Wanneer mag mijn kind sterven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:18

A3a1 schreef:
Waar baseren jullie die angst op?

Ik zie namelijk al ruim 20 jaar een enorme tendens dat gehandicapten steeds meer in de maatschappij worden opgenomen.
Steeds meer instellingsterreinen verdwijnen en komen in woonwijken terecht.
Sociale werkplaatsen verdwijnen steeds meer en mensen gaan op gewone werkplekken aan het werk.

Niet altijd even wenselijk doordat de stap voor hen te groot is maar ik zie een samenleving die veel meer gewoon is aan gehandicapten dan pakweg 35 geleden.

Dat klinkt geweldig maar voor de doelgroep met een maximale ontwikkeling tot 24 maanden is dit niet van toepassing.
Ja die zijn in de woonwijken gezet maar de tendens nu is dat dit een heel eind wordt terug gedraaid.De oerwoud geluiden worden nu eenmaal niet geaccepteerd in de wijk. Wat ik kan begrijpen want even is geen ramp maar 24/7 is een heel ander verhaal.
Integreren in de samenleving geeft vaak alleen maar meer beperkingen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:10

Gillbo schreef:
A3a1 schreef:

Ik zie namelijk al ruim 20 jaar een enorme tendens dat gehandicapten steeds meer in de maatschappij worden opgenomen.
Sociale werkplaatsen verdwijnen steeds meer en mensen gaan op gewone werkplekken aan het werk.

Niet altijd even wenselijk doordat de stap voor hen te groot is maar ik zie een samenleving die veel meer gewoon is aan gehandicapten dan pakweg 35 geleden.

Dat klinkt geweldig maar voor de doelgroep met een maximale ontwikkeling tot 24 maanden is dit niet van toepassing.
Ja die zijn in de woon wijken gezet maar de tendens nu is dat dit een heel eind wordt terug gedraaid.De oerwoud geluiden worden nu eenmaal niet geaccepteerd in de wijk. Wat ik kan begrijpen want even is geen ramp maar 24/7 is een heel ander verhaal.
Integreren in de samenleving geeft vaak alleen maar meer beperkingen

Mee eens. Daarom heb ik ook gevochten als een leeuw voor mijn zusje om dat te voorkomen want in het internaat kon zij mooi overal vrij rondlopen daar zij via de portier pas kon weglopen. Dus haar vrijheid was vele male groter dan in een wijk.
Daarnaast geloof ik ook dat buren echt niet gelukkig zijn als de verstandelijk beperkte buuf, met haar hoofd op de stoep gaat slaan.

Wel is de verstandelijk gehandicapte kwaliteitszorg enorm toegenomen. Ik deel de opvatting dat we niet zo heel bang hoeven te zijn voor een glijdende schaal als wetgeving wordt ontwikkeld voor kinderen om euthanasie mogelijk te maken.

anjali

Re: Wanneer mag mijn kind sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:20

In de Rooms-Katholieke Kerk ,waar ik bij ben, is euthanasie verboden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:34

anjali schreef:

Het belangrijkste is dat je zelf je mening vormt over zaken en niet zomaar "de kerk" achter naloopt.

Dat zegt dus iemand die ook Christen is en over dit onderwerp erg lang heeft nagedacht vanwege lieve mensen in mijn omgeving, die na langdurig lijden en lang nadenken gekozen hebben voor euthanasie. Ik kon daar alleen maar volledig achterstaan. Op een gegeven ogenblik houdt het dokteren op. Want daar waar zoveel gedaan wordt om patiënt beter te maken houdt het ook ooit op als daardoor het lijden alleen maar verlengd wordt.

Als ik dan ook deze kinderen zie waar het in dit topic over gaat heb ik diep medelijden met ouders en kind en geloof ik dat het OK is om deze kinderen terug te geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:01

kan aan een aantal reacties hier wel duidelijk zien er een aantal mensen echt niet weten waar ze het over hebben als het om ,,euthenasie,, gaat! Die denken dat het net zo makkelijk geregeld word als het kopen van een auto :n

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:11

rapido schreef:
kan aan een aantal reacties hier wel duidelijk zien er een aantal mensen echt niet weten waar ze het over hebben als het om ,,euthenasie,, gaat! Die denken dat het net zo makkelijk geregeld word als het kopen van een auto :n

Hier kan ik me helemaal in vinden.

