Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:38

Precies, goed omschreven. Ik herken het wel dat mensen me als minderwaardig inschatten om mijn postuur. En zelfs later weleens zeggen dat ik veel intelligenter en onderhoudend was dan ze eerst dachten. Dan denk ik weleens, dat ze niet beseffen wat ze daar mee zeggen.

Goh, jij bent eigenlijk een heel leuk mens om mee om te gaan! Dat woordje ´eigenlijk´ doet me dan wel de wenkbrauwen fronzen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:38

MoniqueT schreef:
Precies, goed omschreven. Ik herken het wel dat mensen me als minderwaardig inschatten om mijn postuur. En zelfs later weleens zeggen dat ik veel intelligenter en onderhoudend was dan ze eerst dachten. Dan denk ik weleens, dat ze niet beseffen wat ze daar mee zeggen.

Goh, jij bent eigenlijk een heel leuk mens om mee om te gaan! Dat woordje ´eigenlijk´ doet me dan wel de wenkbrauwen fronzen.

te triest voor woorden |(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:40

Het is maar net of je het je aantrekt. Mooi toch, dat je meevalt. Blijkbaar is hun beoordelingsvermogen niet zo goed.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:41

geerke schreef:
MoniqueT schreef:

te triest voor woorden |(

Ik weet niet of er een verband is hoor, maar de 'mollige' mensen in mijn leven zijn eigenlijk allemaal heel humoristisch :D ga er ontzettend graag mee om en stoor me geen second aan hun postuur. Maar dan denk ik ook weer; die mensen die er wel last van hebben doen zichzelf toch ook iets aan hoor, als je telkens je een maatje meer ziet lopen wat ongelukkiger wordt...

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:42

Om die opmerking van Giel kan ik me niet eens zo druk maken. Moet eerlijk bekennen dat ik me op het eerste gezicht ook niet aangetrokkem voel tot obese mannen.

Maar wat ik wel heel naar vind is hoe er in dit topic neergekeken wordt op dikke mensen. Alsof ze een minder mens zijn!? Alsof het een crime is dat ze te zwaar zijn en een last voor iedereen die naar hun moet kijken.
Of dit nou komt door een ziekte of gewoon een verkeerd levensstijl, wat heeft het nou voor invloed op jullie dat deze mensen als minderwaardig worden gezien. Een mens is meer dan alleen zijn gewicht! Dat ze misschien niet de doorzettingsvermogen hebben om af te vallen betekent niet ze in geen enkele andere aspect van hun leven geen doorzettingsvermogen hebben?

De die opmerking van xslvna slaat al helemaal nergens op. Een ander afkeuren bij de mac terwijl je er zelf ook zit? Zal je vertellen dat de milkshake nog net zo ongezond is voor jou als voor elk ander persoon ookal uit zich dat niet direct in extra kilo's.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:44

Ik heb op mijn vijftigste inmiddels wel geleerd om er goed mee om te gaan hoor. Ik trek er me erg weinig van aan. Mijn man heeft er meer moeite mee, niet als ze naar hem kijken, maar ze moeten niets over mij zeggen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:54

Ik denk altijd maar zo: als jij de behoefte zo nodig voelt om een ander af te kraken op gewicht of wat voor andere uiterlijke trekken dan ook, dan voel je je duidelijk nog veel slechter over jezelf. Ik heb medelijden met dat soort mensen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:57

Soms is het ook gewoon een kwestie van prioriteiten stellen en daar is (vind ik) niks mis mee.
Zelf kamp ik al jaren met overgewicht en vond dat nooit erg leuk. Het lag ook echt aan mezelf en aan ongezonde eetgewoontes. Maar: ik had andere prioriteiten. Dingen waar ik eerder energie in wilde steken en aan wilde werken. Uiterlijk is voor mij ook nooit een super belangrijk issue geweest.

Nu heb ik tijd en zin om iets aan mijn overgewicht te doen en ben ik dus (met succes) aan het afvallen. Maar laat er nu iets gebeuren dat mijn energie weer op andere vlakken opslorpt, dan gaat het misschien weer de andere kant op.

