Bokt exit poll referendum Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bokt exit poll referendum wat heb je gestemd?

Poll eindigt op

Ja
121 (18%)
Nee
306 (46%)
Niet gestemd
238 (35%)

Totaal aantal stemmen: 665

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:18

fransje23 schreef:
Maar daar blanco of ongeldig te stemmen wordt je stem wel meegeteld bij het opkomstpercentage en de daar uitvolgende geldigheid en dat wilde ik juist bewust niet. Daar is bij de opzet onvoldoende rekening mee gehouden dat veel mensen bewust niet gaan stemmen. Niet omdat het ze niet interesseert maar als een soort tegenstem.

De opzet was van te voren bekend, die wordt niet aangepast aan de 'grillen' per stemronde. De inschatting ik blijf thuis als 'tegenstem' is imo bij dit soort referenda wel duidelijk geworden dat het zo niet overkomt.

Juist proteststemmen én het boeit mij niet zo komen het best door als je ongeldig dan wel blancostem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:23

Sammie schreef:
De opzet was van te voren bekend, die wordt niet aangepast aan de 'grillen' per stemronde. De inschatting ik blijf thuis als 'tegenstem' is imo bij dit soort referenda wel duidelijk geworden dat het zo niet overkomt. .

Opzet misschien aanpassen om dit in de toekomst te voorkomen?

Overigens het al eerder aangehaalde TTIP daar zou ik wel tegen stemmen..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:25

Sammie schreef:
Is dat een reactie op mijn post misterA? Want dan heb je mijn opmerking niet helemaal goed begrepen.

Nee hoor Sammie, ik vind jouw reacties juist weldoordacht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:29

fransje23 schreef:
Maartje1990 schreef:
Als al die mensen die thuis bleven omdat het dan niet genoeg opkomst was en en dat dan niet meegenomen wordt allemaal "ja" hadden gestemd was het misschien wel de meerderheid. Zo niet dan was het ook duidelijk, nee we willen dat niet. Mensen die dat dachten bleven thuis omdat ze dachten een minderheid te zijn. dan is het toch goed dat "nee" nu de meerderheid is en het meer dan 30% opkomst. Want dat is dus wat De meerderheid wilt.

Ik snap je beredenering niet? De mensen die thuis bleven dachten een minderheid te zijn?

Ik vind het jammer dat de opkomst meer dan 30% was voor dit totaal onzinnige referendum. Maar goed zo is het nu eenmaal.

Mooie is omdat veel stemmer niet wisten waar het referendum precies overging het "Nee-kamp" weer voldoende munitie heeft om op de politiek te schieten met het motto: zie je: ze luisteren nog steeds niet..

Zoals ik meegekregen heb zijn er mensen thuisgebleven om 3 redenen:
- voor het verdrag zijn en hopen op een percentage lager dan 30%
- tegenstanders van het houden van dit referendum
-mensen die niet wisten wat ze moesten stemmen/niet weten waar het overgaat

Als die eerste groep zou denken een meerderheid te zijn, dan zouden ze allemaal gekomen zijn om "voor" te stemmen.

Ze zijn echter thuisgebleven omdat ze dan waarschinlijk dachten tóch al in de minderheid te zijn. En op hoop van zege dat er dan te weinig mensen gaan stemmen.

Dus... In beidde gevallen zou waarschijnlijk (zoals het nu is en zoals het zou zijn als alle "voorstanders" zouden zijn gekomen) de tegenstanders hebben gewonnen. Dus de meerderheid van het volk is tegen (of dat nu voor de juiste redenen is, doet er verder niet toe)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:29

Ik ben gaan stemmen, heb voor gestemd. Ik studeer Europees recht en politiek en weet er wel eea van. Het is erg jammer dat het referendum zo neer werd gezet als een 'ja of nee tegen Europa' en echt ieder suboptimaal aspect van Oekraïne werd uitgelicht met een 'wilt u dit?'. Het deed niet onder voor Russische propaganda :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:30

Toch wel paniekreacties in "Den Haag" Wat een ellende zeg, die referenda. Plasterk vraagt zich hardop af om de geldigheid van het opkomstpercentage "aan te passen" . Hij bedoelt hoogstwaarschijnlijk níet om dat te verlagen! :D Het volk is dom en dan moet hier een stokje voor worden gestoken. Met andere woorden het volk moet :x :x :x

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:32

Appelmoes_11 schreef:
Ik ben gaan stemmen, heb voor gestemd. Ik studeer Europees recht en politiek en weet er wel eea van. Het is erg jammer dat het referendum zo neer werd gezet als een 'ja of nee tegen Europa' en echt ieder suboptimaal aspect van Oekraïne werd uitgelicht met een 'wilt u dit?'. Het deed niet onder voor Russische propaganda :D

Gelukkig maar dat je goed op de hoogte bent. Net zoals de meeste ja-stemmers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:35

misterA schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Gelukkig maar dat je goed op de hoogte bent. Net zoals de meeste ja-stemmers.

Insinueer je nu dat de nee-stemmers dat per definitie allemaal niet zijn?

