Racisme in een ander daglicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:19

IK weet niet eens of Jenny haar vraag zo bedoeld heeft, ik heb slechts ingevuld zoals ik denk dat zij deze zo bedoeld heeft.

Een haatimmam zaait haat, predikt moord en doodslag op ongelovigen, met alle respect heb ik daar Ebru Umar niet op kunnen betrappen. Wel legt Ebru een vinger op een zere plek namelijk de totaal mislukte integratie in Nederland. Daar kan je heel veel van vinden, maar is alles behalve haatzaaien.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:22

liedje89 schreef:
Niniane schreef:
Een blanke zal nooit op basis van afkomst of huidskleur systematisch worden gemarginaliseerd of achtergesteld.

Natuurlijk kan een blank iemand de effecten van armoede, of huisvestingsproblemen, e.d. voelen, maar niet op het niveau zoals minderheden dit wel voelen.

Ik vind dit altijd een beetje een aparte manier van denken, iemand die blank is en langdurig werkeloos, dakloos, arm etc heeft daar op individuele basis net zo veel last van als iemand met een kleurtje. Iemand die wordt uitgescholden omdat ie een lelijke haakneus heeft kan net zo gekwetst zijn als iemand die wordt uitgescholden om zijn huidskleur. Soms lijkt het wel of mensen bezig zijn een soort troostprijs te winnen met hun zieligheid ipv iets op te lossen. Wij zijn zo sneu en jullie zullen het nooit begrijpen :roll: . Of bedoel je met deze zin enkel dat het hen vaker overkomt?
Ik vind het altijd een beetje apart dat verschillen dan direct enkel op die kleur word geschoven. Mensen met een andere kleur in Nl zijn vaak toch 2de of 3de generatie immigranten. Het is logisch dat immigranten uit culturen die ver van de onze liggen, uit landen waar technologie en onderwijs soms achterlopen, met taalachterstanden etc niet gisteren succesvol worden in een andere cultuur. Is dat perce anders voor een rus of een pool die hier binnen wandelt die er helemaal niet anders uit ziet? Misschien is die kloof ook niet zo snel overbrugt als zou kunnen, maar je hebt er opzich niks aan om daar over te gaan mokken.

Ik vind het trouwens ook wat onzinnig om alle kritiek of nadelen van een cultuur of religie altijd direct maar als racisme te bestempelen. Ik denk dat religie over het algemeen gewoon onzin is en mensen die dat hun leven lijden door een eeuwen oud boek, waarin geweld, pedofilie, discriminatie en slavernij ook gewoon verheerlijkt worden, van een of andere ongeschoolde woestijn meneer uit het jaar 0 als leidraad in hun leven gebruiken eigenlijk gewoon niet helemaal goed bij hun hoofd zijn (dit is wel een beetje een overstatement natuurlijk :P ). En dat mag ik blijkbaar over de zwarte kousen hier in de buurt wel gewoon zeggen, zeg je het over orthodox aangelegde moslims dan ben je ineens racist?

Je mist echt totaal het punt. Racisme is het discrimineren van een persoon of bevolkingsgroep op basis van zijn of haar huidskleur/afkomst. Daar heeft een blanke persoon geen last van. Ja, je kan slachtoffer worden van discriminatie, maar niet racisme. Die twee zijn niet hetzelfde. Voor veel zwarte mensen is het nog steeds realiteit dat zij minder worden betaald dan een blanke collega in dezelfde functie. Dit geldt ook voor Latino's. Deze cijfers zijn gewoon allemaal op te zoeken.

En het gebeurt nog steeds. Van de politie die een persoon met een donkere huidskleur in een dikke Audi aanhoudt omdat ze dit verdacht vinden, of zoals in Amerika een alledaagse situatie is; het neerschieten van een niet-bewapend Afro-Amerikaan die ze ''bedreigend'' vinden.

http://www.huffingtonpost.com/entry/rev ... ddcb45da97

Bovendien heb ik nu het idee dat we overgaan in een discussie over de Nederlanders vs. treitervloggers/Turken en Marokkanen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:13

Ik heb het filmpje niet gekeken, maar vind de discussie die is ontstaan wel heel interessant. Ik moet me nu voor school ook gaan verdiepen in discriminatie/vooroordelen, niet helemaal hetzelfde als racisme, maar het hoort toch wel een beetje bij het onderwerp vind ik.

