Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:01

Century schreef:
Maar Chanel, als de situatie zo is dat je zelfmoord zou plegen als je het dier niet zou hebben (omdat je geen reden ziet om te blijven leven), is het dan geen eerste levensbehoefte? Hoe zou je dat dan omschrijven?
Verder zal ik het hier wel bij laten, topic was hier niet helemaal voor bedoeld geloof ik.

"reden om te leven" vond ik wel mooi die voorbij kwam :)

vind jammer dat als je dus niet ermee eens bent, dat het gegooid wordt op ontbreken van levenservaring etc...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:04

Maar niemand zegt dat je geen band mag hebben met een paard, maar er zijn nog andere manieren om een band op te bouwen met een paard. Daarom is het nog geen levensbehoefte. En zal ik daarvoor ook niet willen betalen voor een eigen paard.

Waar ik dan wel zou voor willen doneren, is een organisatie die mensen begeleiden met behulp van paarde met dergelijke problematiek. Daar hebben meer mensen baat bij, dan help ik meer mensen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:05

Dat je erg gehecht bent aan een dier en daar veel steun uit haalt kan ik begrijpen, dat maakt het niet direct een eerste levensbehoefte, maar het kan wel heel belangrijk zijn voor iemand.

Als je echter een nieuw paard gaat aanschaffen (of terugkopen) is dat ook weer een heel andere situatie. Daarvoor geld vragen dmv crowdfunding is simpel wat het is: bedelen om een paard te kunnen kopen. En een paard blijft gewoon een luxe. Daar kun je een oordeel over klaar hebben, maar ieder z'n ding. Als mensen daar geld voor willen geven moeten ze dat lekker zelf weten net als de mensen die daar crowdfunding voor opstarten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:05

KoudbloedKim schreef:
Ik weet alleen dat toen ik 16 was, ik bepaalde dingen nog niet kon begrijpen omdat ik daar simpelweg nog niet de levenservaring voor had. :)
Dus no hard feelings.

Het spijt me, maar ik kan mijn verbazing nu echt niet langer onder stoelen of banken steken. De bewering dat een paard een eerste levensbehoefte is vind ik zo kwetsend en zo wereldvreemd dat ik er haast naar van word. En dan ook nog insinueren dat iemand te jong zou zijn om het te kunnen begrijpen...
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 23-05-16 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:06

Jammer dat je het nodig vindt om persoonlijk te worden. :)
Zoals ik al schreef was het noemen van de leeftijd in geen enkele zin negatief of kwetsend bedoeld, dat van jou overduidelijk wel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:07

Gianti schreef:
Century schreef:
Maar Chanel, als de situatie zo is dat je zelfmoord zou plegen als je het dier niet zou hebben (omdat je geen reden ziet om te blijven leven), is het dan geen eerste levensbehoefte? Hoe zou je dat dan omschrijven?
Verder zal ik het hier wel bij laten, topic was hier niet helemaal voor bedoeld geloof ik.

"reden om te leven" vond ik wel mooi die voorbij kwam :)

vind jammer dat als je dus niet ermee eens bent, dat het gegooid wordt op ontbreken van levenservaring etc...

Mm, lijkt me niet dat KBK het zo bedoelt, en ik ook niet, dat laatste. Meer dat als je het niet zelf zo ervaren hebt het lastig te begrijpen is. Dat is heel wat anders.
Het is ook jammer dat het meteen afgeschreven wordt als onzin. Maar misschien hadden we beter eerst de definitie van "eerste levensbehoefte" moeten vaststellen voor we aan de discussie begonnen, dat had wel wat onduidelijkheid uit de weg geruimd. :)
Ik laat het hier overigens bij, wilde me eigenlijk helemaal niet in de discussie mengen :P, zeker omdat het topic over wat anders gaat.

