#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:41

Ik snap dat boeren graag een compensatieregeling zien en er zijn/waren vanuit Brussel subsidies maar je kan toch niet ieder bedrijf die te maken heeft met wetgeving gaan compenseren?

En nee het gaat boeren niet alleen om het geld maar om een bedrijf voort te zetten alleen is dat soms financieel niet meer haalbaar en dat is overal zo als een bedrijf meer kost dan opbrengt gaat het failliet helaas is dat zo en ook voor die mensen is dat een harde klap.

Zolang we veel meer produceren dan verbruiken en export een beetje stil ligt is er een probleem.
Die export snap ik soms toch al niet we exporten bv kaas maar importeren het ook terwijl we dat type kaas misschien zelf ook kunnen maken.

Maar goed we raken een beetje van het onderwerp af, de kalfjes wel of niet bij de moeder laten blijven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:44

Ik vind de felheid in dit topic nog wel meevallen?

Laurie

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:58

Dat klopt Sees, ik bedoelde dat ook wat meer algemeen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:11

Bowen schreef:
Laurie schreef:
Ik zie hier anders toch regelmatig het verwijt voorbij komen dat het boeren alleen maar om geld te doen is, dat valt voor mij zeker onder afgeven.

Ik ben het wel met je eens dat de verantwoordelijkheid ook bij de consument ligt Nikass. Zolang mensen in de supermarkt nog steeds voor de goedkoopste optie gaan zal er weinig veranderen. Boeren zijn best bereid om dingen aan te passen, maar dan moet het ze wel mogelijk gemaakt worden, en dat betekent dat we meer zullen moeten betalen.

Nee, dat wordt volgens mij niet gezegd (ook door mij niet). Wel dat de bezwaren om het kalf niet bij de koe kunnen blijven financieel van aard zijn.
Welzijn van het bedrijf ipv welzijn van het dier. Dat is niet als verwijt bedoeld, maar als wijzen op het werkelijke probleem wat besproken zou moeten worden.

Dat gaat dus niet over boeren zijn nare geldwolven, maar om voor teveel boeren kunnen de veranderingen die nodig zijn in hun bedrijf om op een goede manier kalveren bij de koe te houden niet uit. Er is geen financiele ruimte daarvoor.

Dat vind ik de werkelijke discussie, daarop zou veel meer gericht moeten worden. In eerste plaats door de boeren zelf. Die dus wel nu naar Den Haag konden, maar dat onderwerp eigenlijk links hebben laten liggen.
Mensen voor rat uitmaken met snode plannen, mensen uitmaken voor hebben er geen verstand van, hameren op dat ze het echt het beste weten zelf en kalveren bij de koe houden zelfs mishandeling noemen. Dat zijn allemaal emotie-argumenten die vrij vlotjes onderuit gehaald kunnen worden.
Daarmee bereik je helemaal niets.

Duidelijk maken dat samen met je koeien onder een brug in een kartonnen doos moeten wonen niet gaat werken en dat het wel die kant op gaat als die veranderingen zonder steun snel door worden gevoerd lijkt me een veel betere manier om duidelijk te maken wat er aan de hand is als je het toch wat meer emotioneel wil brengen.
Dus niet net doen alsof dit voorstel uit de losse pols is geschud, zonder enig verstand van zaken, niet roepen dat het je echt om het welzijn van de dieren gaat en daarom in alle omstandigheden dat kalf weghalen beter is, waarmee je dus zegt dat de bedrijven die dit wel toepassen fout bezig zijn.
Gewoon duidelijk maken dat het simpelweg niet uit kan om te veranderen, dat de omstandigheden op veel bedrijven nu niet echt geschikt zijn om de kalveren bij de moeder te houden. En dat dat voor een heel fiks deel te danken is aan de stimulatie van groter en meer moeten produceren. Iets waar men de overheid hier stevig op aan mag kijken.

Precies dit! _/-\o_

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:55

8nnemiek schreef:
Dus de boeren hebben het ontzettend druk, maar wel tijd om naar den haag te gaan en twitter groepen op te richten en dagenlang op forums te discussiëren?
Hierboven zie ik eindelijk de echte reden voorbij komen; het is allemaal te duur, er is geen geld en plek om uit te breiden. Punt. Ga dáár dan actie tegen voeren, maar ga niet allerlei redenen bedenken waarmee je de burger kan wijsmaken dat een kalf niet bij de moeder kan blijven. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die het wel kunnen, maar het kost nu eenmaal tijd en geld.

