Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
XiiaaooNaa schreef:We moeten er juist trots op zijn dat we dit ieder jaar weer doen, dat verdienen die mensen.
Dat sommige(!) jongeren het nodig vinden om zich klem te zuipen vind ik geen reden om het dan maar niks te vinden.
Wat is er zo moeilijk aan 2 minuten stil zijn? Ookal interesseert het je niet ... je doet het uit respect.
KimD schreef:XiiaaooNaa schreef:We moeten er juist trots op zijn dat we dit ieder jaar weer doen, dat verdienen die mensen.
Dat sommige(!) jongeren het nodig vinden om zich klem te zuipen vind ik geen reden om het dan maar niks te vinden.
Wat is er zo moeilijk aan 2 minuten stil zijn? Ookal interesseert het je niet ... je doet het uit respect.
Ik geef niks om mensen, een paar maar dus ook niks om die van 4 Mei... Waarom iets respecteren als ik er niks om geef?
KimD schreef:XiiaaooNaa schreef:We moeten er juist trots op zijn dat we dit ieder jaar weer doen, dat verdienen die mensen.
Ik geef niks om mensen, een paar maar dus ook niks om die van 4 Mei... Waarom iets respecteren als ik er niks om geef?
XiiaaooNaa schreef:KimD schreef:
Het komt nu bijna over alsof je zegt 'wat boeit het, ze zijn toch al dood'
KimD schreef:Zeker wel, maar ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben. Ja dankjewel, hier heb je een bloemenkrans en twee minuten stilte. Vind het interessant om te zien op tv, maar voel daar verder geen emoties bij. Geen medeleven of
Verdriet. Sneu dat mensen het leven hebben moeten laten, maargoed dat was niet anders. Als hij de oorlog uitbreekt moeten We er ook wat mee, moeten we nog een dag eraan besteden. Nog een dag die We dubbel betaald krijgen of vrij, want dat interesseert de meeste menSen het meest, mij dus ook overigens.
Die mensen hebben er niks meer aan dat We ze herdenken, en de meeste familieleden leven ook al niet meer.
Jillsil schreef:KimD schreef:Zeker wel, maar ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben. Ja dankjewel, hier heb je een bloemenkrans en twee minuten stilte. Vind het interessant om te zien op tv, maar voel daar verder geen emoties bij. Geen medeleven of
Verdriet. Sneu dat mensen het leven hebben moeten laten, maargoed dat was niet anders. Als hij de oorlog uitbreekt moeten We er ook wat mee, moeten we nog een dag eraan besteden. Nog een dag die We dubbel betaald krijgen of vrij, want dat interesseert de meeste menSen het meest, mij dus ook overigens.
Die mensen hebben er niks meer aan dat We ze herdenken, en de meeste familieleden leven ook al niet meer.
Oef wat een harde worden "ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben"
Op Rtl4 kregen net grafstenen een naam. Jonge mensen die hun ouders, zusje, vrouw en kinderen achter laten. Een zusje die spreekt over het feit dat ze haar broer zo mist en hem bedankt dat hij zijn leven heeft gegeven voor de vrijheid van een ander. Dan lopen bij mij de tranen over mijn wangen. Zij is haar broer kwijt een ander zijn vrouw, zus of geliefde en dan zeg jij dat je er niets om geeft. Dat zou ik willen begrijpen maar kan ik gewoon echt niet.
KimD schreef:Zeker wel, maar ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben. Ja dankjewel, hier heb je een bloemenkrans en twee minuten stilte. Vind het interessant om te zien op tv, maar voel daar verder geen emoties bij. Geen medeleven of
Fortitude schreef:inochiyo schreef:Ik wist helemaal niet dat 4 mei een speciale dag was :p
Dat vind ik nog VEEL erger dan er bewust voor kiezen om niet bij dodenherdenking stil te staan.
Waar zat jij met de geschiedenisles?!
Ik hoop van harte dat je post sarcasme was want jemig, dat kan echt niet.
Lusitana schreef:Waarom moet het massaal op een specifieke datum? Om anderen te tonen dat we het (doden herdenken) echt wel doen ofzo?
Waarom niet gewoon het hele jaar door af en toe stilstaan bij gruwelen en proberen zelf een goede burger te zijn ipv een keer in het jaar tonen dat je zogenaamd een goede burger bent?
Iemand die de rest van het jaar een slechterik is en wel braaf aan dodenherdenking doet is in mijn ogen een minder goed iemand dan iemand die zich het hele jaar door gedraagt en niet aan dodenherdening doet.
Ik vind de dodenherdenking op zich geen maatstaaf voor fatsoen.
Los daarvan snap ik dat er behoefte bestaat aan een nationaal monument inclusief herdenkingsdag, maar dat is dan ook echt voor de mensen die er behoefte aan hebben.
Als je die behoefte niet voelt, kun je het in mijn ogen laten, helemaal als je echt wel het besef hebt dat er soms om vrijheid gevochten moet worden.
Het is belangrijker om in deze tijd de vrijheid te houden en die ook aan medeburgers te gunnen, dan elk jaar opnieuw de(zelfde) doden eren.
Oorlog houd je niet tegen met dodenherdenking en vrijheid behoudt je ook niet via dodenherdenking.
(Nogmaals ik ben er verder niet tegen ofzo, maar sta er heel neutraal tegenover.)