Anoniem

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:08

Daar sluit ik me bij aan. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:08

Ik denk dat als je je paard als levensbehoefte ziet je een ongezonde verslaving hebt eigenlijk. Mijn dieren helpen mij ook door de moeilijke tijden heen nu maar ik kan dat nog wel in perspectief zien en wat niet gaat dat gaat niet.
Crowdfunding zou ik niet eens overwegen mocht ik in financiele problemen komen terwijl dat voor mij geen ondenkbaar scenario is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:09

Op het moment dat je zo afhankelijk bent van een paard denk ik dat het tijd wordt voor goede psychische hulp/begeleiding. Daar kun je dan beter voor doneren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:09

Zo dan gaat ie lekker?

Ik ben het niet vaak met KBK eens, maar in deze discussie is zij nergens neerbuigend, ook niet naar de 16 jarige toe.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 23:11

Jeetje wat een discussie is er losgebarsten :oo

Om enige uitleg te geven vanuit welk perspectief ik het bekijk;
Zelf ben ik erg ziek en in Nederland kunnen artsen mij niet verder helpen.
Dit houdt in dat als ik naar het buitenland wil om wel geholpen te kunnen worden ik alles zelf moet betalen wat domweg niet haalbaar is. Zonder behandeling, tsja dan zit een lang gelukkig leven er voor mij niet in :)

Mensen hebben mij als advies gegeven om een actie te starten, maar mijn sores is niet andermans verantwoordelijkheid.
Dan is het voor mij "lastig" te zien dat mensen voor zoiets als een paard wel een actie starten.

Wil ik nogmaals benadrukken dat ieder voor zich moet weten wat te doen, te starten danwel te doneren maar wellicht maakt het nu duidelijk vanuit waar ik het bekijk :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:11

Iemand van 16 kan soms meer levenservaring hebben dan iemand van 30 bijvoorbeeld, dus leeftijd zegt soms niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:13

Wel slimme manier om aan geld te komen. Is eigenlijk niks anders dan om sponsors vragen.
Dit gebeurt ten alle tijden. Somige topsporteters doen niks anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-16 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:14

ohjajoh6 schreef:
Zo dan gaat ie lekker?

Ik ben het niet vaak met KBK eens, maar in deze discussie is zij nergens neerbuigend, ook niet naar de 16 jarige toe.

Ik, als de 16 jarige :+ , vind ook niet dat ze neerbuigend is. Wel jammer dat ze mijn leeftijd in de discussie betrekt. Want dat lijkt me niet nodig.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:15

Crowdfunding voor luxe (bijvoorbeeld om een ferrari te kunnen kopen) vind ik eerlijk gezegd maar niks, dus ik scroll er over heen en denk er verder nooit meer aan. Probleem opgelost. Als mensen wel willen doneren moeten ze dat zeker doen, ik lig er niet wakker van.

En over is een paard een eerste levensbehoefte.. Nee, theoretisch gezien niet. Sowieso niet, want als je eerste levensbehoefte op zoekt in het woordenboek staat daar niet 'een paard' bij. Als je iemand voor een week op zou sluiten in een hokje zonder paard maar met veel eten en drinken zou die ook niet dood gaan, en als je iemand in een hokje op zou sluiten met alleen maar een paard wel. Het leven zit alleen niet zo in elkaar en je kunt niet alles zo theoretisch bekijken.
Ik denk wel dat er gevallen zijn waarin het paard de enige reden is voor die persoon om te leven, en die persoon dat paard op 1 zou zetten in het rijtje van belangrijkste dingen die hem/haar in leven houden.

Ik had laatst een budget advies gesprek met iemand. Wat mij op viel was dat ze heel erg op eten bezuinigde om andere dingen wel te kunnen. Ze zei zelf ook, eten zou op de eerste plaats moeten komen en is eigenlijk het belangrijkste, maar zo voelt het niet voor mij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:16

Ik kan me jouw situatie en standpunt goed in denken ts, sterkte.
Bedenk je wel goed dat je eigen gezondheid geen luxe is :(:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:16

Dan bij deze nog een ontopicreactie van mij :P
Ik vind sommige crowdfundacties wel gek, maar ik kan me er niet druk om maken. Als mensen dat willen doen en anderen willen eraan geven, dan is dat hun beider goed recht. Ze doen er niemand kwaad mee.
TS, jouw verhaal zou ik een veel beter doel vinden als crowdfundactie, en als je daarvoor zou kiezen zou ik me er zeker niet voor schamen. Sterkte!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:18

Het staat iedereen vrij om hulp te vragen.
Het staat iedereen vrij om hulp te bieden.