Heel goed verwoord.

Kom op, verandering is niet per se verslechtering :-). En ook kleine stappen zijn stappen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:02

8nnemiek schreef:
Dus de boeren hebben het ontzettend druk, maar wel tijd om naar den haag te gaan en twitter groepen op te richten en dagenlang op forums te discussiëren?
Hierboven zie ik eindelijk de echte reden voorbij komen; het is allemaal te duur, er is geen geld en plek om uit te breiden. Punt. Ga dáár dan actie tegen voeren, maar ga niet allerlei redenen bedenken waarmee je de burger kan wijsmaken dat een kalf niet bij de moeder kan blijven. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die het wel kunnen, maar het kost nu eenmaal tijd en geld.

Ik ben nog geen boer tegen gekomen hier in dit topic, wel boerinnen en boerendochters etc ;)
In Den Haag waren ook boerinnen.

Kalf bij de koe vind ik zelf ook prachtig, maar de risico's zijn groot. Veeartsen zijn hier in de buurt ook met een actie bezig omdat zij het zeer onverstandig vinden.

En wel dag en nacht werken voor een schijt loon.

Maar ik laat je verder niet het idee dat je überhaupt iets wil aannemen van mij omdat ik ook een boerendochter ben die alleen maar naar geld kijkt, bedankt! :wave:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:07

Je leest verkeerd.. Ik zeg dat boeren (en boerinnen, vooruit ;) ) het niet breed hebben en dús op hun geld moeten letten. Of heb ik daarin ongelijk?
En uiteraard, voordat je kalveren bij de koe kan laten moet je aanpassingen maken in je stal. Je kan bijna alle risico's enorm verlagen, maar dat kost geld. Ik neem aan dat zelfs de 'luie kantoormensen' snappen dat je een kalf niet in een propvolle stal tussen de volwassen koeien kan zetten.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:08

Mijn idee ook IvankBacardi. Konden we maar rijk worden, er zijn jaren dat er bijgelegd moet worden...

En waarom boeren dan wel Twitteren? Omdat ze daar een groot bereik hebben!
Even losstaand van de koeien boeren, wat denk je dat als ze moet ploegen oid alleen maar suf voor zich zitten uit te staren? Nee hoor, dan gaat er een boek mee of in dit geval Twitter...

Meteen conclusies trekken dat ze "niks" doen maar wel kunnen Twitteren, slaat nergens op...

No farmers no food he ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:20

Vaak terugkomende discussie dit.

Ja, kalfjes bij koeien is mooi en goed mogelijk. Standaard zo bij vleesvee.
Maar bij melkvee gehouden in een moderne melkstal gaat het niet, niet qua ruimte, niet qua manegement, en niet financieel, niet nu. Is al ruim beargumenteerd in dit topic.

Iig, zoals het er nu voor staat is het vrij simpel. We kunnen rustig discussieren op forums of marsen organiseren op 1 of andere hoofdstad. Ondertussen bloed de (melk)veehouderij dood, elke boer die ik ken stopt er mee als hij de mogelijkheid heeft (lees: de bank geeft hem toestemming om te stoppen).
De consumptie mindert echter niet, halen we rustig melk en vlees uit verwegisstan waar 'onze' moties en wetten geen enkele invloed op hebben.
Hier zul je dan misschien nog een paar hobbyboeren zien, of overwegend vleesvee. De melk zal nog steeds van bio-industrie koeien komen met kalfjes in kleine hokken. Maar dat zien we dan niet en het melkpak in de supermarkt kost nog steeds 1,5 euro. Iedereen tevree.
Of niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:27

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... snor.dhtml
In vijftien jaar tijd is de melkconsumptie met een derde gedaald. Dat is echt enórm!
En dit is een artikel van een jaar geleden, waarschijnlijk gaat die daling alleen nog maar harder.
Je ziet dat er steeds meer melkvervangers komen, het vak bij de AH is al groter dan dat voor koemelk! Je ziet dat steeds meer mensen vinden dat melk voor kalfjes is en dat het steeds duidelijker wordt hoe slecht de melkveeproductie is voor ons milieu.
Dus wij kunnen heel makkelijk een aantal melkboeren missen :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:35

En met hoeveel % is het aantal melkboeren gedaald? En hoeveel % van de melk die hier gedronken wordt komt uit eigen land?

