Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:09

verootjoo schreef:
dat impliceert dat je alleen een groepsgevoel kan creëren door een hele groep door het stof te laten gaan... Er zijn ook verenigingen (niet per se studentenverenigingen) die eenzelfde hecht groepsgevoel hebben zonder vernederingen door te maken.
Sterker, ik geloof dat die vernederingen ook juist stukjes van jezelf kapot kunnen maken.

Bij mijn vereniging werd je ook niet vernederd, anders zou ik nooit meedoen. Zie het als een teambuildingactiviteit. Ik ben juist iemand die geen kuddedier is en ik ben enorm koppig, maar ik wilde gewoon mensen van buiten mijn opleiding leren kennen, en dit was daar ideaal voor.
Het ergste wat ik met mijn doop heb moeten doen was een augurk eten :+

Anoniem

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:12

Maar dat is toch prima? Dat is ook helemaal niet waar het nu over gaat imo.

Vandaag ook weer een verhaal in het AD van een meisje van veritas in Utrecht die voordat ze weg konden van de ontgroening eerst een gesprek met een psycholoog + de voorzitter moesten hebben. Zelf lopen was te ver dus ze moesten wachten tot iemand ze kon brengen. Dat vind ik dus echt heel fout.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:13

Maar waarom dan? Nu gaat het mij niet om die augurk :') , maar om het principe dat je iets moet doen om "erbij te mogen".

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:15

LadyMadonna schreef:
Maar waarom dan? Nu gaat het mij niet om die augurk :') , maar om het principe dat je iets moet doen om "erbij te mogen".

Je hoeft die ontgroening niet te doen om lid te worden bij ons. Enkel als je mee wilt doen aan cantussen en een praesidiumfunctie wil kunnen hebben moet je ontgroend zijn. Ik dacht er toen nog over na om in een praesidium te willen, omdat je daar veel van leert en dat goed op je CV staat. Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan wegens tijdgebrek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:21

StableDoor schreef:
verootjoo schreef:
dat impliceert dat je alleen een groepsgevoel kan creëren door een hele groep door het stof te laten gaan... Er zijn ook verenigingen (niet per se studentenverenigingen) die eenzelfde hecht groepsgevoel hebben zonder vernederingen door te maken.
Sterker, ik geloof dat die vernederingen ook juist stukjes van jezelf kapot kunnen maken.

Bij mijn vereniging werd je ook niet vernederd, anders zou ik nooit meedoen. Zie het als een teambuildingactiviteit. Ik ben juist iemand die geen kuddedier is en ik ben enorm koppig, maar ik wilde gewoon mensen van buiten mijn opleiding leren kennen, en dit was daar ideaal voor.
Het ergste wat ik met mijn doop heb moeten doen was een augurk eten :+

teambuildingsactiviteiten zijn ook echt heel leuk! Wij 'moesten' in groepjes vlotten bouwen en op een meertje varen, survivalactiviteiten in het bos doen, weerwolven, twister en zulk soort dingen. Dat vond ik echt heel leuk.

Maar van anderen hoorde ik de meest bizarre dingen; niet zelf bepalen wat je aantrok, nauwelijks te eten krijgen, alleen op idiote tijden. Midden in de nacht wakker gemaakt worden om 'de leiding' van eten te voorzien, bier over je heen krijgen als je op een verkeerd moment lacht, juist niet lacht, of weet ik het wat. Kleding van je afgetrokken worden (en dus stuk maken) omdat je iets verkeerds doet. Verplicht een aantal biertjes moeten drinken, niet zelf bepalen wanneer het genoeg voor je is. etc...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:36

Ik snap vooral niet dat mensen dat laten gebeuren met zichzelf.
Maar ik snap dingen als truth or dare ook niet.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:40

Ik ben ooit begonnen aan de doop bij zo'n foute vereniging, die gingen ook echt te ver. Daar heb ik gewoon wat van gezegd en toen ben ik weggelopen en nooit meer teruggekomen. Ik denk dat dat misschien wel een probleem is bij sommige eerstejaars, die durven niet zo voor zichzelf op te komen en als je dan bij zo'n foute vereniging zit loopt dat misschien niet goed af...Gelukkig zijn de meeste verenigingen gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:44

StableDoor schreef:
Ik ben ooit begonnen aan de doop bij zo'n foute vereniging, die gingen ook echt te ver. Daar heb ik gewoon wat van gezegd en toen ben ik weggelopen en nooit meer teruggekomen. Ik denk dat dat misschien wel een probleem is bij sommige eerstejaars, die durven niet zo voor zichzelf op te komen en als je dan bij zo'n foute vereniging zit loopt dat misschien niet goed af...Gelukkig zijn de meeste verenigingen gezellig.