8nnemiek

Re: Bokt exit poll referendum Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:48

Er zijn ook zat ja-stemmers die ja hebben gestemd omdat de meeste politici dat ook deden, 'dus dat zal wel goed zijn'. En nog veel meer ja-stemmers die zeiden "dat is een stem tegen poetin".
Dat noem ik niet echt 'goed op de hoogte' :Y)
Maar goed, je kan het veel mensen ook niet kwalijk nemen natuurlijk. Het is een ontzettend lastig verdrag vol politiek geneuzel wat de meeste mensen totaal niks zegt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:55

Appelmoes_11 schreef:
Maar dan is het “Voor”-kamp dus in gebreke gebleven om “de domme meute” van voldoende informatie te voorzien waarom er toch vooral voor gestemd moest worden. Dat moeten ze vooral bij zichzelf zoeken.

Ik heb ook tegen gestemd. Mijn reden om tegen te stemmen zijn die zaken waarin het assiociatieverdrag verder gaat dan de handelsovereenkomst. Waaronder, maar niet beperkt tot, de militaire samenwerking en de aanspraak op EU subsidies.

Van Oekraïne is bekend dat het een corrupt land is. En daar gaan we dan dus geld inpompen. Volgens de voorstanders om daarmee de corruptie aan te pakken. Maar vervolgens heeft men gefaald aan mij duidelijk te maken hoe ik dat dan voor mij moet zien. En zijn we allemaal al vergeten waarom recent de terugkeerbijdrage voor Oekraïne is afgeschaft?

Helemaal zot vind ik het dat de conclusie wordt getrokken dat je, als je nu tegen hebt gestemd, je dus ook anti-EU bent. Want dat ben ik helemaal niet. Ik zie zeker wel voordelen van de EU. Maar ik ben wel tegen hoe het nu gaat. Ik vind dat landen eerst maar eens moeten bewijzen een bepaalde norm/overeenkomst duurzaam (!!) te kunnen halen, voordat de volgende stap wordt gezet. En niet andersom zoals nu gebeurt. Oekraïne moet dus eerst maar eens laten zien zelf in staat te zijn de corruptie (enz enz) aan te pakken en terug te dringen. En als ze daar succesvol in zijn, kom dan nog maar eens weer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:05

Ben wel benieuwd hoe Rutte dit op gaat lossen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:33

Vooral de reactie om meteen referendum wet aan te passen vind ik tekend en schokkend ook. Daarmee geeft nederlands kabinet aan vooral eem dictatuur te willen worden met ja knikkende maar vooral zwijgende sukkelige burgers, braak. :r

En ja ze hebben wat uit te leggen maar zullen zich er wel weer weten uit te oudelu llen denk ik. |o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:25

Word het er niet van onze kant doorheen gedouwd dan wel van de kant van Oekraïne.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:21

Een referenda over ttip lijkt er volgens RTL nieuws ook aan te komen :) daar schijnt al voor getekend te kunnen worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:54

Sammie schreef:
Een referenda over ttip lijkt er volgens RTL nieuws ook aan te komen :) daar schijnt al voor getekend te kunnen worden.

Kijk, dát zou dan wel een zinvol referendum zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:58

Zijn er nog meer mensen hier die gisteren stembureaulid waren? Ik heb voor het eerst een paar uur meegewerkt als derde lid op het stembureau, en ik schrok toch best wel van de onwetendheid van sommige mensen :o

Edit; niet inhoudelijk, maar qua procedure. Mensen die je bloedserieus komen vragen wat ze moeten stemmen. Mensen die met zijn tweeën het stemhokje in willen. Dat soort dingen waren er echt veel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:02

Blijheid schreef:
Zijn er nog meer mensen hier die gisteren stembureaulid waren? Ik heb voor het eerst een paar uur meegewerkt als derde lid op het stembureau, en ik schrok toch best wel van de onwetendheid van sommige mensen :o

Haha wat dan? Vroegen ze waar het hokje voor Wilders was? :P

Bij ons waren er best veel ongeldige stemmen vond ik. Ik snap niet hoe dat kan, als je dan toch gaat stemmen wat kan er dan fout gaan aan een vakje inkleuren :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:12

Misschien ook bewust ongeldig stemmen he? Dat kan ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:35

Wat is daar dan de strategie achter? := kan je toch net zo goed niet gaan of blanco stemmen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:41

Wendy schreef:
Sammie schreef:

Kijk, dát zou dan wel een zinvol referendum zijn :j

https://ttip-referendum.nl/

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:55

Ik heb direct getekend *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:59

Probleem is dat de mensen die tegen TTIP zijn wat minder luidruchtig aanwezig zijn dan de mensen van het afgelopen referendum. VPRO's Tegenlicht en Lubach hebben er veel aandaachtaan besteed maar dat zal lang niet iedereen aanspreken. Las ook ergens dat er bewust weinig aandacht voor zou zijn in de publiciteit? Volgens mij is dat niet bewust maar omdat de "de massa" het te moeilijk of niet interessant vind.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:00

Ik vond TTIP dan toch makkelijker en simpeler dan dat verdrag van de Oekraine :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:05

Sammie schreef:
Ik vond TTIP dan toch makkelijker en simpeler dan dat verdrag van de Oekraine :D

:D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:30

Sammie schreef:

Ik ook, hiervan begrijp ik de consequenties namelijk wél...
Oh wacht, daar had ik al voor getekend :o :D