Oprechte vraag, ik weet het niet. Maar het is misschien wel interessant om die gegevens te linken met de verminderde consumptie.

Er is in het verleden te veel geproduceerd. Hebben ze quota ingesteld, die zijn er nu niet meer. Dus zijn er weer een aantal die hun productie flink opvoeren, en de rest stopt.
Dus zijn er wel minder boeren, maar wel grotere bedrijven. Zo blijft het industrieel.
Weet niet of je dat zo moet willen.

Je moet trouwens niet heel ver gaan om gigabedrijven te vinden. In Duitsland zijn er meerdere met 500 of zelfs 1000 koeien. In Frankrijk is er 1 (bij mijn weten), is flink veel protest op geweest maar staat er nu toch.
In dergelijke bedrijven is het simpelweg een utopie om kalfjes bij de moeder te laten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:57

echt…wat een liegbeest is het toch: rond de 3 minuten…dat kalfjes verongelukten omdat de boer de omheining niet op orde had????
'heel veel kalveren krijgen preventief antibiotica'????? Omdat ze geen moedermelk krijgen????
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2539 ... fde__.html

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:24

Dat laatste gebeurt zeker wel, Kinke. Een paar jaar geleden in ieder geval wel, toen ik een rondleiding op een melkveehouderij heb gehad. Normaal krijgen kalfjes antistoffen binnen via de moedermelk (niet alleen de biest) en zonder die moedermelk werden ze schijnbaar zwakker en sneller ziek en op dat bedrijf werd dus antibiotica gegeven, preventief. Dat vertelde die boer iig.

Verder, dat artikel.. kom op zeg.. Twee kalfjes braken hun nek met spelen in de wei.. Dus ze willen zeggen dat kalfjes zonder hun moeder niet spelen en dus niet blij zijn? Of dat ze zonder moeder niet op wei komen en niet de ruimte hebben om te ravotten? Welke je ook kiest, ik zie liever 100 vrolijke kalfjes waarvan er een verongelukt dan 101 kalfjes die binnen in een kleine, 'veilige' stal zitten.
Dat er kalfjes in de sloot verdrinken vind ik gewoon de schuld van de boer. Op bokt kom je ook wel eens een verdronken veulen tegen, en dan gaat het er ook niet mild aan toe tegen ts. Als een boer geen geld/tijd heeft om een groot stuk land degelijk te omheinen, waarom dan niet een kleiner stuk land speciaal voor koeien met hun kalveren afzetten? Als wij dat voor onze paarden kunnen dan kan een boer dat ook voor zijn koeien.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:44

Reden waarom kalfjes en die niet alleen ook de koeien, sneller ziek kunnen worden is de infectiedruk, waar veel dieren bij elkaar zijn is de infectiedruk vele malen hoger dus ook het risico op ziek worden. Hou je de kalveren apart in het begin in kleinere hokjes dan is er iets minder infectiedruk maar wel kans om ziek te worden wegens missen van moedermelk en de benodigde antistoffen.
Dat er een kalf kan verdrinken ja dat kan altijd gebeuren, onder een draadje door zijn ze zo.

Als mijn schapen met de lammetjes naar buiten gaan zeker de eerste dagen dat ze overdag naar buiten staan blijf ik er een tijdje bij en ga dan klussen doen en ga weer even kijken, in de nacht naar binnen en dit zo een paar dagen, en ja dan valt er ook wel eens 1 in de sloot die weet meteen dat hij moet opletten maar tijdens het spelen, rennen plonsen ze ook weleens in de sloot. Gelukkig zijn mijn slootkanten zo dat ze er makkelijk uitkunnen. Maar om ze daarom binnen houden, nee hoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:55