En dat is dus precies mijn punt. Door groepsdruk of hoge kamernood gaan mensen toch door met dingen die ze eigenlijk niet willen en daar wordt op ingespeeld door bepaalde verenigingen. Ik weet ook prima dat er wel degelijk leuke verenigingen zijn, maar er zijn ook een hoop foute.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:47

In België is het zo dat bijna alle verenigingen een contract hebben ondertekend met strenge regels voor de doop en ontgroening, die foute vereniging waar ik het over had heeft dat niet getekend. Ik denk dat het een goed begin zou zijn om het tekenen van zo'n contract verplicht te maken.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:54

Ontgroeningen kunnen zeker wel nut hebben, naar mijn mening. Maar dan moet de ontgroening wel héél goed georganiseerd zijn en moeten de normen en waarden van degene die de ontgroening loopt ten alle tijde gerespecteerd worden. Jammer dat dit soort excessen in de media komen. Letsel en dergelijke, opgelopen door ontgroeningen, zijn onacceptabel maar nu wordt elk feitje enorm opgeblazen.

Om te reageren op de vraag in dit topic 'waarom zou je jezelf zo vernederen om ergens bij te horen'? Een ontgroening is naar mijn idee een middel om ervoor te zorgen dat je enkel leden inaugureert die ook daadwerkelijk van plan zijn actief deel te nemen in de vereniging en er een mooie tijd van te maken. Als iedereen zich zomaar kan aanmelden dan heb je misschien wel meer leden, maar een minder hechte groep. Oké, tijdens je ontgroening is het even poedersuiker en moet je doorbijten, maar daarna krijg je er veel voor terug. Als je in een vereniging zijn waar je je echt thuis hoort, is die ontgroening het waard. Maar goed dat is mijn mening.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:54

Sizzle schreef:
Het grappige is dat mensen die nu zo neerbuigend doen over verenigingen zich zelf blijkbaar ook verheven of verlicht voelen op een bepaalde manier.

Ieder zijn meug ;)

Inderdaad :roll:

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:39

Free2 schreef:
Ontgroeningen kunnen zeker wel nut hebben, naar mijn mening. Maar dan moet de ontgroening wel héél goed georganiseerd zijn en moeten de normen en waarden van degene die de ontgroening loopt ten alle tijde gerespecteerd worden. Jammer dat dit soort excessen in de media komen. Letsel en dergelijke, opgelopen door ontgroeningen, zijn onacceptabel maar nu wordt elk feitje enorm opgeblazen.

