Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:36

Uhm die Asbestregels worden in ons land totaal niet nageleefd! er word heel veel gesjoemeld en er word niet voorzichtig mee om gegaan.Waar asbest zit,laat men het zitten,want het kan geen kwaad als je er maar niet in hamert,schroeft,boort of zaagt. Asbest in je tuin kan ook geen kwaad,maar je grond is wél vervuild,maar men laat het liggen. De regels zijn hier echt niet veel beter dan andere landen hoor w.b.t. asbest.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:39

janderegelaa schreef:
Ondertussen kan nog steeds niemand 5 voordelen noemen die we in de EEG nog niet hadden.

Het EU-burgerschap vind ik fijn en ik ben dus zeker ook voor de milieuregels.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:56

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:
Maar ik vraag mij eigenlijk af waaorm ik 5 voordelen zou moeten noemen en mijn eigen vraag niet beantwoord wordt?

Jouw vraag was waarom mensen zich tekort gedaan voelen. Dat wordt hier en in de media al uitgebreid besproken met termen als populist, xenofoob en racist. Dat is voor de oppervlakkige linksdenkenden.

Nu we er wat verder in duiken in dit topic worden er allerlei problemen genoemd, niet 1 onterecht, en dat gaat allemaal over andere dingen dan xenofobie etc.

Het probleem is dat de EU in eerste instantie opgericht is om een nieuwe oorlog te voorkomen maar uiteindelijk is het eigenlijk geen Europese Unie maar een Economische Unie.

Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord. Waarom voelen mensen zich te kort gedaan? Daarnaast denk ik dat dit gevoel in alle landen speelt. Maar ik vraag mij af waarom?

Een nieuwe oorlog en het zeker stellen van voldoende en kwalitatief goed voedsel voor de bevolking (vandaar grote nadruk op agro en o.a Mcsharry) waren, en zijn belangrijke, pijlers. Maar economische groei is ook altijd erg belangrijk geweest al vanaf redelijk het begin.

Ik vind de euro trouwens fijn :j Ga zeer regelmatig de grens over en hoef dan niet te wisselen en om te rekenen.

BigOne

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:03

fransje23, veel mensen voelen zich (los van het feit of dit waar is) te kort gedaan door eigen regering die beloftes niet nakomt, zwaar bezuinigd terwijl je een economie pas aanjaagt door er juist voor te zorgen dat mensen meer te besteden hebben, dat vluchtelingen die hier mogen blijven in eerste instantie in een zeer gespreid bedje komen, dat zeer veel mensen in armoede leven enzenzenz. Heeft dit allemaal met de EU te maken? Niet alleen maar onvrede over je eigen regering veroorzaakt ook zeker onvrede over de EU. Kost veel, Nederland betaald het meeste per hoofd van de bevolking, en misschien wel heel belangrijk, veel buitenlandse regels waardoor veel mensen het hier beter zouden hebben , die worden hier niet ingevoerd want dat kost te veel. Dus denken mensen, wat heb ik nu aan de EU, elk jaar houd ik minder over dus weg er mee.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:04

Ok, ik ben vijftig en zie zeker vijf voordelen:

1. Vrij zijn om te wonen en werken binnen de EU-zone
2. Geen lange wachttijden aan de grenzen
3. Verdragen tussen verzekeraars waardoor je met je EHIC-kaart in heel Europa terecht kan voor medische hulp
4. Geen andere valuta bij reizen binnen Europa
5. Studie- en stages door samenwerking tussen universiteiten
6. Goedkope arbeidskrachten voor seizoenswerk o.a. In de fruitteelt (ja, zelfs de agrarische sector profiteert mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:06

Ik vind de uitspraak dat veel Nederlanders in armoede leven echt zwaar overtrokken. In Nederland hebben we een sociaal vangnet dat wellicht niet te vergelijken is met een land als Noorwegen of Zweden, maar het is er wel degelijk en het systeem werkt. Iedereen die niet zelf zijn hoofd boven water kan houden krijgt geld van de overheid.

Daarbuiten komt het geld voor vluchtelingen, die volgens jou in een gespreid bed terecht komen maar wat volgens mij reuze meevalt, uit een heel ander potje. Zo komt het geld voor sociale bijstand uit de schatkist en het potje voor vluchtelingen niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:06

gohya schreef:
Uhm die Asbestregels worden in ons land totaal niet nageleefd! er word heel veel gesjoemeld en er word niet voorzichtig mee om gegaan.Waar asbest zit,laat men het zitten,want het kan geen kwaad als je er maar niet in hamert,schroeft,boort of zaagt. Asbest in je tuin kan ook geen kwaad,maar je grond is wél vervuild,maar men laat het liggen. De regels zijn hier echt niet veel beter dan andere landen hoor w.b.t. asbest.