Nope, ze schijnen het juist beter te doen op kunstmelk heb ik begrepen. Melk van de koe varieert heel erg in gehaltes. Het is verboden preventief antibiotica toe te dienen. En enig idee wat dat doet met de 'scores' in je bedrijfsgezondheids en bedrijfsbehandelplan? Om over de kosten nog maar te zwijgen. Tja, die kalfjes met gebroken nek vind ik ook onzin, maar een kalf wat verdrinkt is de schuld van de boer? Dit kun je dus alleen voorkomen door je weilanden te omheinen met een materiaal wat dicht is, platen oid? Zie je het voor je?? Overigens gedraagt een kalf zich totaal anders in de wei dan een veulen. Merries reageren ook totaal anders dan koeien. De uitdrukking 'dom kalf' is niet zomaar verzonnen. Koeien zijn ook niet altijd de slimsten, afkalven met hun achterste richting de omheining/sloot bijvoorbeeld, of richting een muur. Ik vind het moment dat onze koeien met hun kalf de wei in gaan een verschrikkelijk moment, het is altijd weer een verrassing wat er gaat gebeuren, vreselijk spannend. Wat mij betreft het meest stressvolle moment, en op de tweede plaats staat het verweiden. Kalfjes durven de wei niet uit, koeien rennen alvast naar volgende wei en kalfjes in paniek. Koeien denken het eerste kwartier alleen aan eten, zijn acuut hun kalveren vergeten tot op een gegeven moment 1 van de koeien denkt: heee…ik had toch ook nog een kalf?? Om vervolgens dik in de stress terug te rennen naar oude wei, rest van de kudde er achteraan en dan maar hopen dat die ene koe ruim op tijd is, en de kalfjes daar aan blijven plakken en mee terug rennen naar nieuwe wei. Duimen dat er niet 1 of 2 achterblijven want dan is de paniek nog groter en dikke kans dat ze zo door de omheining knallen. En nee, dat heeft niets te maken met slechte omheining, dat heeft gewoon te maken met gedrag en dommekracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:03

Nikass schreef:
Tuurlijk Amoj, boeren zijn de enige hardwerkende mensen in Nederland 8)7 Misschien eerst eens die denigrerende houding laten varen als je begrip wil van die "luie burger

Ah, vervelend he die bemoeials die denken te weten wat jij zoal de hele dag doet maar er geen verstand van hebben. En dat is precies waar ik mij als boerin aan irriteer; mensen die zomaar wat roepen zonder enige ervaring. En 2/3 x op een boerderij zijn wezen kijken noem ik geen ervaring.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:46

8nnemiek schreef:
Laurie schreef:
Dat de boer die jij kent geen 12 uur per dag aan het werk is, wil nog niet zeggen dat dat niet voor veel andere boeren geldt 8nnemiek. Die uitbesteding aan de loonwerker valt ook heel hard mee.

Desiree zegt toch net dat bijna alle boeren die ze kent er nog een baan bij hebben?
Ik neem aan dat die niet ná die 12 uur werk nog eens naar hun tweede baan gaan?

Vergeet niet dat boeren vaak familie bedrijven zijn... Als jonge boer aan het werk is, is oude boer nog aanwezig. Hier ook. Mijn boer, staat 5 ochtenden om 04.30 naast het bed. Loopt de stal in, en begint met melken, uurtje later komt oude boerin de stal in (zijn moeder) en gaat verder met melken, en mijn boer gaat de kalveren verzorgen/voeren. als zijn moeder niet kan, val ik in mits ik niet hoef te werken.
om 06.30 gaat mijn boer naar binnen kleed zich om eet een broodje, en gaat 06.50 de auto in. Om de hele dag te werken. tussen 17.30-18.30 komt hij eens thuis. Om direct zonder eerst te eten oude boerin en mij in de stal te helpen. Ik ren dan naar binnen, om het eten verder klaar te maken. om tussen 18.30 en 19.00 beginnen wij aan onze enigste gezinsmaaltijd die dag. En de kinderen werken we direct daarna het bed in. Vervolgens moet ik vaak nog het een en ander aan paier/computerwerk in vullen. en manlief loopt nog wel eens de stal in voor controle. Oude boerin/boer lopen savonds laat nog een ronde. en mijn boer ligt rond 22.00 op bed. (mits er niet gekalfd word.) En dat 5 dagen per week. de 2 weekend dagen gaat hij om 05.00 de stal uit en hoeft hij niet naar zijn werk. Maar dan zijn er altijd wel andere klussen op de boerderij. .