Het is voor een volwassenen die bij zijn/haar volle verstand is, maar wel ernstig ziek of beperkt is al heel moeilijk om euthanasie te krijgen.
In geval van kinderen is dit nog veel moeilijker, en dit beslis je niet in 1 dag, vaak gaan er maanden zoniet jaren overheen.
Ik kan alleen maar respect hebben voor hun die geen andere uitweg meer kunnen vinden. Een kind loslaten is ook houden van.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:23

anjali schreef:

Ja en?

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:43

anjali schreef:

Maar ze hoeven het ook niet in de kerk te doen toch....
Heb je er ook verder geen last van.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:44

rapido schreef:
A3a1 schreef:

Als we even bij de zwaar gehandicapten kinderen uit de docu blijven want daar ging dit topic over kun je zelf wel bedenken dat dit niet voor hen geld.

Zelf bedenken, ik werkte ruim 20 jaar met oa zwaar gehandicapten.
Ik ben niet bang voor een afglijdende maatschappij, ik zie eerder een maatschappij die steeds meer open staat.

Ik ken de docu niet, wat is de naam daarvan?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:49

pien_2010 schreef:
anjali schreef:

Het belangrijkste is dat je zelf je mening vormt over zaken en niet zomaar "de kerk" achter naloopt.

Dat zegt dus iemand die ook Christen is en over dit onderwerp erg lang heeft nagedacht vanwege lieve mensen in mijn omgeving, die na langdurig lijden en lang nadenken gekozen hebben voor euthanasie. Ik kon daar alleen maar volledig achterstaan. Op een gegeven ogenblik houdt het dokteren op. Want daar waar zoveel gedaan wordt om patiënt beter te maken houdt het ook ooit op als daardoor het lijden alleen maar verlengd wordt.

Als ik dan ook deze kinderen zie waar het in dit topic over gaat heb ik diep medelijden met ouders en kind en geloof ik dat het OK is om deze kinderen terug te geven.

Dat vind ik ongelofelijk dapper en humaan om erover na te denken en eigen gedachtes, meningen erover te vormen. En daarmee tegenover instituut kerk te gaan staan.
Chapeau!

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:57

Ik ben niet tegen euthanasie, zeker niet. Maar ik denk dat er gewoon geen algemeen geldende regels te bedenken zijn die voor iedereen toe te passen zijn. Want elk geval is uniek en zou dan ook moeten worden bekeken in de situatie zoals die voor die persoon of familie is. En ik denk niet dat we hier ooit toe komen, men wil toch vooral zo veel mogelijk met standaard regels werken.
Ondraaglijk lijden is al niet eens iets waarvan je exact kan zeggen of dat voor iemand wel of niet van toepassing is want die grens zal bij de één heel ergens anders liggen als bij de ander.
Gedoogbeleid zal ook niet werken omdat er dan vast ook misbruik situaties ontstaan. Het is al heel wat dat we in Nederland in elk geval wel de mogelijkheid hebben tot euthanasie, hoewel het dus niet altijd lukt om van dat recht ook gebruik te kunnen maken....

In het geval van de kinderen uit de docu kan ik me wel voorstellen dat er die behoefte is, en vind ik eigenlijk dat zeker in geval van kinderen juist de ouders wel inbreng zouden moeten kunnen hebben. Als ouder moet/mag je bijna alles voor je kind bepalen of er toestemming voor geven, maar bij dit sta je dan dus aan de zijlijn. Klopt ergens gewoon niet helemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:11

@ Zoolganger: dat je niet zomaar iedereen over een wilsonbekwaam persoon moet laten beslissen, helemaal akkoord. Die drama's met familie zie ik vaak genoeg, ik werk in een woonzorgcentrum met 3 afdeling voor (zwaar) demente personen.

