Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liedje89 schreef:Niniane schreef:Een blanke zal nooit op basis van afkomst of huidskleur systematisch worden gemarginaliseerd of achtergesteld.
Natuurlijk kan een blank iemand de effecten van armoede, of huisvestingsproblemen, e.d. voelen, maar niet op het niveau zoals minderheden dit wel voelen.
Ik vind dit altijd een beetje een aparte manier van denken, iemand die blank is en langdurig werkeloos, dakloos, arm etc heeft daar op individuele basis net zo veel last van als iemand met een kleurtje. Iemand die wordt uitgescholden omdat ie een lelijke haakneus heeft kan net zo gekwetst zijn als iemand die wordt uitgescholden om zijn huidskleur. Soms lijkt het wel of mensen bezig zijn een soort troostprijs te winnen met hun zieligheid ipv iets op te lossen. Wij zijn zo sneu en jullie zullen het nooit begrijpen. Of bedoel je met deze zin enkel dat het hen vaker overkomt?
Ik vind het altijd een beetje apart dat verschillen dan direct enkel op die kleur word geschoven. Mensen met een andere kleur in Nl zijn vaak toch 2de of 3de generatie immigranten. Het is logisch dat immigranten uit culturen die ver van de onze liggen, uit landen waar technologie en onderwijs soms achterlopen, met taalachterstanden etc niet gisteren succesvol worden in een andere cultuur. Is dat perce anders voor een rus of een pool die hier binnen wandelt die er helemaal niet anders uit ziet? Misschien is die kloof ook niet zo snel overbrugt als zou kunnen, maar je hebt er opzich niks aan om daar over te gaan mokken.
Ik vind het trouwens ook wat onzinnig om alle kritiek of nadelen van een cultuur of religie altijd direct maar als racisme te bestempelen. Ik denk dat religie over het algemeen gewoon onzin is en mensen die dat hun leven lijden door een eeuwen oud boek, waarin geweld, pedofilie, discriminatie en slavernij ook gewoon verheerlijkt worden, van een of andere ongeschoolde woestijn meneer uit het jaar 0 als leidraad in hun leven gebruiken eigenlijk gewoon niet helemaal goed bij hun hoofd zijn (dit is wel een beetje een overstatement natuurlijk). En dat mag ik blijkbaar over de zwarte kousen hier in de buurt wel gewoon zeggen, zeg je het over orthodox aangelegde moslims dan ben je ineens racist?
Niniane schreef:Je mist echt totaal het punt. Racisme is het discrimineren van een persoon of bevolkingsgroep op basis van zijn of haar huidskleur/afkomst. Daar heeft een blanke persoon geen last van. Ja, je kan slachtoffer worden van discriminatie, maar niet racisme. Die twee zijn niet hetzelfde. Voor veel zwarte mensen is het nog steeds realiteit dat zij minder worden betaald dan een blanke collega in dezelfde functie. Dit geldt ook voor Latino's. Deze cijfers zijn gewoon allemaal op te zoeken.
En het gebeurt nog steeds. Van de politie die een persoon met een donkere huidskleur in een dikke Audi aanhoudt omdat ze dit verdacht vinden, of zoals in Amerika een alledaagse situatie is; het neerschieten van een niet-bewapend Afro-Amerikaan die ze ''bedreigend'' vinden.
http://www.huffingtonpost.com/entry/rev ... ddcb45da97
Bovendien heb ik nu het idee dat we overgaan in een discussie over de Nederlanders vs. treitervloggers/Turken en Marokkanen.
danzzz schreef:@ Snuffie, discriminatie is als je zegt: "JIJ mag niet meedoen want je bent anders" roepen dat iemand stom is omdat die anders is, is belediging en je merkt terecht op dat iedereen zich daar wel eens schuldig aan maakt.
In Nederland mag iedereen overal aan meedoen binnen de grenzen die de wet daaraan stelt, feitelijk is er dus geen discriminatie. Racisme is er wel. Racisme is het indelen van mensen in een bepaalde groep, dat kan afkomst, huidskleur, betekenen maar ook beroep, stad waarin je woont. Iedereen behoort tot een bepaalde groep mensen en dat heeft voor het gemak een naam. Racisme op zich is dus niks ergs en ook zeker niet negatief, het stelt slechts dat je tot een bepaalde groep binnen de mensheid behoort. Het verkeerd gebruiken van een woord maakt het negatief.
snuffie123 schreef:danzzz schreef:@ Snuffie, discriminatie is als je zegt: "JIJ mag niet meedoen want je bent anders" roepen dat iemand stom is omdat die anders is, is belediging en je merkt terecht op dat iedereen zich daar wel eens schuldig aan maakt.
In Nederland mag iedereen overal aan meedoen binnen de grenzen die de wet daaraan stelt, feitelijk is er dus geen discriminatie. Racisme is er wel. Racisme is het indelen van mensen in een bepaalde groep, dat kan afkomst, huidskleur, betekenen maar ook beroep, stad waarin je woont. Iedereen behoort tot een bepaalde groep mensen en dat heeft voor het gemak een naam. Racisme op zich is dus niks ergs en ook zeker niet negatief, het stelt slechts dat je tot een bepaalde groep binnen de mensheid behoort. Het verkeerd gebruiken van een woord maakt het negatief.
Sorry Danzzz maar ik begrijp (het eerste deel van) je post niet echt.
Dat laatste wel trouwens en daar wil ik wel even op inhaken, racisme is namelijk bij mijn weten (en die van de dikke van Dale) "discriminatie op grond van iemands ras". Daar zit dus wel een negatieve lading aan.
lifaya schreef:danzzz schreef:@ Lifaya, hoe moet je een buitenlander dan noemen?
Bij naam of uiterlijke kenmerken en afkomst? Ik gebruik nooit dat woord en red het prima hoor.
Tieneke schreef:Als je een "vies" woord standaard gaat vervangen door een ander, krijgt dat ander woord na verloop van tijd net dezelfde "vieze" connotatie. 'Buitenlander' wordt hier vaak al vervangen door 'iemand van Noord-Afrikaanse afkomst', dat vind ik racistische klinken dan 'buitenlander'...
snuffie123 schreef:Maar ik vind buitenlander dan juist weer liever/leuker klinken dan allochtoon (want ik heb het dan eigenlijk over (meestal) allochtonen. Buitenlanders zijn buitenlanders en wonen dus niet in Nederland.
Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik snap niet waarom daar nou toch zo moeilijk over gedaan moet worden.
lifaya schreef:snuffie123 schreef:Maar ik vind buitenlander dan juist weer liever/leuker klinken dan allochtoon (want ik heb het dan eigenlijk over (meestal) allochtonen. Buitenlanders zijn buitenlanders en wonen dus niet in Nederland.
Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik snap niet waarom daar nou toch zo moeilijk over gedaan moet worden.
Ook allochtoon gebruik ik vrijwel nietik noem het beestje bij het naampje of kenmerken. Simpel.
Citaat:Dat is dan eigenlijk juist een voorbeeld waar ik nou zo moe van wordt. Waarom achter alles maar weer vanalles zoeken, jij vind het namelijk een vervelend woord terwijl ik er niets vervelends mee bedoel. In principe ben je dus zelf degene die er iets negatiefs van maakt.