Dus daar waar de boeren moeten werken om rond te komen, is vaak nog een oudere generatie dat op de boerderij let.. MAAR die oudere generatie moet door de jonge generatie ook vaak van een natje en droogje voorzien worden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:23

Kinke schreef:
Nope, ze schijnen het juist beter te doen op kunstmelk heb ik begrepen. Melk van de koe varieert heel erg in gehaltes. Het is verboden preventief antibiotica toe te dienen. En enig idee wat dat doet met de 'scores' in je bedrijfsgezondheids en bedrijfsbehandelplan? Om over de kosten nog maar te zwijgen. Tja, die kalfjes met gebroken nek vind ik ook onzin, maar een kalf wat verdrinkt is de schuld van de boer? Dit kun je dus alleen voorkomen door je weilanden te omheinen met een materiaal wat dicht is, platen oid? Zie je het voor je?? Overigens gedraagt een kalf zich totaal anders in de wei dan een veulen. Merries reageren ook totaal anders dan koeien. De uitdrukking 'dom kalf' is niet zomaar verzonnen. Koeien zijn ook niet altijd de slimsten, afkalven met hun achterste richting de omheining/sloot bijvoorbeeld, of richting een muur. Ik vind het moment dat onze koeien met hun kalf de wei in gaan een verschrikkelijk moment, het is altijd weer een verrassing wat er gaat gebeuren, vreselijk spannend. Wat mij betreft het meest stressvolle moment, en op de tweede plaats staat het verweiden. Kalfjes durven de wei niet uit, koeien rennen alvast naar volgende wei en kalfjes in paniek. Koeien denken het eerste kwartier alleen aan eten, zijn acuut hun kalveren vergeten tot op een gegeven moment 1 van de koeien denkt: heee…ik had toch ook nog een kalf?? Om vervolgens dik in de stress terug te rennen naar oude wei, rest van de kudde er achteraan en dan maar hopen dat die ene koe ruim op tijd is, en de kalfjes daar aan blijven plakken en mee terug rennen naar nieuwe wei. Duimen dat er niet 1 of 2 achterblijven want dan is de paniek nog groter en dikke kans dat ze zo door de omheining knallen. En nee, dat heeft niets te maken met slechte omheining, dat heeft gewoon te maken met gedrag en dommekracht.

Eigenlijk is dat hartstikke slim, dan kan er van die kant geen roofdier aan komen sluipen... Dat wij mensen ze in andere omstandigheden zetten waardoor dat niet zo handig is maakt niet dat het dom is vanuit het dier gezien.
Rekening houden met die instinctieve zaken kan een groot verschil maken.

Bij omweiden zou je kunnen denken aan aansluitende weides gebruiken en in eerste instantie ruimer openzetten zodat de kalveren de tijd krijgen om de weg te vinden. Evt de gevaarlijke "routes" afsluiten visueel gezien.
Na een dagje kennen ze de weg wel en gaan ze gewoon met de moeders mee naar de nieuwe weide.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:25

amoj schreef:
Nikass schreef:
Tuurlijk Amoj, boeren zijn de enige hardwerkende mensen in Nederland 8)7 Misschien eerst eens die denigrerende houding laten varen als je begrip wil van die "luie burger

Ah, vervelend he die bemoeials die denken te weten wat jij zoal de hele dag doet maar er geen verstand van hebben. En dat is precies waar ik mij als boerin aan irriteer; mensen die zomaar wat roepen zonder enige ervaring. En 2/3 x op een boerderij zijn wezen kijken noem ik geen ervaring.

Er vanuit gaan dat iedereen die niet jouw mening deelt geen ervaring heeft en op z'n hoogst 2/3 keer is wezen kijken op een boerderij is veel beter ja....

