Joggers en honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:31

Ik laat mijn honden ook los in gebieden waar een aanlijn plicht geldt. Simpelweg omdat ze vrijwel overal aangelijnd moeten, op kleine speelveldjes of minilosloopstukjes na. -O-

Ik vind wel dat je altijd moet proberen om niemand tot last te zijn, en je hond daarin op te voeden. En als de situatie te druk is en je hond dit (nog) niet aan kan, lijn je hem aan om problemen te voorkomen.
Mocht er toch iets mis gaan dan zou ik uiteraard mijn excuses aanbieden.

Hardlopers denken, net als wielrenners, nogal eens dat de hele wereld zich aan hen moet aanpassen. Met doppen in hun oren krijgen ze niets van hun omgeving mee en ja dan kun je wel eens schrikken van een situatie die je niet ziet (hoort) aankomen.

Honden die zich asociaal gedragen (als in bijten, opspringen, in de staart van het paard hangen ed) en waarbij het baasje nauwelijks moeite doet om de hond tot de orde te roepen, ja dat is vreselijk irritant en roept wellicht agressie op. Niet alleen bij joggers en ruiters en wandelaars maar ook bij andere honden bezitters. Ook dan hoor je uiteraard je grenzen te kennen en niet tot geweld over te gaan, maar dat je een hond dan een knietje geeft of de eigenaar een beetje geïrriteerd toespreekt kan ik begrijpen (en doe ik zelf ook). Dat mensen dan roepen "honden liefhebbers gooien hun eigen glazen in", eh sorry? Heeft niks met liefde voor honden te maken. Asociaal gedrag heb je onder alle bevolkingsgroepen en waarom moet ik -als honden liefhebber - daar de dupe van zijn?
(Ter vergelijking: verbieden we alcohol omdat er mensen zijn die dronken achter het stuur gaan zitten?)

Hardlopers of ruiters die je van afstand alvast de huid volschelden omdat je hond losloopt (ik heb het nu over losloopgebieden) ook al toont de hond geen enkele interesse in de renner of het paard, roepen dan weer agressie op bij de honden eigenaar.
Evenals het continu "verboden voor honden" en "honden aan de lijn" overal waar je komt.

Als je nergens legaal los mag lopen ga je vanzelf wel in overtreding :)*

Ik erger me ook kapot als ik mijn hond terugroep en die wat onhandig voor iemand langs loopt (er gebeurt niets), ik daar sorry voor zeg en ik dan alsnog een preek krijg. -:(-

Het beste is natuurlijk als we allemaal rekening houden met elkaar. Een beetje flexibel zijn en een beetje begrip hebben voor de angst van de ruiter of jogger, en ook voor het feit dat een hond ook wel eens bananen in zijn oren heeft.

Ruiters overigens die uit hun dak gaan omdat iemand zijn hond niet volledig onder controle heeft en zij dat eng vinden omdat zij hun paard niet onder controle hebben vind ik altijd een beetje meten met twee maten ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-10-16 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Machie

Re: Joggers en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:37

Mijn honden lopen alleen maar los in gebieden waar dat niet mag omdat in losloop gebieden al die onopgevoede &^#*@ honden lopen die fixeren, uitdagen of andere vormen van lomp gedrag vertonen. Dat gaat niet altijd met mijn roedeltje.

Maaaar ik lijn altijd aan als ik iets of iemand tegen kom. Helaas ben ik soms ook wel een te laat. Een MTB'er die met 30 km/u de bocht om komt zie en hoor ik niet eerder...
Maar bij alles, aan de lijn. Altijd. Ik vind dat niemand last hoeft te hebben van mijn honden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:44

Je kunt ook ontzettend veel last hebben van hardlopers. Ga maar eens met mooi weer in het weekend in het Amsterdamse bos lopen. Met of zonder hond. De kans dat het een ontspannen wandeling wordt is klein.

Als je met hond loopt, al dan niet aan de lijn (in het Amsterdamse bos mogen honden los lopen), heb je een reële kans dat je verrot gescholden wordt of dat je hond een schop krijgt.
En ook zo leuk, een groep nordic walkers, die van afstand roepen dat jouw hond aan de lijn moet omdat er mensen bij zijn die bang zijn voor honden. Tenzij je actief bezig bent om van je angst af te komen: wat doe je dan in het weekend in het Amsterdamse bos??
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-10-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:45

Ik laat mijn hond vrijwel overal los lopen. Mijn hond wijkt nooit van mijn zijde en is niet geïnteresseerd in andere mensen en zal ze dan ook niet benaderen noch achterna lopen. Ik vind een goede opvoeding een must en alleen als je hond goed luistert kun je hem die vrijheden geven.

