Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Emmaa_ schreef:Ik gebruik geen pillen die ik niet nodig heb, er is bij mij ADHD vastgesteld en daar slik ik medicatie voor. Je hebt verder geen inzicht in de mate waarin ik die medicatie nodig heb, ik weet dat ik er erg veel baat bij heb en daarom slik ik het.
Sizzle schreef:Picasso, ik vind het goed om bewustzijn te creeeren.
Maar als een hele grote groep mensen (incl mensen die helemaal geen diagnose hebben) zich er in herkent dan creeert het dus toch juist geen bewustzijn?
Als dan ook nog een aantal mensen met pdd-nos zeggen dat ze zich juist niet herkennen dan wordt het helemaal verwarrend.
Dan denk je dus dat autisten de wereld hooguit een beetje gevoelig ervaren.
Dat klopt dus niet.
Hoe het wel is weet ik niet want ik ben niet autistisch. Ik kan me echter wel inleven in de beelden, dat zou juist niet moeten.
Ik had moeten schrikken, dan was het effect van gewaarwording er geweest.
Sizzle schreef:Ik ben trouwens niet lang geleden in een hele rustige boekenwinkel een moeder met 2 kinderen tegengekomen, 1 daarvan autistisch.
Die enorm heftige reacties die daar plaatsvonden waren echt heel akelig. Het schreeuwen ging door merg en been zodat mijn dochtertje uit empathie mee begon te huilen.
Ik denk dat je helemaal niet begrijpelijk vast kan leggen wat er op zo'n moment door zo'n kind heen gaat
Picasso schreef:Emmaa_ schreef:Ik gebruik geen pillen die ik niet nodig heb, er is bij mij ADHD vastgesteld en daar slik ik medicatie voor. Je hebt verder geen inzicht in de mate waarin ik die medicatie nodig heb, ik weet dat ik er erg veel baat bij heb en daarom slik ik het.
Ja dat gedeelte snapte ik. Het ging mij om wat je zei, dat het makkelijk is om een vragenlijst te overdrijven om aan pillen te komen...
Sizzle schreef:Silver![]()
Vreselijk zulke mensen.
Overigens voldeed ik als kind ook volledig aan dat lijstje. Eigenlijk was ik volslagen maatschappelijk onaangepast tot ongeveer mijn 18e![]()
(Ik ben sociaal nog steeds behoorlijk gehandicapt soms).
Toch ben ik daarentegen niet autistisch.
Het grijze gebied is gigantisch en dat maakt het moeilijk.
Picasso schreef:Wauw, indrukwekkend en duidelijk verhaal Moonfish! Ik heb gemerkt in mijn omgeving dat men er wel voor open moet willen staan om het te begrijpen: sommigen mensen houden hardnekkig vast aan vooroordelen... En dan kan je hoog of laag springen (ik doe het niet meer), maar dan helpt ook een sticker/plakker uitleggen niet meer... Voor de mensen die wel willen leren, probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen... Sterkte daar: Lyme erbij is ook niet niks!
moonfish13 schreef:Picasso schreef:Wauw, indrukwekkend en duidelijk verhaal Moonfish! Ik heb gemerkt in mijn omgeving dat men er wel voor open moet willen staan om het te begrijpen: sommigen mensen houden hardnekkig vast aan vooroordelen... En dan kan je hoog of laag springen (ik doe het niet meer), maar dan helpt ook een sticker/plakker uitleggen niet meer... Voor de mensen die wel willen leren, probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen... Sterkte daar: Lyme erbij is ook niet niks!
Ik had met name op school veel gedoe, dat is nu 8 jaar geleden dat ik eindexamen deed op het middelbaar.
Toen was het hier allemaal niet zo goed geregeld wbt autisme qua scholen.
Er was gewoon een manier en dat was het, ja en bij mij werkte die ene manier nou eenmaal niet altijd.
Ja en dan was er weer gezeur om niks.
Ik trof laatst op Tinder een gast die docent is, hij was bezig met een cursus over autisme en vroeg waar ik tegen aan liep etcetera.
Hem heb ik ook uitgelegd wat de grootste knelpunten waren en waarom.
Lyme is naar.. En ik maak me voor straks als ik daar hoop ik ooit van af ben meer zorgen om de Asperger..
Vooral om wat Arabesk zegt, ik maak me zorgen om het prestatiegerichte, de druk.
Het is gewoon zo dat Lyme altijd op de loer blijft liggen en ik ben bang dat de stress de boel weer op laat laaien qua besmetting.
Dat is echt niet ondenkbaar.
En dat terwijl ik niet dom ben, maar ik kan gewoon echt heel slecht tegen stress, dat was al zo maar sinds het ziek zijn helemaal.
Eigenlijk moet ik gewoon iets voor mezelf doen tegen die tijd, geen gezanik aan mijn kop en iets waar ik goed in ben en men mij in waardeert.
Volledig eens met je hoor Arabesk, het staat me ZO tegen.
Waarom zou je als je gevoelig of anders bent gelijk koppie onder moeten gaan in deze maatschappij door de grote druk?![]()
Dat zie ik met relaties ook: het moet vaak perfect zijn of men gooit het weg.
Dat legt bij mij echt druk op mijn schouders.
Ik zie een probleem juist als iets menselijks, iedereen heeft zijn bagage en problemen, die mogen er zijn en daar mag je soms best mee zitten.
Dan is een knuffel en een arm om je heen al heel veel waard, iemand die even niet oordeelt of je daarom minder leuk vindt.
Het is alleen wat je er daarna mee doet, leg je je er bij neer of doe je er wat aan, desnoods met steun.
En echt, ik vind het tonen van een probleem juist fijn.
Niemand is vrij van pijnpuntjes en opkroppen werkt gewoon niet op de lange termijn.
Dan heb ik veeeel liever dat iemand het toont, dan kun je het er over hebben of iemand gerust stellen en is de druk hopelijk minder.
Daar ga ik echt niet negatief van over iemand denken, maar ik wil dat iemand zichzelf kan zijn bij mij en weet dat ik er voor hem/haar ben.
xkimmieejj schreef:Ik wil hier ook even reageren gewoon omdat het ik het kwijt wil.
Gisteren heb ik de kracht niet gehad om hier een reactie te plaatsen, maar ik kan je zeggen, niet alleen autistische kinderen/mensen of mensen met pdd-Nos hebben dit.
Zelf heb k een erg zeldzame chronische ziekte, waarbij ik sinds die ziekte, mezelf heel erg herken in bet filmpje, tot waar het jongetje begint te tellen..
Ben nog nooit zo hard geconfronteerd met de waarheid, dus je snapt wel dat ik nu 2dikke ogen heb van het huilen van gisteren en vannacht..
Gelukkig heb ik niet dat ik die heftige reactie geef van schreeuwen en ga zo maar verder.. Maar ik za wel gewoon zeggen dat ik er last van heb.
Moest dit toch even kwijt!
moonfish13 schreef:Xkimmieejj, het komt bij meer ziektes voor helaas.
En dan is ineens zo'n plakkertje een groot nadeel, ze nemen je namelijk niet meer serieus op zo'n moment..