Het gaat juist om asbestverwijdering. Niet om het laten zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:07

Soms is het zelfs goed voor je land om niet alles maar te exporteren.
Het is toch van de zotte dat bijv. goed paardenvlees geexporteerd wordt en dan ongecontrolleerd roemeens vlees goedkoop teruggekocht wordt.
Of dat NL onder het mom ontwikkelingshulp in oost-europa een slachtkip bedrijf neerzet met meer kippen per m2 dan in eigen land toegestaan is.
Dat is 1 van de dingen die me hier heel goed bevallen. De boer wordt beschermt door import restricties en ook de kleinere boer kan daardoor blijven bestaan.
Slachttransporten op doorreis worden grotendeels geweerd imv dierwelzijn en anders flink gecontrolleerd.
Dat kan o.a. omdat de grenscontrole nog 'in takt' is.
Ook voor elk stukje vlees in een restaurant moet op de kaart staan waar het dier vandaan kwam.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:26

janderegelaa schreef:
gohya schreef:

Het gaat juist om asbestverwijdering. Niet om het laten zitten.

Ook het verwijderen gaat niet altijd volgens de regels,het afvoeren meestal wel.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:36

Ik snap dat er mensen zijn die uit de EU willen stappen.
In de UK blijkt dat een veel te groot deel hier enkel voor gestemd heeft om immigranten buiten te gooien. Er is nu een stijging van geweld naar buitenlanders, verbaal en fysiek. Dat vind ik echt triest. Een heel groot deel weet niet eens waar ze voor gestemd hebben... En een ander deel puur uit racisme.
Alle mensen uit de UK die nu in een ander EU land wonen gaan het nog lastig krijgen om daar te blijven.

Weet niet of dit zichtbaar is:
https://www.facebook.com/sarah.leblanc. ... nref=story

Als dat daar vooral de gedachte was om uit de EU te stappen, vind ik dat heel spijtig. Heel shockerend.

Ik zou ook bij de EU blijven (als Belg dan). Tuurlijk zullen ze niet alles goed doen, maar de meesten weten bijlange niet genoeg om een goede geïnformeerde stem uit te brengen...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:44

Deze kwam ik tegen, het geeft wel ongeveer weer wat ik erbij denk :P

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:46

Sizzle schreef:
Het is toch van de zotte dat bijv. goed paardenvlees geexporteerd wordt en dan ongecontrolleerd roemeens vlees goedkoop teruggekocht wordt.
Of dat NL onder het mom ontwikkelingshulp in oost-europa een slachtkip bedrijf neerzet met meer kippen per m2 dan in eigen land toegestaan is.
Dat is 1 van de dingen die me hier heel goed bevallen. De boer wordt beschermt door import restricties en ook de kleinere boer kan daardoor blijven bestaan.
Slachttransporten op doorreis worden grotendeels geweerd imv dierwelzijn en anders flink gecontrolleerd.
Ook voor elk stukje vlees in een restaurant moet op de kaart staan waar het dier vandaan kwam.

Het gaat niet per se om willen exporteren, het gaat om het feit dat wij hier als land lang niet genoeg middelen hebben om de bevolking tevreden mee te houden, vandaar dat we de dingen die we wél hebben exporteren, en de dingen die we missen importeren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:58

Sizzle schreef:

Moet je voor de grap in de supermarkt eens kijken waar jouw stukje vlees vandaan komt. Met name rundvlees. De boeren worden hier helemaal niet goed beschermd namelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:16

Emmaa_ schreef:
Ik vind de uitspraak dat veel Nederlanders in armoede leven echt zwaar overtrokken. In Nederland hebben we een sociaal vangnet dat wellicht niet te vergelijken is met een land als Noorwegen of Zweden, maar het is er wel degelijk en het systeem werkt. Iedereen die niet zelf zijn hoofd boven water kan houden krijgt geld van de overheid.

Daarbuiten komt het geld voor vluchtelingen, die volgens jou in een gespreid bed terecht komen maar wat volgens mij reuze meevalt, uit een heel ander potje. Zo komt het geld voor sociale bijstand uit de schatkist en het potje voor vluchtelingen niet.

