Hele schoolklas op de vuist tijdens les in Almere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:21

Goof schreef:
Jij spreekt van een interne schorsing elena. Dat houdt inderdaad in dat de leerling de volledige dag op school is maar afgezonderd van de andere leerlingen.
Bij een officiele schorsing ben je (vanwege je wangedrag) niet meer welkom op school voor bepaalde tijd. Dan wordt je het probleem van je ouders. Als die dat tenminste al als probleem zien en ook zodanig aanpakken.

Is het tegenwoordig niet verplicht om minderjarige leerlingen door te sturen naar 'de rebound'? Dat zie ik iig hier in de omgeving gebeuren, leerlingen komen niet thuis te zitten maar worden buiten school opgevangen door een instantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:47

Saintelette schreef:
Goof schreef:
Jij spreekt van een interne schorsing elena. Dat houdt inderdaad in dat de leerling de volledige dag op school is maar afgezonderd van de andere leerlingen.
Bij een officiele schorsing ben je (vanwege je wangedrag) niet meer welkom op school voor bepaalde tijd. Dan wordt je het probleem van je ouders. Als die dat tenminste al als probleem zien en ook zodanig aanpakken.

Is het tegenwoordig niet verplicht om minderjarige leerlingen door te sturen naar 'de rebound'? Dat zie ik iig hier in de omgeving gebeuren, leerlingen komen niet thuis te zitten maar worden buiten school opgevangen door een instantie.

Een school mag een leerplichtig kind inderdaad pas definitief schorsen als er een andere "school" is gevonden. Tussen aanhalingstekens, want dat kan ook een tussenvoorziening als Rebound zijn.

Het idee van leerplicht werkt eigenlijk twee kanten op. Kinderen moeten onderwijs volgen, maar omgekeerd heeft elk kind ook recht op onderwijs. Ook kinderen die zich op school misdragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:03

safina schreef:
Het idee van leerplicht werkt eigenlijk twee kanten op. Kinderen moeten onderwijs volgen, maar omgekeerd heeft elk kind ook recht op onderwijs. Ook kinderen die zich op school misdragen.

Het leerrecht is eigenlijk nog niet zo in de wet gedefinieerd - helaas. De regel die zegt dat je een leerling niet van school mag verwijderen tenzij je een alternatief hebt, is een beetje die richting op bedoeld, maar in de praktijk niet genoeg, en ouders wiens kind niet is aangemeld op een school hebben nauwelijks mogelijkheden om een goede leerplek voor hun kinderen op te eisen.

Dit heeft geleid tot een schimmig gebied met meerdere leerlingen (ik geloof op dit moment rond de 15.000) structurele thuiszitters, die niet zijn ingeschreven op een school of daar niet welkom zijn, en vaak ontheven zijn van de leerplicht (5 onder a) maar daarmee ook gewoon helemaal geen mogelijkheid tot onderwijs meer hebben.

Nou is dat niet helemaal relevant voor deze situatie, dit zijn immers jongeren die wel naar school gaan, maar er is niet zoiets als een echt leerrecht in Nederland, helaas niet.

De kinderombudsman (Marc Dullaert, nu inmiddels ontslagen als kinderombudsman maar heraangenomen als intermediair voor thuiszitters) heeft dan ook een paar jaar geleden een rapport geschreven met de titel 'van leerplicht naar leerrecht.'
( https://www.dekinderombudsman.nl/ul/cms ... itters.pdf voor wie het interessant vindt.)

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:59

UhNee schreef:
harbourlight schreef:
[quote "UhNee"]
Dit gebeurde vroeger nooit natuurlijk :') :')

In de jaren 60 en begin jaren 70 gebeurde dit dus absoluut niet in de klas. Er waren natuurlijk weleens vechtpartijtjes op het plein maar die werden binnen een minuut gestopt door de leerkrachten die altijd toezicht hielden.
Er was toen echt wel meer respect voor de leerkrachten maar ook meer respect voor elkaar.