Om me heen zie ik het zelf ook vaak anders. Ik heb vaak genoeg honden achter me aan of honden die tegen me op springen, etc. Nu ben ik een hondenliefhebber dus wacht meestal geduldig totdat de eigenaar ingrijpt. Maar zelfs als liefhebber vind ik het ook vaak vervelend.

Agressie is nooit goed. Dus ik snap het artikel niet. Ik zal een hond pas een mep verkopen wanneer ik of mijn hond of paard wordt aangevallen. En zelfs dan zal ik niet zo kwaad worden dat ik het dier blijvend letsel zal aandoen. Puur afweren en verdedigen. Het is een dier...

Gelukkig zijn ze hier in het bos eigenlijk altijd wel heel vriendelijk. Het is behoorlijk druk op de Utrechtse Heuvelrug, maar eigenlijk gaat het allemaal wel leuk samen. Mountainbikers, ruiters, joggers, wandelaars met of zonder hond, we genieten allemaal van de natuur en geven elkaar de ruimte.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:32

Nikass wat voor overlast bezorgen hardlopers . Lopen ze je omver, botsen ze tegen je aan. Of stoor je je er gewoon aan dat ze je voorbij komen. Dat laatste is natuurlijk geen overlast. En ik weet niet of het amsterdamse bos een losloopgebied is maar anders is het verzoek tot aanlijnen toch terecht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:51

In het Amsterdamse bos mogen honden los lopen. In het weekend is het vergeven van de groepen hardlopers die weigeren om achter elkaar te gaan lopen bij het passeren. Vier, vijf breed lopen ze langs, duwen je letterlijk de berm in of je krijgt een elleboog in je lijf gepord. Dan gaan ze oefeningen doen waarbij ze weg-breed gaan staan zwaaien met armen en benen en jij moet daar op de één of andere manier omheen zien te komen door de berm ofzo want opzij gaan ze niet.
Hardlopers die over je hond heenspringen (die hond mag daar dus lopen op het voetpad) en daar dan niet lenig genoeg voor zijn en je hond daarbij raken.
Hardlopers die in het voorbijgaan rochelen en voor je voeten spugen.
Aan de rand van het voetpad hun behoeften doen (en dan bedoel ik niet alleen plassen).
En te pas en te onpas schelden.

Het zijn met name de weekend lopers. De vaste hardlopers die je door de week tegenkomt zijn vaker wel sociaal.

By the way: je hond "even aan de voet vragen" doe ik ook, maar niet als ik in het Amsterdamse bos loop want dat zou betekenen dat hij (in het weekend) de hele route aan de voet loopt (en ik wandel gemiddeld twee uur).
Mijn honden zijn overigens totaal niet geïnteresseerd in hardlopers.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:12

Het artikel bestaat inmiddels niet meer en ik heb alleen de eerste en laatste reacties gelezen, maar ik wilde toch nog even reageren.

Ik ben het met je eens dat een hond aangelijnd hoort te zijn als hij niet in een losloopgebied loopt. Ik kan begrijpen dat mensen agressief kunnen worden hiervan, MAAR dat is geen excuus om dat dan ook echt uit te voeren. :n .

Zoals ik begrijp heeft hij die hond zelf geslagen of geschopt? Dat vind ik ook echt laf :r . Die hond kan er toch niks aan doen, ga dan naar het baasje toe.

Ik heb zelf een hond die helaas totaal niet luistert. Alleen op het strand mag hij los, daar luistert hij perfect. Verder zit hij aan de flexilijn en kan hij dus toch iets loslopen, maar als er iemand langs gelopen komt dan moet hij naast me komen. Hij mag ze van mij niet in de weg lopen.

