Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:39

Dat is het zeker, maar volgens mij gebeurt dat niet.

En het zou zomaar kunnen zijn dat ik al dertig jaar niet in de efteling geweest ben ;)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:40

Ik dacht eerst het is een 1 april grap. Maar datum technisch kon dat niet, toen dacht ik misschien een publiciteitsstunt maar het is gewoon serieus??!

Ongelofelijk wat een triest gedoe dit. Gaan we het straks ook over Jip en Janneke, Bert en Ernie, the Simpsons en weet ik veel wie nog meer hebben? Alles is tegenwoordig rassistisch 8)7

Mensen met die veel tijd over die zich druk maken over de verkeerde dingen. Wordt vrijwilliger en ga iets nuttigs doen met je leven ipv dit gezeur.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:41

Nou Nik.. ik raad je aan de Efteling nog eens te bezoeken voor je een oordeel velt. Die attractie is al erg oud! Monsieur Cannibale,bosjesmannen zijn het zeker niet, het is een groot karikatuurfiguur waar je als neger toch totaal geen vergelijkenis in zou zien met jezelf.. en dan wat kookpotten die er omheen draaien. Het sprookjesbos is ook wel een bezoek waard (arme wolven die zitten niet standaard achter varkens en jonge meisjes aan.. arme oude vrouwtjes met een haakneus beetje wegzetten als een gemene oude heks), Carnaval Festival kan wel in zijn geheel sluiten, want ja Chinezen met spleetogen en iets te grote boventanden foei foei en dan Nederlanders op klompen met blond gevlochten haren, die Duitsers aan het bier en die Italianen aan de pizza en pasta, Fata Morgana idem, want ja in het Midden Oosten worden toch echt geen tijgers gehouden en duwen ze ook geen koppige ezels voor, vrouwen die buikdansen kan ook echt niet meer. Elfjes bestaan helemaal niet en van die het volk van Laaf voelen kleine mensen zich weer aangevallen en je zou maar Gijs heten.. Dan ben je ook niet standaard hol en bol. En sowieso wordt onze gezette medemens daar natuurlijk al compleet belachelijk meegemaakt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:45

Vjestagirl schreef:
Nikass schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen en ik ben al minstens twintig jaar niet in de efteling geweest dus ik ken de attractie niet. Mijn eerste indruk als ik de op lees is: "echt waar? Bestaan er zulke attracties met bosjesmannen en kookpotten? Dat kan toch niet meer in deze tijd!"
Ik snap dus heel goed dat mensen hier aanstoot aan nemen.
Het feit dat de meerderheid hier het afdoen als onzin getuigd in mijn ogen van weinig realiteitszin en een starre visie.

Laat die attractie er nou al bijna 30 jaar staan ;)

Ik vind iedere vorm van het gebruiken van stereotypes afdoen als racisme getuigen van weinig relativeringsvermogen en een starre visie.

Weet je wat star is!!! Mensen die hier wonen, geboren zijn, gewoon onze medemensen en een aantal daarvan beginnen nu terug te vallen op het verre verleden. Alles wat ook maar enig sinds kwetsend zou kunnen zijn moet de maatschappij uit. Juist door er de nadruk op te vestigen en te zorgen voor veel ophef jaag je mensen, die nog nooit racistisch zijn geweest, verschrikkelijk tegen je in het harnas. Want elke blanke is blijkbaar een racist. Want wij staan toe dat we negerzoenen, zwarte pieten enzenz laten bestaan. In één keer deugt onze maatschappij niet meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet. En heel eerlijk, als je zo'n verschrikkelijke afkeer hebt van onze racistische Nederlandse maatschappij dan denk ik, ga maar en ga dan wonen daar waar je niet zeer verdrietig word van al die niet deugende onderdelen hier zo. Deze groepen beseffen niet dat ze Wilders en anderen die net zo denken , zo verschrikkelijk in de kaart spelen. Wou dat ze hun verstand ipv emotie eens lieten spreken.

gohya

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:48

Straks mag je ook niet meer zeggen: de straat staat Blank.
Het begint gewoon door te slaan,maar dat komt omdat 'ze' vaak hun zin krijgen,en daarom gaan ze doorslaan.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:56