Ik vind dat de hele discriminatie/racisme kaart wel erg vaak wordt aangegrepen tegenwoordig en juist daardoor krijg ik er een beetje een afkeer tegen merk ik. Ik merk dat ik het allemaal niet meer wil horen en dat ik me er best druk om kan maken (misschien ben ik hier dus af en toe wat fel, alvast sorry daarvoor... zo bedoel ik het niet :o ).

De donkere mensen of buitenlanders om het zo maar even te zeggen, lijken ons (Nederlanders of Belgen) namelijk juist allemaal weer te zien als racisten. Zo voelt het voor mij wel namelijk. Ik merk ook bij mezelf dat het me beïnvloed in de zin dat ik het idee heb dat ik moet bewijzen dat ik GEEN racist ben. Ik hoor ook vaak bij anderen als ik uitleg wat ik bedoel, dat ze precies hetzelfde voelen.
Ik heb vaak de neiging om aan ze te vertellen dat ik een Turkse stiefvader had en veel buitenlandse vrienden heb. En eigenlijk is het natuurlijk maar raar dat ik hier de neiging toe heb en zo probeer te laten zien dat ik geen racist ben. Dat is eigenlijk gewoon van de zotte :n

Ik hoor vaak dat ze vinden dat ze (de buitenlanders, donkere mensen dus) zo vaak gediscrimineerd worden etc. maar ik heb het idee dat ze echt werkelijk alle beledigende dingen gooien op racisme.
Toevallig dus pas op school over gehad met een Marokkaans klasgenootje. Ik stelde het voorbeeld dat mijn vader bijvoorbeeld iemand in een ruzie weleens aap heeft genoemd (tegen een donker iemand dus), adat mijn vader werd uitgemaakt voor bleekscheet (of zoiets). Persoonlijk vind ik dit geen discriminatie en mijn klasgenootje was het hier mee eens. Ze gaf (net als ik) aan dat je in een ruzie beledigende dingen zegt. Racisme vind ze bijvoorbeeld als ik zou zeggen dat ze moet 'Oprotten naar haar eigen land.'. Nog een voorbeeld: op het werk deed iemand (een donker persoon) iedere keer iets niet goed, waarna er wat van werd gezegd. Vervolgens was de persoon helemaal over de rooie gegaan, want dit was discriminatie/racisme etc. ik zei dit alleen omdat hij een andere huidskleur had en als hij een blanke man was geweest zou ik dat niet gezegd hebben.

Er zijn nog tig andere voorbeelden te bedenken die ik heb meegemaakt in zeer korte tijd.
Er wordt helaas misbruik gemaakt van het woord racisme/discriminatie en daardoor begon ik dus ook steeds meer te twijfelen of er wel echt nog racisme is. En uiteindelijk geloof ik er dus niet zoveel meer van. Ze maken het zelf zo erg. Zo kan ik me dus ook boos en druk maken over de zwarte pieten discussie of die over de Efteling.

Ik kan er nog zoveel meer over zeggen, maar dan wordt mijn post echt veel te lang. :=

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:22

Niniane schreef:
Je mist echt totaal het punt. Racisme is het discrimineren van een persoon of bevolkingsgroep op basis van zijn of haar huidskleur/afkomst. Daar heeft een blanke persoon geen last van. Ja, je kan slachtoffer worden van discriminatie, maar niet racisme. Die twee zijn niet hetzelfde. Voor veel zwarte mensen is het nog steeds realiteit dat zij minder worden betaald dan een blanke collega in dezelfde functie. Dit geldt ook voor Latino's. Deze cijfers zijn gewoon allemaal op te zoeken.

En het gebeurt nog steeds. Van de politie die een persoon met een donkere huidskleur in een dikke Audi aanhoudt omdat ze dit verdacht vinden, of zoals in Amerika een alledaagse situatie is; het neerschieten van een niet-bewapend Afro-Amerikaan die ze ''bedreigend'' vinden.

http://www.huffingtonpost.com/entry/rev ... ddcb45da97

Bovendien heb ik nu het idee dat we overgaan in een discussie over de Nederlanders vs. treitervloggers/Turken en Marokkanen.

Nederlandse blanke vrouwen krijgen ook nog steeds minder betaald dan mannen (van welke huidskleur dan ook) in dezelfde functie. Is ook discriminatie.

