Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:00

Palmera schreef:
Lastig, Ineke.
Het probleem met de rammadan is inderdaad dat het leven in niet-moslimlanden gewoon doorgaat.
Het werk moet gedaan worden. Een ondernemer kan als hij wil de deuren sluiten. Maar wie in dienst is of stagiare in dit geval, zal toch zijn taken moeten uitvoeren.
Het is imo ook niet correct om van de collega's extra werk te verlangen om diegene die aan rammadan doet te ontzien.
Als één van de collega's b.v hoofdpijn heeft of ongesteld is moet die óók doorgaan of ziekmelden.
<SNIP>

Opvallend. Bij ons loopt de rest gewoon een stapje harder als een collega aangeeft dat hij/zij 'under the weather' is. Dat verlangt niemand overigens. Doen we gewoon.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:18

Vrijwel al mijn collega's zijn moslim en doen mee aan de ramadan.
Nu werk ik in een restaurant waar ze dus de hele dag in aanraking komen met eten en drinken.
Ik probeer wat minder te drinken, aangezien het in de keuken niet uit te houden is stop ik niet helemaal met drinken, en eten doe ik beneden.
Ook proberen we wat van het zwaardere werk uit de handen van de moslim collega's te halen (borden sjouwen, spullen van beneden halen etc).

En om 22:02 staat natuurlijk direct eten en drinken voor ze klaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:56

Sammie schreef:
Mogen is wel een groot woord, evenals verboden (het is niet onderdeel van de 10 geboden ofzo) misbruik wordt volgens mij niet gewaardeerd en ook voor gewaarschuwd. Staan ook een aantal voorbeelden in. Een vader die z'n dochter zwanger maakt, naakt voor de tent liggen ten schaamte van de familie, het met de dood bekopen en er staan wat spreuken en teksten in die aangeven dat dronken zijn niet de manier is. Kortom als je teveel drinkt ben je niet wijs maar een dwaas :+

Wat jij aangeeft komt uit het Oude Testament.Daar ging het er vaak ruig aan toe. Dat was voor de komst van Jezus. Als je mag drinken mag je volgens mij ook dronken worden, maar dat wil dan niet zeggen dat je je dan asociaal mag gaan gedragen.De regels van de 10 geboden blijven altijd gelden,of je nu dronken bent of niet.

Janneke2

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:03

...nou ging het na de komst van Jezus er minstens zo ruig aan toe.
Er zijn wel verschillen tussen wat de christenen het oude testament noemen en het nieuwe testament - maar de tegenstelling 'ruig - lieftallig', nee.
(Jezus zelf wordt wreed vermoord, net zoals veel van zijn volgelingen en medestanders.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:03

Anjali, ik kan je verzekeren dat het idee 'als je mag drinken mag je volgens mij ook dronken worden', niet een algemeen heersend idee is binnen het christelijk geloof. En de vraag was christenen ook dronken 'mogen' worden. Er staat nergens een verbod, maar er wordt ook niet gezegd lekker zuipen en feesten jongens! In Spreuken staat ook nog iets dat het eerst zoet is op de tong en daarna gif als een adder. Dat natuurlijk duidt op de gevolgen van het dronkenschap. Vandaar uit kun je eerder de conclusie trekken dat dronken worden niet echt gewaardeerd wordt dan 'je mag ook dronken worden'.

Nochtans wel iets dat veelal genegeerd wordt, vooral tijdens de carnaval :=

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:08

Onmatigheid is toch ook een zonde binnen het geloof?

Edit: binnen t katholieke geloof iig.. :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:09

....carnaval wordt rond de 8ste eeuw in de kerk opgenomen vanuit de gedachte 'if you cannot beat them, join them'.
Dus werd een voorjaarsfestival met verkleden christelijk gemaakt en om practische redenen gekoppeld aan het begin van de veertig dagen vasten voor pasen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:35

Volgens mij is er een heel groot verschil tussen Rooms-Katholieke Christenen en Protestante Christenen.Het Protestantisme is ook ontstaan doordat Luther zich ergerde aan het feestvieren van de toenmalige Renaissancepaus. Protestanten richten zich ook best veel op het Oude Testament. Katholieken hebben behalve de Bijbel ook nog hun eigen tradities.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:55

Nou, die pausen wisten in de late Middeleeuwen van wanten. Machtspolitiek, machtsmisbruik, oorlogen voeren (niet alleen oproepen tot, maar ook zelf knokken en gebieden veroveren) gecombineerd met weelde, grote feesten -
"wie zal dat betalen?" Oh, ja, ik ben ook nog kerkhoofd, nou, ik ga de vergeving van zonden te gelde maken (= bekend als aflaat).