Mh, 'meer respect voor elkaar'. Ik geloof dat soort dingen nooit zo.
Bovendien was degene die ik quote 22.[/quote]

Klopt ik ben 22, maakt dat iets uit dan?
Toen ik naar school ging, was dit absoluut not done!

"Je bent 22, ga je niet meer naar school dan?"
Nee, ik ga al 5 jaar niet meer naar school.

Gaby

Re: Hele schoolklas op de vuist tijdens les in Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:23

@Shadow0:
Leerrecht opeisen is gewoon heel lastig in de praktijk. Sommige leerlingen hebben heel specifiek maatwerk nodig vanwege gedragsredenen of omdat ze qua vorderingen heel vlug of juist heel traag gaan .... Daar draait dat rapport van Dullaert ook om, maatwerk.
Maar hoe gaan we dat betalen?

Er zijn hele klassen waar 30 leerlingen in een lesuur van 45 minuten theoretisch gezien omgerekend 1,5 minuut individuele aandacht kunnen krijgen. In klassen van 10 leerlingen zouden ze waarschijnlijk meer vorderingen maken, maar wie betaalt dat?

We kunnen het onderwijs op de schop gooien, door
a) Elke leraar een assistent te geven die zich bezig houd met remedial teaching en administratie
b) Creatiever met het huidige budget om te gaan door wellicht overbodige zaken te schrappen
c) Van elk Nederlands huishouden te verwachten dat ze ... wat, 100 of 500 euro extra belasting bovenop hun belastingaangifte betalen.
Want alleen op deze manier gok ik dat het maatwerk, kleinere klassen en extra begeleiding betaalt kunnen worden.

Dit kan een bedrag zijn dat voor ieder huishouden gelijk is of aan belastingschijven worden gebonden, maar vrijwel niemand zal het bedrag aan belasting extra willen betalen dat nodig is om deze maatregelen te betalen. Dit per huishouden te betalen bedrag zal namelijk minimaal tientallen tot honderden euro's bedragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:08

Punt is gewoon dat op dit moment dat leerrecht er (ondanks dat het wel in het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind is opgenomen) het in het Nederlandse recht niet is opgenomen, en dat in de praktijk betekent dat de leerplicht niet altijd samengaat met leerrecht.

Hoe dat wel in te vullen: beginnen met de wet lijkt me een goede. Gewoon keihard en ondubbelzinnig vaststellen dat iedere leerling recht heeft op onderwijs dat zo goed mogelijk aansluit bij hun situatie en zo goed mogelijk kansen biedt om zich optimaal te ontwikkelen.

Dan de praktische kant. Ten eerste is er een boel geld dat nu in het onderwijs zit maar op de plank ligt, gereserveerd is voor wieweetwat, of gaat naar meer bureaucratie en management - niet naar directe ondersteuning in de klas van leerlingen. (Sommige management is nodig, maar al dat gefuseer van scholen heeft er eigenlijk vooral toe geleid dat je exact dezelfde organisatie hebt binnen de scholen, plus nog een volledige bovenschoolse managementlaag, en die hebben het zo druk met volstrekt onduidelijke zaken dat de rectoren vaak niet op de eigen school aanwezig zijn.)

Simpele eerste idee: gooi het bovenschoolse management eruit, en zet inderdaad een flinke bak klassenassistenten in.

Ten tweede: geld dat je stopt in beter onderwijs is nuttig. Het geeft gelukkigere leerlingen, die beter in staat zijn om zich ook overeind te houden na school, zowel financieel als emotioneel. Die investering verdienen we dus ruimschoots terug, en al heel snel, doordat allerlei zaken minder escaleren en dat is fijn voor bv zorgbudget en politie/justitie. En het geeft trouwens ook gelukkigere docenten, want al die docenten die wegens werkdruk uitvallen, da's ook niet bepaald goed. (En als het je om geld gaat: duur.)

Prima te doen, we moeten het alleen willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:12

Ah oh, zijn Klaas, Cornelis, Tom en Anne weer eens stout geweest? :Y)

Maar Jezus, hier schrik ik wel van. Is toch te debiel voor woorden. Gelukkig heb ik nog nooit zoiets mee gemaakt.