Ligt er naar mijn mening aan wat je zelf wilt. Vindt iemand het niets (om welke reden dan ook), is dat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:21

Ik zou mij dus ook niet schamen ts, sterker nog, als het ten tijde van het begin van mijn ziek worden had bestaan had ik het wellicht ook wel gedaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:24

Rofah schreef:
Jeetje wat een discussie is er losgebarsten :oo

Om enige uitleg te geven vanuit welk perspectief ik het bekijk;
Zelf ben ik erg ziek en in Nederland kunnen artsen mij niet verder helpen.
Dit houdt in dat als ik naar het buitenland wil om wel geholpen te kunnen worden ik alles zelf moet betalen wat domweg niet haalbaar is. Zonder behandeling, tsja dan zit een lang gelukkig leven er voor mij niet in :)

Mensen hebben mij als advies gegeven om een actie te starten, maar mijn sores is niet andermans verantwoordelijkheid.
Dan is het voor mij "lastig" te zien dat mensen voor zoiets als een paard wel een actie starten.

Wil ik nogmaals benadrukken dat ieder voor zich moet weten wat te doen, te starten danwel te doneren maar wellicht maakt het nu duidelijk vanuit waar ik het bekijk :)

Ik vind dit persoonlijk wat anders dan vragen om geld voor de aanschaf van een paard. Zou me in jouw geval wel kunnen voorstellen dat je crowdfunding overweegt (en dat het lastig is om te zien dat mensen het gebruiken voor lolletjes en luxe)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:28

Uhm ik vermoed dat jullie het over mijn reacties hebben? De laatste 2 berichtjes? Maar ik ben niet de TS iemand anders heeft dit topic geopend om de discussie te starten wat mensen van crowdfundings vinden en welke wel en niet kunnen volgens jullie.

Ik vind sommige reacties erop dan ook vrij zuur. Dit omdat ik een flink potje had,betalingsregelingen kan treffen en dingen ervoor zal laten en het dus echt zelf wel wil betalen. Maar de kosten voor bahiyah haar onderzoeken en behandelingen, kliniek wat nog minstens 2-3 weken zal duren, de pleegmoeder, het veulen zelf en alle bijkomende kosten worden gewoon zo hoog dat alleen de elite onder ons hiervoor een potje gereed hebben staan want het is gewoon niet normaal meer..
Dan zijn de kosten voor crematie straks en inslapen zelf niet eens meegerekend, ook het vervoer van de paarden niet. Net als mijn eigen benzine dagelijks op en neer a 150km niet. Dus mensen denken waarschijnlijk die €2500 die gevraagd is, is makkelijk zelf te bekostigen maar dit is maar een klein deel van de kosten en zal dan ook alleen maar naar het veulentje gaan om die direct een goede start te bieden. De andere kosten draag ik gewoon zelf ;-)

*excuses als ik het verkeerd begrijp, gezien de reactie van de ts nu net.*

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:41

Als je er zelf achter staat hoef je je toch niks aan te trekken van negatieve reacties of je te verantwoorden. Het is echt een hele nare situatie, wens je ook heel veel sterkte. ;(

Er zullen vast ook mensen zijn die er niks van snappen dat je bijvoorbeeld het geld dat je voor een crematie van een paard betaald niet gebruikt voor de start van het veulen. Of iets anders. Ik kan me ergens voorstellen dat mensen die moeite hebben om genoeg geld bij elkaar te krijgen voor eten het luxe vinden om dit allemaal voor je paard over te hebben. (Ik behoor niet tot die mensen, snap zeker dat jij dit doet, je doet er niemand kwaad mee, maar snap ook de mensen die er wel moeite mee hebben)

Snap het probleem niet zo, iedereen heeft nog steeds zelf de keuze om wel of niet te doneren toch.

