen? :n

Het is inderdaad een schande dat de gemiddelde moslim ook moet lijden onder geweld veroorzaakt door geradicaliseerde fanatici. Vrijdag nog had ik een zeer interessant gesprek met een goed geïntegreerde en zeer intelligente moslima die bij mij in de oogmeetstoel zat. Zij veroordeelde ook die aanslagen en dat wat Daesh uitvoert. Ze respecteerde mij zelfs als atheïst maar waarschuwde me wel dat als 'zij' over 50 jaar de meerderheid vormen ik dan wel beter mijn mening voor me kon houden wat het niet erkennen van Allah als de enige ware god zou me "problemen opleveren". Ze zei dat Islam absoluut niet met geweld verspreid mag worden en dat Europa wel via de baarmoeder veroverd kan worden.

Overigens heb ik haar zonder bril en lenzen weer de winkel uitgelaten, ondanks het feit dat ze aan beide ogen -2,25 aan sterkte nodig had. Ze was tenslotte volgens het beeld van Allah geschapen en Allah is perfect, dus zij ook en daarnaast zou haar man zou het nooit accepteren dat ze een bril zou nemen. Gelukkig heeft ze haar Algerijnse rijbewijs vroeger om kunnen zetten in een Belgisch rijbewijs en daarmee nu een Nederlands rijbewijs kunnen bemachtigen zonder examens en testen.

Gematigde Islam. _/-\o_

Veel verhaal, wat is precies je punt?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:47

Het lijkt mij erg moeilijk om op dat plein tegen hoge snelheden in te rijden. Ben er dit jaar nog geweest een dag na de aanslagen in ons eigen land. Er was toen een voetbalwedstrijd en ik kan je vertellen, als je daar tussen die hoge flats staat tussen alle mensen en er gaat dan wat mis... Daar kom je met een beetje pech niet levend uit. Wel verbaast het mij hoe dit is kunnen gebeuren. Het plein is prima af te zetten en te beveiligen, dat was toen in maart ook zo. Groepen van minstens 10 agenten die patrouilleerden rondom het plein en ik het het vermoeden dat er ook agenten in burger door Bikini Berlin liepen (dat is een winkelcentrum naast het plein). Heel jammere situatie dit, en wat een situatie voor de nabestaanden van de slachtoffers... Zeker zo net voor kerst je moeder, vader, broer, zus, oom of tante en ga zo maar door verliezen is verschrikkelijk. Ik kan mij niet inbeelden hoe zij zich nu voelen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:49

Hmzz raar, hier in Duitsland is er namelijk geen woord over gerept. Eigenlijk inhoudelijk over niets, behalve dan dat de politie spreekt van een aanslag, het een vrachtwagen met zeer lange oplegger was met Pools kenteken, dat de bestuurder is opgepakt en de bijrijder dood is. En de 9 doden en minstens 50 gewonden. Vandaar dat ik het best frappant vind dat in Belgie dan bekend is dat de vrachtwagen met 20 km/h reed

Ow das wel heel naar IsaCalixa. Hoop dat tegen die tijd alles weer een beetje bedaard is. Mijn moeder liep voor nog geen 2 weken daar over de desbetreffende kerstmarkt. Is toch een heel raar idee...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:50

sureido schreef:
Het is gewoon jammer dat de laatste jaren vrijwel de meeste aanslagen uit islamtische landen komen, of uit islamtisch geloof. Helaas interperteren deze (voor mij zeker niet islamieten) mensen (of ja mensen...) de koran niet zoals het hoort. Maar omdat het wel uit naam van de Islam gedaan word, krijgt dit meteen een slecht beeld.. heel krom voorbeeld maar wanneer de baas van ING geld verduisterd worden opeens alle medewerkers van ING aangekeken alsof ze ook verduisteren.

edit: en zo werkt media, helaas nemen veel mensen alles klakkeloos over. Gelukkig verdiep ik me wel in zaken en ook toen ik 5 maanden in Turkije zat heb ik een heel goed beeld gekregen van deze mensen. Ze zijn heel lief! :j

Mohammed was een zeer bloeddorstig krijgsheer naast zijn profeet zijn.