Sorry, maar ik zie hier vooral de "boeren" allemaal oordelen over anderen vellen. En stevige ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:41

ook bij aansluitende weides gebeurt dat Bowen. En een hek verder openzetten dan helemaal open gaat niet. Maakt ook niet zoveel uit, want ze durven gewoon niet langs een plek waar ze nooit geweest zijn.
Wel grappig dat jij vindt dat boeren allemaal oordelen vellen. Dit hele gedoe is namelijk begonnen door een aanval van diegenen die niet eens werkzaam zijn in deze bedrijfstak. Over oordeel vellen gesproken..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:46

Bowen schreef:
amoj schreef:

Er vanuit gaan dat iedereen die niet jouw mening deelt geen ervaring heeft en op z'n hoogst 2/3 keer is wezen kijken op een boerderij is veel beter ja....

Sorry, maar ik zie hier vooral de "boeren" allemaal oordelen over anderen vellen. En stevige ook.

En dat kan ik me heel goed indenken en begrijpen dat dat gebeurt.. WIJ boeren worden ook steeds aangevallen. In bijna elk topic dat je opent, of in reageert. Dan snap ik best dat in een topic als DIT de boeren vrouwen even niet zo lief reageren.
Zeker als je je bedenkt dat de meeste boeren vrouwen hier in dit topic niet eens de kans hebben gehad om bedrijfsblind te zijn. Omdat ze pas op latere leeftijd bij de boeren kwamen. Dus ook gewoon kritisch zijn/waren. En dat wij net zo goed weten dat er idd boeren kunnen zijn die hun vee met minder respect behandelen. Net als in elke bedrijfs of hobby tak.

Ik lees in een ander topic over honden. dat de mens de hond vermenselijkt.... Nou dat is precies wat gebeurt met de koe en kalf! wij vermenselijken alles. En daardoor is het de boer die dat niet/minder doet natuurlijk altijd de slechte in dit verhaal. En dat is de boer(in) zat! en dan reageer je soms gewoon even niet lief, als 1 persoon als nummer5 of 100 in rij je wel even komt vertellen dat het allemaal anders moet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:46

Kinke schreef:
ook bij aansluitende weides gebeurt dat Bowen. En een hek verder openzetten dan helemaal open gaat niet. Maakt ook niet zoveel uit, want ze durven gewoon niet langs een plek waar ze nooit geweest zijn.
Wel grappig dat jij vindt dat boeren allemaal oordelen vellen. Dit hele gedoe is namelijk begonnen door een aanval van diegenen die niet eens werkzaam zijn in deze bedrijfstak. Over oordeel vellen gesproken..

Er is geen aanval en al zeker niet van mensen die geen idee hebben over de bedrijfstak.
Er is een voorstel om kalveren langer bij de moeder te houden, aan de hand van werkende bedrijven, testen en onderzoek.

Tijdelijk wat ruimer open zetten (dus wat draad weghalen evt, zorgen dat dat mogelijk is) en de gevaarlijke plekken visueel afzetten is wel degelijk een mogelijkheid.
Geef de dieren dan wat tijd en ze zullen hun weg wel vinden. Ken dit vanuit vleesvee dat verweid werd op een ruime 160 hectare grond en dat ging vrij goed om eerlijk te zijn.
Ze drijven (op een zeer zachte en rustige manier) heb ik ook prima zien werken op zeer grote lappen grond.

In het wild migreren runderen ook, komen ze aan de lopende band op onbekend terrein voor de kalveren. Het is maar net wat ze gewend zijn en hoe je daarmee omgaat.
Denk niet teveel in onmogelijkheden, maar denk in mogelijkheden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:53

Ik heb het ook over vleesvee. Uiteraard krijgen ze alle tijd, met haast kom je nergens bij onze dames. Drijven werkt niet, tenminste, drijven als in druk zetten, ze raken daardoor juist in de stress. Nou is dit ras ook niet het gemakkelijkste ras.
Jouw laatste zin is precies het probleem, mensen uit de praktijk kunnen ideeën van de hand wijzen omdat ze weten dat bepaalde dingen niet werken. Maar anderen oordelen dan dat ze niet willen veranderen, dat ze denken in onmogelijkheden. Zeker weten overigens dat er constant aanvallen zijn. Je hebt zeker mevr. Thieme niet gezien in het filmpje?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:20

Kinke schreef:
Ik heb het ook over vleesvee. Uiteraard krijgen ze alle tijd, met haast kom je nergens bij onze dames. Drijven werkt niet, tenminste, drijven als in druk zetten, ze raken daardoor juist in de stress. Nou is dit ras ook niet het gemakkelijkste ras.
Jouw laatste zin is precies het probleem, mensen uit de praktijk kunnen ideeën van de hand wijzen omdat ze weten dat bepaalde dingen niet werken. Maar anderen oordelen dan dat ze niet willen veranderen, dat ze denken in onmogelijkheden. Zeker weten overigens dat er constant aanvallen zijn. Je hebt zeker mevr. Thieme niet gezien in het filmpje?

