Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XiiaaooNaa

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:01

We moeten er juist trots op zijn dat we dit ieder jaar weer doen, dat verdienen die mensen.
Dat sommige(!) jongeren het nodig vinden om zich klem te zuipen vind ik geen reden om het dan maar niks te vinden.

Wat is er zo moeilijk aan 2 minuten stil zijn? Ookal interesseert het je niet ... je doet het uit respect.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:03

XiiaaooNaa schreef:
We moeten er juist trots op zijn dat we dit ieder jaar weer doen, dat verdienen die mensen.
Dat sommige(!) jongeren het nodig vinden om zich klem te zuipen vind ik geen reden om het dan maar niks te vinden.

Wat is er zo moeilijk aan 2 minuten stil zijn? Ookal interesseert het je niet ... je doet het uit respect.

Ik geef niks om mensen, een paar maar dus ook niks om die van 4 Mei... Waarom iets respecteren als ik er niks om geef?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:04

@KimD: Nou ik geloof dat ik het best belachelijk mag vinden als iemand niet weet wat 4 mei is. Dat jij het niet nodig vind stil te staan bij de vrijheid waar zoveel mensen voor sterven moet je zelf weten. Maar je kunt op zijn minst weten wat het is.

Vind je redenatie 'mensen boeien me niet' ook best raar. Dus jij vind het maar normaal dat er zoveel mensen dood gaan zodat jij dit soort dingen mag zeggen? :)

En nogmaals; persoon in kwestie is Belg en ik heb hierboven ook gewoon excuus gemaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:05

KimD schreef:
XiiaaooNaa schreef:

Ik geef niks om mensen, een paar maar dus ook niks om die van 4 Mei... Waarom iets respecteren als ik er niks om geef?

Je hoeft ook niks om mensen te geven om uit respect je waardering voor je vrijheid te uiten... Of geef je ook niks om je vrijheid?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:11

Het hele topic draait om respect, waarom dan niet respecteren dat kimd ervoor kiest er niet bij stil te staan? Het is niet verplicht he....

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:11

KimD schreef:
XiiaaooNaa schreef:

Het komt nu bijna over alsof je zegt 'wat boeit het, ze zijn toch al dood' :n

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:12

LadyMadonna schreef:
Het hele topic draait om respect, waarom dan niet respecteren dat kimd ervoor kiest er niet bij stil te staan? Het is niet verplicht he....

Ik respecteer het wel ... het kan alleen anders verwoord worden sommige dingen.
Maar inderdaad ... ieder zn mening :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:13

Zeker wel, maar ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben. Ja dankjewel, hier heb je een bloemenkrans en twee minuten stilte. Vind het interessant om te zien op tv, maar voel daar verder geen emoties bij. Geen medeleven of
Verdriet. Sneu dat mensen het leven hebben moeten laten, maargoed dat was niet anders. Als hij de oorlog uitbreekt moeten We er ook wat mee, moeten we nog een dag eraan besteden. Nog een dag die We dubbel betaald krijgen of vrij, want dat interesseert de meeste menSen het meest, mij dus ook overigens.

Die mensen hebben er niks meer aan dat We ze herdenken, en de meeste familieleden leven ook al niet meer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:14

XiiaaooNaa schreef:
KimD schreef:

Het komt nu bijna over alsof je zegt 'wat boeit het, ze zijn toch al dood' :n

Inderdaad! Zo is het ook, heb ik ook met familie trouwens. Dood Is dood, weg is weg. Heeft niemand meer iets aan. Ik 'bewaar' ook geen mensen. Cremeren en uitstrooien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:15

Ik vind het gek dat iemand geen 2 minuten stilte kan opbrengen uit respect voor de mensen die hun leven gegeven hebben zodat wij vrij kunnen zijn.
Niet persoonlijk naar iemand toe, maar gewoon in het algemeen. Vind het een kwestie van fatsoen.
Maar er zijn altijd mensen die zich niet aan kunnen of willen passen. Ik kan daar niet wakker van liggen, maar vind het wel triest.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:17

Daar heb je een punt hoor, ben ik het ook mee eens. Dood is dood en weg is weg.
Maar hier gaat het om (o.a.) oorlog helaas ... niet zomaar 'dood'.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:22

KimD schreef:
Zeker wel, maar ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben. Ja dankjewel, hier heb je een bloemenkrans en twee minuten stilte. Vind het interessant om te zien op tv, maar voel daar verder geen emoties bij. Geen medeleven of
Verdriet. Sneu dat mensen het leven hebben moeten laten, maargoed dat was niet anders. Als hij de oorlog uitbreekt moeten We er ook wat mee, moeten we nog een dag eraan besteden. Nog een dag die We dubbel betaald krijgen of vrij, want dat interesseert de meeste menSen het meest, mij dus ook overigens.