Goed lezen is een vak apart, ik zeg niet dat het zo is, ik geef redenen aan waarom sommige mensen denken dat ze beter af zijn zonder EU. En in armoede leven, jazeker zijn er veel mensen die in armoede leven, niet genoeg om dood te gaan en niet vergelijkbaar met sommige andere gebieden in Europa maar er is zeer veel verborgen leed in Nederland. Open je ogen daarvoor, vangnet is er maar dat is net genoeg om te blijven leven. Ik ken ze ,de mensen die alles hebben geschrapt om te kunnen blijven leven, en sommigen waaronder veel oudere hulpbehoevende mensen kunnen nog net achter de geraniums blijven zitten, eten misschien twee keer per week een klein stukje vlees en leven op brood met pindakaas, biologisch? Schijf van vijf?? Ze kunnen het niet betalen en dit zijn mensen zonder internet, mobieltje enzenz.
En dit zijn de mensen die ons land na WO2 weer op hebben gebouwd, waar jij en ik de vruchten van plukken en de regering is blind voor dit probleem. Miljarden naar bvb Griekenland en eigen burgers worden afgeknepen, vind je het vreemd dat mensen terug verlangen naar de tijd van voor de EU. Ik kan er alle begrip voor opbrengen, los van het feit of het verstandig is of niet.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:53

Dit is nou precies zo'n reactie waar de populisten op hopen! Gebaseerd op gevoelens en angsten. Niet op feiten.
Dat alles duurder wordt klopt, maar dat ligt niet per defenitie aan Brussel. Dat riepen de populisten van de Brexit ook:er gaat zoveel mljn naar Brussel terwijl we het in de gezondheidszorg hadden kunnen stoppen. Klopte geen biet van die cijfers.
De boeren in de UK worden zo ongeveer door subsidie overeind gehouden, die hebben straks ook niks meer. Industrie, invoeren, arme mensen worden nog armer. Nee die zijn echt niet beter af....
Maar ja, iedereen is bang voor de toekomst en de migranten. En een kat in het nauw maakt rare sprongen. Daar hoopt "onze" (beslist mijne niet) Geert ook op....[/quote]
Ik vind de term "populist" geen goede in deze discussie. Je zet mensen er mee in een hokje terwijl dat niet terecht is. Mensen kunnen en mogen een andere mening hebben. Dat maakt ze niet direct een populist.

Toen de er bij de vluchtelingenstroom geroepen werd dat er terroristen tussen zaten werd er ook geroepen populist, xenofoob en racist. Nu dat achteraf toch op een zeer pijnlijke wijze de waarheid bleek hoor je deze mensen niet zeggen: we hadden het fout.

De termen "populist" en "realist" liggen denk ik heel erg dicht bij elkaar.[/quote]

Je leest niet goed. Ik noem geen enkele bokker een populist. Ik zeg dat de populisten op menselijke gevoelens en angsten inspelen waardoor je dus dit soort reacties krijgt.
Ik denk dat die termen niet dicht bij elkaar liggen. Wat populistisch is, is niet gebaseerd op feiten en waarheden en dus niet realistisch.
En je laatste stukje daar geef ik liever geen mening over voor je weer verkeerd leest.....

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:00

Kamy schreef:
Je leest niet goed. Ik noem geen enkele bokker een populist. Ik zeg dat de populisten op menselijke gevoelens en angsten inspelen waardoor je dus dit soort reacties krijgt.
Ik denk dat die termen niet dicht bij elkaar liggen. Wat populistisch is, is niet gebaseerd op feiten en waarheden en dus niet realistisch.
En je laatste stukje daar geef ik liever geen mening over voor je weer verkeerd leest.....

Beide kanten gebruiken angst om hun mening door te drijven, net als de politici die stemmen wilden verzamelen. Angst werkt nou eenmaal erg goed als drijfveer, in deze hele kwestie aan beide kanten.
Angst voor het onbekende, onzekerheid in economische zaken, angst om identiteitsverlies of verlies van controle over eigen regels, aan beide kanten volop gebruikt.

Tevens, naast dat er nu ineens beloofd wordt dat er van alles hervormd gaat worden (beetje put dempen als het kalf verdronken is), is het idee van een Euro-Army ineens ook weer op de tafel.
https://www.rt.com/news/348429-europe-u ... ign=chrome

En dit zijn nou juist dingen waardoor ik voor een Nexit zou stemmen. We hebben UN, we hebben Nato, nu ook nog de rest van je militairen onder een hoedje van EU onderbrengen is voor mij een no-go.
Bovendien gaat dat vele stappen verder dan regels over veiligheid en financiele zekerheid in Europa, maar meer de kant op van 'Wij willen ook een grootmacht zijn'.
Naast dat de democratie regelmatig verstopt zit in de bureaucratie, vind ik dat een eng idee.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 26-06-16 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:09