....en professor docter Luther was niet de eerste die tegen deze wantoestanden protesteerde, maar wel de eerste die dit overleefd heeft.
Dat bepaalt een enorm verschil tussen protestant en rooms: bij de protestantse kerken mag je zeggen wat je wil.
Tot in de 1970er jaren moesten roomse theologen toestemming van de bisschop hebben om iets te publiceren. (Accoord, in de 20ste eeuw ging je kop er niet meer af, maar paus JPII heeft de iets te rebelse theoloog Leonardo Boff een spreekverbod opgelegd, if you please...)

En ja, Luther vond, dat iedereen de bijbel zelf moest kunnen lezen, dus vertaalde hij hem in het Duits.
Tot 1958 was zelfstandig bijbellezen verboden in de roomse kerk...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-06-16 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:56

Volgens mij ging dit topic over de ramadan, dit wordt wel heel offtopic :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:25

Yunomi schreef:
Volgens mij ging dit topic over de ramadan, dit wordt wel heel offtopic :=

:') zou het?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:33

Wanneer ik vroeger een collega had die wat ziekjes was dan probeerde ik die zeker te helpen, echter, vasten van zonsop tot ondergang doe je zelf en word je daar slapjes van dan vind ik het jammer maar helaas. Ziek worden kies je niet voor, vasten we.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:07

Mixje90 schreef:
Betekent dat voor christenen dat ze dan ook dronken mogen worden of zit er geen grens aan? Ik dacht weleens gelezen te hebben dat het wel verboden is om dronken te worden.

Dat je dronken word is niet de bedoeling. In de bijbel staan dingen zoals dat je lichaam een tempel is en veel dingen over gematigdheid. Daaruit interpreteer ik dat een wijntje geen probleem is, maar dronken worden valt daar nietonder.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:55

Stagiaire moet na overleg haar opleiding afbreken. Het werken gaat niet samen met de ramadan, ze wordt echt heel misselijk, dat is niet gezond. Stage afmaken is voorwaarde van school, ze gaat nu dus een andere opleiding kiezen. De hoofddoek onder de helm gaf soms ook hilarische taferelen waar ze zelf het hardst om lacht, we gaan haar met alle humor eromheen missen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:02

Nee, ik hou er geen rekening mee en dat hoeft ook helemaal niet en dat verlangen ze ook niet van je.

Wij zijn in Nederland, een geen moslimland.

Wat ze doen moeten ze zelf weten en wat wij doen moeten wij ook zelf weten, gewoon elkaars cultuur respecteren en laten gaan en laten leven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:53

InekeN schreef:
Stagiaire moet na overleg haar opleiding afbreken. Het werken gaat niet samen met de ramadan, ze wordt echt heel misselijk, dat is niet gezond. Stage afmaken is voorwaarde van school, ze gaat nu dus een andere opleiding kiezen. De hoofddoek onder de helm gaf soms ook hilarische taferelen waar ze zelf het hardst om lacht, we gaan haar met alle humor eromheen missen!

Tjonge...!
Wat rot dat die opleiding zo inflexibel is. "Stage afmaken" zal heussies waar wel verplicht zijn, maar dat Ramadan in de zomer valt is overmacht.
Nu is een stage voorbereiding op het echte werk - zal ook heussies wel, maar er zijn heus wel manieren te verzinnen dat iemand tijdelijk minder werkt / stage loopt.
Ik vind het heftig voor haar dat ze een andere opleiding moet gaan kiezen vanwege dit soort gemillimeter.
(Terwijl iedere christen gratis vrij krijgt op zo'n onbeduidende feestdag als 2e kerstdag.)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:59

Overmacht, serieus? :')
Overmacht overkomt je, ramadan overkomt je niet, daar kies je voor. Klinkt misschien hard maar er zijn wellicht nog wel 110 redenen te bedenken waarom andere leerlingen ook nu niet stage kunnen lopen, de school moet ergens een grens trekken.

Elke keuze heeft zo zijn gevolgen....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:02

Nou ja, ik vind het verhaal van inekeN ook wel ver gaan hoor. Gewoon je bammetje eten is imo geen probleem, maar dit vind ik wel erg star gedrag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:06

roxiie schreef:
Overmacht, serieus? :')

Ja, serieus.
Trouwens, vanwaar deze vraag eigenlijk?
Ramadan is een van de vijf zuilen van de islam, dus in een land waar godsdienstvrijheid heerst, hoort volgens mij nimand te denken "dit is geen christelijke feestdag, dus telt het niet".
Ramadan is voor een vrome moslim geen kleinigheidje, maar net zo iets serieus als Pasen, Pinksteren en Kerstmis.