IS is wel degelijk islam. Zij houden zich letterlijk aan de voorschriften van koran, hadith en tafzir die het grootste deel van de islam als de autoriteit over wat Mohammed voorschreef zien. Zij zijn inderdaad strak fundamentalistisch, maar wat zij doen en zeggen klopt met de geschriften zoals de moslim wereld die ondersteund en erkend als basis van hun geloof.
https://www.youtube.com/channel/UC9JU55 ... eDA/videos (kijk hier de hele serie maar eens af, is om heel verdrietig van te worden trouwens)

Bedenk je ook goed dat veel mensen die zich (goed) moslim noemen amper in staat zijn om de koran zelf te lezen, velen spreken en lezen amper tot geen arabisch en zeker niet oud (mocht niks aan veranderd worden) Koran arabisch wat ivm niet meer in gebruik in het dagelijks leven een dode taal is. Zij zijn veelal gewoon goede mensen die eigenlijk niet meer weten en doen dan 5x/dag bidden, ramadan en nog een aantal religieuze leefregels die meer functioneren voor sociale cohesie dan iets anders. Volgen zij alle regels zoals die zijn vastgelegd? Nee, gelukkig niet. Komt ook bij dat in een gemeenschap waar al eeuwen alles hetzelfde gaat en iedereen hetzelfde geloof volgt er veel minder kans is op frictie, iedereen leeft nl volgens dezelfde regels en weet ook niet anders, want andere informatie is er gewoon niet.

Islam heeft een heel andere basis dan christendom/jodendom en dat is iets wat veel mensen in het westen niet bevatten. Wij zijn van onze religie uit vrede/passiviteit en tolerantie gewend (al is de katholieke kerk dat lang een beetje kwijt geweest, Jezus was een gigantisch stuk vriendelijker en toleranter dan de kerk die er op gebaseerd is). Islam komt voort uit agressie. Alles wat tegen je is/niet moslim is slacht je af, is je plicht en er zijn geen strafrechtelijke gevolgen van het bestelen/vermoorden/bedriegen van niet moslims. Dat onderscheid maken in behandeling van gelovigen en niet gelovigen was Jezus vreemd, geweld en al die andere negatieve zaken waren onacceptabel punt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:51

Tja,beveiligen... wat wil je met een paar politieagenten beginnen tegen een doordenderende vrachtwagen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:52

Hier net een update op het laatste nieuws dat de dode passagier de poolse nationaliteit heeft. Of het de eigenlijke bestuurder is, is nog niet bekend.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:52

Kalab schreef:
De kans is zeer groot dat IS dit zal opeisen, zelfs al zouden zij er niet eens achter zitten. Hun doel is angst en paniek zaaien en door zulke dingen op te eisen wordt dat doel steeds meer bereikt.

Ik ben benieuwd of er vanavond nog iets naar buiten gebracht wordt.

Dat is ook niet waar. De islam heeft hier absoluut iets mee te maken, ik weet dat het een controversiële uitspraak is maar je hoort het tegenwoordig wel vaker: "niet iedere moslim is een terrorist, maar wel iedere actuele terrorist is een moslim". Hoe sta jij tegenover deze uitspraak? Hoe komt het dat deze religie zo misbruikt kan worden de dag van vandaag?

Dit is overigens op geen enkele manier aanvallend of negatief bedoeld, het is een stelling die ik niet perse ondersteun. Ik ben gewoon benieuwd naar andere standpunten en meningen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:54

Rawr schreef:

Gematigde Islam. _/-\o_

Wat heeft dit nou in vredesnaam met dit topic te maken :n

Flowq

Re: Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:57

Mijn vriend zit momenteel in Berlijn, sinda vanochtend, niet gek ver van die plek vandaan. Morgen zouden ze verschillende kerstmarkten gaan bezoeken maar ik hoop toch echt dat ze snel naar huis komen.

Momenteel is het natuurlijk wel 'veilig' daar maar ze hebben nog een paar dagen en ik vind het maar eng. Al maak ik me drukker dan m'n vriend :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:02

Ik denk dat Rawr wil uitleggen dat er ook moslims zijn die geloven dat ze de islamitische leer kunnen laten overheersen door gewoon te zorgen dat ze in de meerderheid zijn. Dus veel kinderen krijgen enzo, tot uiteindelijk zowat de gehele wereldbevolking islamitisch is en ander geloof uit zichzelf "uitsterft" omdat wij minder kinderen hebben etc. Bekijk het als een plant die stilletjes maar zeker anderen overwoekert, als een sluipmoordenaar.