Kamy, over welke post heb jij het nu??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:15

Ik zou dus juist voor Europa als een federatie (een systeem als in de VS of Duitsland) stemmen. Ik vind dat een ever closer union belangrijk is voor onze toekomst, om op te treden tegen dreigingen, dat er geen restricties moeten zijn in de vorm van studeren (landen waar het duurder is of juist goedkoper, gedoe met expats) en dat het gezag best centraal geregeld mag worden. Ben je gelijk van die bureaucratie af.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:20

Emmaa_ schreef:
Ik zou dus juist voor Europa als een federatie (een systeem als in de VS of Duitsland) stemmen. Ik vind dat een ever closer union belangrijk is voor onze toekomst, om op te treden tegen dreigingen, dat er geen restricties moeten zijn in de vorm van studeren (landen waar het duurder is of juist goedkoper, gedoe met expats) en dat het gezag best centraal geregeld mag worden. Ben je gelijk van die bureaucratie af.

Want meer dingen onderbrengen in een groot overheidsorgaan zorgt voor minder bureaucratie? Vandaar ook dat we meer en meer bureaucratie hebben zien ontstaan in de EU omdat we groter en groter werden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:22

Drifter schreef:
Emmaa_ schreef:

Want meer dingen onderbrengen in een groot overheidsorgaan zorgt voor minder bureaucratie? Vandaar ook dat we meer en meer bureaucratie hebben zien ontstaan in de EU omdat we groter en groter werden?

Op het moment dat het een geoliede machine is die ook gezag heeft op landelijk niveau denk ik dat de bureaucratie zeker zal afnemen ja.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:40

De EU in deze vorm bestaat al 24 jaar. Denk je dat dat gaat lukken de komende 24 jaar Emma?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:41

janderegelaa schreef:
De EU in deze vorm bestaat al 24 jaar. Denk je dat dat gaat lukken de komende 24 jaar [naam]?

Ik denk in ieder geval dat ik niet de enige ben in de jongere generatie die dit wel ziet zitten. Of het binnen korte tijd ook gaat gebeuren weet ik niet, maar dat het een volgende stap zou zijn wel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:44

Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
Miljoenen euro's gaan er naar landen die het nooi zullen terugbetalen (Griekenland bv)...

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan de EU, maar IJsland en Noorwegen redden zich ook al jaren zonder EU, waarom wij niet? :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:45

De EU is nu niet bepaald het voorbeeld van een geoliede machine en er is momenteel bij de bevolking geen draagkracht om nog meer af te geven aan het grote, onzichtbare Europa.

Ze zouden idd er wel eens met de bezem door mogen gaan *in sommige landen mag dat nationaal ook wel* maar ik blijf erbij dat het systeem op zich beter kan blijven bestaan en dat we er ook beter bij in blijven.

Citaat:
Moet je voor de grap in de supermarkt eens kijken waar jouw stukje vlees vandaan komt. Met name rundvlees. De boeren worden hier helemaal niet goed beschermd namelijk.

Dan doet Nederland het minder handig dan Frankrijk. Hier moet je met een vergrootglas zoeken naar een buitenlandse biefstuk, kip of ei, laat staan wijn. Ze hebben vele labeltjes, de ene al prestigieuzer dan de andere maar allemaal werken ze wel op het sentiment door te claimen dat het Franse producten zijn, in Frankrijk geproduceerd of verwerkt, of met gebruik van Franse grondstoffen. Nee, het is niet compleet waterdicht, maar het is wel verplicht om de plek van herkomst (en soms ook plek van slachting) op het etiket te melden.
En ja dat verkoopt, de gemiddelde Fransman is daar gevoelig aan en ook daadwerkelijk bereid meer te betalen, als het maar Frans is. De vele promotiecampagnes hebben daar ook wel aan geholpen.
En al die 'aoc' labels worden gesteund door de EU.

@Marjoow: omdat we niet op een berg met olie zitten, simpel as that.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:45

Marjoow schreef:
Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
Miljoenen euro's gaan er naar landen die het nooi zullen terugbetalen (Griekenland bv)...

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan de EU, maar IJsland en Noorwegen redden zich ook al jaren zonder EU, waarom wij niet? :)

IJsland en Noorwegen hebben aparte afspraken met de EU waardoor zij dezelfde handelsverdragen hebben en ook gewoon contributie betalen. Als wij uit de EU zouden stappen zouden diezelfde verdragen voor ons wegvallen, waardoor we gigantisch terugvallen in onze export en dus een gigantische recessie zullen krijgen.