Maar sommige komen dan heel dicht langs me en als m'n hond dan vervolgens snuffeld aan ze worden ze boos... Tja ik kan moeilijk zijn neus richting mij houden... soms irriteren mensen zich wel aan alles hoor 8)7

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:18

Wat ik altijd zo van baal: als ik wandelaars tijdig zie (dat lukt me niet altijd, alle paden hier zijn bergachtig en kronkelig) en ik doe de honden aan de lijn, ga nog aan de kant ook, dat ze dan allerhande geluiden naar de honden gaan maken. Eentje is megadol op aandacht, dus die staat dan gelijk te stuiteren. Ik snap dát volk ook niet hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:29

snuffie123 schreef:
... soms irriteren mensen zich wel aan alles hoor 8)7

Daar ben ik het zeker mee eens :)
Alles is zo anti-hond ingesteld dat je er moedeloos van wordt.

Daarentegen ben ik niet zo gecharmeerd van de flexilijn en zeker niet in combinatie met niet luisterende honden. Mijn honden luisteren los beter dan andermans hond aan de flexilijn. Maar ik ben in overtreding terwijl de ander overlast veroorzaakt (niet altijd en niet op jou persoonlijk gericht)
Honden die ineens achter een fiets of jogger aansprinten en pas aan het einde van de flexilijn afgeremd worden. Dit levert imo soms gevaarlijke situaties op (nl als jij daar loopt/fietst en zo'n hond met lijn crosst voor je langs)
Honden met vijf of meer meter lijn die opdringerig zijn naar mijn honden waarbij de lijn om de poten van mijn honden komt... net als mensen die hun hond los laten met een lange lijn aan de halsband zodat ze hem beter kunnen vangen... (dat is helemaal levensgevaarlijk).
Daarbij is het een soort van legaal overtreden van de wet want aangelijnd is volgens de wet 1 meter.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:49

Nikass ik zie hier eigenlijk vaak gewoon goed gebruik van de flexi. Dat doe ik zelf ook. Hij gaat alleen lang als dat ook echt kan en ik er geen mensen mee tot last ben. Met honden kan hij wel een beetje spelen zo, maar dan moeten die andere honden wel zonder riem zijn en hou ik het heel goed in de gaten.

Waarom vind jij een lange lijn aan de halsband zo gevaarlijk? Ik heb dat ook regelmatig gedaan en ben nu heel benieuwd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:57

snuffie123 schreef:
Waarom vind jij een lange lijn aan de halsband zo gevaarlijk? Ik heb dat ook regelmatig gedaan en ben nu heel benieuwd.

Dat staat echt exact beschreven in het bericht boven jou ;)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:09

Goof schreef:
snuffie123 schreef:

Dat staat echt exact beschreven in het bericht boven jou ;)

Ik zie het niet staan hoor. Er staat alleen dat ze de flexilijn gevaarlijk vind omdat de honden zo ineens voorbij kunnen schieten of de lijn rondom de poten van de honden komen. Daarna staat er dat een losse lijn aan de halsband ook gevaarlijk is ( en dan tussen haakjes hélemaal gevaarlijk) en ik vraag waarom dan?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:24

De flexlijn, vooral dat koord kan wel wonden veroorzaken.
Als het om poten draait van een andere hond, of om een been van een mens.
Of als 2 honden met flexlijn om elkaar heen draaien en alles in de war raakt, de honden kunnen in paniek raken, als ze merken dat ze vast zitten.
Ook is het niet goed zichtbaar, een fietser kan deken dat de hond los loopt en tussen de hond en de baas door willen en dus in de lijn terechtkomt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 07:25

Nu zullen er wel een paar mensen hier zijn die mij niet aardig vinden maar ik vind de flexlijn echt iets voor luie bazen. Die niet net dat beetje meer tijd willen stoppen in de africhting van hun hond. Je leert je hond toch netjes aan de riem en correct los lopen? Waarom heb je dan een flex lijn nodig? Snuffie123 zal misschien wel op tijd de lijn inkorten maar 9 van de 10 keer zijn ze altijd net te laat. Super irritante dingen. Ik heb zelf een Beagle en ook die heeft beide kunnen leren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 08:36

Er zijn natuurlijk herplaatsers die je misschien niet helemaal heropgevoed krijgt, dit heeft niet altijd met lui te maken maar je ziet het veelal bij kleine hondjes en daar vind ik het soms wel een soort gemakzucht.