Om te reageren op de vraag in dit topic 'waarom zou je jezelf zo vernederen om ergens bij te horen'? Een ontgroening is naar mijn idee een middel om ervoor te zorgen dat je enkel leden inaugureert die ook daadwerkelijk van plan zijn actief deel te nemen in de vereniging en er een mooie tijd van te maken. Als iedereen zich zomaar kan aanmelden dan heb je misschien wel meer leden, maar een minder hechte groep. Oké, tijdens je ontgroening is het even poedersuiker en moet je doorbijten, maar daarna krijg je er veel voor terug. Als je in een vereniging zijn waar je je echt thuis hoort, is die ontgroening het waard. Maar goed dat is mijn mening.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat ten eerste vaak vergeten wordt is dat een studentenvereniging enkel en alleen op de studenten (en dus vrijwilligers) draait. Zonder vrijwilligers kan een vereniging niet eens bestaan. Een belangrijk doel van een "ontgroening" is dan ook om het kaf van het koren te scheiden en alleen die eerstejaars eruit te filteren die zich de komende jaren écht in willen en zullen zetten voor de vereniging. Zonder een beetje doorzettingsvermogen kom je nergens in het leven. Weet je hoeveel eerstejaars er nietsvermoedend aan zo'n "ontgroening" beginnen en vervolgens stoppen omdat ze na dag 1 beseffen dat er veel meer van ze wordt verwacht dan alleen maar af en toe een biertje drinken? Ho wacht even, verantwoordelijkheden?! Dat willen ze niet hoor. Daarbij zijn het vaak ook de eerstejaars die vervroegd gestopt zijn die de 'slechte' verhalen hebben, zo'n "ontgroening" is met een verhaal opgebouwd en je werkt echt ergens naartoe. Als je midden in het proces stopt, kom je er dus ook niet achter wat nou precies de hele bedoeling is en heb je vaak inderdaad alleen de slechte ervaringen. Vraag nou eens echt meerdere leden die jaren lid zijn geweest van een vereniging en ik denk dat 9 van de 10 zullen zeggen dat ze het zo nog eens over zouden doen omdat het het allemaal waard is geweest.

Daarnaast heeft een "ontgroening" meerdere doeleinden en is het echt niet slechts een periode waarin eerstejaars eens even lekker vernederd mogen worden. Deze tijd wordt gebruikt om de eerstejaars de tradities en regels bij te brengen die een vereniging vaak al tientallen, zo niet honderden jaren in stand houdt. Daar vallen inderdaad regels onder zoals het verbod om met je rug naar de bar te staan (uit respect voor de barman!), maar óók regels die eisen dat je respect hebt voor anderen en dat je initiatief en commitment toont. Alle opgeblazen feitjes die in de media honderd keer uitvergroot worden vallen in zo'n introductietijd echt in het niet bij alle leuke en leerzame dingen die je er ook meemaakt. Het doel is om eerstejaars in te laten zien hoeveel je met een groep kan bereiken en hoe belangrijk het is om anderen te helpen. Ik ben ook van mening dat het lid zijn van een studentenvereniging een absolute meerwaarde heeft, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat het geval is voor iedereen.

Laat iedereen gewoon z'n eigen keuzes maken, dan komt alles goed denk ik zo. :)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:51

Ik heb ook een ontgroening gedaan maar niet lid geworden omdat het toch niet mijn ding was. Ik snap waarom mensen er bij willen en waarom niet. Iedereen is hierin vrij, gelukkig maar!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:55

Precies was Animae zegt. Vaak zit achter een ontgroening echt een idee om de studenten kennis te laten maken van een vereniging, en bepaalde waardevolle eigenschappen, zoals doorzettingsvermogen, aan te leren. Het is niet enkel het denigreren, vernederen en belachelijk maken.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:02

Ik ben zelf geen lid geweest van gezelligheidsverenigingen, wel van meerdere sport- en cultuurverenigingen. Bij deze verenigingen creëer je groepsgevoel door de activiteit die je met elkaar deelt, bijvoorbeeld samen sporten of samen muziek maken. In een gezeligheidsvereniging moet je dit op een andere manier doen. Samen afzien creëert een hele sterke band: 'weet je nog wat wij gezamenlijk hebben doorstaan?'. En het roept natuurlijk ook een 'wij tegen zij' gevoel op, wat de onderlinge band nog versterkt. In die zin snap ik dat hele ontgroenen dus wel.
Wat ik niet zo goed snap, is dat vervolgens vaak gezegd wordt dat dit ontgroenen je zo veel 'leert'. Het enige wat ik kan bedenken dat je hier van leert is dat je grenzen flexibeler zijn dan je zelf dacht. En dat je bereid bent best ver te gaan om onderdeel te zijn en blijven van een groep. Wellicht een waardevolle les. Wat het je in ieder geval niet leert is zelf nadenken en nee zeggen. En dat lijken me ook waardevolle eigenschappen, vooral als we het hebben over toekomstige managers en politici. Die moeten ook tegen de groep in kunnen gaan, en ik vraag me af in hoeverre mensen die hun gezelligheid bij een vereniging met zware ontgroening zoeken hier écht op voorbereid worden.
Hoe kijken leden van een studentenvereniging hier zelf tegen aan?

