Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bowen schreef:Laurie schreef:Ik zie hier anders toch regelmatig het verwijt voorbij komen dat het boeren alleen maar om geld te doen is, dat valt voor mij zeker onder afgeven.
Ik ben het wel met je eens dat de verantwoordelijkheid ook bij de consument ligt Nikass. Zolang mensen in de supermarkt nog steeds voor de goedkoopste optie gaan zal er weinig veranderen. Boeren zijn best bereid om dingen aan te passen, maar dan moet het ze wel mogelijk gemaakt worden, en dat betekent dat we meer zullen moeten betalen.
Nee, dat wordt volgens mij niet gezegd (ook door mij niet). Wel dat de bezwaren om het kalf niet bij de koe kunnen blijven financieel van aard zijn.
Welzijn van het bedrijf ipv welzijn van het dier. Dat is niet als verwijt bedoeld, maar als wijzen op het werkelijke probleem wat besproken zou moeten worden.
Dat gaat dus niet over boeren zijn nare geldwolven, maar om voor teveel boeren kunnen de veranderingen die nodig zijn in hun bedrijf om op een goede manier kalveren bij de koe te houden niet uit. Er is geen financiele ruimte daarvoor.
Dat vind ik de werkelijke discussie, daarop zou veel meer gericht moeten worden. In eerste plaats door de boeren zelf. Die dus wel nu naar Den Haag konden, maar dat onderwerp eigenlijk links hebben laten liggen.
Mensen voor rat uitmaken met snode plannen, mensen uitmaken voor hebben er geen verstand van, hameren op dat ze het echt het beste weten zelf en kalveren bij de koe houden zelfs mishandeling noemen. Dat zijn allemaal emotie-argumenten die vrij vlotjes onderuit gehaald kunnen worden.
Daarmee bereik je helemaal niets.
Duidelijk maken dat samen met je koeien onder een brug in een kartonnen doos moeten wonen niet gaat werken en dat het wel die kant op gaat als die veranderingen zonder steun snel door worden gevoerd lijkt me een veel betere manier om duidelijk te maken wat er aan de hand is als je het toch wat meer emotioneel wil brengen.
Dus niet net doen alsof dit voorstel uit de losse pols is geschud, zonder enig verstand van zaken, niet roepen dat het je echt om het welzijn van de dieren gaat en daarom in alle omstandigheden dat kalf weghalen beter is, waarmee je dus zegt dat de bedrijven die dit wel toepassen fout bezig zijn.
Gewoon duidelijk maken dat het simpelweg niet uit kan om te veranderen, dat de omstandigheden op veel bedrijven nu niet echt geschikt zijn om de kalveren bij de moeder te houden. En dat dat voor een heel fiks deel te danken is aan de stimulatie van groter en meer moeten produceren. Iets waar men de overheid hier stevig op aan mag kijken.
8nnemiek schreef:Dus de boeren hebben het ontzettend druk, maar wel tijd om naar den haag te gaan en twitter groepen op te richten en dagenlang op forums te discussiëren?
Hierboven zie ik eindelijk de echte reden voorbij komen; het is allemaal te duur, er is geen geld en plek om uit te breiden. Punt. Ga dáár dan actie tegen voeren, maar ga niet allerlei redenen bedenken waarmee je de burger kan wijsmaken dat een kalf niet bij de moeder kan blijven. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die het wel kunnen, maar het kost nu eenmaal tijd en geld.
8nnemiek schreef:Dus de boeren hebben het ontzettend druk, maar wel tijd om naar den haag te gaan en twitter groepen op te richten en dagenlang op forums te discussiëren?
Hierboven zie ik eindelijk de echte reden voorbij komen; het is allemaal te duur, er is geen geld en plek om uit te breiden. Punt. Ga dáár dan actie tegen voeren, maar ga niet allerlei redenen bedenken waarmee je de burger kan wijsmaken dat een kalf niet bij de moeder kan blijven. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die het wel kunnen, maar het kost nu eenmaal tijd en geld.
Nikass schreef:Tuurlijk Amoj, boeren zijn de enige hardwerkende mensen in NederlandMisschien eerst eens die denigrerende houding laten varen als je begrip wil van die "luie burger
8nnemiek schreef:Laurie schreef:Dat de boer die jij kent geen 12 uur per dag aan het werk is, wil nog niet zeggen dat dat niet voor veel andere boeren geldt 8nnemiek. Die uitbesteding aan de loonwerker valt ook heel hard mee.
