Shadow0 schreef:Daarnaast: 'ze zijn te gast', 'nederigheid', 'dankbaarheid' - zelfs dat illustreert nog heel erg een enorm ongelijkwaardige positie. Maar het verschil is alleen maar ontstaan door toeval of pech. Verreweg de meeste Nederlanders zijn Nederlander, en leven dus in een overwegend veilig en welvarend land, gewoon omdat ze de mazzel hadden om hier geboren te worden. En de mensen die hier gekomen zijn, zijn voor het grootste deel vooral in de oorlog terecht gekomen omdat ze toevallig de pech hadden daar te leven op het verkeerde moment. (Dat ze hier gekomen zijn heeft daarnaast ook nog met moed, geld, wanhoop, doorzettingsvermogen en ook toeval te maken. In elk geval inspanning die wij nooit hebben geleverd voor onze plek hier, want die hebben we door geboorte.)
Toch benadrukken we richting vluchtelingen iets te makkelijk dat zij niet van nature recht hebben op een fijne plek op de wereld, net als wij en iedereen, maar verwachten we dankbaarheid en nederigheid - oftewel dat de vluchteling voortdurend laat zien zich bewust te zijn van zijn ondergeschikte positie aan ons. Puur op basis van hun geboorteplek.
Ergens is dat best dubbel als je het afzet tegen al die gelijkwaardigheidsverhalen.
(En dan komt ongetwijfeld 'jamaar we kunnen niet alle problemen van de wereld oplossen en iedereen opvangen' en dat is zo, maar zijn we echt aan het proberen om in elk geval zo goed mogelijk ons best te doen? Ook in het constructief oplossen van de problemen in de wereld? Of proberen we weg te komen met zo min mogelijk inspanning, en er als het even kan zelf nog een slaatje uit te slaan ook?)
Ik kom ook te vaak tegen dat mensen ze zien als tweederangs burgers. Natuurlijk mogen de mensen mét verblijfsvergunning wel met meerdere in een sociale huurwoning gestopt worden, maar o wee als je dat idee voorsteld aan de blanke autochtoon. Dan staat de krant vol met schreeuwende koppen. Ik snap het niet. Ik gun beide een fatsoenlijke woning.
Het is geen verhaal van óf 'eigen volk' of de vluchteling. Nee, van én én. Voor beide gelijkheid. Geen voorrang voor de vluchteling, maar gewoon voldoende woningen zodat de hele voorangsregeling niet meer nodig is.