Qua doorzettingsvermogen: zo kun je het ook zien, maar je kunt het ook zien als 'je houdt alleen de mensen over die hun eigen normen opzij zetten voor de groepsnormen'. Verantwoordelijkheid zie ik niet helemaal hoe je dat hiervan leert, tenzij je de hele week voor een puppy moet zorgen ofzo :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:26

Free2 schreef:
Precies was Animae zegt. Vaak zit achter een ontgroening echt een idee om de studenten kennis te laten maken van een vereniging, en bepaalde waardevolle eigenschappen, zoals doorzettingsvermogen, aan te leren. Het is niet enkel het denigreren, vernederen en belachelijk maken.

Dat het er uberhaupt bij in zit snap ik helemaal niets van. Ik snap niet hoe mensen denken het recht te hebben dat te mogen doen. Waarom? Omdat ze toevallig ouder zijn en daarom al bij de vereniging zitten? Alsof je daar zelf invloed op hebt gehad :+. Nee, ik begrijp niets van dat superioriteitsgevoel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:39

Animae schreef:
Een belangrijk doel van een "ontgroening" is dan ook om het kaf van het koren te scheiden en alleen die eerstejaars eruit te filteren die zich de komende jaren écht in willen en zullen zetten voor de vereniging.

Alleen is het daarvoor eigenlijk helemaal niet nodig. Ik ben alleen maar bij ontgroeningsvrije verenigingen geweest: de actieve leden komen vanzelf wel bovendrijven en weten elkaar ook prima te vinden. Al die verenigingen draaiden op vele enthousiaste leden, commissieleden en bestuursleden. En dat zonder dat daar ook maar ergens in het hele proces onnodig druk gezet werd op wie dan ook. Vernedering was al helemaal nergens voor nodig.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:40

In 1993 ben ik lid geworden van een studentenvereniging in Haarlem. Ik was net vijf weken terug na drie jaar in Amerika gewoond te hebben. Ik kende niemand en bij de vereniging heb ik leuke mensen leren kennen. Ja, ik heb ook ontgroening gehad maar zo vernederend heb ik niet meegemaakt. Ja, ik was na 10 dagen compleet gesloopt maar inmiddels ben ik 26 jaar verder en heb er geen trauma's aan overgehouden.
Sommige verenigingen slaan door, daar mag best een stokje voor gestoken worden. 26 jaar geleden had je geen facebook, instagram en whatsapp. Dat vind ik nu het grootste probleem. Internet is ineens je beste vriend niet meer. Ontgroening of kennismaking, geef het een naam, prima. Maar het kan ook op een leuke manier. Ook 26 jaar geleden kon men doorslaan, alleen kwam het niet zo uitgebreid in het nieuws. Maar feit dat het nu heel snel in het nieuws komt, vind ik ook wel weer een positieve ervaring. Er kan sneller opgetreden worden. Ja, zwarte boekjes waren er toen ook, mond op mond reclame bestond ook. Etc.
Hoe dan ook, het gaat om respect, privacy. Daar mag je als vereniging gewoon niet in doorslaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:56

Animae schreef:
Free2 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat ten eerste vaak vergeten wordt is dat een studentenvereniging enkel en alleen op de studenten (en dus vrijwilligers) draait. Zonder vrijwilligers kan een vereniging niet eens bestaan. Een belangrijk doel van een "ontgroening" is dan ook om het kaf van het koren te scheiden en alleen die eerstejaars eruit te filteren die zich de komende jaren écht in willen en zullen zetten voor de vereniging. Zonder een beetje doorzettingsvermogen kom je nergens in het leven. Weet je hoeveel eerstejaars er nietsvermoedend aan zo'n "ontgroening" beginnen en vervolgens stoppen omdat ze na dag 1 beseffen dat er veel meer van ze wordt verwacht dan alleen maar af en toe een biertje drinken? Ho wacht even, verantwoordelijkheden?! Dat willen ze niet hoor. Daarbij zijn het vaak ook de eerstejaars die vervroegd gestopt zijn die de 'slechte' verhalen hebben, zo'n "ontgroening" is met een verhaal opgebouwd en je werkt echt ergens naartoe. Als je midden in het proces stopt, kom je er dus ook niet achter wat nou precies de hele bedoeling is en heb je vaak inderdaad alleen de slechte ervaringen. Vraag nou eens echt meerdere leden die jaren lid zijn geweest van een vereniging en ik denk dat 9 van de 10 zullen zeggen dat ze het zo nog eens over zouden doen omdat het het allemaal waard is geweest.

