sallandval schreef:Ik vind dit een moeilijke discussie omdat ik aan de ene kant vind dat iedereen mag dragen wat hij wil maar aan de andere kant ook vermoed dat vrouwen geen idee hebben van de krachten van hormonen.
Ik las laatst nog een interview met een vrouw die in het proces zat om man te worden en die beschreef ook dat ze/hij als vrouw dacht dat mannen zich maar in moesten houden terwijl ze na haar eerste (!) hormoonbehandelingen plots bij elk mooi decolleté dacht "mens bedek jezelf, je hebt geen idee wat je met me doet".
Zo zat ik laatst in het café met collega's met een rokje, panty's en mijn nieuwe overknee laarzen. Gewoon een net jurkje wat ik ook op het werk draag, echt niet sletterig of zo. De hele dag had ik er in gelopen en niemand (van de vrouwen die heus wel commentaar zouden geven) had iets gezegd van 'sexy' of zo, hooguit dat ik er netjes uitzag. Maar toen ik naast een collega op een bankje zat legde hij zijn jas bij mij op schoot "Ja sorry hoor, ik ben ook niet van steen" zegt hij nog. De rest van de mannen giechelden wat... toen had ik het pas door. Zulke mooie benen heb ik niet dus dat zegt m.i. wel iets. Heel lief en netjes opgelost denk ik dan maar kennelijk hebben mannen toch meer 'last' van hun hormonen dan vrouwen.
En dan zijn dit brave huisvaders tijdens een colaatje hé... bij het stappen lopen er nu eenmaal ook gekken rond, mensen die onder invloed zijn van het één en ander, mensen die andere mensen nu eenmaal haten, weten wij veel.
Zelf ben ik opgevoed met: "Oók uitkijken als jouw licht op groen staat is; aan 'gelijk heb je heel weinig als je in het ziekenhuis ligt". Natuurlijk moet je stoppen voor rood, maar het feit is dat niet iedereen het altijd doet. Zo ook met stelen: natúúrlijk moet je aan kinderen leren om niet te stelen... "DUH" zou ik bijna zeggen. Maar dat betekent niet dat er iets mis is met de maatschappij als je je kinderen óók leert om hun nieuwe laptop niet open en bloot in de auto met een open raam op een drukke parkeerplaats te laten liggen (ik noem maar iets). Nee je mag niet stelen, maar er lopen wel gekken rond die wél stelen en desnoods het raampje intikken.... en dat is heus niet omdat ze nooit van hun moeder geleerd hebben dat stelen niet mag.
Met andere woorden: iedereen die vind dat uitlokking niet bestaat moet dat vooral vinden... maar wat mij betreft liever in een slobberpyama achter bokt dan halfnaakt tegen een man aan rijdend in de disco. Ze hebben op allebei de plekken evenveel moreel gelijk maar lopen op de ene plek wel wat minder risico dan op de andere plek.
Maar is het dan de verantwoordelijkheid van de vrouw om andere kleding te dragen, of is het de verantwoordelijkheid van de man om zijn hormonen/driften onder controle te houden? Ik vind het laatste namelijk.
Je kinderen leren dat ze de laptop niet in de auto moeten laten liggen vind ik 1, en dat is een onderdeel, maar ik vind het belangrijkste uitgangspunt dat je je kinderen moet leren om niet zomaar een laptop uit een auto te pakken die niet van hun is. Jan Terlouw had er gister een mooi pleidooi over in DWDD, dat we het vertrouwen in de mensheid (terecht) kwijt zijn geraakt, maar dat het juist belangrijk en essentieel is om dat vertrouwen terug te krijgen. Ik vind focussen op consentonderwijs echt heel belangrijk. Daarbuiten gaat het hier niet om diefstal, maar het gaat om het aantasten van de integriteit van een ander persoon, en dat vind ik echt nog wel een stap erger. Een laptop kan je vervangen. Dat is even onwijs zuur, maar je kan er eentje terugkrijgen. Wat je de rest van je leven meedraagt als je seksueel geweld meemaakt kan je nooit meer kwijtraken, het is een stemmetje dat altijd in je achterhoofd blijft zitten.
Het gaat er ook totaal niet om dat alle vrouwen maar zo bloot mogelijk gekleed moeten gaan om mannen te pesten, of om ze uit te dagen, maar het gaat er wel om dat ik ook niet altijd mijn voorgevel hoef te bedekken in een coltrui als ik over straat ga omdat ik anders het risico loop dat mannen hun leuter niet in hun broek kunnen houden. Wat dat betreft vind ik het dus geen wisselwerking, het gaat niet twee kanten op. Een vrouw die volgens bepaalde standaarden 'uitdagend' of 'bloot' gekleed is heeft het recht om dat te doen omdat het haar lichaam is, iemand anders heeft nooit het recht om dat aan te tasten of om haar te misbruiken omdat ze er zo bij loopt.
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, dat je als vrouw op je hoede moet zijn en dat een belangrijk deel van seksueel geweld tegengaan ook is dat je op jezelf en je vriendinnen let, maar ik pleit er persoonlijk voor dat dat niet meer nodig zou moeten zijn. Het is al walgelijk genoeg dat als ik met een groepje vriendinnen wat ga drinken dat er dan altijd eentje binnen moet blijven zitten als we gaan roken omdat er anders een risico is dat iemand iets in ons drankje gooit.