Die mensen hebben er niks meer aan dat We ze herdenken, en de meeste familieleden leven ook al niet meer.

Oef wat een harde worden "ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben"

Op Rtl4 kregen net grafstenen een naam. Jonge mensen die hun ouders, zusje, vrouw en kinderen achter laten. Een zusje die spreekt over het feit dat ze haar broer zo mist en hem bedankt dat hij zijn leven heeft gegeven voor de vrijheid van een ander. Dan lopen bij mij de tranen over mijn wangen. Zij is haar broer kwijt een ander zijn vrouw, zus of geliefde en dan zeg jij dat je er niets om geeft. Dat zou ik willen begrijpen maar kan ik gewoon echt niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:33

Jillsil schreef:
KimD schreef:

Oef wat een harde worden "ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben"

Op Rtl4 kregen net grafstenen een naam. Jonge mensen die hun ouders, zusje, vrouw en kinderen achter laten. Een zusje die spreekt over het feit dat ze haar broer zo mist en hem bedankt dat hij zijn leven heeft gegeven voor de vrijheid van een ander. Dan lopen bij mij de tranen over mijn wangen. Zij is haar broer kwijt een ander zijn vrouw, zus of geliefde en dan zeg jij dat je er niets om geeft. Dat zou ik willen begrijpen maar kan ik gewoon echt niet.

Tja, hart van steen. Ik huil eerder om een film of serie dan om zowat. Dat Is hun verdriet, niet het mijne. Goed dat ze dat gedaan hebben, maar ik heb er verder niks mee. Mijn opa heeft er ook gevochten, nu Is ie zelf al jaren dood, ik zie het nut niet om hem nou 'n schouderklopje te gaan brengen bij zijn graf.

Dat doen de mensen wel die er respect voor hebben een om geven.

Ik ben ook geen orgaandonor, geef geen bloed en doe geen (bewust) vrijwilligerswerk. Ik verwacht dan ook niet dat ik geholpen wordt, hoeft dan ook niet.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:38

KimD schreef:

Hoewel ik meestal ook vrij nuchter ben en ook niet bijzonder huilerig ben over de dood, vindt ik herdenken wel zinvol. We mogen nooit vergeten waar grenzeloze haat de wereld toe kan brengen. We remember, lest we forget.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:08

KimD schreef:

het gaat niet alleen om doden maar zoveel meer dan dat..

de huidige oorlogen zijn 'ver van mijn bed shows' waar ook jouw gedachten en gevoelens vandaan komen. Omdat je je niet kunt voorstellen hoe het is om in oorlog te leven, of hoe het is om ouders te hebben met oorlogstraumas..

maar vergis je niet hoeveel familieleden er nog leven. Immers alle 'kinderen' van de oorlog.. En dan heb ik het over bewust meemaken, leeftijd 3 (ja helaas, die mensen hebben actieve herinneringen)-12 is voor een deel gewoon nog in leven.. Zelfs overlevenden van de kampen zijn er nog.
Hun kinderen kunnen zelfs nog gewoon 50'ers zijn met nog 40 jaar voor de boeg als het even meezit..

Dus wat betreft 'familie' is er niet meer.. er zijn er nog meer dan voldoende.

En zelfs als ze allemaal weg zouden zijn is het gewoon belangrijk om te begrijpen wat er in een oorlog omgaat, zodat je ook anderen kunt begrijpen.. Of je nu meevoelt of niet maakt helemaal niet uit.. maar om samen te kunnen leven met mensen (helaas je woont niet alleen op deze aarde), moet je je kunnen verplaatsen in wat anderen denken en/of voelen.

Vandaag kreeg ik via facebook een repost binnen..
Ik herkende het fragment gelijk, de simpelheid van het verhaal, het kleine gebaar, het al zo lang geleden, maar misschien nog meer de wijze waarop zij kan vertellen, maakt het een mooie herinnering voor die mensen die geen herinneringen hebben aan die tijd in mijn ogen..

wat mij betreft horen dit soort verhalen thuis in een collectief geheugen.

