Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:46

bruintje123 schreef:
Dit stipje deed het voor de euro beter dan nu.
Stipje droeg geen miljarden naar Griekenland en terwijl ze dat deden de pensioenleeftijd omhoog gooiende.
1 Europa?)
Stipje had de BTW niet zo hoog als nu om alle Europese maatregelen te betalen.
Stipje had heel erg goede gezondheidszorg die ook nog te betalen was.

Wat merken wij nu. Jan modaal burger nu persoonlijk wat beter is?
Zo wat je overhoud nadat je alles hebt betaald elke maand?

Ehm, heeft Rutte eigenlijk wel iets goeds gedaan.
Alles wat je nu beschrijft is door VVD-PvdA aangericht.......

Maar ik durf wel te voorpellen wat er gebeurt: Er komen nieuwe verkiezingen; men heeft in de tussentijd ingezien welke blunder er begaan is en dat wordt het punt van de komende verkiezingen in GB.
Resultaat daarvan is dat GB niet uit de EU stapt...........

Keep in mind: het is "slechts" raadgevend..........

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:49

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat het wel goed is. Hoop dat NL ook volgt. EU is een groot bureaucratisch gedrocht. Al die miljarden naar Griekenland; belachelijk. Laten we zelf weer handelsverdragen sluiten en al dat EU geld in Nederland besteden, aan Nederlanders.

Nederland leent voor 0% momenteel op de kapitaalmarkt. Via de EU/ECB wordt dit geldt, direct dan wel indirect uitgeleend aan Griekenland, die moet daarvoor een aanzienlijk hogere rente betalen. Op dit moment verdient Nederland aan Griekenland puur doordat het als stabiel EU lid voor niets geld kan lenen. Merkwaardig hoe die oneliners toch vaak weinig met de feiten te maken hebben..

http://www.nu.nl/economie/2926264/lager ... ngen-.html

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:50

@ ikke:Kon best eens waar zijn wat je nu zegt.

Nog een referendum wat heel veel geld gekost heeft en niks veranderd heeft. Gelukkig nu bij de buren. :')

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:55

martichr schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk dat het wel goed is. Hoop dat NL ook volgt. EU is een groot bureaucratisch gedrocht. Al die miljarden naar Griekenland; belachelijk. Laten we zelf weer handelsverdragen sluiten en al dat EU geld in Nederland besteden, aan Nederlanders.

Nederland leent voor 0% momenteel op de kapitaalmarkt. Via de EU/ECB wordt dit geldt, direct dan wel indirect uitgeleend aan Griekenland, die moet daarvoor een aanzienlijk hogere rente betalen. Op dit moment verdient Nederland aan Griekenland puur doordat het als stabiel EU lid voor niets geld kan lenen. Merkwaardig hoe die oneliners toch vaak weinig met de feiten te maken hebben..

Nog aanvullend, ten tijde en na van de economische crisis heeft Nederland voor miljarden aan staatsschuld kunnen herfinancieren voor nagenoeg nul. Net als Duitsland en Finland overigens. Zonder euro en gemeenschappelijke markt waren wij een stuk minder interessant geweest om kapitaal te parkeren.

sharon_quiz

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:58

Ik begreep op het 538-nieuws dat het grote deel van de voor stemmers de ouderen zijn. Daar zitten de jongeren (waarvan het grote deel tegen heeft gestemd) straks dus mee opgescheept. Ik ben zo benieuwd hoe dit in de toekomst gaat uitpakken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:01

ikke schreef:
Keep in mind: het is "slechts" raadgevend..........

In Nederland, in Groot-Brittannië is een referendum niet raadgevend. :) De uitslag dient daar gewoon opgevolgd te worden. Echter gedurende een periode van 2 jaar kan er veel gebeuren en ik vermoed zelf dat er gewoon weer een of andere concessie komt waarbij het allemaal met een sisser af gaat lopen.

Toch wel knap dat Rutte hier oa de schuld krijgt van het invoeren van de euro :') en dat het sindsdien zo 'slecht' gaat. :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-06-16 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:02

martichr schreef:
Suzanne F. schreef:

Dan ga je er van uit dat Griekenland de aflossingen kan/blijft betalen. Er is al een aardig deel kwijt gescholden en de rest kunnen aflossen is ook ernstig te betwijfelen. Als er geld geleend moet worden om de leningen af te lossen gaat dat vroeg of laat fout.

Voor handel drijven zijn trouwens geen handelsverdragen nodig.