Etnisch profileren is niks anders dan werken op ervaring. Dat de ervaring is dat een 25 jarige die in een dikke auto rijd meestal met criminaliteit te maken heeft is niet zo heel raar. Dat er meer "gekleurde" mensen in de criminaliteit zitten is ook gewoon een na te zoeken feit bij het CBS. Samenvattend is het niet echt heel bijzonder dat een gekleurde jongen in een dikke auto als verdacht aangemerkt wordt.

Kan je van alles van vinden, ook racisme, ook discriminatie maar wat zegt dat dan als je dit wegzet tegen de cijfers van het CBS?

In Amerika worden de meeste donkere mensen doodgeschoten door andere donkere mensen. Ik zag daar laatst cijfers van die zal ik voor je opzoeken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:26

Even tussendoor, los van de discussie over Turken etc...

Een blanke kan wel degelijk de dag van vandaag in Westers Europa de gevolgen ondervinden van racisme.
Toevallig sprak ik deze week in Griekenland een Brit die met zijn fiets de halve wereld rondreist. Op een bepaald Grieks eiland (vraag me niet meer welk) zal je als Duitser bijna een hongerdood moeten sterven vooraleer iemand je misschien een bakker zal wijzen. En no way dat je daar als Duitser een boterham zal krijgen van iemand. Er zijn daar wat specifieke zaken in de Wereldoorlog gebeurd waardoor dat een Duitser daar de dag van vandaag als uitschot gezien wordt. En daar verbaasde ik me best wel over, ik wist niet dat haat tegen Duitsers nog ergens echt zo voorkwam.

Hij vertelde trouwens ook dat hij als blanke in elk Arabisch dorp waar hij kwam door kinderen bekogeld werd met stenen. Maar dat verbaasde me dan wel minder.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:32

@ Snuffie, discriminatie is als je zegt: "JIJ mag niet meedoen want je bent anders" roepen dat iemand stom is omdat die anders is, is belediging en je merkt terecht op dat iedereen zich daar wel eens schuldig aan maakt.

In Nederland mag iedereen overal aan meedoen binnen de grenzen die de wet daaraan stelt, feitelijk is er dus geen discriminatie. Racisme is er wel. Racisme is het indelen van mensen in een bepaalde groep, dat kan afkomst, huidskleur, betekenen maar ook beroep, stad waarin je woont. Iedereen behoort tot een bepaalde groep mensen en dat heeft voor het gemak een naam. Racisme op zich is dus niks ergs en ook zeker niet negatief, het stelt slechts dat je tot een bepaalde groep binnen de mensheid behoort. Het verkeerd gebruiken van een woord maakt het negatief.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:37

danzzz schreef:
@ Snuffie, discriminatie is als je zegt: "JIJ mag niet meedoen want je bent anders" roepen dat iemand stom is omdat die anders is, is belediging en je merkt terecht op dat iedereen zich daar wel eens schuldig aan maakt.

In Nederland mag iedereen overal aan meedoen binnen de grenzen die de wet daaraan stelt, feitelijk is er dus geen discriminatie. Racisme is er wel. Racisme is het indelen van mensen in een bepaalde groep, dat kan afkomst, huidskleur, betekenen maar ook beroep, stad waarin je woont. Iedereen behoort tot een bepaalde groep mensen en dat heeft voor het gemak een naam. Racisme op zich is dus niks ergs en ook zeker niet negatief, het stelt slechts dat je tot een bepaalde groep binnen de mensheid behoort. Het verkeerd gebruiken van een woord maakt het negatief.

Sorry Danzzz maar ik begrijp (het eerste deel van) je post niet echt.
Dat laatste wel trouwens en daar wil ik wel even op inhaken, racisme is namelijk bij mijn weten (en die van de dikke van Dale) "discriminatie op grond van iemands ras". Daar zit dus wel een negatieve lading aan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:38

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:41

snuffie123 schreef:
danzzz schreef:

Sorry Danzzz maar ik begrijp (het eerste deel van) je post niet echt.
Dat laatste wel trouwens en daar wil ik wel even op inhaken, racisme is namelijk bij mijn weten (en die van de dikke van Dale) "discriminatie op grond van iemands ras". Daar zit dus wel een negatieve lading aan.

Nee racisme is het behoren tot een ras. (sorrie ik heb het even opgezocht en er is inderdaad een superioriteits ding in verweven) Ik ben wel benieuwd hoe we dan een ras mens aan moeten duiden, wie weet dat?