Snuffie123 terecht dat je uitleg vraagt hoor, ik heb het niet heel duidelijk neergezet.
Als een hond met een lange lijn aan de halsband gaat rennen heb je kans dat die lijn ergens om heen vast komt te zitten, is dat een boom dan is het heel vervelend voor die hond, zijn het mijn benen dan maak ik geen schijn van kans en lig ik op mijn gezicht. Zijn het de poten van mijn oude, slecht ter been hond (dit heb ik meegemaakt) dan heeft die ook geen schijn van kans, komt te vallen, kan worden meegesleurd als jij als baas net te laat bent om de rondzwiepende riem te pakken.
Als de riem niet vast komt te zitten maar "alleen" tegen je aan komt heb je de striemen op je lijf/gezicht zitten. Zo'n riem komt aan als een zweep.

Daarbij: je hond kunnen vàngen...?
Dan schort er toch nog wel wat aan de opvoeding denk ik. En een hond leert hier niets van.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:34

Barbet: dat is vooral een kwestie van goed omgaan met de flexilijn en oppassen dan is er niks aan de hand. (Ik heb trouwens wel zo'n lijn die je heel goed ziet; het is niet zo'n dunne lijn)

Jennyj01: ik vind je er niet minder aardig om hoor haha. Maar ik vind wel dat je het te ongenuanceerd schrijft, met een behoorlijk vooroordeel. Dat merk ik trouwens ook bij veel hondenbaasjes.
Bij sommige honden kan je nog zoveel oefenen, cursussen doen etc. Maar dat werkt gewoon niet.
Mijn hond is de meest eigenwijze en slimme spaniël die je je maar kan bedenken (zelfs de fokker was onder de indruk van zijn eigenwijsheid en slimheid). Hij weet het commando hier echt wel maar luistert er alleen naar als dat hem uitkomt. (Op het strand luistert hij perfect trouwens. Dan is het een voorbeeldige hond.)
Maar ik heb hem op mijn 15e gekocht en het was mijn eerste hond. Mijn moeder is helaas ook niet zo goed in opvoeden en die heeft hem behoorlijk voor mij verpest in dat opzicht.
Nouja laat ik het erop houden dat er echt veel met hem getrainde is, maar dat het hier komen gewoon echt niet gaat (behalve op het strand).
En om dan te zeggen dat alle hondenbaasjes met flexilijn lui zijn is dat wat kort door de bocht. Er kunnen tal van redenen zijn. Ik heb hem ook echt veel (!!) lever gewoon los.

Nikass: bedankt voor je uitleg. Ook dat heeft dan maar net te maken met hoe en waar je het gebruikt. Nou is het bij mijn hond zo dat hij dus wel goed luistert en bij mij blijft om het moment dat er zo'n lange riem aan zit. Hij heeft dan zelf ook het idee dat hij dus niet bij me weg kan en hij blijft dan dus ook wel aardig bij me in de buurt. Ik kan zo mijn voet op de riem zetten en ik heb hem gepakt.
Die riem die ik omdoe krijg je trouwens geen striemen van als die tegen je aankomt hoor.

Tja als hij op een andere manier niet los kan dan doe ik het dus inderdaad zo. Kan iemand anders het beter en hem leren te rug te komen op commando, prima kom het maar doen dan hoor. Zelfs de leraren op de hondencurcus hebben het hem niet kunnen leren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:56

Jennyj01 schreef:
Nu zullen er wel een paar mensen hier zijn die mij niet aardig vinden maar ik vind de flexlijn echt iets voor luie bazen. Die niet net dat beetje meer tijd willen stoppen in de africhting van hun hond. Je leert je hond toch netjes aan de riem en correct los lopen? Waarom heb je dan een flex lijn nodig? Snuffie123 zal misschien wel op tijd de lijn inkorten maar 9 van de 10 keer zijn ze altijd net te laat. Super irritante dingen. Ik heb zelf een Beagle en ook die heeft beide kunnen leren.

Ik heb een poolhond (kruising malamute) en nee die kan niet los.
Kun je trainen wat je wilt, maar in het bos trekt hij zijn eigen plan.
Hij is nu eenmaal niet baasgericht (geen will to please) en staan bekend dat veel van dit soort honden aan de loop gaan.