Bij mijn vriend zit een Duitser aan boord. Voor zover we weten lijkt het er niet op dat hij daar familie heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:08

Ik zag het bericht omdat een kennis van me haarzelf veilig meldde op Facebook.

Zo jammer dat mensen denken dat ze met dergelijke aanslagen ook maar iets bereiken.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:12

Heleennn schreef:
Kalab schreef:
De kans is zeer groot dat IS dit zal opeisen, zelfs al zouden zij er niet eens achter zitten. Hun doel is angst en paniek zaaien en door zulke dingen op te eisen wordt dat doel steeds meer bereikt.

Ik ben benieuwd of er vanavond nog iets naar buiten gebracht wordt.

Dat is ook niet waar. De islam heeft hier absoluut iets mee te maken, ik weet dat het een controversiële uitspraak is maar je hoort het tegenwoordig wel vaker: "niet iedere moslim is een terrorist, maar wel iedere actuele terrorist is een moslim". Hoe sta jij tegenover deze uitspraak? Hoe komt het dat deze religie zo misbruikt kan worden de dag van vandaag?

Dit is overigens op geen enkele manier aanvallend of negatief bedoeld, het is een stelling die ik niet perse ondersteun. Ik ben gewoon benieuwd naar andere standpunten en meningen.

IS en haar aanhangers misbruikt de Islam en de Koran om haar terreurdaden een fundament te geven. Op die manier kunnen zij hun "daden" verklaren en hebben zij een soort houvast om naar te streven. Waarom zouden zij anders hun mede-moslims ook vermoorden? Als ik morgen besluit om een terreurgroep op te zetten en daarbij teksten uit de Bijbel te gebruiken (of misbruiken) om mijn daden een fundament te geven, dan maakt mij dat toch nog geen christen?

Ik ken de cijfers rondom terreurdaden niet goed genoeg om te kunnen zeggen dat de stelling kloppend zou zijn. Het zou kunnen dat het aantal terroristen op dit moment voornamelijk moslim is, maar ik zie niet in waarom dat een argument tegen de Islam zou zijn? (Al wordt dit argument regelmatig gebruikt). Het wordt alleen door de media zo aangedikt en de afkomst of het geloof van de dader krijgt soms nog meer aandacht dan de slachtoffers.. Ik vind het onmenselijk om moslims "de schuld" te geven van dit soort dingen of te spreken van hun broeders, deze mensen zijn namelijk óók in strijd met IS en er vallen meer moslim-slachtoffers door de daden van IS dan niet-moslims.

Ik vraag me oprecht af waarom de gemiddelde Nederlander zo richting de Amerikaanse moslim-haat lijkt te gaan. Ik ben 100% westers maar zie echt het mooie in van de Islam en ik ben ontzettend blij dat ik niet zo gehersenspoeld ben en dat ik nog onderscheid kan maken tussen moslims en terroristen die de Islam misbruiken.

Om nog even in te gaan op je laatste vraag: ook het christendom zou op zo'n manier misbruikt kunnen worden. Het geloof verspreiden wordt ook binnen het christendom gedaan, dus je hebt maar één gek nodig om bepaalde zinnen uit het verband te rukken en gekke dingen te gaan doen.

Ik hoop dat ik zo enigzinds antwoord heb gegeven, je stelt interessante vragen. :) Helaas is typen op mijn telefoon niet ideaal, maar mocht je er verder op in willen gaan mag je altijd even PB-en, dan reageer ik morgen via mijn laptop.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:15

Varekaj schreef:
Ik denk dat Rawr wil uitleggen dat er ook moslims zijn die geloven dat ze de islamitische leer kunnen laten overheersen door gewoon te zorgen dat ze in de meerderheid zijn. Dus veel kinderen krijgen enzo, tot uiteindelijk zowat de gehele wereldbevolking islamitisch is en ander geloof uit zichzelf "uitsterft" omdat wij minder kinderen hebben etc. Bekijk het als een plant die stilletjes maar zeker anderen overwoekert, als een sluipmoordenaar.

