Varekaj schreef:@ Zoolganger: dat je niet zomaar iedereen over een wilsonbekwaam persoon moet laten beslissen, helemaal akkoord. Die drama's met familie zie ik vaak genoeg, ik werk in een woonzorgcentrum met 3 afdeling voor (zwaar) demente personen.
Ik doel eerder op personen die voor die toestand alles al op papier hebben gezet, met hun eigen uitdrukkelijke toestemming tot euthanasie in die en die situatie. Bijvoorbeeld iemand die daarin heeft staan "bij complete verlamming en onherstelbare hersenschade waarbij ik onbekwaam word". dat staat dan uitdrukkelijk en expliciet beschreven, vaak via een notaris of dergelijke vastgelegd, of zelfs bij de arts. Dus niet even snel een kribbel op een servet. En toch kan die expliciete wens niet uitgevoerd worden omdat ze zelf geen ja meer kunnen zeggen.
Daar mag wel iets aan gedaan worden. Je volgt toch ook de wens van iemand op via een DNR-plaatje om de hals bijvoorbeeld.
Het probleem is bekend: dan ondertekent iemand een formulier dat hij/zij bij dementie euthanasie wenst... en dan staat de dokter daar, als het zover is, met een drankje, en vraagt de dementerende waar dat voor is... "Om dood te gaan" en dan wil de patiënt dat niet drinken.
Misschien wel omdat, juist door de dementie, die persoon een andere persoon is geworden. Daar heb je dan als familie en personeel je maar bij neer te leggen.
Oftewel: je kúnt niet alles van tevoren regelen... Een plaatje aan je nek kan trouwens ook voor héle nare toestanden zorgen: onlangs is een meneer, die een niet-reanimatiepenning van de NVVE had aangeschaft, (dus geen euthanasie-plaatje) flink in de problemen gekomen, toen hij een gevaarlijke bloeding kreeg... het personeel wilde hem niet helpen vanwege die penning... men dacht dat meneer een doodswens had, in plaats van dat hij alleen maar niet gereanimeerd wilde worden bij een eventuele hartstilstand. Meneer overleefde doordat zijn familie zich er mee ging bemoeien. Het plaatje weigert hij sindsdien te dragen.
Zo'n niet-reanimatieplaatje kan dus onbedoeld je dood al worden, laat staan als iemand een "euthanasie-wensplaatje" bij zich draagt... dat zou dan helemaal rare toestanden kunnen geven.
Overigens is de NVVE heel sneaky: je kan daar een penning bestellen om niet gereanimeerd te worden. Maar... dan moet je wel meteen lid worden van hun club. Dus zelfs niet-reanimeren wordt al gekaapt door die organisatie. Zo kunnen ze mooi hun leden-aantal opkrikken en lijkt het aantal mensen met een euthanasie-wens hoger dan het in werkelijkheid is.