Alle "negatieve" uitingen over blanken mogen gewoon hoor, we hebben nog gewoon blanke vla en de straten staan na regenbuien blank. Maar oh wee als er wat "negatiefs" over andere bevolkingsgroepen gezegd wordt }:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:58

bigone schreef:
Weet je wat star is!!! Mensen die hier wonen, geboren zijn, gewoon onze medemensen en een aantal daarvan beginnen nu terug te vallen op het verre verleden. Alles wat ook maar enig sinds kwetsend zou kunnen zijn moet de maatschappij uit. Juist door er de nadruk op te vestigen en te zorgen voor veel ophef jaag je mensen, die nog nooit racistisch zijn geweest, verschrikkelijk tegen je in het harnas. Want elke blanke is blijkbaar een racist. Want wij staan toe dat we negerzoenen, zwarte pieten enzenz laten bestaan. In één keer deugt onze maatschappij niet meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet. En heel eerlijk, als je zo'n verschrikkelijke afkeer hebt van onze racistische Nederlandse maatschappij dan denk ik, ga maar en ga dan wonen daar waar je niet zeer verdrietig word van al die niet deugende onderdelen hier zo. Deze groepen beseffen niet dat ze Wilders en anderen die net zo denken , zo verschrikkelijk in de kaart spelen. Wou dat ze hun verstand ipv emotie eens lieten spreken.

Bigone volgens mij bedoelde Vjestagirl het 'sarcastisch' als reactie op Nikass ;).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:59

_Mirjam schreef:
Alle "negatieve" uitingen over blanken mogen gewoon hoor, we hebben nog gewoon blanke vla en de straten staan na regenbuien blank. Maar oh wee als er wat "negatiefs" over andere bevolkingsgroepen gezegd wordt }:)

En dat terwijl wij eigenlijk de minderheid zijn. :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:03

piezze schreef:
Ik was als klein kind bang voor negers in de trein omdat toen net de treinkapingen waren geweest door de ambonezen.
Blijkbaar is dat dan het beeld wat een klein kind oppakt uit het journaal. Geen idee hoe je stereotiepe ideeen veranderd. Waarschijnlijk doordat bevolkingsgroepen juist hele goeelde dingen laten zien. Hoe meer getinte klagers er bij Witteman voorbij komen. Hoe meer je stereotiep gaat denken van wat een zeurende zielige groep is dat. Juist doordat ze meer goede kanten laten zien van zichzelf zou je positiever gaan denken. Zo denk ik bijv. Bij chinezen aan hele hardwerkende mensen die relatief weinig aanspraak maken op uitkeringen etc.

Punt is dat jouw stereotype beeld van Chinezen positief is en dat van donkere mensen negatief (in elk geval toen je kind was. Heel begrijpelijk, maar het wordt wel een beetje een probleem wanneer je als werkgever een Chinees wel aanneemt en een donkergekleurde sollicitant niet.
Nou zijn er maar heel weinig werkgevers in Nederland die van zichzelf zullen zeggen dat ze welke groep dan ook niet zullen aannemen vanwege die groep. Toch ervaren ouderen, vrouwen, homoseksuelen, moslims, zwarten en vast nog meer groepen vaak dat ze anders behandeld worden. Dat is een deels slechts beleving, maar merendeels meetbaar. Iemand noemde al het solliciteren met eigen ('buitenlandse') naam en een verzonnen Nederlandse naam, maar denk bijvoorbeeld ook aan het de nog altijd bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen, de hogere werkloosheid onder (niet-westerse) allochtonen (óók wanneer zij dezelfde diploma's hebben als autochtonen) en het feit dat niet-westerse allochtonen na hun afstuderen significant langer moeten zoeken voordat ze een baan vinden. Dat beeld en die cijfers kloppen gewoon niet met al die werkgevers die keurig in hun personeelsbeleid hebben staan dat alles zaken waar niet op gediscrimineerd mag worden geen rol mogen spelen.
Dat verschil tussen de overtuiging van werkgevers dat ze niet discrimineren en de cijfers die aantonen dat er in Nederland op allerlei zaken wordt gediscrimineerd, kan verklaard worden door de voornamelijk onbewuste invloed van negatieve stereotypen. Zoals jij als kind een angst voor donkergekleurde mannen oppikte uit de beelden in het nieuws, zo werkt het ook met de negatieve stereotypen die kinderen vandaag kunnen oppikken. Of dat nu in de Efteling is of ergens anders.

De moeders met kinderen die vragen waarom een mevrouw die ze zien heel dik is, kunnen zelf bepalen welke boodschap ze hun kind meegeven. Met de vraag is op zich niks mis, al zal het best wel eens pijnlijke momenten opleveren. Maar als mama (of papa) antwoordt dat dikke mensen dik zijn omdat ze lui zijn, of omdat ze veelvraten zijn, of omdat ze zwak zijn, dan hoef ik hopelijk niet uit te leggen dat dat antwoord niet acceptabel is.