JustOneBite

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:49

Ik snap ook zeker dat mensen er moeite mee kunnen hebben dat begrijp ik heel goed. Heb ik in sommige gevallen ook zeker, al sta ik er zelf zeker achter.

Ook begrijp ik de reactie over de crematie ook heel goed, maar ik kan het niet over mn hart verkrijgen om mijn meidje met de redac mee te laten gaan puur door alles wat ze voor mij gedaan heeft en me nu ondanks alles wat ze zelf door maakt een pracht veulentje zal geven. Maar ik gun het veulentje wel een goede start!

Ik werk zelf heel hard voor mn centjes, ik bezuinig waar ik kan voor haar, ben bereid ook elke cent zelf te betalen en dat zal ik uiteindelijk ook kunnen.
Maar alle beetjes helpen, zodat ik ook een potje aan kan maken voor het veulentje bijvoorbeeld.

Mensen zijn niet verplicht om te doneren dit doen ze geheel vrijwillig en 85-90% is van eigen kring. :-)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 00:06

KellyDV schreef:
Er wordt standaard al van uit gegaan dat je geen geld had/hebt. En als het wel het geval is, als je geen geld hebt, vind ik dat beter dan iemand die het er niet voor OVER heeft. De meeste klinieken doen wel aan betalingsregelingen.

Misschien denk ik te simpel hoor, maar wat je niet hebt kun je ook niet ergens voor over hebben. Iets ergens voor over hebben gaat naar mijn mening altijd over iets wat je daar zelf voor opoffert en niet over iemand anders die de rekening voor je betaalt. Het is niet vanzelfsprekend dat iemand dat doet of dat een kliniek een betalingsregeling aanbiedt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het hartstikke fijn is als dat wel gebeurt!

Iedereen die via crowdfunding of wat voor andere manier dan ook aan geld komt om een wens (wat iets anders is dan een behoefte) te vervullen gun ik dat dan ook van harte. Wat bij mij denk ik weerstand oproept is de onderliggende boodschap dat de potentiële ontvanger iets is overkomen wat dermate onrechtvaardig is dat die persoon (meer nog dan een ander) een bijdrage verdient. Natuurlijk wordt dat niet altijd zo gezegd en soms wordt het zelfs ontkend, maar om te zeggen dat het allemaal vrijblijvende verzoekjes zijn vind ik wat naïef. Het geeft niet alleen een positief gevoel om iets te geven, het omgekeerde is evengoed waar. Bij reclames voor goede doelen zie je dat heel goed. Er wordt een beeld geschetst van een onrechtvaardige situatie en indirect wordt geïnsinueerd dat je daar persoonlijk medeverantwoordelijk voor bent als je er niet voor kiest om geld over te maken. Daar ben ik allergisch voor. We leven in een fundamenteel onrechtvaardige wereld en de mensen die dat gebruiken om dichterbij hun eigen doelen te komen zijn zelden de mensen waarbij de nood het hoogst is. En ja, dan maakt het mij kwaad als mensen hun wens een onrealistisch hoge waarde toekennen. Wees dan tenminste eerlijk en doe niet alsof je leven ervan afhangt, want dat is zelden zo en zeker niet als het om een paard gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 01:01

Waarom willen veel mensen vaak alles bepalen voor een ander, bepalen wat voor een ander luxe is, wat voor hun een eerste levensbehoefte is.
Voor de één zijn antidepressiva pillen een eerste levensbehoefte omdat ze zonder niet kunnen leven, voor de ander zijn diezelfde pillen chemische rotzooi.
Voor de één is een paard hetzelfde als de antidepressiva pillen voor een ander.
Wie bepaalt wie er wat voor wie mag bepalen... en waarom?
Als je iedereen gewoon zijn ding gunt zolang jij er niet door benadeeld wordt, dan is er toch niks aan de hand?