Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen electrische autos verkopen

Goed plan
65 (29%)
Slecht plan
144 (64%)
Anders
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 222

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:12

8nnemiek schreef:
Ik denk niet dat geerke bedoelde dat die windmolen op de auto moet worden geplaatst :')

Maar een windmolen levert natuurlijk enorm veel energie, daar kun je heel wat auto's mee laten rijden.
Ze mogen er best een aantal bij bouwen in nederland inderdaad.

Dan heb ik Geerke verkeerd gelezen, sorry.

Maar een windmolen is echt niet zo enorm. Als je even googled, vind je dat de A'damse kolencentrale Hemweg van Nuon 600MW elektrisch vermogen heeft. Een goede windmolen doet op dit moment zo'n 4MW maximaal..... heb je dus 150 windmolens nodig voor hetzelfde vermogen........

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:52

geerke schreef:
Mixje90 schreef:
Ik vind het een slecht plan :)
Laat ze maar eerst eens ervoor zorgen dat de energie waarmee die auto's opgeladen moet worden groen verkregen wordt, dan komen die auto's vanzelf wel.

En hoe ga je dat doen dan?Een windmolen per auto?

Waarom niet? Een windmolen per een bepaald aantal auto's :)

tamary

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:56

En waar moeten al die windmolens komen? Op land is er al ruimte tekort en op zee moeten de schepen er ook nog door kunnen. Ga maar eens rekenen hoeveel oppervlak windmolens nodig hebben en waar die ruimte moet zijn (minimale hoeveelheid wind om rendabel te zijn + laag risico stormschade).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:00

Als ik naar buiten kijk dan zie ik aan de horizon de duitse grens, die bomvol staat met windmolens.. Daar tussenin liggen een hoop nederlandse akkers, met niet een windmolen, kilometers ver.. En ik woon echt niet in het meest afgelegen plekje Nederland. Plek zat volgens mij..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:18

8nnemiek schreef:
Als ik naar buiten kijk dan zie ik aan de horizon de duitse grens, die bomvol staat met windmolens.. Daar tussenin liggen een hoop nederlandse akkers, met niet een windmolen, kilometers ver.. En ik woon echt niet in het meest afgelegen plekje Nederland. Plek zat volgens mij..

Ja joh. Hier in de polder ook, meer dan genoeg ruimte, in Zeeland staat toch altijd wind :').

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:30

Citaat:
Je kunt het wenden en keren zoals je wil, maar hoe langer je met een, goed onderhouden, auto rondrijdt, hoe beter dat voor het milieu is!

Precies, en dat wordt maar gewoon vergeten.

Verder, ik ga echt niet eten onderweg. Ja een broodje bij een tankstation, maar ik vind 10 minuten vertraging al te veel. Dat eten doe ik wel de volgende dag weer uitgebreid. Iedereen is anders, gelukkig maar. Maar die elektrische auto is op dit moment gewoon een onhandig gedrocht waar je niets aan hebt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:52

8nnemiek schreef:

Maar ook enorme horizonvervuiling wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:59

Cowboy55 schreef:
8nnemiek schreef:

Dat vind ik zo'n ongelofelijk zeikargument. :') wat wil je nou, dat je milieu verbetert of dat je uitzicht mooi blijft? :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:24

Resistance schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat vind ik zo'n ongelofelijk zeikargument. :') wat wil je nou, dat je milieu verbetert of dat je uitzicht mooi blijft? :+

Waarom moet het ene het andere uitsluiten? Wanneer is dat besluit genomen?

PS: ik rij een hybride. 85% van wat ik rij gaat elektrisch. Op stroom die is opgewekt met 1,500 zonnepanelen op het dak van ons kantoor. Zonnepanelen die ik niet zie (tenzij ik het dak op klim of een ballonvaart maak).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:30

Grappige discussie, heb hem helemaal gelezen :j
Wat ik een bijzonder argument vind is het beperkte bereik van de huidige generatie elektrische auto's en dat mensen dan komen met het vakantie voorbeeld. Dus die kopen speciaal een auto voor die hoogstens paar keer per jaar dat ze zo'n afstand rijden? Dure vakantie dan...
Bovendien: in hoeveel huishoudens zijn er meerdere auto's? Heeft echt ieder gezinslid een auto nodig die standaard meerdere honderden kilometers kan overbruggen per rit?
Verder overschatten de meeste Nederlanders de afstanden die ze per jaar rijden vaak nogal. Zelf zit ik op dit moment zo rond de 20.000km, hoofdzakelijk woon-werkverkeer. Voorheen was het meer, omdat ik toen nog 50 km van mijn werk woonde en met de auto naar mijn paard ging (ook 20 km enkele reis).
Maar met die 20.000km per jaar, ben ik in de familie nog steeds een van degenen met de meeste km per jaar. En dan wonen wij nog niet eens in de randstad... en als mijn benzine autotje ermee ophoudt, dan overweeg ik serieus een elektrische auto. De diesel van mijn man is er toch voor de lange ritten.