Laat iedereen in zijn eigen waarde en zijn eigen keuzes maken. Maar zelfs bij mensen die door "eigen schuld" dik zijn, kan je niet veralgemenen dat het dan maar luie, slonzige mensen zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:01

soesita schreef:
Maar zelfs bij mensen die door "eigen schuld" dik zijn, kan je niet veralgemenen dat het dan maar luie, slonzige mensen zijn.

Amen!

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:05

Tis inderdaad maar net wat je belangrijk vindt, als je in het leven andere prioriteiten stelt dan je aan de lijn houden, is dat niks minderwaardigs. Dat iemand zegt dat dikke mensen geen doorzettingsvermogen hebben vind ik echt een bekrompen uitspraak. Geen karakter? Nee kom vooral zelf uit de hoek met zo'n oppervlakkige uitspraak.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:10

Ach, de stumpert rookt, das ook ongezond!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:12

Ik denk dat er ook zat mensen zijn die nu geen relatie meer willen met deze man.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:12

Tja gelukkig mag hij vinden wat hij wil. En zo vreemd vindt ik ze op zich niet. Net zo goed dat je bijvoorbeeld niet op hele dunnen vrouwen zou vallen dat kan ook ongezond zijn. Persoonlijk vindt ik dat mensen nogal snel op de tenen getrapt zijn als we het hebben over (over)gewicht. Best jammer dat mensen gelijk steigeren als er iemand een bepaalde uitspraak doet en niet verder over na willen denken.
Als je zelf een zeer actief en gezond persoon bent en dit ook in je relatie terug wil dan denk ik niet dat je daar direct aan denkt bij iemand die fors overgewicht heeft. Denk dat je daar ook vrij weinig aan kunt doen. Toch een bepaalde aantrekkingskracht.
Daarnaast zeg nooit nooit, wie weet als je een persoon tegen komt dat ineens kan veranderen.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:14

Tigra_ schreef:
Tja gelukkig mag hij vinden wat hij wil. En zo vreemd vindt ik ze op zich niet. Net zo goed dat je bijvoorbeeld niet op hele dunnen vrouwen zou vallen dat kan ook ongezond zijn. Persoonlijk vindt ik dat mensen nogal snel op de tenen getrapt zijn als we het hebben over (over)gewicht. Best jammer dat mensen gelijk steigeren als er iemand een bepaalde uitspraak doet en niet verder over na willen denken.
Als je zelf een zeer actief en gezond persoon bent en dit ook in je relatie terug wil dan denk ik niet dat je daar direct aan denkt bij iemand die fors overgewicht heeft. Denk dat je daar ook vrij weinig aan kunt doen. Toch een bepaalde aantrekkingskracht die je hebt.

Volgens ligt het probleem niet in het feit dat Giel Beelen niet op dikke vrouweb valt. Prima, maar dat geeft hem niet het recht een hele groep diverse vrouwen op een dergelijke manier te benoenen en beschrijven.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:16

bruintje123 schreef:
@kesje.

Ik at 1200 calorieën en viel geen gram af. 1800 is wat ik normaal eet.

Nu kan ik proberen 900 te eten en stel dat werkt.
Dan zou ik mijn leven lang rond die koers moeten blijven om aan het ideaal beeld te voldoen.

Ik ben er van overtuigd dat zo weinig niet eens gezond kan zijn.
Maar dat even achterwege gelaten. Heeft iemand die dat moet doen nog een leven?

Jij (iemand) kan wel gemakkelijk zeggen het is maar net wat je er voor over wilt hebben.
Wat ik dus in elk berichtje bedoel te zeggen dat die uitspraak nogal ondoordacht is.
Het is makkelijk zeggen als 2000 calorieën je geen probleem geeft.

Ik kan het niet duidelijk uitleggen.
Het is in ieder geval niet zo makkelijk als jij zegt.
Er mens moet ook kwaliteit in het leven houden.