Voor het geval dat je denkt dat dit al een ouder filmpje is en de vrouw inmiddels ook wel zal zijn overleden. Ze zat vanavond in relatief blakende gezondheid bij RTL late night.

Ik hoop zelf dat er nog vele van dit soort verhalen zullen worden vastgelegd. Zodat ook al leven we in vrijheid, we via collectieve herinneringen ons altijd kunnen voorstellen wat het moet zijn om in oorlog te leven en daardoor ook onze vrijheid zullen blijven koesteren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:19

Wauw KimD. Realiseer jij je wel dat al die mensen die gesneuveld zijn tijdens de gevechten ervoor hebben gezorgd dat wij hier nu in vrijheid leven? Amerikaanse, Canadese en Britse soldaten die niets te zoeken hadden in ons land, maar toch de oversteek gemaakt hebben om hier te vechten voor jouw vrijheid? ik vind het nogal hard wat je zegt. Als je van België komt snap ik dat 4 en 5 mei geen belangrijke data zijn voor jou. Maar je uitspraak dat het je eigenlijk geen bal interesseert wat al die jonge mannen hebben gedaan vind ik ronduit respectloos.

Edit: ik heb overigens ook geen verdriet om wat er is gebeurd maar ik besef mij wel dat het leven heel anders had kunnen zijn als Hitler wel had gewonnen. Ik sta stil bij de vrijheid die ons toen is geschonken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:05

Fortitude schreef:
inochiyo schreef:
Ik wist helemaal niet dat 4 mei een speciale dag was :p

Dat vind ik nog VEEL erger dan er bewust voor kiezen om niet bij dodenherdenking stil te staan.

Waar zat jij met de geschiedenisles?!

Ik hoop van harte dat je post sarcasme was want jemig, dat kan echt niet.

Inochiyo is net als ik van België en wij herdenken onze doden op 11 november ipv 4 mei. Tot dit topic wist ik, als Belgische, ook niet dat het gisteren bij onze buren een speciale dag was.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:43

Ik vind het een beetje bijzonder dat we Kim nu gaan vertellen dat ze moet herdenken. Herdenkt Kay trouwens wel?

Anyway, ik vind het bijzonder omdat alle aandacht nu naar haar gaat en er toch niks verandert. Zonde van de energie. Ik kan me niet vinden in haar beweegredenen maar ik heb er ook geen last van, ze staat toch niet dicht bij me.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:59

Voor mij is 4 even stil staan bij het feit dat oorlog nog steeds overal voor komt, vrijheid zoals we hier in nl kennen helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Ik hoop echt dat oorlog om t maar keihard te zeggen, een ver van mijn bed show blijft want dat het dichterbij komt weten we allemaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:48

Waarom moet het massaal op een specifieke datum? Om anderen te tonen dat we het (doden herdenken) echt wel doen ofzo?
Waarom niet gewoon het hele jaar door af en toe stilstaan bij gruwelen en proberen zelf een goede burger te zijn ipv een keer in het jaar tonen dat je zogenaamd een goede burger bent?
Iemand die de rest van het jaar een slechterik is en wel braaf aan dodenherdenking doet is in mijn ogen een minder goed iemand dan iemand die zich het hele jaar door gedraagt en niet aan dodenherdening doet.
Ik vind de dodenherdenking op zich geen maatstaaf voor fatsoen.

Los daarvan snap ik dat er behoefte bestaat aan een nationaal monument inclusief herdenkingsdag, maar dat is dan ook echt voor de mensen die er behoefte aan hebben.
Als je die behoefte niet voelt, kun je het in mijn ogen laten, helemaal als je echt wel het besef hebt dat er soms om vrijheid gevochten moet worden.
Het is belangrijker om in deze tijd de vrijheid te houden en die ook aan medeburgers te gunnen, dan elk jaar opnieuw de(zelfde) doden eren.

Oorlog houd je niet tegen met dodenherdenking en vrijheid behoudt je ook niet via dodenherdenking.