EU exporteerd meer naar GB dan andersom. Dat er veel goederenstromen via Rotterdam lopen zegt nog niet dat de Nederlandse economie daar veel aan verdient. Heel veel is doorvoer vanuit andere landen waar Nederlandse bedrijven niks mee te maken hebben.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:07

sharon_quiz schreef:
Ik begreep op het 538-nieuws dat het grote deel van de voor stemmers de ouderen zijn. Daar zitten de jongeren (waarvan het grote deel tegen heeft gestemd) straks dus mee opgescheept. Ik ben zo benieuwd hoe dit in de toekomst gaat uitpakken!

Ik vraag me dan weer af hoeveel van de jongeren daadwerkelijk zijn gaan stemmen. Als dit verhoudingsgewijs weinig zijn krijg je zo ook een heel verkeerd beeld.

Sammie

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:08

De britse jeugd stemt ook amper, terwijl die eigenlijk veel meer voor zijn (geweest).

Tessa_1

Geen idee hoe betrouwbaar deze bron is, maar er is blijkbaar al een petitie voor een tweede referendum:
http://www.independent.co.uk/news/uk/br ... 99996.html

Citaat:
‘We the undersigned call upon HM Government to implement a rule that if the remain or leave vote is less than 60% based on a turnout less than 75% there should be another referendum,’

En blijkbaar hebben ze de 100.000 stemmen grens nu ook al gehaald.

Edit: Lijkt me mooi om te willen, maar het past natuurlijk ook heel goed in het straatje van het Bremain-kamp, dus of zoiets ook toegepast gaat worden is natuurlijk nog maar de vraag..
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 24-06-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Sammie schreef:
De britse jeugd stemt ook amper, terwijl die eigenlijk veel meer voor zijn (geweest).

Dat is dan een wijze les.

Ik ben ook voor verplicht stemmen, net al vroeger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:09

Het referendum is theoretisch niet bindend maar in praktijk wel. Cameron heeft ook vooraf aangegeven dat de uitslag sowieso wordt doorgevoerd.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:09

Citaat:

Dan ga je er van uit dat Griekenland de aflossingen kan/blijft betalen. Er is al een aardig deel kwijt gescholden en de rest kunnen aflossen is ook ernstig te betwijfelen. Als er geld geleend moet worden om de leningen af te lossen gaat dat vroeg of laat fout.

Voor handel drijven zijn trouwens geen handelsverdragen nodig.

Citaat:
EU exporteerd meer naar GB dan andersom. Dat er veel goederenstromen via Rotterdam lopen zegt nog niet dat de Nederlandse economie daar veel aan verdient. Heel veel is doorvoer vanuit andere landen waar Nederlandse bedrijven niks mee te maken hebben.

Wat is er kwijtgescholden? Linkje graag...
Op dit moment.. verdienen we eraan. De rest is koffiedik kijken
Nederland leent overigens zelf ook om leningen af te lossen..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:10

sharon_quiz schreef:

Klopt. Iedereen in mijn directe omgeving (vrienden, collega's) heeft voor remain gestemd, terwijl er toch achteraf een grote meerderheid in de county/borough voor leave heeft gestemd. Best een gevoelig topic imo maar het zijn de ouderen die denken dat de UK nogsteeds in de tijd zit waarin het een wereldmacht was, maar dat is gewoon niet meer zo en gaat ook niet meer gebeuren. En nu mag onze generatie deze zooi opruimen terwijl de Britten naar hun hoofd geslingerd krijgen dat 'jullie hiervoor gestemd hebben'.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:15

janderegelaa schreef:
Wendy schreef:
Dat zegt helemaal niks.

Voorbeeldje: extreem rechts heeft altijd relatief veel aanhang gehad in plattelandsgebieden. In de tijd van Janmaat woonde ik in een klein dorp waar geen enkele allochtoon te vinden was. Toch waren er veel mensen die op Janmaat stemden. Reden? Angst voor het onbekende.

Gewoon echt niet waar wat je zegt. Links gewauwel. Extreem rechts scoort altijd het hoogst in steden waar de meeste overlast is.

Ik wilde hier wel nog even op reageren. Ik weet natuurlijk niet of je met 'overlast' de stroom vluchtelingen bedoelt, of dat je de zogenaamde overlast die de vluchtelingen zouden veroorzaken bedoelt. Maar ik woon in Nijmegen, die één van de grootste vluchtelingenopvangen (Heumensoord) heeft in Nederland. Toch stemt Nijmegen overwegend links. Zelf heb ik geen enkele last van de vluchtelingen trouwens, sterker nog, ze waren van plan een winkel te openen om iets terug te doen voor de gemeente :)

Piekosjj schreef:
Klopt. Iedereen in mijn directe omgeving (vrienden, collega's) heeft voor remain gestemd, terwijl er toch achteraf een grote meerderheid in de county/borough voor leave heeft gestemd. Best een gevoelig topic imo maar het zijn de ouderen die denken dat de UK nogsteeds in de tijd zit waarin het een wereldmacht was, maar dat is gewoon niet meer zo en gaat ook niet meer gebeuren. En nu mag onze generatie deze zooi opruimen terwijl de Britten naar hun hoofd geslingerd krijgen dat 'jullie hiervoor gestemd hebben'.

