Free2 schreef:Ontgroeningen kunnen zeker wel nut hebben, naar mijn mening. Maar dan moet de ontgroening wel héél goed georganiseerd zijn en moeten de normen en waarden van degene die de ontgroening loopt ten alle tijde gerespecteerd worden. Jammer dat dit soort excessen in de media komen. Letsel en dergelijke, opgelopen door ontgroeningen, zijn onacceptabel maar nu wordt elk feitje enorm opgeblazen.
Om te reageren op de vraag in dit topic 'waarom zou je jezelf zo vernederen om ergens bij te horen'? Een ontgroening is naar mijn idee een middel om ervoor te zorgen dat je enkel leden inaugureert die ook daadwerkelijk van plan zijn actief deel te nemen in de vereniging en er een mooie tijd van te maken. Als iedereen zich zomaar kan aanmelden dan heb je misschien wel meer leden, maar een minder hechte groep. Oké, tijdens je ontgroening is het even poedersuiker en moet je doorbijten, maar daarna krijg je er veel voor terug. Als je in een vereniging zijn waar je je echt thuis hoort, is die ontgroening het waard. Maar goed dat is mijn mening.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat ten eerste vaak vergeten wordt is dat een studentenvereniging enkel en alleen op de studenten (en dus vrijwilligers) draait. Zonder vrijwilligers kan een vereniging niet eens bestaan. Een belangrijk doel van een "ontgroening" is dan ook om het kaf van het koren te scheiden en alleen die eerstejaars eruit te filteren die zich de komende jaren écht in willen en zullen zetten voor de vereniging. Zonder een beetje doorzettingsvermogen kom je nergens in het leven. Weet je hoeveel eerstejaars er nietsvermoedend aan zo'n "ontgroening" beginnen en vervolgens stoppen omdat ze na dag 1 beseffen dat er veel meer van ze wordt verwacht dan alleen maar af en toe een biertje drinken? Ho wacht even, verantwoordelijkheden?! Dat willen ze niet hoor. Daarbij zijn het vaak ook de eerstejaars die vervroegd gestopt zijn die de 'slechte' verhalen hebben, zo'n "ontgroening" is met een verhaal opgebouwd en je werkt echt ergens naartoe. Als je midden in het proces stopt, kom je er dus ook niet achter wat nou precies de hele bedoeling is en heb je vaak inderdaad alleen de slechte ervaringen. Vraag nou eens echt meerdere leden die jaren lid zijn geweest van een vereniging en ik denk dat 9 van de 10 zullen zeggen dat ze het zo nog eens over zouden doen omdat het het allemaal waard is geweest.
Daarnaast heeft een "ontgroening" meerdere doeleinden en is het echt niet slechts een periode waarin eerstejaars eens even lekker vernederd mogen worden. Deze tijd wordt gebruikt om de eerstejaars de tradities en regels bij te brengen die een vereniging vaak al tientallen, zo niet honderden jaren in stand houdt. Daar vallen inderdaad regels onder zoals het verbod om met je rug naar de bar te staan (uit respect voor de barman!), maar óók regels die eisen dat je respect hebt voor anderen en dat je initiatief en commitment toont. Alle opgeblazen feitjes die in de media honderd keer uitvergroot worden vallen in zo'n introductietijd echt in het niet bij alle leuke en leerzame dingen die je er ook meemaakt. Het doel is om eerstejaars in te laten zien hoeveel je met een groep kan bereiken en hoe belangrijk het is om anderen te helpen. Ik ben ook van mening dat het lid zijn van een studentenvereniging een absolute meerwaarde heeft, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat het geval is voor iedereen.
Laat iedereen gewoon z'n eigen keuzes maken, dan komt alles goed denk ik zo.