(Nogmaals ik ben er verder niet tegen ofzo, maar sta er heel neutraal tegenover.)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:03

Lusitana: vogens mij is het punt ook meer dat KimD de indruk gaf dat ze, terwijl mensen om haar heen stilte hielden, gewoon doorgaat met muziek luisteren en anderszins luidruchtige dingen (ook al is het met oortjes). Je kunt best gewoon even 2 minuten stil zijn. Ik ga ook niet eten voor de neus van iemand die an de ramadan doet.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:07

Lusitana schreef:
Waarom moet het massaal op een specifieke datum? Om anderen te tonen dat we het (doden herdenken) echt wel doen ofzo?
Waarom niet gewoon het hele jaar door af en toe stilstaan bij gruwelen en proberen zelf een goede burger te zijn ipv een keer in het jaar tonen dat je zogenaamd een goede burger bent?
Iemand die de rest van het jaar een slechterik is en wel braaf aan dodenherdenking doet is in mijn ogen een minder goed iemand dan iemand die zich het hele jaar door gedraagt en niet aan dodenherdening doet.
Ik vind de dodenherdenking op zich geen maatstaaf voor fatsoen.

Los daarvan snap ik dat er behoefte bestaat aan een nationaal monument inclusief herdenkingsdag, maar dat is dan ook echt voor de mensen die er behoefte aan hebben.
Als je die behoefte niet voelt, kun je het in mijn ogen laten, helemaal als je echt wel het besef hebt dat er soms om vrijheid gevochten moet worden.
Het is belangrijker om in deze tijd de vrijheid te houden en die ook aan medeburgers te gunnen, dan elk jaar opnieuw de(zelfde) doden eren.

Oorlog houd je niet tegen met dodenherdenking en vrijheid behoudt je ook niet via dodenherdenking.

(Nogmaals ik ben er verder niet tegen ofzo, maar sta er heel neutraal tegenover.)

Hier wil ik even op reageren, want (hoewel het tussen haakjes staat) zijn het zeker niet dezelfde doden. Het zijn alle doden die sinds WOII zijn gestorven in oorlog of op vredesmissies. Er komen dus (helaas) ieder jaar weer nieuwe doden bij.

Desondanks vind ik het een mooie traditie. Het houdt een herinnering levend van iets wat we niet willen. Iets wat ik, zeker in deze tijd, alleen maar kan toejuichen. Het is een stuk geschiedenis die levend gehouden wordt. En ik ben van mening dat als je de geschiedenis kent, dat je dan al heel veel voorspellingen voor de toekomst kan doen. Want de geschiedenis herhaalt zich en degene die dat herkent, kan er een stokje voor (proberen te) steken. Dan kan juist zo'n traditie een onderdeel zijn van wat ons zo lang vrij heeft gehouden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:08

Lusitana,

als je zegt: laat iedereen het lekker zelf uitmaken en we doen niets meer op 1 dag..
dan vergeten we uiteindelijk, want juist het feit dat we kennis, informatie, herinneringen, gevoelens delen zorgt ervoor dat we onthouden.

Simpel voorbeeld.. WOI waren we neutraal, we hebben er dus niet heel veel mee, we herdenken het niet, toch zijn er enorm veel doden gevallen.. zouden ze zich niet verzet hebben of gevochten, hadden wij ook erin betrokken kunnen worden.. want laten we wel wezen, we zijn een volkje en landje van niets ten opzichte van anderen.

Wat weet je nu eigenlijk precies van WOI behalve dan misschien wat je geleerd hebt op school.. Waarschijnlijk weinig tot niets, het is allang weggezakt, het doet ons niets, omdat we ons niets 'herinneren' over die tijd. terwijl net buiten de deur plaatsvond

als je WO2 niet meer zou herdenken, niet meer zou stilstaan bij slachtoffers van oorlogen, niet meer zou herinneren hoe kostbaar vrijheid is. Dan wordt vrijheid vanzelfsprekend. Dan worden de lessen die er te leren vallen uit WO2 vergeten en zal geschiedenis zich makkelijker herhalen..

Het gaat niet om iets tonen, als je dat zo voelt, moet je ook zeker niet op de dam gaan staan en een masker van treurnis opzetten, of doen alsof je in diepe gedachten verzonken bent.

niemand dwingt iemand te herdenken, twee minuten respect, dat is hetgeen wat afgedwongen wordt.
dat je twee minuten koest bent, zodat anderen die de overdenkingen wel belangrijk vinden hiervoor de tijd en ruimte krijgen.