Het eerste deel van mijn post, daar bedoel ik in te zeggen dat als jij tegen iemand zegt dat die niet mee mag spelen omdat die onder de piercings zit dat je dan aan het discrimineren bent. Tegen die persoon zeggen dat hij een gatenkaas is, is geen discriminatie dat is beledigen. Heb ik het zo iets duidelijker gemaakt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:50

Ik lees vol ongeloof sommige reacties en krijg dan gewoon het idee dat deze mensen totaal niet open staan voor een andere cultuur en/of gewoon nooit de kans hebben gehad...

Ik heb altijd vrienden van alle soorten en maten gehad, van Surinamers, Antilianen, Marokkanen en Turken tot Colombianen. Ik ben nog nooit racist genoemd, sta altijd open voor een andere visie en ik vind het ook interessant. Ik vind de islam een prachtig geloof, net als wat de Joden geloven, de christelijke en boeddhisme... Elk geloof heeft iets moois. Ik zal nooit iemand daarvoor veroordelen.

En toch merk ik in mijn omgeving dat er nog steeds racisme is. Of het nou subtiel is of niet, het is er nog en dat is gewoon heel jammer. En dan heb ik het bijvoorbeeld alleen al over opmerkingen als "ja die Buitenlanders weer".... Besef je dat je met het woord BUITENlander al een gigantisch onderscheid maakt en diegene per definitie al buitensluit terwijl die vaak gewoon in Nederland geboren zijn? Ik haat dat woord ontzettend. hoe kan zo iemand dan ooit als een medeNederlander worden gezien en geaccepteerd voelen als ze bij voorbaat al worden uitgesloten?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:53

Haha ja nu snap ik 'em, maar dat is dus wel precies het punt wat ik dis in mijn eerste post probeerde duidelijk te maken. Daarbij zei ik dus dat het woord door mensen te pas en te onpas wordt gebruik en meestal onterecht. Dus in jouw voorbeeld door tegen mij te zeggen dat ik discrimineer wanneer ik hem een gatenkaas noem.

(Maar we zijn het dus eigenlijk gewoon met elkaar eens op dat vlak)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:04

@ Lifaya, hoe moet je een buitenlander dan noemen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:08

danzzz schreef:

Bij naam of uiterlijke kenmerken en afkomst? Ik gebruik nooit dat woord en red het prima hoor.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:09

lifaya schreef:
danzzz schreef:

Bij naam of uiterlijke kenmerken en afkomst? Ik gebruik nooit dat woord en red het prima hoor.

en als je geen naam weet?

Dus Turk met Haakneus is OK? en wat als je nou niet weet of het turken of marokanen zijn, of zimbabwezen en haitianen? Chinezen of taiwanezen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:15

Waarom zo moeilijk denken? Nogmaals , ik gebruik nooit het woord buitenlander en kom prima uit de voeten. Boeien als je het fout hebt qua afkomst? Overleven ze wel hoor. Buitenlander is in mijn ogen een vies woord. Je noemt iemand die hier geboren en/of opgegroeid is geen buitenlander, dat is gewoon smerig. Dan krijgt diegene bij voorbaat al het gevoel niet gewenst te zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:36

je gebruikt het nu ook. Buitenlander betekend alleen dat het iemand is van niet Nederlandse afkomst, niks meer en niks minder. En heel eerlijk heb ik geen flauw idee of mensen hier wel of niet geboren zijn als ik deze ontmoet.

Jij vind het een vies woord en heb liever dat je iemand zijn afkomst helemaal fout hebt dan dat je een algemeen woord gebruikt, dat vind ik nou net zo, zo.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:45

Als je een "vies" woord standaard gaat vervangen door een ander, krijgt dat ander woord na verloop van tijd net dezelfde "vieze" connotatie. 'Buitenlander' wordt hier vaak al vervangen door 'iemand van Noord-Afrikaanse afkomst', dat vind ik racistische klinken dan 'buitenlander'...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:54

Tieneke schreef:
Als je een "vies" woord standaard gaat vervangen door een ander, krijgt dat ander woord na verloop van tijd net dezelfde "vieze" connotatie. 'Buitenlander' wordt hier vaak al vervangen door 'iemand van Noord-Afrikaanse afkomst', dat vind ik racistische klinken dan 'buitenlander'...

is ook zo.

