arno8 schreef:Er staat inderdaad heel veel info op die website. Ook dat ze bij de helft dus de zwarte personen eerst aan goede woorden linken, maar dan ben ik zo koppig dat ik eerst wil weten of dat echt waar is. Tot nu toe lijkt het erop dat bij iedereen de zwarte personen aanvankelijk ook aan slechte woorden worden gekoppeld. En ze zeggen dat het weinig uitmaakt met welke koppeling je begint, maar hoe weinig is dat dan? Ik denk dat het een flink verschil maakt.
Maar stel nou dat ze liegen en helemaal niet bij de helft de zwarte personen eerst aan de woorden met een positieve lading linken, hoe verklaar je dan het verschil in uitkomst tussen zwarte en witte deelnemers? Of denk je dat ze alleen wanneer je hebt ingevuld dat je zwart bent, de helft van de deelnemers de zwart/positieve combinaties als eerste kregen?
Niet om het een of ander verder, maar we hebben het hier niet over een Viva-testje. Ik ben even gaan zoeken en vond dat deze test tussen 2002 en 2012 meer dan 2 miljoen keer is ingevuld. Ging het nou om 100 keer dan zou ik ook zeggen dat factoren als eigenschappen van de deelnemers, omschakelen, reactiesnelheid, afnemende concentratie na de eerste paar minuten en allerlei andere dingen zoveel ruis kunnen geven dat je voorzichtig moet zijn met conclusies, maar met miljoenen mensen en dan significante verschillen tussen zwart en wit kan ik er niks anders van maken dan dat er inderdaad zoiets bestaat als 'white preference' en dat dat iets is dat vrijwel iedereen meekrijgt.
Overigens wordt op de site ook aangegeven dat je verschillende uitkomsten kun krijgen als je de test meerdere keren invult dus nogmaals, het gaat hier niet om een onveranderlijke waarheid en daar zit ook de waarde van dit project naar mijn idee niet in, wel in het aannemelijk maken dat er in de samenleving sprake is van een - veelal onbewuste - positieve associatie met een deel van de bevolking en een negatieve associatie met een ander deel van de samenleving, of dat nu gaat over huidskleur, geaardheid, sekse of welk onderscheid dan ook, zie daarvoor de andere testen op de site.
Ik denk dat het al een aardig positief effect zou hebben wanneer meer mensen zich ervan bewust zouden zijn dat hun oerbrein er associaties op na kan houden die hun ontwikkelde brein helemaal niet heeft. Zonder bewustzijn geen beschaving en zonder beschaving... Nou ja, er zijn meer dan genoeg sites en ook topics op Bokt te vinden die dat laten zien