En het zou zomaar kunnen zijn dat ik al dertig jaar niet in de efteling geweest ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Nikass schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen en ik ben al minstens twintig jaar niet in de efteling geweest dus ik ken de attractie niet. Mijn eerste indruk als ik de op lees is: "echt waar? Bestaan er zulke attracties met bosjesmannen en kookpotten? Dat kan toch niet meer in deze tijd!"
Ik snap dus heel goed dat mensen hier aanstoot aan nemen.
Het feit dat de meerderheid hier het afdoen als onzin getuigd in mijn ogen van weinig realiteitszin en een starre visie.
Laat die attractie er nou al bijna 30 jaar staan
Ik vind iedere vorm van het gebruiken van stereotypes afdoen als racisme getuigen van weinig relativeringsvermogen en een starre visie.
bigone schreef:Weet je wat star is!!! Mensen die hier wonen, geboren zijn, gewoon onze medemensen en een aantal daarvan beginnen nu terug te vallen op het verre verleden. Alles wat ook maar enig sinds kwetsend zou kunnen zijn moet de maatschappij uit. Juist door er de nadruk op te vestigen en te zorgen voor veel ophef jaag je mensen, die nog nooit racistisch zijn geweest, verschrikkelijk tegen je in het harnas. Want elke blanke is blijkbaar een racist. Want wij staan toe dat we negerzoenen, zwarte pieten enzenz laten bestaan. In één keer deugt onze maatschappij niet meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet. En heel eerlijk, als je zo'n verschrikkelijke afkeer hebt van onze racistische Nederlandse maatschappij dan denk ik, ga maar en ga dan wonen daar waar je niet zeer verdrietig word van al die niet deugende onderdelen hier zo. Deze groepen beseffen niet dat ze Wilders en anderen die net zo denken , zo verschrikkelijk in de kaart spelen. Wou dat ze hun verstand ipv emotie eens lieten spreken.
piezze schreef:Ik was als klein kind bang voor negers in de trein omdat toen net de treinkapingen waren geweest door de ambonezen.
Blijkbaar is dat dan het beeld wat een klein kind oppakt uit het journaal. Geen idee hoe je stereotiepe ideeen veranderd. Waarschijnlijk doordat bevolkingsgroepen juist hele goeelde dingen laten zien. Hoe meer getinte klagers er bij Witteman voorbij komen. Hoe meer je stereotiep gaat denken van wat een zeurende zielige groep is dat. Juist doordat ze meer goede kanten laten zien van zichzelf zou je positiever gaan denken. Zo denk ik bijv. Bij chinezen aan hele hardwerkende mensen die relatief weinig aanspraak maken op uitkeringen etc.
maura schreef:dankje,jij zegt wat ik denk! Goed verwoordpiezze schreef:Ik was als klein kind bang voor negers in de trein omdat toen net de treinkapingen waren geweest door de ambonezen.
Blijkbaar is dat dan het beeld wat een klein kind oppakt uit het journaal. Geen idee hoe je stereotiepe ideeen veranderd. Waarschijnlijk doordat bevolkingsgroepen juist hele goeelde dingen laten zien. Hoe meer getinte klagers er bij Witteman voorbij komen. Hoe meer je stereotiep gaat denken van wat een zeurende zielige groep is dat. Juist doordat ze meer goede kanten laten zien van zichzelf zou je positiever gaan denken. Zo denk ik bijv. Bij chinezen aan hele hardwerkende mensen die relatief weinig aanspraak maken op uitkeringen etc.
Punt is dat jouw stereotype beeld van Chinezen positief is en dat van donkere mensen negatief (in elk geval toen je kind was. Heel begrijpelijk, maar het wordt wel een beetje een probleem wanneer je als werkgever een Chinees wel aanneemt en een donkergekleurde sollicitant niet.
Nou zijn er maar heel weinig werkgevers in Nederland die van zichzelf zullen zeggen dat ze welke groep dan ook niet zullen aannemen vanwege die groep. Toch ervaren ouderen, vrouwen, homoseksuelen, moslims, zwarten en vast nog meer groepen vaak dat ze anders behandeld worden. Dat is een deels slechts beleving, maar merendeels meetbaar. Iemand noemde al het solliciteren met eigen ('buitenlandse') naam en een verzonnen Nederlandse naam, maar denk bijvoorbeeld ook aan het de nog altijd bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen, de hogere werkloosheid onder (niet-westerse) allochtonen (óók wanneer zij dezelfde diploma's hebben als autochtonen) en het feit dat niet-westerse allochtonen na hun afstuderen significant langer moeten zoeken voordat ze een baan vinden. Dat beeld en die cijfers kloppen gewoon niet met al die werkgevers die keurig in hun personeelsbeleid hebben staan dat alles zaken waar niet op gediscrimineerd mag worden geen rol mogen spelen.