Een beetje realiteitszin zou in een dergelijke discussie niet misstaan; niet iedereen rijdt iedere dag veel kilometers, een elektrische auto zou, los van de prijs, voor heel veel mensen echt wel een serieuze optie zijn. Maar dan moet je wel denken in mogelijkheden...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:48

Ik rij een 30.000 km per jaar, waarvan 95% hobby kilometers. Dus weekendjes weg e.d. Met Pasen even voor 3 dagen naar Frankrijk gereden (Besancon). Dus dat was heen en weer ook al een 1850 km (plus wat ik daar nog reed). Dan gaat het hard hoor. Weekendje Attersee, Weekendje Winterberg, enz. Het probleem is dat mijn grote hobby, het grotduiken niet in Nederland uit te oefenen is en dat je dus wel moet reizen. Maar dat heb ik er graag voor over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:17

Wendy schreef:
Grappige discussie, heb hem helemaal gelezen :j
Wat ik een bijzonder argument vind is het beperkte bereik van de huidige generatie elektrische auto's en dat mensen dan komen met het vakantie voorbeeld. Dus die kopen speciaal een auto voor die hoogstens paar keer per jaar dat ze zo'n afstand rijden? Dure vakantie dan...
Bovendien: in hoeveel huishoudens zijn er meerdere auto's? Heeft echt ieder gezinslid een auto nodig die standaard meerdere honderden kilometers kan overbruggen per rit?
Verder overschatten de meeste Nederlanders de afstanden die ze per jaar rijden vaak nogal. Zelf zit ik op dit moment zo rond de 20.000km, hoofdzakelijk woon-werkverkeer. Voorheen was het meer, omdat ik toen nog 50 km van mijn werk woonde en met de auto naar mijn paard ging (ook 20 km enkele reis).
Maar met die 20.000km per jaar, ben ik in de familie nog steeds een van degenen met de meeste km per jaar. En dan wonen wij nog niet eens in de randstad... en als mijn benzine autotje ermee ophoudt, dan overweeg ik serieus een elektrische auto. De diesel van mijn man is er toch voor de lange ritten.

Een beetje realiteitszin zou in een dergelijke discussie niet misstaan; niet iedereen rijdt iedere dag veel kilometers, een elektrische auto zou, los van de prijs, voor heel veel mensen echt wel een serieuze optie zijn. Maar dan moet je wel denken in mogelijkheden...

Die 20k haal ik ook, schrok ik. Daar zit namelijk hooguit 2000km woon-werkverkeer bij......

Tegen de tijd dat die elektrische auto soort van een alternatief zou kunnen worden, zijn er alternatieven die de elektrische auto naar dezelfde marge terugverwijzen waar ie nu ook rond rijdt.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:30

Mijn standaardrit is 122km enkele reis, naast wat stukjes binnen Wageningen (hondenschool en welkoop). Vorig jaar heb ik 15.000km gereden, dit jaar weet ik nog niet omdat ik nu beduidend minder rij, maar ik mogelijk vanaf juli of september dit 1 a 2x per week ga rijden en dan ook meer km'ers tussen huis, kantoor (8+8km) en hondenschool (ook 8+8km).

Overigens heeft mijn pa een hele tijd zo'n 50.000km per jaar gereden en rijdt hij er nu ook nog zo'n 35.000. Hij reist nu meer, maar hij vliegt veel meer. Onze werknemers reizen ook tussen de 30.000-45.000km per jaar zakelijk (lang leve gas).

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:05

tamary schreef:
En waar moeten al die windmolens komen?

Om benzine te maken (Well-to-Wheel) is meer elektriciteit nodig dan voor een elektrische auto om rechtstreeks op te rijden. We zouden dus minder elektriciteit nodig hebben en dus minder windmolens nodig hebben als we allemaal elektrisch zouden rijden.

Vandaag zijn ook definitief de afspraken gemaakt dat alle OV-bussen in NL voor 2025 volledig elektrisch zullen zijn:
http://nos.nl/artikel/2099252-vieze-ov- ... latie.html
Weer een stapje de goede richting in!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:26

Peetke schreef:
tamary schreef:

Om benzine te maken (Well-to-Wheel) is meer elektriciteit nodig dan voor een elektrische auto om rechtstreeks op te rijden. We zouden dus minder elektriciteit nodig hebben en dus minder windmolens nodig hebben als we allemaal elektrisch zouden rijden.

Vandaag zijn ook definitief de afspraken gemaakt dat alle OV-bussen in NL voor 2025 volledig elektrisch zullen zijn:
http://nos.nl/artikel/2099252-vieze-ov- ... latie.html
Weer een stapje de goede richting in!

Goh, is dit echt de 130km/h-tegenhanger van de PvdA voor de verkiezingen van volgend jaar......

Over tien jaar zijn we minstens vier milieuhypes en drie regeringen verder en is iedereen die afspraak al lang vergeten.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 19:28

Inmiddels is er al bekend dat de hoeveelheid snelladers niet geschikt zijn voor autos met een actieradius groter dan 300 km of mogelijk zelfs minder. Dat de accus daarvan te snel kapot gaan omdat ze nooit goed vol geladen worden helemaal.