Off-topic inmiddels, maar ik zal nog even reageren, ik was even weg ;)

Het zal makkelijk praten zijn voor mensen die inderdaad zonder problemen 2000 kcal kunnen eten, daar heb je gelijk in. Ik bedoel ook niet te zeggen dat zo'n levensstijl makkelijk is. Ik wil er alleen mee zeggen dat het mógelijk is, omdat het toch echt een kwestie is van een kcal-balans.
Dat je er niet voor kiest om op rantsoen te leven omdat dat je kwaliteit van leven onderuit haalt, is prima. In wezen kies je dan wél om voor je eigen geluk te gaan ipv het 'ideaalbeeld' (van een ander zelfs, tenzij je een slank lichaam zelf belangrijk vindt). Een ander kan je daarop afrekenen, maar dat is hún probleem, jij hebt immers gekozen voor je eigen geluk, niet voor wat een ander mooi vindt. Dat is je goed recht. Een ander kiest er misschien wél voor om spartaans te leven, of elke dag 3 uur te sporten (ik noem maar wat) om maar slank te zijn. Dat mag ook, zelf zou ik daar ook niet voor kiezen.

Mocht het niet duidelijk zijn, ik ben het wel met je eens hoor, het is niet voor iedereen even makkelijk om af te vallen of op gewicht te blijven. Maar het uitgangspunt is wel voor iedereen hetzelfde, dat om af te vallen er meer calorieën verbrand moeten worden dan er gegeten wordt. Het verschilt alleen per persoon hoevéél precies. En dat is juist wat het voor sommigen zo moeilijk maakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:19

Ierpier schreef:
Tigra_ schreef:
Als je zelf een zeer actief en gezond persoon bent en dit ook in je relatie terug wil dan denk ik niet dat je daar direct aan denkt bij iemand die fors overgewicht heeft. Denk dat je daar ook vrij weinig aan kunt doen. Toch een bepaalde aantrekkingskracht die je hebt.

Volgens ligt het probleem niet in het feit dat Giel Beelen niet op dikke vrouweb valt. Prima, maar dat geeft hem niet het recht een hele groep diverse vrouwen op een dergelijke manier te benoenen en beschrijven.

Dat is toch gewoon zijn mening? Ik zie echt het probleem niet zo. Mensen trekken zich dingen veel te veel aan.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:24

Wat een ophef weer.. Maar ook een aparte vraag.
Al vind ik wel dat hij het wat anders had kunnen verwoorden.

Hij zegt dat hij niet op dikke vrouwen valt, prima toch?
Ik heb ook zo mijn voorkeuren qua mannen.

Citaat:
"Ik vind dat dikke vrouwen niet goed voor zichzelf zorgen en geen doorzettingsvermogen hebben", legt hij uit in de Vrouw toen aan hem gevraagd werd of hij een relatie kon hebben met een dikke vrouw.

Hier kan ik ook wel inkomen, goed voor zichzelf zorgen is een heel groot begrip. Hij vindt het blijkbaar belangrijk dat vrouwen goed op hun eten/sporten/lichaam letten, de ander vindt het belangrijk dat iemand zich toch goed blijft verzorgen. Daarnaast hangt het er van af wat je verstaat onder 'dik'.

Doorzettingsvermogen is wel apart gezegd. Ik was een jaar geleden te zwaar en nu zit ik net weer op goed gewicht. Hoezo geen doorzettingsvermogen? Dat is zwaarder geweest dan mensen die makkelijk op gewicht blijven. Al zie ik in mijn omgeving ook mensen die echt (nog) geen doorzettingsvermogen hebben.. Maar om iedereen dan maar over een kam te scheren slaat nergens op.

Citaat:
De 3FM-dj is van mening dat er nadelen kleven aan dik zijn. "Dik staat voor ongezond, voor geen karakter."

Geen karakter slaat natuurlijk helemaal nergens op. In mijn omgeving hebben sommige juist meer karakter. En volgens mij is het algemeen bekend dat dik zijn voor ongezond staat..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:28

Dun iemand kan even ongezond zijn.

Mensen genoeg die evenveel en ongezond eten ( vaak nog meer) maar die niets bijkomen.