Daarnaast heeft een "ontgroening" meerdere doeleinden en is het echt niet slechts een periode waarin eerstejaars eens even lekker vernederd mogen worden. Deze tijd wordt gebruikt om de eerstejaars de tradities en regels bij te brengen die een vereniging vaak al tientallen, zo niet honderden jaren in stand houdt. Daar vallen inderdaad regels onder zoals het verbod om met je rug naar de bar te staan (uit respect voor de barman!), maar óók regels die eisen dat je respect hebt voor anderen en dat je initiatief en commitment toont. Alle opgeblazen feitjes die in de media honderd keer uitvergroot worden vallen in zo'n introductietijd echt in het niet bij alle leuke en leerzame dingen die je er ook meemaakt. Het doel is om eerstejaars in te laten zien hoeveel je met een groep kan bereiken en hoe belangrijk het is om anderen te helpen. Ik ben ook van mening dat het lid zijn van een studentenvereniging een absolute meerwaarde heeft, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat het geval is voor iedereen.

Laat iedereen gewoon z'n eigen keuzes maken, dan komt alles goed denk ik zo. :)

Helemaal eens met bovenstaande zaken :j

Ik vind dat het echt allemaal zwaar overtrokken wordt in de media. Wanneer er excessen zijn moeten die personen daarvoor gestraft worden, maar dat zegt niets, maar dan ook niets over ontgroeningen in het algemeen. Bovendien, waar trek je de grens? Wij hanteren als vereniging geen ontgroening, maar één van onze disputen wel. Mag dat dan ook niet meer?

Vorig jaar zat ik in de plaatselijke kamer van verenigingen van Delft (subgroep van de LKVV dus) en daar is toen intensief behandeld dat het college van bestuur van de TU een code of conduct wilde zien voor de verenigingen met een "klassieke KMT". Prima, die is er gekomen, maar wel met ontzettend veel moeite. Hij moest namelijk goedgekeurd worden door een paar mensen die nooit lid zijn geweest bij een vereniging, en ja, sorry maar dan snáp je het gewoon niet. Verder is het opstellen van richtlijnen zó moeilijk. Want wat is een graadmeter voor vernedering? Als iemand die ik helemaal niet ken nu tegen mij staat te schreeuwen dat ik niets waard ben dan geef ik er waarschijnlijk niets om, terwijl een ander het al vernederend vindt als er wordt gelachen om een stomme actie van diegene.

Het nut van een ontgroening werd overigens ook gevraagd in het topic. Ik kan je vertellen dat wij een kleine tot middelgrote vereniging hebben, en dat wij net een klein genoeg aantal leden hebben voor een "iedereen kent iedereen" cultuur, zegmaar. Dat betekent dat mensen die zich niet aan de regels houden snel op de vingers getikt worden, want iedereen weet wie de nieuwelingen zijn en de nieuwelingen leren ook snel dat de ouderejaars het soms nu eenmaal beter weten dan jij. Kijk je echter op een schaal van 1000-2000 leden, dan kan je dat niet meer. Ik denk dat KMT een zeer effectieve manier is om te zorgen dat iedereen zich gedraagt en respect heeft voor degene die hoger staan dan jij. Heb je dat niet, dan worden delen van je pand gevandaliseerd, houden mensen zich niet aan de regels, en als je er wat van zegt lachen ze je in je gezicht uit. Dat is niet bevorderlijk voor de gezelligheid zoals jullie kunnen begrijpen :)

Goed het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat in elk geval het nut van de ontgroening zo een beetje duidelijk is. De noodzaak, echter, daar ben je zelf bij als je lid wordt van zo'n vereniging :D