Daarnaast heb ik een herplaatser die ook niet los kan helaas.
Hier is dat absoluut geen probleem (woon buitenaf en de honden hebben ruimte genoeg).
Maar in het bos moeten ze nu eenmaal vast.
Ik ontloop met mijn malamute de losloopgebieden omdat hij andere reuen nu eenmaal niet aardig vindt.
Niet dat hij ze gelijk aanvalt, maar als een reu te opdringerig is geeft hij (na 2x grommen) wel een knauw en dan heb ik de gevaarlijke hond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:09

Jennyj01 schreef:

Mijn hond luistert perfect, maar heeft jachtinstinct. Als ik een haas eerder zie en ik zeg nee, gebeurt er ook niks. Als zij de haas eerder ziet, is ze weg... En dat is de enige reden dat ze aan een flexlijn zit. Als ze in de jachtmodus schiet krijgt ze oogkleppen op en ziet ze alleen nog haar prooi. Ze zou dan ook zo onder een auto lopen bijv.
Het spijt me dat ik dat liever niet opzoek, dus zit ze keurig aan een flex (met tuig btw)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:30

Ik heb zelf het idee dat groepen mensen zich toch minder sociaal gedragen dan de individuen op zich. En dan maakt het niet uit of het een groep nordic walkers zijn die denken dat de volle breedte van het fietspad enkel van hun zelf is een groep hardlopers, een groep scholieren of een groep mensen met honden die aan een gezamenlijke wandeling bezig zijn.
De flexlijnen zorgen zeker vaak voor gevaarlijke situaties. Hoe vaak op een fietspad niet ineens een hond het fietspad doorkruist. En dan heb je dus niet alleen van doen met die hond maar ook nog eens met die lijn.
Maar als hardlopende hondenbezitter en liefhebber maak ik dus twee kanten van de zaak mee. En ik blijf er bij dat zelfs in een losloopgebied een hond een ander (of dat nu mens of dier is) niet tot last mag zijn. Maar in een losloopgebied hoef je natuurlijk niet je hond preventief aan te lijnen omdat een ander er bang van is. Maar je dient wel ter aller tijden te voorkomen dat je hond tegen andere op springt, voor de voeten loopt of op een andere manier overlast veroorzaakt. Als we ons daar nu allemaal aan zouden houden hoeven we geen agressie bij anderen op te roepen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:30

Greetje63 schreef:
...En ik blijf er bij dat zelfs in een losloopgebied een hond een ander (of dat nu mens of dier is) niet tot last mag zijn. Maar in een losloopgebied hoef je natuurlijk niet je hond preventief aan te lijnen omdat een ander er bang van is. Maar je dient wel ter aller tijden te voorkomen dat je hond tegen andere op springt, voor de voeten loopt of op een andere manier overlast veroorzaakt.

Ben ik het mee eens, alleen een hond wordt niet opgevoed geboren. En waar moet je dan los spelen en oefenen in de praktijk?

(Dat doe je in een gebied dat veilig is voor je hond (lang niet alle losloopgebieden zijn dat helaas > ik noem als voorbeeld maar weer eens Amstelveen met een losloop pad op 2 meter afstand van de vangrail van de A9, zonder hek oid ertussen))

En er kunnen dus wel eens oeps situaties voorkomen, hoe vervelend ook.
Voor mij is het moeilijk te begrijpen dat mensen dan zo ontzettend agressief kunnen worden, of het nou om honden, kinderen of wat dan ook gaat, je kunt toch wel een klein beetje flexibel zijn, relativeren en misschien ergens de humor van inzien?
Nee niet altijd dat snap ik maar soms denk je jeetje je kunt ook overál een probleem van maken.

Zo liep ik laatst op een zondag met mooi weer in het bos (tja foutje van mij, normaal vermijd ik de zondags-mensen. Mijn jonge stuiterballetje van acht maanden rent wat heen en weer. Ik zie verderop mensen voor me uit lopen. Ik roep mijn hond, lijn hem aan omdat ik sneller loop dan die mensen en ze nu netjes kan passeren. Ik ben nog niet voorbij of ik krijg een preek: wordt voor asociaal uitgemaakt want mijn hond liep los en zij weten niet "of ie iets doet"
Maar ik heb hem toch ruim voordat ik bij hen in de buurt kwam aangelijnd?
Nee, ik was een k wijf met een k hond, asociaal enz enz.
Hee wie ben jij om mij de les te lezen denk ik dan pfff