Nee, heb thieme niet gezien in dat filmpje, heb wel de zeer overgevoelige reactie's hier gezien en de stevig defensieve reactie's die tot aan meer dan onvriendelijk waren. Neem dat stukje dat hier geplaats is met termen als rat naar thieme's hoofd geslingerd. Wie de schoen past trekke hem aan, misschien anderen niet zo verwijten wat een aantal mensen hier zelf ook doen.

Mijn ideeen die ik nu even neerzet (en dat zijn er maar enkele, er zijn meer mogelijkheden), komen ook uit de praktijk. Waarom werkt dat bij anderen dan wel zo? Waarom werkt het in de limousin wel zo, waarom werkt het in de ardennen wel zo, waarom werkt het in amerika wel zo, hier in ons eigen nederland zelfs(niet dat het daar overal zo gaat, maar wel voor een deel) en nog op vele andere plekken? Daar gaat het vaak ook over niet de makkelijkste rassen, zelfs dieren die een groot deel van de tijd semi wild leven. Dieren die zelfs levensgevaarlijk kunnen zijn, vooral als ze jongen hebben.

Het is niet zo dat dit niet wordt toegepast, het wordt wereldwijd veelvuldig toegepast zelfs. Hier in ons land ook op kleinere schaal en in bedrijven die meer lijken op wat hier meer gangbaar is.
Als je niet weet hoe het kan werken, ga daar dan eens in de leer ipv alleen maar te roepen kan niet. Want zoals mijn vader altijd zei, kan niet is dood en wil niet ligt ernaast.

Nogmaals, ik heb er alle begrip voor als het financieel niet uitkan en zie het als een groot probleem dat boeren zo weinig voor hun product krijgen waardoor er zo weinig ruimte voor aanpassingen is. Vind dat ronduit schandalig te noemen.
Maar dat geroep dat het echt niet kan, zelfs niet als de middelen er wel zijn, heb ik niet erg veel respect voor. Dat noem ik denken in onmogelijkheden, gewoon niet willen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:29

Sees schreef:
Dit heeft meer met ruimtegebrek te maken dan dat een koe doelbewust een kalf plat drukt ;-).

Een koe zou nooit doelbewust een kalf dooddrukken. Zeugen doen dat ook niet bij biggetjes. Het gaat altijd per ongeluk. Maar inderdaad, ruimte gebrek leidt daar toe. De huidige koeienstallen zijn ingericht voor een bepaald aantal melkkoeien. Daar passen geen kalfjes bij.

Als we met z´n allen willen dat kalfjes voortaan bij de moeder blijven, zal er meer ruimte moeten vrijgemaakt worden. Dus alle boeren moeten hun gebouwen uitbreiden. Dat is probleem nr. 1. Dat kost niet alleen geld, maar ook grond. En daarbij zullen omwonenden niet altijd blij zijn met uitbreiding. Men wil het immers graag groen houden en niet alles vol met gebouwen hebben.

Dat geld moet ergens vandaan komen. Europa of het Nederlandse kabinet moet hiervoor geld vrij maken.

Wat ik eigenlijk het liefste van alles zou zien, was dat onze grenzen dicht gingen. Al ons voedsel hier in Nederland bleef, en dat er geen voedsel hier naar binnen kwam waar we niet zelf voor kunnen zorgen. Gewoon eerlijk nederlands vlees op het bord, ipv vlees vol met hormonen en mkz uit Argentinië. En niet meer dat onnodige ruimen als er een keer varkenspest of mkz uitbreekt ergens omdat Amerika of Japan dat van ons eist.
Dit houdt in dat veel boeren dan inderdaad moeten stoppen met produceren. Want heel veel overproductie gaat naar het buitenland. Maar de boeren die overblijven, zullen denk ik wel prettiger en eerlijker kunnen werken.