Ik vind wel dat je altijd moet proberen om niemand tot last te zijn, en je hond daarin op te voeden. En als de situatie te druk is en je hond dit (nog) niet aan kan, lijn je hem aan om problemen te voorkomen.
Mocht er toch iets mis gaan dan zou ik uiteraard mijn excuses aanbieden.
Hardlopers denken, net als wielrenners, nogal eens dat de hele wereld zich aan hen moet aanpassen. Met doppen in hun oren krijgen ze niets van hun omgeving mee en ja dan kun je wel eens schrikken van een situatie die je niet ziet (hoort) aankomen.
Honden die zich asociaal gedragen (als in bijten, opspringen, in de staart van het paard hangen ed) en waarbij het baasje nauwelijks moeite doet om de hond tot de orde te roepen, ja dat is vreselijk irritant en roept wellicht agressie op. Niet alleen bij joggers en ruiters en wandelaars maar ook bij andere honden bezitters. Ook dan hoor je uiteraard je grenzen te kennen en niet tot geweld over te gaan, maar dat je een hond dan een knietje geeft of de eigenaar een beetje geïrriteerd toespreekt kan ik begrijpen (en doe ik zelf ook). Dat mensen dan roepen "honden liefhebbers gooien hun eigen glazen in", eh sorry? Heeft niks met liefde voor honden te maken. Asociaal gedrag heb je onder alle bevolkingsgroepen en waarom moet ik -als honden liefhebber - daar de dupe van zijn?
(Ter vergelijking: verbieden we alcohol omdat er mensen zijn die dronken achter het stuur gaan zitten?)
Hardlopers of ruiters die je van afstand alvast de huid volschelden omdat je hond losloopt (ik heb het nu over losloopgebieden) ook al toont de hond geen enkele interesse in de renner of het paard, roepen dan weer agressie op bij de honden eigenaar.
Evenals het continu "verboden voor honden" en "honden aan de lijn" overal waar je komt.
Als je nergens legaal los mag lopen ga je vanzelf wel in overtreding

Ik erger me ook kapot als ik mijn hond terugroep en die wat onhandig voor iemand langs loopt (er gebeurt niets), ik daar sorry voor zeg en ik dan alsnog een preek krijg.

Het beste is natuurlijk als we allemaal rekening houden met elkaar. Een beetje flexibel zijn en een beetje begrip hebben voor de angst van de ruiter of jogger, en ook voor het feit dat een hond ook wel eens bananen in zijn oren heeft.
Ruiters overigens die uit hun dak gaan omdat iemand zijn hond niet volledig onder controle heeft en zij dat eng vinden omdat zij hun paard niet onder controle hebben vind ik altijd een beetje meten met twee maten