Dat is toch niet zo moeilijk 2 minuten van de 525.600 minuten die een jaar telt.
Zodat vanuit de natie nooit zal vergeten.. of jij als individu wel of niet wil vergeten, of dat jij het op 21 april, 12 oktober of 22 december wilt herdenken, daar sta je volkomen vrij in. Nationaal gezien, als land zijnde is er 2 minuten respectvolle stilte per jaar op 4 mei om 20.00h s avonds, zodat iedereen die dat wil op zijn of haar manier kan herdenken of overpeinzen wat hij/zij wil. Dit moment van bezinning is gekoppeld aan de laatste dag dat Nederland nog in oorlog verkeerde.

waarom zou je een andere dag kiezen, en welke dag zou dan meer geschikt zijn als de allerlaatste dag dat Nederland in een oorlog op eigen bodem betrokken was?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:54

Als de dodenherdenking echt zoveel uitmaakt, waarom is er dan nog oorlog?
Je denkt dat de dodenherdenking op zich een geschiedenis les is, ipv wat er op school geleerd wordt en thuis besproken?
Dat als die wegvalt het nooit meer ter sprake komt? Veel mensen houden het met alle liefde nog levend hoor, die zijn nooit over de oorlog heengekomen, zelfs niet als ze hem niet eens hebben meegemaakt. Die zijn wel vergiftigd door ouders of grootouders.

Ik denk dat het helemaal niet slecht is om ook eens stil te staan bij het gebrek aan vrijheid van de vluchtelingen en asielzoekers bijvoorbeeld, ipv alleen je eigen vrijheid te vieren, wat je overigens op bevrijdingsdag doet.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit bewust stil ben geweest toen ik nog in Nederland woonde, omdat ik gewoon, net als nu, geen besef heb van welk om het even nationale dag, feest of droevenis, en ik heb nooit gehad dat ik nou het idee had dat ik daar iemand mee stoorde, omdat ik nl de rest van de dagen ook niet om acht uur de meest uitbundige ben. Meestal zat ik gewoon thuis te lezen of schrijven.

Voor mensen in de familie is het echter wel een grote dag (nabestaanden) en dat die daar elk jaar een hele dag ernstig mee bezig zijn en naar het graf gaan vind ik prima te snappen.

Van mij hoeft het helemaal niet afgeschaft, maar ik kan prima snappen dat anderen moeite hebben met dit nationalistische gedoe als er de rest van het jaar van alles mis is.
En daar ging het in de boodschap van deze dame in de OP eigenlijk om. Niet dat dodenherdenking maar afgeschaft moet worden of "afgenomen" zoals sommigen lijken te denken die gepikeerd reageren.

@sheran, niet aan stilte doen, waar Kim D het over had is niet meteen altijd hetzelfde als in het openbaar een radio hard zetten.
Als jij in je huis doorgaat met waar je mee bezig was, heeft niemand daar last van en al helemaal niet mensen die ergens bij een krans staan.
Als mensen in je directe omgeving er last van hebben, zullen dat echt wel aangeven.
Zoiets voel je trouwens ook wel aan, als het goed is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:08

Ik denk echt oprecht dat wanneer de nationale dodenherdenking niet zo uitgebreid besproken werd en op tv kwam en dergelijke, dat er veel minder mee gedaan zou worden. Stel we zouden het nu afschaffen, dan zou de eerstkomende paar jaar echt nog wel stilte gehouden worden. Maar over 10 jaar? 20 jaar? 50 jaar? Het zou langzaam uitsterven omdat het voor veel mensen een ver van hun bed show is.

Van mij mag iedereen doen wat hij/zij wil, begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind het een mooi gebaar als heel Nederland stil is, het maakt een impact, in ieder geval op mij. En het houdt de herinnering levend. Niet alleen voor de generatie die het heeft meegemaakt of 'mijn' generatie. Maar ook voor de generaties die hierna komen.

Ik zeg trouwens ook niet dat het de dodenherdenking is die de oorlog tegenhoudt, maar het zal wel een deel helpen. Het is een moment waarop Nederland eensgezind is. Gisteren op de dam heb ik Nederlanders gezien, Joden, Moslims, Antillianen, Surinamers, Indiërs en alles wat daartussen zit. En tussen al die groepen heb ik mensen zien huilen. Het maakt ons eensgezind. En eensgezindheid voorkomt oorlogen.