Is die persoon dan gezonder dan iemand die hetzelfde of minder eet maar heel rap aankomt?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:28

Tigra_ schreef:
Ierpier schreef:
[quote="Tigra_"

Dat is toch gewoon zijn mening? Ik zie echt het probleem niet zo. Mensen trekken zich dingen veel te veel aan.[/quote]

Heeft imo niets te maken met het he wel of niet iets aantrekken, maar met respect. "Dat is mijn mening" en vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief voor alles zeggen wat je denkt en vrijwaardt je in imo niet van de verantwoordelijkheid om je fatsoenlijk en respectvol te gedragen. Zeggen "trek je het niet aan" is de schuld van een kromme samenleving leggen bij de slachtoffers ervan en niet bij de stichters. Zolang Giel Beelen zomaar kan zeggen dat vrouwen die niet aan zijn ideaalbeeld voldoen een gebrek aan karakter hebben, blijkt daar voor mij een sterke geinternaliseerde mysogenie uit die ik in geen enkele vorm wil aanmoedigen.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:29

Wat ik denk is dat mensen het gewoon niet pikken als er iets gezegd wordt over dit soort zaken. En dat vind ik niet meer dan terecht. Ik vind dat mensen vrij makkelijk zeggen "wat is iedereen kleinzerig en snel opgejut" maar hoe vervelend is het dat er haast een fobie is voor de vollere en dikkere mensen, en dat gewoon wordt vermomd als "het is mijn mening (en die mag ik geven)"?

Ik vind het niet zomaar iets als je zegt: "als je dik bent heb je geen karakter" en "als je dik bent heb je geen doorzettingsvermogen". Dat kún je toch niet zomaar een mening noemen? Dit zijn serieuze uitspraken en toch iets heel anders dan "mijn voorkeur gaat niet uit naar de vollere/dikkere vrouwen".

Goed voor jezelf zorgen is wanneer jij gewoon prima in je vel zit. Make up en sporten e.d. doe je niet voor anderen, dat doe je voor jezelf en niet omdat anderen dat willen. Dat lijken ook veel mensen niet te (willen?) beseffen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:34

chanel1985 schreef:

Mensen genoeg die evenveel en ongezond eten ( vaak nog meer) maar die niets bijkomen.

Is die persoon dan gezonder dan iemand die hetzelfde of minder eet maar heel rap aankomt?

Ja, als je te dik bent heb je meer risico op hart en vaatziekten en/of diabetes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:35

Pff. Die man uit gewoon zijn mening. Lekker belangrijk mensen.
Hij houdt niet van dikke vrouwen. Ik houd niet van Giel.
Allemaal prima. Niet te druk om maken.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:00

Ierpier schreef:
Tigra_ schreef:

Jawel, dat heet vrijheid van meningsuiting. ;)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:06

Tytonidae schreef:
Ierpier schreef:
[quote="Tigra_"

Jawel, dat heet vrijheid van meningsuiting. ;)[/quote]

Vrijheid van meningsuiting is een juridische norm die inhoudt dat je niet door de staat vervolgd mag worden voor je uitspraken. Buiten het feit dat deze vrijheid niet absoluut is (beledigingen en smaad mogen bijvoorbeeld ook niet) is deze vrijheid in geen enkele vorm een vrijbrief tot het lukraak geven van je mening zonder de consequenties daarvan te aanvaarden. Er is ook nog zo iets als een maarschappelijke standaard of "goed fatsoen" wat voor mij inhoudt dat je dus niet het recht hebt om zomaar hele volksstammen te beledigen, gewoon omdat de wet het niet verbiedt. De dag dat iedereen zomaar alles doet wat niet wat niet expliciet door de wet wordt verboden, is de dag dat ik mijn koffers pak.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:36

LesleyxLinn schreef:
chanel1985 schreef:

Ja, als je te dik bent heb je meer risico op hart en vaatziekten en/of diabetes.

Weleens van vervetting van organen en dichtslibben van aders gehoord?Dat zie je nl niet aan de buitenkant, daarbij is stress een hele grote gevaarlijke factor
Dan kan ik je vertellen dat een vetrandje gezonder is dan dat.
Daarom dik is niet gezond daar zijn we het allemaal wel overeens maar dun staat niet automatisch voor gezond dat vergeten veel mensen