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:38

Nikass schreef:
Ik roep mijn hond, lijn hem aan omdat ik sneller loop dan die mensen en ze nu netjes kan passeren. Ik ben nog niet voorbij of ik krijg een preek: wordt voor asociaal uitgemaakt want mijn hond liep los en zij weten niet "of ie iets doet"
Maar ik heb hem toch ruim voordat ik bij hen in de buurt kwam aangelijnd?
Nee, ik was een k wijf met een k hond, asociaal enz enz.
Hee wie ben jij om mij de les te lezen denk ik dan pfff

:') Herkenbaar.... Ik was ooit met de honden bij de rivier en achter een hoop rotsen vandaan komt een man aangewandeld. Of ik de hond aan wilde lijnen, zijn vrouw is bang voor honden. Ik grijp Boem bij zijn halsband en maak wat ruimte. Man was teruggelopen om zijn vrouw te helpen over die rotsen te klimmen. Ze passeren me samen en hij werpt me een vuile blik toe en zegt "Aan de lijn, had ik toch gezegd?"

Ik heb hem heel duidelijk gemaakt dat ík bepaal hoe ik mijn hond vasthou, en wanneer dat niet bevalt laat ik hem weer los, want dat is zeer zeker niet verboden daar. De zak hooi!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:52

Voor het oefenen kun je een veilige ruimte kiezen (hondenclub, tuin, gebied waar je vrijwel nooit een hond/mens tegenkomt. En natuurlijk kan het dan nog wel eens misgaan. zowel aan de lijn als los. Maar het is vaak de reactie (of juist de totale afwezigheid van enkele vorm van reactie) die irritatie en dus bij sommige mensen agressie uitlokt.
Ja en sommige mensen doen inderdaad overal moeilijk over. Niet alleen met een hond maar die worden al boos als je op een fietspad twee keer belt omdat ze op het eerste belletje niet reageren als je in wil halen. Of ze beginnen te schelden al ik zonder hond ze hardlopend passeer en ze daar schijnbaar van schrikken (terwijl ik dat nog met een vrolijke goede morgen groetend probeerde te voorkomen).
En zelf laat ik dus mijn hond bijna overal in het bos los lopen daar waar het niet is toegestaan. En daar hebben de mensen het volste recht om mij daar op aan te spreken en te eisen dat ik de hond aanlijn. Nu hoeven ze dat niet te eisen hoor, gewoon vragen of ik denk maar te zien dat ze het niet waarderen en mijn hond gaat even aan de lijn. Maar negen van de tien keer kom ik op mijn rondje helemaal niemand tegen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:58

Ik loop nu twee jaar hard, drie keer per week en ik heb nog nooit een vervelende situatie met een hond/eigenaar meegemaakt. En ik kom ze toch veel tegen. Meestal kies ik voor mezelf en ga ik gewoon met een wat grotere boog om mensen met hun hond heen. Ik hou zelf niet zo van honden. Eén keer liep er een man met een herder aangelijnd en de herder hapte uit het niets naar mijn arm toen ik er langs liep. Ik ben gewoon doorgelopen, maar schrok wel. Ik passeerde ze gewoon op de stoep.
Verder gaat het eigenlijk altijd goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:23

Greetje63 schreef:
Voor het oefenen kun je een veilige ruimte kiezen (hondenclub, tuin, gebied waar je vrijwel nooit een hond/mens tegenkomt.

Waar vindt je zo'n plek in de randstad? En vooral: als jij je hond wil leren hier komen als er veel afleiding is (bijv spelen met andere honden) heeft het dus weinig zin om dat in de achtertuin te doen.

Er heerst gewoon een ontzettend anti-hond beleid. Je moet van alles, je mag weinig.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:42

Nikass schreef:
Greetje63 schreef:
Voor het oefenen kun je een veilige ruimte kiezen (hondenclub, tuin, gebied waar je vrijwel nooit een hond/mens tegenkomt.

Waar vindt je zo'n plek in de randstad? En vooral: als jij je hond wil leren hier komen als er veel afleiding is (bijv spelen met andere honden) heeft het dus weinig zin om dat in de achtertuin te doen.

Er heerst gewoon een ontzettend anti-hond beleid. Je moet van alles, je mag weinig.

Dat inderdaad. Op de hondenclub en in de tuin luistert die van mij ook goed, plekken met weinig afleiding gaan ook goed maar juist de losloopgebieden niet.