Ik doel eerder op personen die voor die toestand alles al op papier hebben gezet, met hun eigen uitdrukkelijke toestemming tot euthanasie in die en die situatie. Bijvoorbeeld iemand die daarin heeft staan "bij complete verlamming en onherstelbare hersenschade waarbij ik onbekwaam word". dat staat dan uitdrukkelijk en expliciet beschreven, vaak via een notaris of dergelijke vastgelegd, of zelfs bij de arts. Dus niet even snel een kribbel op een servet. En toch kan die expliciete wens niet uitgevoerd worden omdat ze zelf geen ja meer kunnen zeggen.

Daar mag wel iets aan gedaan worden. Je volgt toch ook de wens van iemand op via een DNR-plaatje om de hals bijvoorbeeld.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:57

Sorry hoor Francieen, maar ik moet met zulke uitspraken echt denken aan dit:

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:07

Varekaj schreef:
@ Zoolganger: dat je niet zomaar iedereen over een wilsonbekwaam persoon moet laten beslissen, helemaal akkoord. Die drama's met familie zie ik vaak genoeg, ik werk in een woonzorgcentrum met 3 afdeling voor (zwaar) demente personen.

Ik doel eerder op personen die voor die toestand alles al op papier hebben gezet, met hun eigen uitdrukkelijke toestemming tot euthanasie in die en die situatie. Bijvoorbeeld iemand die daarin heeft staan "bij complete verlamming en onherstelbare hersenschade waarbij ik onbekwaam word". dat staat dan uitdrukkelijk en expliciet beschreven, vaak via een notaris of dergelijke vastgelegd, of zelfs bij de arts. Dus niet even snel een kribbel op een servet. En toch kan die expliciete wens niet uitgevoerd worden omdat ze zelf geen ja meer kunnen zeggen.

Daar mag wel iets aan gedaan worden. Je volgt toch ook de wens van iemand op via een DNR-plaatje om de hals bijvoorbeeld.

Het probleem is bekend: dan ondertekent iemand een formulier dat hij/zij bij dementie euthanasie wenst... en dan staat de dokter daar, als het zover is, met een drankje, en vraagt de dementerende waar dat voor is... "Om dood te gaan" en dan wil de patiënt dat niet drinken.
Misschien wel omdat, juist door de dementie, die persoon een andere persoon is geworden. Daar heb je dan als familie en personeel je maar bij neer te leggen.

Oftewel: je kúnt niet alles van tevoren regelen... Een plaatje aan je nek kan trouwens ook voor héle nare toestanden zorgen: onlangs is een meneer, die een niet-reanimatiepenning van de NVVE had aangeschaft, (dus geen euthanasie-plaatje) flink in de problemen gekomen, toen hij een gevaarlijke bloeding kreeg... het personeel wilde hem niet helpen vanwege die penning... men dacht dat meneer een doodswens had, in plaats van dat hij alleen maar niet gereanimeerd wilde worden bij een eventuele hartstilstand. Meneer overleefde doordat zijn familie zich er mee ging bemoeien. Het plaatje weigert hij sindsdien te dragen.

Zo'n niet-reanimatieplaatje kan dus onbedoeld je dood al worden, laat staan als iemand een "euthanasie-wensplaatje" bij zich draagt... dat zou dan helemaal rare toestanden kunnen geven.

Overigens is de NVVE heel sneaky: je kan daar een penning bestellen om niet gereanimeerd te worden. Maar... dan moet je wel meteen lid worden van hun club. Dus zelfs niet-reanimeren wordt al gekaapt door die organisatie. Zo kunnen ze mooi hun leden-aantal opkrikken en lijkt het aantal mensen met een euthanasie-wens hoger dan het in werkelijkheid is. :\

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:13

A3a1 het was op nieuwsuur bij de NOS 13-06
wellicht je het kunt terug kijken op uitzending gemist.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:15

Ze kunnen niet aangeven dat ze (misschien) gelukkig zijn, maar ze kunnen het ook nooit aangeven wanneer ze pijn hebben. Pff lijkt me zo erg voor de ouders.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:37

xSlvna schreef:
Ze kunnen niet aangeven dat ze (misschien) gelukkig zijn, maar ze kunnen het ook nooit aangeven wanneer ze pijn hebben. Pff lijkt me zo erg voor de ouders.