Oftwel de eerste problemen ontstaan al.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:54

karuna schreef:
Inmiddels is er al bekend dat de hoeveelheid snelladers niet geschikt zijn voor autos met een actieradius groter dan 300 km of mogelijk zelfs minder. Dat de accus daarvan te snel kapot gaan omdat ze nooit goed vol geladen worden helemaal.

En daar kunnen dus weer oplossingen voor bedacht worden. Nieuwe dingen gaan nooit in een keer allemaal goed.

Ik rij overigens net wat over de 40.000 km per jaar.(alles bij elkaar opgeteld)

@Wendy,...helemaal mee eens.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:58

Prima dat ze dat willen, maar gaan hun r iedereen 1 geven dan?
Niet iedereen verdient zoveel als hun...

Daarbij; kvind die dingen nog gevaarlijk ook! Je hoort ze niet eens aankomen...

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:02

Olie eruit faseren vind ik prima. Goed zelfs, want de oliereserves blijven er niet voor altijd. Maar ... punten van kritiek is dat je er ook niet heel veel mee op schiet als de elektriciteit wordt opgewekt in vervuilende steenkolenfabrieken. Ander punt is dat elektrische autos nu wanstaltig onhandig zijn. Mooi streven ab sich, maar er zitten imo wat haken en ogen aan die moeten worden aangekaart.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 21:17

Nu is bekend dat het juridisch niet eens mag op eu nivo wat pvda wil zegt Kamp en ze gewoon aan de verdragen gaan houden die al vastgesteld zijn. Vanaf 2035 uitfaseren en geen dag eerder, overheid wil zich aan de gemaakte afspraken houden. En dat het ook praktisch niet uitvoerbaar is.

Of tewel plan moet van de baan,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:51

karuna schreef:

Je rijd toch niet dag en nacht? Dan kun je hem in je normale situatie thuis toch aan de lader zetten wanneer je slaapt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:33

100 km range. Dus concours op een koude winterdag kan je vergeten. Ik rijd zelden 1500 km per dag maar wekelijks toch meerdere dagen kilometers met een trailer. Daar is de turbodiesel toch best een uitkomst voor. Ik zie dat nog niet gebeuren met een elektrische auto. Hoe zie je dat voor je bij de gemiddelde cross wedstrijd? Heel weiland vol mobiele laadpalen om al dat volk weer naar huis te krijgen?

Ik hoop dat er een trekoog aan de voorkant zit want ik ben bang dat het paard toch regelmatig voor de auto moet slepen naar het dichtstbijzijnde stopcontact.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 02:05

_love12_ schreef:
Prima dat ze dat willen, maar gaan hun r iedereen 1 geven dan?
Niet iedereen verdient zoveel als hun...

Daarbij; kvind die dingen nog gevaarlijk ook! Je hoort ze niet eens aankomen...

De insteek is dat er alleen nog maar elektrische auto's "nieuw" verkocht mogen worden! Dus je kan nog prima diesel/benzine auto's tweedehands kopen.

Genoeg auto's die je ziet rijden komen uit de jaren 90.
Dus in 2025 duurt het nog járen voordat de diesel/benzine er echt uit is. Dus jaren zat om ervoor te sparen als je persé een "nieuwe" elektrische auto wil, tegen de tijd dat dat speelt (dat je over moet) zijn er ook electrische tweedehandsjes die betaalbaar zijn. Járen voorbereidingstijd dus.

En als je ze gevaarlijk vindt "omdat je ze niet hoort aankomen" tja, dan ben je met alles bezig behalve het verkeer.
Fietsers hoor je toch ook niet aankomen? Rijd je daar dus maar overheen? 8)7

Elektrische auto's kan je trouwens wél horen, het geluid van de banden op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:22

De tweede kamer is nu aan het overleggen over een gesmoltenzoutreactor. Dat is een kernreactor die véél veiliger is dan de huidige reactoren over de wereld. Er was vroeger al wat bekend over maar toen wilde onder andere Amerika er niet aan omdat je er geen atoombommen mee kon maken. Inmiddels is Japan er geloof ik al een aan het bouwen.

Goede vooruitgang! :) Levert veel energie op en de kans dat er iets mee mis gaat en dat grote problemen oplevert is veel kleiner.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:39

Peetke schreef:
tamary schreef:

Dat klinkt wel heel interessant, heb je hier ook een bron bij?

Ik denk dat dat de discussie over twee punten gaat die je los van elkaar kan zien:
1) De energie waarmee de auto's opgeladen worden, wordt vaak niet "groen" verkregen. Hypocriet om dan de auto industrie dat te verplichten.
2) De praktische nadelen van een elektrische auto, zoals actieradius en laadtijd etcetera. Dat is per persoon afhankelijk van de behoeften, er zijn genoeg ouderen die een auto hebben voor de korte afstandjes. Waarom zouden zij geen elektrische auto nemen als hier ook financiële voordelen aan komen te zitten.