Waarom zou het dan wel acceptabel zijn om de ene bevolkingsgroep vrolijk folkloristisch af te beelden (met klompjes en tulpjes) en de andere primitief en gewelddadig? Waarom wordt voor de Afrikaanse karikatuur een kannibaal prima gevonden, maar staan de Chinese figuren geen hondjes te eten, hangen de Hollandse poppen niet met een dikke joint in hun mondhoek in de goot en liggen de Russische (als die er zijn, ik heb geen idee) niet onder een stapel lege wodkaflessen?

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:08

maura schreef:
piezze schreef:
Ik was als klein kind bang voor negers in de trein omdat toen net de treinkapingen waren geweest door de ambonezen.
Blijkbaar is dat dan het beeld wat een klein kind oppakt uit het journaal. Geen idee hoe je stereotiepe ideeen veranderd. Waarschijnlijk doordat bevolkingsgroepen juist hele goeelde dingen laten zien. Hoe meer getinte klagers er bij Witteman voorbij komen. Hoe meer je stereotiep gaat denken van wat een zeurende zielige groep is dat. Juist doordat ze meer goede kanten laten zien van zichzelf zou je positiever gaan denken. Zo denk ik bijv. Bij chinezen aan hele hardwerkende mensen die relatief weinig aanspraak maken op uitkeringen etc.

Punt is dat jouw stereotype beeld van Chinezen positief is en dat van donkere mensen negatief (in elk geval toen je kind was. Heel begrijpelijk, maar het wordt wel een beetje een probleem wanneer je als werkgever een Chinees wel aanneemt en een donkergekleurde sollicitant niet.
Nou zijn er maar heel weinig werkgevers in Nederland die van zichzelf zullen zeggen dat ze welke groep dan ook niet zullen aannemen vanwege die groep. Toch ervaren ouderen, vrouwen, homoseksuelen, moslims, zwarten en vast nog meer groepen vaak dat ze anders behandeld worden. Dat is een deels slechts beleving, maar merendeels meetbaar. Iemand noemde al het solliciteren met eigen ('buitenlandse') naam en een verzonnen Nederlandse naam, maar denk bijvoorbeeld ook aan het de nog altijd bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen, de hogere werkloosheid onder (niet-westerse) allochtonen (óók wanneer zij dezelfde diploma's hebben als autochtonen) en het feit dat niet-westerse allochtonen na hun afstuderen significant langer moeten zoeken voordat ze een baan vinden. Dat beeld en die cijfers kloppen gewoon niet met al die werkgevers die keurig in hun personeelsbeleid hebben staan dat alles zaken waar niet op gediscrimineerd mag worden geen rol mogen spelen.
Dat verschil tussen de overtuiging van werkgevers dat ze niet discrimineren en de cijfers die aantonen dat er in Nederland op allerlei zaken wordt gediscrimineerd, kan verklaard worden door de voornamelijk onbewuste invloed van negatieve stereotypen. Zoals jij als kind een angst voor donkergekleurde mannen oppikte uit de beelden in het nieuws, zo werkt het ook met de negatieve stereotypen die kinderen vandaag kunnen oppikken. Of dat nu in de Efteling is of ergens anders.

De moeders met kinderen die vragen waarom een mevrouw die ze zien heel dik is, kunnen zelf bepalen welke boodschap ze hun kind meegeven. Met de vraag is op zich niks mis, al zal het best wel eens pijnlijke momenten opleveren. Maar als mama (of papa) antwoordt dat dikke mensen dik zijn omdat ze lui zijn, of omdat ze veelvraten zijn, of omdat ze zwak zijn, dan hoef ik hopelijk niet uit te leggen dat dat antwoord niet acceptabel is.

Waarom zou het dan wel acceptabel zijn om de ene bevolkingsgroep vrolijk folkloristisch af te beelden (met klompjes en tulpjes) en de andere primitief en gewelddadig? Waarom wordt voor de Afrikaanse karikatuur een kannibaal prima gevonden, maar staan de Chinese figuren geen hondjes te eten, hangen de Hollandse poppen niet met een dikke joint in hun mondhoek in de goot en liggen de Russische (als die er zijn, ik heb geen idee) niet onder een stapel lege wodkaflessen?
dankje,jij zegt wat ik denk! Goed verwoord :)

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:22

Ik vind het echt nergens op slaan. Iedereen zou maar wat toleranter zijn tegen over elkaar.. :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:26

Sees schreef:
bigone schreef:

Bigone volgens mij bedoelde Vjestagirl het 'sarcastisch' als reactie op Nikass ;).

Klopt, mijn reactie was ook bedoeld op de post van Nikass.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:29

bigone schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet.