Maar dit heeft het christendom toch ook? Ik ben geen christen dus ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het ook de bedoeling dat christenen zich blijven voortplanten en hun geloof verspreiden. Daarnaast maakt een bepaalde groepering christenen wel degelijk onderscheid tussen niet-gelovigen en gelovigen en ken ik zelfs een school waar meiden geen broeken mogen dragen omdat God dat niet zo gewild heeft.

In het westen zijn we meer bekend met het christendom waardoor dingen "normaal" zijn geworden. Met de Islam zijn we nog niet zo ver omdat deze godsdienst voornamelijk in het midden-oosten gehuisvest is.
Laatst bijgewerkt door Kalab op 20-12-16 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:15

Heleennn schreef:

1400 jaar en 270 miljoen doden is niet bepaald een vreedzame geschiedenis.
Maar IS noemt zich niet voor niets de slaven van Allah. Niet volgelingen, maar slaven. Niet nadenken dus, enkel uitvoeren, of het nu strookt met je gevoel/instinct als mens of niet. Allah weet wat goed voor je is ook al wil je dat niet doen. Er is/was ook buiten het opdreunen van koran verzen die eigenlijk niet begrepen worden ook geen onderwijs wat in de verste verte andere denkbeelden of informatie die niet in de Koran staat geeft. De hoeveelheid kennis die wij hebben door school, bibliotheek, internet, kranten en gewoon tegenkomen van anders gelovigen/andere culturen is daar gewoonweg niet mogelijk. Het kritische denken wat in het westen redelijk gebruikelijk is, is Islams grootste vijand. Je ziet de moslims in het westen 2 kanten op splitsen, zij die atheïst/christen worden door toegang tot meer informatie en zij die door die 2 strijd juist terugvallen op geloof(=zekerheid) en daarin (net als christenen die het geloof (her)vinden) er zeer fanatiek/fundamentalistisch van worden. Juist de vrijheid in het westen maakt het terugvallen op het oude bekende verdrietig genoeg waarschijnlijker. Ook omdat de segregatie van culturele/religieuze groepen mensen met 1 been in de 2 verschillende werelden zet + de gigantische groepsdruk die vanuit de familie komt om in de pas te lopen met hoe alles altijd al ging en vanuit het herkomst land meegenomen is als zekerheid in zo'n heel nieuwe omgeving.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:19

Schrikken dit. Vreselijk. Gelukkig zijn vrienden uit BerliJn veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:20

Klopt Kalab, maar de westerse gezinnen zijn al lang niet meer zo groot. Integendeel zelfs, er zijn meer en meer mensen bewust kinderloos.

Volgens de nieuwssite is de reddingsactie afgelopen en zijn er 45 gewonden naar het ziekenhuis overgebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:21

Wat erg dit.. :( veel sterkte voor de nabestaanden en voor de mensen die hierdoor (nog) bang(er) van zijn geworden!

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:22

Kalab schreef:
Varekaj schreef:

Maar dit heeft het christendom toch ook? Ik ben geen christen dus ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het ook de bedoeling dat christenen zich blijven voortplanten en hun geloof verspreiden. Daarnaast maakt een bepaalde groepering christenen wel degelijk onderscheid tussen niet-gelovigen en gelovigen en ken ik zelfs een school waar meiden geen broeken mogen dragen omdat God dat niet zo gewild heeft.

In het westen zijn we meer bekend met het christendom waardoor dingen "normaal" zijn geworden. Met de Islam zijn we nog niet zo ver omdat deze godsdienst voornamelijk in het midden-oosten gehuisvest is.

Nouja bij het Christelijke geloof komt dit ook voort uit dat het leven een gift van God is en die gift daarom zoveel mogelijk benut moet worden. :+ Ook in het Christendom wordt geprobeerd het geloof te verspreiden, maar dit is altijd meer in de vorm gekomen van missionarissen etc., niet zozeer door voortplanting. Bij de Islam weet ik niet hoe het is voorgeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:24

Dit gaat een beetje offtopic en het over 1 kam scheren van het geloof. Zullen we het bij de aanslag houden? Dat is al heftig genoeg..