Precies dit. De oudere generatie is de generatie die onafhankelijk wil zijn, die hun grenzen willen sluiten. Die zitten in hun gedachten nog in de 'goede, oude tijd', die tijd gaat echter gewoon niet terug komen. Ze hebben nu eigenlijk de hele jongere generatie verdoemd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:18

UK heeft altijd maar met een half been in de EU gezeten. Economisch bvb wel maar idd niet in 'de ziel'. Al ben ik het wel eens met een eerder genoemde quote hier dat EU geen ziel heeft en er niet in geslaagd is om de afzonderlijke landen zich eerder Europees dan van eigen nationaliteit te laten voelen.

Wat dit in de toekomst gaat geven valt niet te overzien. Ze zijn niet zoals bvb Noorwegen die zich in hun uppie heel goed redden. En ze zijn net terug rechtgekrabbeld uit de crisis van 2008.
Ik denk niet dat het een verstandige beslissing was maar de gevolgen zullen hoofdzakelijk voor henzelf zijn. Wel moeten we uitkijken voor het sneeuwbaleffect in de rest van Europa.

Over paspoorten en visa: blijft GB niet sowieso in het schengen verdrag? Voor Noorwegen of Zwitserland heb je ook geen paspoort of visa nodig en je kan er ook zo heen verhuizen als je wil.
Ik ga al van kinds af naar Londen op familiebezoek etc en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een paspport nodig had en al helemaal geen visa. Ook niet toen de EU nog in z'n kinderschoenen zat en GB er nog niet bij was. Voornaamste was ponden inwisselen.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:20

GB is geen lid van het Schengen-verdrag. Noorwegen en Zwitserland wel.
Ze zijn wel 'samenwerkend'

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:20

Dat zou ik nu nog niet durven zeggen Thioro. Maar het is sowieso wel vreemd geregeld. Van Nederland naar Engeland op vakantie kon met alleen een ID-kaart, maar als Engelsman naar Nederland op vakantie had je wel een paspoort nodig. Ik weet niet of ze dit gaan veranderen, maar ik denk het bijna wel.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:25

Thioro: Engeland behoort niet tot de Schengenlanden toch?
EDIT: History was me voor!

Is er ergens bekend hoe de opkomst verdeeld is?
Dus hoeveel van de jongeren/midden/ouderen generatie?
Ben daar wel benieuwd naar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:29

Ik vraag het me gewoon af omdat ik dus nog nooit een paspoort voor Londen nodig gehad heb, identiteitskaart volstond.

Maar dat is dan misschien idd een afzonderlijk verdrag.
En dan zou er voor reizen volgens mij niet echt iets veranderen. Voor EU was er geen paspoort/visum nodig, na EU waarschijnlijk ook niet.
Werken of erheen verhuizen zal idd wel andere soep zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:31

goldenarrow schreef:
Dat zou ik nu nog niet durven zeggen Thioro. Maar het is sowieso wel vreemd geregeld. Van Nederland naar Engeland op vakantie kon met alleen een ID-kaart, maar als Engelsman naar Nederland op vakantie had je wel een paspoort nodig. Ik weet niet of ze dit gaan veranderen, maar ik denk het bijna wel.

Dat is omdat engeland niet aan ID kaarten doet ;)

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:33

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:34

De EU wil dat de Britten een hechte band blijven onderhouden met de EU. ,,Wij verwachten dat het Verenigd Koninkrijk met voorstellen in deze richting

Kijk, wel de lusten, niet de lasten. UK doet het beter dan wij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:35

DarkoFoitzik schreef:
janderegelaa schreef:

Ik weet niet wat jouw omgeving is.

Parkstad. Dus omgeving landgraaf, Heerlen, Kerkrade, brunssum etc.

Ik werk in deze regio en aardig wat collega's zeggen PVV te stemmen /gestemd te hebben. Het argument m.b.t. de opstelling van de PVV richting ouderen en ouderenzorg moet ik nog horen als reden voor het stemmen op de PVV. Allochtonen en Moslims daarentegen zijn 'hot' bij mijn PVV stemmende collega's.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:37

De fout die mensen nu maken is dat er gekeken wordt naar de tijd van voor de EU en de Euro.
Veelste naïef om die tijd te gaan vergelijken met de tijd van nu!
Het is echt van de zotte wat Engeland heeft besloten, onomkeerbaar en imo een hele domme beslissing met enorme desastreuze gevolgen.