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:10

Sofy schreef:
Ik ben zelf geen lid geweest van gezelligheidsverenigingen, wel van meerdere sport- en cultuurverenigingen. Bij deze verenigingen creëer je groepsgevoel door de activiteit die je met elkaar deelt, bijvoorbeeld samen sporten of samen muziek maken. In een gezeligheidsvereniging moet je dit op een andere manier doen. Samen afzien creëert een hele sterke band: 'weet je nog wat wij gezamenlijk hebben doorstaan?'. En het roept natuurlijk ook een 'wij tegen zij' gevoel op, wat de onderlinge band nog versterkt. In die zin snap ik dat hele ontgroenen dus wel.
Wat ik niet zo goed snap, is dat vervolgens vaak gezegd wordt dat dit ontgroenen je zo veel 'leert'. Het enige wat ik kan bedenken dat je hier van leert is dat je grenzen flexibeler zijn dan je zelf dacht. En dat je bereid bent best ver te gaan om onderdeel te zijn en blijven van een groep. Wellicht een waardevolle les. Wat het je in ieder geval niet leert is zelf nadenken en nee zeggen. En dat lijken me ook waardevolle eigenschappen, vooral als we het hebben over toekomstige managers en politici. Die moeten ook tegen de groep in kunnen gaan, en ik vraag me af in hoeverre mensen die hun gezelligheid bij een vereniging met zware ontgroening zoeken hier écht op voorbereid worden.
Hoe kijken leden van een studentenvereniging hier zelf tegen aan?

Qua doorzettingsvermogen: zo kun je het ook zien, maar je kunt het ook zien als 'je houdt alleen de mensen over die hun eigen normen opzij zetten voor de groepsnormen'. Verantwoordelijkheid zie ik niet helemaal hoe je dat hiervan leert, tenzij je de hele week voor een puppy moet zorgen ofzo :+

Wat betreft de sport- en cultuurverenigingen; ik denk dat je daar wel een belangrijk verschil aanstipt aangezien er volgens mij bij zo'n sport- of cultuurvereniging veel leden met dezelfde interesses zitten. Dat is in het geval van een studentenvereniging natuurlijk niet zo; iedereen heeft verschillende achtergronden, studies en interesses. Waar de 1 heel goed kan 'binden' met sporten, vindt de ander sporten verschrikkelijk. Door iedereen tijdens zo'n "ontgroening" tot hetzelfde niveau te brengen (dezelfde kleding, geen make-up, geen gel, geen mobiele telefoons etc) ben je allemaal hetzelfde. En dat is wat je er leert: je bént niet beter dan de ander. Ik denk dat dat mentaal ook een heel belangrijk aspect is van zo'n introductietijd en dat je zo ook het groepsgevoel creëert. Iedereen begint gewoon helemaal op 0, waar je ook vandaan komt.

Ten aanzien van wat er nou precies leerzaam is ben ik het wel met je eens dat je echt geen baanbrekende dingen leert tijdens zo'n tijd, natuurlijk niet. Je leert voor je groep op te komen en je aan te passen aan een groep; het gaan niet altijd alleen om jezelf. Keerzijde daarvan is dan inderdaad vaak wel dat men dan geen nee durft te zeggen of zelf na te denken; ja, je volgt de groep en je probeert zo min mogelijk op te vallen. Maar dat betekent niet dat het tijdens zo'n tijd niet gestimuleerd wordt om jezelf wél op een positieve manier te laten zien. Denk uiteindelijk in ieder geval dat je in de jaren die volgen genoeg leert om zelfstandig na te denken en voor jezelf op te komen. En ik denk ook dat je als lid heel veel ervaring op doet met mensen/commissies/netwerken die je later goed van pas komen als manager of politicus.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:19

Ik snap echt niet de lok van ontgroeningen bij studentenverenigingen. Er zijn toch genoeg andere manier om groepsgevoel te kweken en doorzettingsvermogen? Verplicht studenten anders bijvoorbeeld verplicht voor de vereniging vrijwilligerswerk te doen met bijvoorbeeld een verplichte bardienst. Maar elkaar vernederen, dat is nergens goed voor. Een aantal studenten verplicht koprollen maken op het gras zoals Sukura zegt? Een studentenvereniging is toch geen leger :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:20

Magrathea schreef:
Ik denk dat KMT een zeer effectieve manier is om te zorgen dat iedereen zich gedraagt en respect heeft voor degene die hoger staan dan jij.