Vind je dat echt? Dat het heel begrijpelijk is om anderen bewust en opzettelijk te kwetsen, te beledigen door uit te schelden en daar welbewust ook dingen voor te gebruiken die zo beladen zijn?

En vind je echt dat je geen slechter mens wordt als je wordt uitgescholden en gekwetst? Als de balans verstoord raakt, maakt het mij namelijk wel degelijk een slechter mens - iemand die niet meer rustig en uit begrip kan reageren, maar alleen nog maar strijd over heeft. Ik vind dat heel jammer, want ik wil helemaal niet zo zijn. Het maakt mij bovendien een slechter mens omdat het mij tekort doet - zoveel energie die verspild wordt om frustratie op te vangen, die ook aan iets constructievers besteed had kunnen worden.

Het is ten diepste respectloos als je denkt dat je een ander mag kwetsen (of dat nou fysiek of emotioneel is) omdat de ander daar 'hard' van wordt. We hebben die hardheid niet nodig, die hardheid doet ons alleen maar heel veel schade in allerlei opzichten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:33

Veel zinnige dingen verder gelezen. Maar op de post van Maura, waar ik me grotendeels wel in kan vinden toch nog een kleine kanttekening. Dat werkgevers discrimineren, bewust of onbewust is gewoon een feit. Maar laten we dan ook eerlijk wezen naar mensen met een Marokkaanse of Turkse of Surinaamse achternaam, hoe vaak komen deze bevolkingsgroepen en dan met name het jonge gespuis wel niet negatief in het nieuws met betrekking tot criminaliteit. Er zitten tussen onze hele bevolking veel rotte appels maar in deze groepen nog net even een paar meer en de mensen die te goeder trouw zijn worden nu al op hun naam afgerekend. Mag niet maar gebeurt zeker en ik kan het me voorstellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:39

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet.

Vind je dat echt? Dat het heel begrijpelijk is om anderen bewust en opzettelijk te kwetsen, te beledigen door uit te schelden en daar welbewust ook dingen voor te gebruiken die zo beladen zijn?

En vind je echt dat je geen slechter mens wordt als je wordt uitgescholden en gekwetst? Als de balans verstoord raakt, maakt het mij namelijk wel degelijk een slechter mens - iemand die niet meer rustig en uit begrip kan reageren, maar alleen nog maar strijd over heeft. Ik vind dat heel jammer, want ik wil helemaal niet zo zijn. Het maakt mij bovendien een slechter mens omdat het mij tekort doet - zoveel energie die verspild wordt om frustratie op te vangen, die ook aan iets constructievers besteed had kunnen worden.

Het is ten diepste respectloos als je denkt dat je een ander mag kwetsen (of dat nou fysiek of emotioneel is) omdat de ander daar 'hard' van wordt. We hebben die hardheid niet nodig, die hardheid doet ons alleen maar heel veel schade in allerlei opzichten.

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar wat ik bedoel te zeggen is dat schelden pijn doet en absoluut af te keuren is maar het gebeurt en je gaat er niet dood aan. Ik ben vroeger uitgescholden op de lagere school en ja ik weet dat het verdomd zeer kan doen maar ik ben daar sterker door geworden. Mijn pestkoppen vorig jaar, na vijftig jaar, weer gezien op de reunie. Daar ook gepraat met een jongen die een vuurrode bos haar had, hij werd regelmatig uitgescholden en laat het nu toevallig zo zijn dat hij en ik eigenlijk de enigste twee zijn die iets gemaakt hebben van hun leven. Misschien toeval maar het kan ook zo zijn dat we al jong eelt op onze ziel hebben gekweekt door het pesten. Daarmee keur ik het niet goed maar het is ook aan de gepeste hoe je er op reageert. En ik ben echt geen keiharde zakenvrouw geworden, heel gewoon mens maar wel met karakter, je krijgt mij er niet zo snel onder.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:48

Eerlijk gezegd betwijfel ik ten zeerste dat figuren die zo duidelijk fictief zijn en ook zo weinig lijken op mensen die je ooit in het echte leven tegen zou komen echt substantieel bijdragen aan een negatief beeld van zwarte mensen :o? . Ik ben vroeger heus wel eens in de efteling geweest maar een kanibaal is toch duidelijk een soort sprookjes figuur, net als dat je echt wel heel snel snapt als klein kind dat oude vrouwen echt geen heksen zijn. Ik vond de kanibaal als kind trouwens ook helemaal niet eng, ik snapte het hele concept niet, het was gewoon een lelijk beeld met een bot door zijn neus := . Ik denk echt dat je heel wat kronkels moet maken om zo'n standbeeld ook maar een beetje van de schuld van discriminatie te geven, je moet ook om een boel veel logischere verdachten heen kronkelen imo. Ik bedoel kijk eens 100 rapvideos, grote enge zwarte maar best realistische (want immers echt bestaande) mannen zingschreeuwen over drugs, prutsmutsen, criminaliteit en geweld is toch een veel logischere oorzaak voor een negatief stereotype dan een lelijk standbeeld :? |o