Een woord krijgt een negatieve lading door negatieve ervaringen geassocieerd met dat woord. Kan je het woord wel gaan "vernieuwen" maar als dat nieuwe woord weer door negatieve ervaringen negatief wordt dan moet je weer een nieuw woord verzinnen, en zo gaan we maar door.

Als we nou eens het negatieve om proberen te draaien naar positief dan hoeven we ook niet iedere keer nieuwe woordjes te verzinnen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:58

Ik gebruik het eigenlijk nooit in een negatieve context en ik zie iedereen in Nederland als een Nederlander. Mocht diegene hier niet geboren zijn is het nog steeds in mijn ogen een Nederlander maar dan Turkse herkomst. Nogmaals, ik vind het een vies woord en dat mag. Het sluit een groep buiten die hier voor het grootste gedeelte is geboren. Dat is mijn mening. Ik zeg lok vaak genoeg iets in de trant van "ken je die mocro, die magere bleke?" Mocht ik de naam niet weten. Geen probleem hoor ;) ik word ook vast vanalles genoemd. Prima

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:01

Maar ik vind buitenlander dan juist weer liever/leuker klinken dan allochtoon (want ik heb het dan eigenlijk over (meestal) allochtonen. Buitenlanders zijn buitenlanders en wonen dus niet in Nederland.

Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik snap niet waarom daar nou toch zo moeilijk over gedaan moet worden.

Dat is dan eigenlijk juist een voorbeeld waar ik nou zo moe van wordt. Waarom achter alles maar weer vanalles zoeken, jij vind het namelijk een vervelend woord terwijl ik er niets vervelends mee bedoel. In principe ben je dus zelf degene die er iets negatiefs van maakt.
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 16-09-16 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:03

snuffie123 schreef:
Maar ik vind buitenlander dan juist weer liever/leuker klinken dan allochtoon (want ik heb het dan eigenlijk over (meestal) allochtonen. Buitenlanders zijn buitenlanders en wonen dus niet in Nederland.

Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik snap niet waarom daar nou toch zo moeilijk over gedaan moet worden.

Ook allochtoon gebruik ik vrijwel niet :+ ik noem het beestje bij het naampje of kenmerken. Simpel.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:12

Je hebt gelijk hoor Lifaya, iedereen die in Nederland woont is eigenlijk een Nederlander. In die context is buitenlander best een rare naam voor iemand die in Nederland woont.

De pest is dat wij ook graag specifieker willen zijn dan het naampje zegt. Een Nederlander hoeft geen Hollander te zijn bijvoorbeeld. Hollanders zijn inwoners van Noord en Zuid Holland, wat weer een onderdeel is van Nederland. Het zit ook best ingewikkeld in elkaar al die structuren die we bedacht hebben om de maatschappij aan te duiden. Door die bedenksels heeft alles en iedereen een stigma/naampje/ding waar die mee aangeduid wordt.

Ik vind geen enkele aanduiding voor ras of afkomst vervelend zolang het in de context ok is. Ik vind het pas vervelend als een aanduiding duidelijk denegerend bedoeld is, en dat haal je er altijd zo uit.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:12

lifaya schreef:
snuffie123 schreef:

Ook allochtoon gebruik ik vrijwel niet :+ ik noem het beestje bij het naampje of kenmerken. Simpel.

Maar waarom vind je het dan zo erg als ik wel gewoon buitenlander zeg. Ik vind dat namelijk juist leuker klinken dan Turk of Marrokaan.

Maar zie wat ik er nog aan had toegevoegd.
Citaat:
Dat is dan eigenlijk juist een voorbeeld waar ik nou zo moe van wordt. Waarom achter alles maar weer vanalles zoeken, jij vind het namelijk een vervelend woord terwijl ik er niets vervelends mee bedoel. In principe ben je dus zelf degene die er iets negatiefs van maakt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:57

Omdat ik weet dat buitenlander en allochtoon niet positief word opgepakt door degene naar wie het gericht is ;) die horen ook liever gewoon hun afkomst of kenmerken of naam. Buitenlander of allochtoon is een samenvattend woord dat alles over 1 kam scheert met een negatieve klank. Ik ben opgegroeid in de randstad en heb met alle soorten mensen te maken en dan leer je vanzelf wel wat de beste vorm van communicatie is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:04

Ik denk dat je eerder elk gebruik van het woord buitenlander over dezelfde kam scheert. Zoals eerder gezegd: de context is enorm belangrijk.