Dat is inderdaad erg, maar toch leer je als ouder/verzorger van een zwaar-gehandicapt kind vaak wel te zien wanneer iemand zich prettig voelt (ontspannen) en wanneer niet (spanning in het lichaam/gezicht).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:46

Uiteraard, snap het zeker. Maar het kind kan niet vertellen 'Ik wil dood, want ik voel me niet goed', want we gaan er van uit dat ze zich goed voelen. Maar als het kind in zijn taal schreeuwt 'Pijn!', horen we dat ook niet en 'gaan we er vanuit dat ze zich goed voelen'.

Ik bedoel, wij beslissen dat het kind zich goed voelt. Geestelijk, fysiek...

Dat kan toch niet? -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:51

Zoolgangster schreef:
Overigens is de NVVE heel sneaky: je kan daar een penning bestellen om niet gereanimeerd te worden. Maar... dan moet je wel meteen lid worden van hun club. Dus zelfs niet-reanimeren wordt al gekaapt door die organisatie. Zo kunnen ze mooi hun leden-aantal opkrikken en lijkt het aantal mensen met een euthanasie-wens hoger dan het in werkelijkheid is. :\

De reden dat ik dus geen plaatje heb. ;)
Plaatje wordt nl een heel duur grapje op deze manier. -O-

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:54

rapido schreef:
A3a1 het was op nieuwsuur bij de NOS 13-06
wellicht je het kunt terug kijken op uitzending gemist.

Ja, dank je wel!
Klinkt inmiddels als verplichte kost voor iedereen die in de zorgsector werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:26

@ Zoolganger: het is inderdaad dubbel. Maar het geldt bijvoorbeeld ook bij iemand die na een ongeval als kasplant verder moet omdat die niet meer kan praten.
Die DNR-codes, idem. Afgelopen weekend een man op dienst die projectiel braken had. Man was echt miserabel, parameters gingen alle kanten op, het was duidelijk dat het slecht zou aflopen. Vanuit comfortzorg wilden ze toch een pijnpomp voorzien. Hij was zwaar dementerend dus familie moest beslissen. En dat werd een dikke nee "hoeft ie niet meer hoor, nergens voor nodig".
Die man is niet vredig heengegaan helaas.

DNR of niet, comfortzorg moet in mijn ogen wel altijd mogelijk zijn. Zeker bij iemand die stervende is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:26

Pfoeh Varakaj, lekkere familie is dat dan.
Lijkt me echt zwaar als je in feite alleen toe kan kijken maar machteloos bent.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:37

Varekaj schreef:
@ Zoolganger: het is inderdaad dubbel. Maar het geldt bijvoorbeeld ook bij iemand die na een ongeval als kasplant verder moet omdat die niet meer kan praten.
Die DNR-codes, idem. Afgelopen weekend een man op dienst die projectiel braken had. Man was echt miserabel, parameters gingen alle kanten op, het was duidelijk dat het slecht zou aflopen. Vanuit comfortzorg wilden ze toch een pijnpomp voorzien. Hij was zwaar dementerend dus familie moest beslissen. En dat werd een dikke nee "hoeft ie niet meer hoor, nergens voor nodig".

DNR of niet, comfortzorg moet in mijn ogen wel altijd mogelijk zijn. Zeker bij iemand die stervende is.

:j Comfortzorg moet zéker wel mogelijk zijn. Ik vraag me af of die familie wel begreep waarom die pijnpomp zou moeten, je bent anders als familie toch wel aardig van lotje getikt als je een stervend familielid met pijn zo'n pomp weigert.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:18

Zoolgangster schreef:
Varekaj schreef:

:j Comfortzorg moet zéker wel mogelijk zijn. Ik vraag me af of die familie wel begreep waarom die pijnpomp zou moeten, je bent anders als familie toch wel aardig van lotje getikt als je een stervend familielid met pijn zo'n pomp weigert.

En hier mis ik dan de vuist op tafel van een arts want moedwillig laten lijden is toch niet nodig

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:11

als je zo met je dieren omgaat ben je strafbaar