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:51

Zucht

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:00

Hoe zit het nou met de Gouden Koets? die afbeeldingen moesten toch ook aangepast worden? hoor je niks meer over.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:12

Brengen ze liever niet in het nieuws. Gaan ze er op bokt topics voor aanmaken enzo.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:12

piezze schreef:
Brengen ze liever niet in het nieuws. Gaan ze er op bokt topics voor aanmaken enzo.

_O- _O-

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:14

omg wat een dom clubje is dat zeg....net ff op hun fb gekeken, maar ben gestopt toen daar ff bloedserieus beweerd werd dat blanken (o nee; witte mensen, want dat is blijkbaar niet racistisch,,,de term blank konden ze blijkbaar niet opkomen) nooit slaven zijn geweest (o ja joh, feit numero uno waar geen bal van klopt) en ook nooit door andere blanken tot slavernij zijn gebracht.
Hmmmmmm die hebben zeker niet goed opgelet toen WO2 ter sprake kwam op school; hadden het zeker te druk met onzin brallen op het schoolplein dat we maar ff compleet negeren dat duizenden blanke jongens en mannen gedeporteerd werden naar Duitsland om zich kapot te werken in arbeidskampen. Of de Jappenkampen niet te vergeten.
O en blanke sexslaven bestaan ook helemaal niet natuurlijk. Is allemaal maar verzonnen door diezelfde media die de ballen verstand hebben van racisme :+
Mooi staaltje geschiedvervalsing om je pleidooi mee te staven...kom je ook zo intelligent over ook vooral.

Volgens mij moeten die mensen eens wat harder werken, want blijkbaar vervelen ze zich nogal en dan ga je onzin verzinnen he.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:18

piezze schreef:
Gevoelige snaar Cynn, zei je nou w e r k e n?

hihi yup, dat zei ik idd :D

overigens zou mijn opa zich omdraaien in zn graf als die moest lezen dat hij nooit slaaf is geweest; nee joh; kreeg dik betaald daar in dat kamp. Die Duitsers waren toendertijd ook supergoed voor ze; 3 goede gezonde maaltijden op een dag, drankje s'avonds, zang en dans, allerlei entertainment...nee joh; kon niet op :+
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 05-07-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:28

Interessant, uit een artikel van The wall street journal in 2014.

Citaat:
There was an unpleasant side to Efteling: The way dark-skinned people were depicted. At a carousel-like ride called Monsieur Cannibale, for instance, an enormous figure wore a chef's hat on his head and a spoon through his nostrils—a racist throwback to the days of the Dutch East India Company that made for more explaining.

http://www.wsj.com/news/articles/SB1000 ... 1984384386

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:47

xxCYNNxx schreef:
piezze schreef:
Gevoelige snaar Cynn, zei je nou w e r k e n?

hihi yup, dat zei ik idd :D

overigens zou mijn opa zich omdraaien in zn graf als die moest lezen dat hij nooit slaaf is geweest; nee joh; kreeg dik betaald daar in dat kamp. Die Duitsers waren toendertijd ook supergoed voor ze; 3 goede gezonde maaltijden op een dag, drankje s'avonds, zang en dans, allerlei entertainment...nee joh; kon niet op :+

Wat dacht je van mijn oma? Die Japanners waren zo goed voor ze, verdiende ontzettend goed dat jappenkamp... en die Japanners waren echt goddelijk, ze vond het geen straf om een beschuitje met ze te moeten eten... :+
*sarcasme uit*
Afgezien van de werkkampen en Jappen kampen, waar de slachtoffers feitelijk geen slaaf waren maar wel een oorlogsslachtoffers, zijn er wel echt blanke slaven geweest.

Maar is dat artikel geschreven door een blanke of een gekleurde journalist? En was die journalist niet gewoon aan het zoeken? Aangezien hij/zij meteen refereert aan de VOC... Wat ik trouwens wel erg opvallend vind, aangezien Amerika heel veel van dat soort karikaturen heeft. Maar goed.

Ik vraag mij nu wel af waar de grens ligt? Is de grens een afbeelding? Of is het al over de grens als er een omschrijving van een gekleurd persoon is waarbij die wordt neergezet als een karikatuur?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:54

Nu is het dus de Efteling,wat zal het volgende zijn? Ik zet in op Kerstmis.