Dat verschil tussen de overtuiging van werkgevers dat ze niet discrimineren en de cijfers die aantonen dat er in Nederland op allerlei zaken wordt gediscrimineerd, kan verklaard worden door de voornamelijk onbewuste invloed van negatieve stereotypen. Zoals jij als kind een angst voor donkergekleurde mannen oppikte uit de beelden in het nieuws, zo werkt het ook met de negatieve stereotypen die kinderen vandaag kunnen oppikken. Of dat nu in de Efteling is of ergens anders.
De moeders met kinderen die vragen waarom een mevrouw die ze zien heel dik is, kunnen zelf bepalen welke boodschap ze hun kind meegeven. Met de vraag is op zich niks mis, al zal het best wel eens pijnlijke momenten opleveren. Maar als mama (of papa) antwoordt dat dikke mensen dik zijn omdat ze lui zijn, of omdat ze veelvraten zijn, of omdat ze zwak zijn, dan hoef ik hopelijk niet uit te leggen dat dat antwoord niet acceptabel is.
Waarom zou het dan wel acceptabel zijn om de ene bevolkingsgroep vrolijk folkloristisch af te beelden (met klompjes en tulpjes) en de andere primitief en gewelddadig? Waarom wordt voor de Afrikaanse karikatuur een kannibaal prima gevonden, maar staan de Chinese figuren geen hondjes te eten, hangen de Hollandse poppen niet met een dikke joint in hun mondhoek in de goot en liggen de Russische (als die er zijn, ik heb geen idee) niet onder een stapel lege wodkaflessen?
Sees schreef:bigone schreef:Weet je wat star is!!! Mensen die hier wonen, geboren zijn, gewoon onze medemensen en een aantal daarvan beginnen nu terug te vallen op het verre verleden. Alles wat ook maar enig sinds kwetsend zou kunnen zijn moet de maatschappij uit. Juist door er de nadruk op te vestigen en te zorgen voor veel ophef jaag je mensen, die nog nooit racistisch zijn geweest, verschrikkelijk tegen je in het harnas. Want elke blanke is blijkbaar een racist. Want wij staan toe dat we negerzoenen, zwarte pieten enzenz laten bestaan. In één keer deugt onze maatschappij niet meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet. En heel eerlijk, als je zo'n verschrikkelijke afkeer hebt van onze racistische Nederlandse maatschappij dan denk ik, ga maar en ga dan wonen daar waar je niet zeer verdrietig word van al die niet deugende onderdelen hier zo. Deze groepen beseffen niet dat ze Wilders en anderen die net zo denken , zo verschrikkelijk in de kaart spelen. Wou dat ze hun verstand ipv emotie eens lieten spreken.
Bigone volgens mij bedoelde Vjestagirl het 'sarcastisch' als reactie op Nikass.
bigone schreef:Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet.
Shadow0 schreef:bigone schreef:Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms als zwarte voor roetmop en als witte voor kaaskop en als roodharige voor vuurtoren of tomaat enz word uitgescholden. Doet dat pijn? Jazeker, Word je er een slechter mens van? Zeker niet.
Vind je dat echt? Dat het heel begrijpelijk is om anderen bewust en opzettelijk te kwetsen, te beledigen door uit te schelden en daar welbewust ook dingen voor te gebruiken die zo beladen zijn?
En vind je echt dat je geen slechter mens wordt als je wordt uitgescholden en gekwetst? Als de balans verstoord raakt, maakt het mij namelijk wel degelijk een slechter mens - iemand die niet meer rustig en uit begrip kan reageren, maar alleen nog maar strijd over heeft. Ik vind dat heel jammer, want ik wil helemaal niet zo zijn. Het maakt mij bovendien een slechter mens omdat het mij tekort doet - zoveel energie die verspild wordt om frustratie op te vangen, die ook aan iets constructievers besteed had kunnen worden.
Het is ten diepste respectloos als je denkt dat je een ander mag kwetsen (of dat nou fysiek of emotioneel is) omdat de ander daar 'hard' van wordt. We hebben die hardheid niet nodig, die hardheid doet ons alleen maar heel veel schade in allerlei opzichten.
piezze schreef:Gevoelige snaar Cynn, zei je nou w e r k e n?
Citaat:There was an unpleasant side to Efteling: The way dark-skinned people were depicted. At a carousel-like ride called Monsieur Cannibale, for instance, an enormous figure wore a chef's hat on his head and a spoon through his nostrils—a racist throwback to the days of the Dutch East India Company that made for more explaining.
xxCYNNxx schreef:piezze schreef:Gevoelige snaar Cynn, zei je nou w e r k e n?
hihi yup, dat zei ik idd
overigens zou mijn opa zich omdraaien in zn graf als die moest lezen dat hij nooit slaaf is geweest; nee joh; kreeg dik betaald daar in dat kamp. Die Duitsers waren toendertijd ook supergoed voor ze; 3 goede gezonde maaltijden op een dag, drankje s'avonds, zang en dans, allerlei entertainment...nee joh; kon niet op