Citaat:
Overmacht overkomt je, ramadan overkomt je niet, daar kies je voor.

Kolder.

Klinkt misschien hard.
Helaas weten steeds minder mensen überhaupt iets van godsdiensten af, maar ook als je er niets van af weet kun je flauwekul verkopen.

Citaat:
maar er zijn wellicht nog wel 110 redenen te bedenken waarom andere leerlingen ook nu niet stage kunnen lopen, de school moet ergens een grens trekken.

In practisch opzicht geloof ik dat je er zo mogelijk nog minder van begrijpt.
Ik schreef over flexibiliteit.
Ik had het niet over "dan maar een maan niet werken / stage lopen", maar over een periode bijvoorbeeld halve tijd werken en dus langer doorwerken tot aan het vereiste aantal uren is voldaan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:49

Ragdollcat schreef:
Nee, ik hou er geen rekening mee en dat hoeft ook helemaal niet en dat verlangen ze ook niet van je.

Wij zijn in Nederland, een geen moslimland.

Wat ze doen moeten ze zelf weten en wat wij doen moeten wij ook zelf weten, gewoon elkaars cultuur respecteren en laten gaan en laten leven.

En daar hoort rekening houden met elkaar ook bij.. Juist omdat Nederland een multicultureel land is.. :j

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:51

Grappig alle reacties te lezen. Ik verbaas mij over de vele verschillende meningen over de ramadan en ook vooral over hoe weinig mensen eigenlijk er vanaf weten en toch een (voor)oordeel hebben.

Ik woon in Egypte (Cairo) en vrijwel iedereen om mij heen vast. Zo ook alle ruiters en grooms op stal. Niemand klaagt, bieden mij ook gewoon drinken aan. Er wordt gewoon uitgemest en gereden etc. Niets is anders dan anders. En het is wel 46 graden geweest de eerste 2 dagen en momenteel ook temperaturen boven de 35.

Waarom zou het in een niet-Islamitisch land anders zijn dan in een Islamitisch land? We kunnen allemaal rekening houden met elkaar. Eventueel even weglopen om iets te eten en drinken en als dat niet kan dan kan dat helaas niet. Als je ziet dat iemand hulp nodig heeft of even een pauze dan moet dat toch kunnen?

en over volproppen...mensen eten voornamelijk wat ze normaal ook eten. Traditioneel nemen ze melk met dadels extra. Met suikerfeest (Eid al Fitr) eten ze vooral veel zoetigheid.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:04

Vandaag laatste werkbespreking van het studiejaar met onze behandelgroep, dus ik dacht gisteravond ik maak wel lekker brownies met frambozen om uit te delen.
Zet ze net in de oven, zie buiten de zon ondergaan en denk... o ja ramadan :') .
De meisjes uit de groep die meedoen hebben er hard om gelachen toen ik het in de app groep vertelde en hun stukje gewoon mee naar huis genomen.

Het kan erg warm en benauwd zijn op zaal, patiënten behandelen (achter een mondkapje) en de hele tijd water om je heen maakt de dag nog extra lang heb ik het idee.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:21

Janneke, vergelijk je nu een vrije feestdag met een maand lang last hebben van je werknemer die niet fatsoenlijk zijn/haar taken kan uitvoeren?

Daarnaast is het helemaal niet zo gek dat we vrij krijgen op 2e kerstdag. Dat komt omdat dat geloof al eeuwen grootschalig aangehangen wordt in dit land :)*

Het is nog niet zo lang zo dat het sterk verminderd qua gelovigen. Er zal wel een keer een verandering komen qua vieren van feestdagen, maar dan willen ze volgens mij een aantal Christelijke nationale feestdagen intrekken en een aantal islamitische toevoegen... ik kan zo een heleboel ouderen bedenken die hier serieus mee gekwetst worden. Beter wachten ze nog even met zoiets.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:26

we hebben hier in egypte ook gewoon vrij met kerst hoor. en dat terwijl het officieel een Islamitisch land is en meer dan 90% van de bevolking Moslim is. Ik denk dat het schappelijk is als ook suikerfeest in Nederland vrije dagen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:28

Tweede kerstdag, tweede paasdag en tweede pinksterdag er uit en iig het suikerfeest er in.

Da't vind ik een wijs plan...