Desiree zegt toch net dat bijna alle boeren die ze kent er nog een baan bij hebben?
Ik neem aan dat die niet ná die 12 uur werk nog eens naar hun tweede baan gaan?
Kinke schreef:Nope, ze schijnen het juist beter te doen op kunstmelk heb ik begrepen. Melk van de koe varieert heel erg in gehaltes. Het is verboden preventief antibiotica toe te dienen. En enig idee wat dat doet met de 'scores' in je bedrijfsgezondheids en bedrijfsbehandelplan? Om over de kosten nog maar te zwijgen. Tja, die kalfjes met gebroken nek vind ik ook onzin, maar een kalf wat verdrinkt is de schuld van de boer? Dit kun je dus alleen voorkomen door je weilanden te omheinen met een materiaal wat dicht is, platen oid? Zie je het voor je?? Overigens gedraagt een kalf zich totaal anders in de wei dan een veulen. Merries reageren ook totaal anders dan koeien. De uitdrukking 'dom kalf' is niet zomaar verzonnen. Koeien zijn ook niet altijd de slimsten, afkalven met hun achterste richting de omheining/sloot bijvoorbeeld, of richting een muur. Ik vind het moment dat onze koeien met hun kalf de wei in gaan een verschrikkelijk moment, het is altijd weer een verrassing wat er gaat gebeuren, vreselijk spannend. Wat mij betreft het meest stressvolle moment, en op de tweede plaats staat het verweiden. Kalfjes durven de wei niet uit, koeien rennen alvast naar volgende wei en kalfjes in paniek. Koeien denken het eerste kwartier alleen aan eten, zijn acuut hun kalveren vergeten tot op een gegeven moment 1 van de koeien denkt: heee…ik had toch ook nog een kalf?? Om vervolgens dik in de stress terug te rennen naar oude wei, rest van de kudde er achteraan en dan maar hopen dat die ene koe ruim op tijd is, en de kalfjes daar aan blijven plakken en mee terug rennen naar nieuwe wei. Duimen dat er niet 1 of 2 achterblijven want dan is de paniek nog groter en dikke kans dat ze zo door de omheining knallen. En nee, dat heeft niets te maken met slechte omheining, dat heeft gewoon te maken met gedrag en dommekracht.
amoj schreef:Nikass schreef:Tuurlijk Amoj, boeren zijn de enige hardwerkende mensen in NederlandMisschien eerst eens die denigrerende houding laten varen als je begrip wil van die "luie burger
Ah, vervelend he die bemoeials die denken te weten wat jij zoal de hele dag doet maar er geen verstand van hebben. En dat is precies waar ik mij als boerin aan irriteer; mensen die zomaar wat roepen zonder enige ervaring. En 2/3 x op een boerderij zijn wezen kijken noem ik geen ervaring.
Bowen schreef:amoj schreef:
Er vanuit gaan dat iedereen die niet jouw mening deelt geen ervaring heeft en op z'n hoogst 2/3 keer is wezen kijken op een boerderij is veel beter ja....
Sorry, maar ik zie hier vooral de "boeren" allemaal oordelen over anderen vellen. En stevige ook.
Kinke schreef:ook bij aansluitende weides gebeurt dat Bowen. En een hek verder openzetten dan helemaal open gaat niet. Maakt ook niet zoveel uit, want ze durven gewoon niet langs een plek waar ze nooit geweest zijn.
Wel grappig dat jij vindt dat boeren allemaal oordelen vellen. Dit hele gedoe is namelijk begonnen door een aanval van diegenen die niet eens werkzaam zijn in deze bedrijfstak. Over oordeel vellen gesproken..
Kinke schreef:Ik heb het ook over vleesvee. Uiteraard krijgen ze alle tijd, met haast kom je nergens bij onze dames. Drijven werkt niet, tenminste, drijven als in druk zetten, ze raken daardoor juist in de stress. Nou is dit ras ook niet het gemakkelijkste ras.
Jouw laatste zin is precies het probleem, mensen uit de praktijk kunnen ideeën van de hand wijzen omdat ze weten dat bepaalde dingen niet werken. Maar anderen oordelen dan dat ze niet willen veranderen, dat ze denken in onmogelijkheden. Zeker weten overigens dat er constant aanvallen zijn. Je hebt zeker mevr. Thieme niet gezien in het filmpje?
Sees schreef:Dit heeft meer met ruimtegebrek te maken dan dat een koe doelbewust een kalf plat drukt.