Daarvan vind ik dus vooral dat het illustreert hoe anders ik tegen mensen en de wereld aankijk.

Ik zou werkelijk niet weten waarom iemand 'hoger' moet staan dan een ander, of dat je dat zou moeten afdwingen met straf.

En ik vind het ook heel raar dat je zou denken dat je ervoor moet zorgen dat mensen zich gedragen, omdat ik eigenlijk verwacht dat mensen dat ook gewoon geheel vrijwillig kunnen, zeker als ze volwassen zijn. In bijna al die gevallen is het namelijk ook een prima optie om gewoon vriendelijk te vragen of mensen iets willen doen of laten. Dan kun je dingen als consequenties en straf en uit de vereniging zetten gewoon houden voor extreme gevallen.

Het is voor mijn gevoel zo'n beperkte en negatieve kijk op mensen, alsof dwang en gehoorzaamheid en 'respect voor de meerderen' het enige is wat er kan zijn, en vrijwilligheid, vriendelijkheid en samenwerking helemaal niet bestaan.
Vanuit de leger-achtergrond is die focus op dwang en gehoorzaamheid wel te verklaren, maar het blijft beperkt naar mijn mening.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:20

Century schreef:
Free2 schreef:

Dat het er uberhaupt bij in zit snap ik helemaal niets van. Ik snap niet hoe mensen denken het recht te hebben dat te mogen doen. Waarom? Omdat ze toevallig ouder zijn en daarom al bij de vereniging zitten? Alsof je daar zelf invloed op hebt gehad :+. Nee, ik begrijp niets van dat superioriteitsgevoel.

Maar zoals Magrathea hierboven al zegt: wat is nou 'denigreren, vernederen en belachelijk maken'? Dat is zo subjectief! En heb je daar ook voorbeelden van? Wat bedoel je er precies mee? Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat de mééste verhalen die op het internet rondgaan erger zijn gemaakt dan ze werkelijk zijn.

Daarbij weet en geloof ik dat er ook wél dingen gebeuren die absoluut niet door de beugel kunnen en ik vind het een goede zaak dat de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn daar ook voor worden gestraft. Dat betekent echter niet dat meteen alle "ontgroeningen" maar verboden moeten worden. Zo'n introductietijd wordt 99% van de gevallen nauwlettend in de gaten gehouden en er zijn ook heel veel "ontgroeningen" waarbij wel alles gewoon goed gaat. In een kroeg heb je ontzettend vaak gevechten, maar daarom worden toch ook niet alle kroegen meteen gesloten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:22

Mazida schreef:
Ik snap echt niet de lok van ontgroeningen bij studentenverenigingen. Er zijn toch genoeg andere manier om groepsgevoel te kweken en doorzettingsvermogen? Verplicht studenten anders bijvoorbeeld verplicht voor de vereniging vrijwilligerswerk te doen met bijvoorbeeld een verplichte bardienst. Maar elkaar vernederen, dat is nergens goed voor. Een aantal studenten verplicht koprollen maken op het gras zoals Sukura zegt? Een studentenvereniging is toch geen leger :')

Heb je de post boven die van jou gelezen, van Animae? Die legt het namelijk erg goed uit

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:25

Mazida schreef:

Tijdens zo'n "ontgroening" wordt er ook bijna altijd vrijwilligerswerk gedaan hoor! Bijvoorbeeld door te collecteren of door afval te prikken voor de gemeente. En weet je hoe erg dat altijd wordt gevonden door de eerstejaars? Dat betekent namelijk werken; het is veel makkelijker om gedachteloos op en neer te moeten rennen. En wat betreft het koprollen moeten maken op het gras; is dat nou echt zo erg? Als dat al onder vernederen valt…. :+