"Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:08

Sammie, ik snap wat je bedoelt, maar aan de andere kant vind ik het ook goed dat mensen heel kritisch kijken en het niet zomaar aannemen.
Dit heb ik ook van school meegekregen.
Dus ookal hebben ze verstand, het blijven mensen met gevoelens die fouten kunnen maken.

Ik geloof de dierenverzorgers en meneer Louman wel dat ze de dieren zo goed mogelijk hebben willen verzorgen, maar ik vind en kan me dus indenken dat andere mensen dit niet zomaar aannemen. En dat vind ik eigenlijk ook wel goed van die anderen.

Het is juist goed dat mensen niet klakkeloos dingen aannemen toch?

Maargoed, dat er nu weervreemde jongens op het terrein zijn gekomen vind ik wel echt zielig voor de aap en de eigenaar. Volgensmij doet hij echt wel zijn best om het de aap zoveel mogelijk naar de zin te maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:11

snuffie123 schreef:
Ik geloof de dierenverzorgers en meneer Louman wel dat ze de dieren zo goed mogelijk hebben willen verzorgen, maar ik vind en kan me dus indenken dat andere mensen dit niet zomaar aannemen. En dat vind ik eigenlijk ook wel goed van die anderen.

Daarom hebben een aantal experts meegekeken en gezegd dat het goed is zo.
Wie zijn wij dan om te beweren dat het anders is, of erger nog, zoals een aantal mensen gisteren blijkbaar: inbreken om het zelf maar eens te gaan bekijken?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:16

Wendy schreef:
snuffie123 schreef:

Daarom hebben een aantal experts meegekeken en gezegd dat het goed is zo.
Wie zijn wij dan om te beweren dat het anders is, of erger nog, zoals een aantal mensen gisteren blijkbaar: inbreken om het zelf maar eens te gaan bekijken?

Ja dat begrijp ik, daar had ik zelf even niet meer aangedacht :o
Maar ik vertrouw het ook wel hoor. Sommige mensen hebben alleen een andere kijk erop.
Kijk een paard heel de dag in een stal zou een expert ook goed vinden (want dat gebeurd nog regelmatig),maar dat vind ik persoonlijk ook heel erg zielig en niet kunnen.
Voor een deel weegt je mening dus ook wel mee hierin denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:14

Laurie schreef:
[naam] schreef:
Er zijn een heleboel mensen die graag een aap of twee privé willen houden... of een panter, of een olifant.
Maar dat mag niet.
Wat ik niet begrijp is dat de vergunning voor het houden van de apen (en andere dieren) niet is ingetrokken nadat het park werd gesloten. Dat is meten met twee maten.
Ze hadden de vergunning nog 5 jaren door kunnen laten lopen met de voorwaarde dat in die tijd een ander onderkomen voor de dieren zou worden geregeld. In principe zou het niet mogelijk moeten zijn om op deze manier een dier van zakelijk naar privé te halen. Dat mag een andere ondernemer ook niet zomaar met zijn zakelijke objecten doen dus waarom deze voormalige dierentuinbezitters dan wel?
Niet echt eerlijk tegenover iedereen die ook wel graag een aap privé wil houden en deze ook een goed, ruim en aantrekkelijk onderkomen kan bieden en belastingtechnisch ook niet echt oke.

Nu insinueer je iets dat helemaal niet waar is. Na sluiting van de dierentuin is de familie begonnen met het Wassenaar Wildlife Breeding Centre, een commanditaire vennootschap.

Hier werd beweerd dat de tuin privé eigendom is.

Rooompie schreef:
Belachelijk om zomaar in te breken, en het verhaal zo in de media te plaatsen zonder enige voorkennis.
Ik ken de eigenaren/dochter van de eigenaar van het dierenpark, en het is gewoon hun privé tuin. Een ouder stel, die simpelweg geen zin hebben om wat aan de tuin te doen. Veel te groot voor hen. Zonde? Ja, natuurlijk zonde van zo'n prachtig gebied en al die ruimte! Maargoed, het is privé en hun eigen keus.
De dieren hebben daar een mooi leven en worden goed verzorgd.. een paar jaar terug nog de reuzenschildpadden daar in hun mooie verblijf gezien, voor ook zij verhuisden naar een ander dierenpark. Zag er waanzinnig mooi uit! (Het verblijf waar zij in zaten werd gewoon nog wel bijgehouden)
De rest van het park is inderdaad behoorlijk vergroeid.. Ja en?
Mijn mini hengstje (nu ruin) mocht een paar jaar terug 1 van hun pony's dekken, en die heeft daar de hele zomer heerlijk door 1 van de lege verblijven mogen sjezen! Vond ie machtig! De dieren die er nog waren zagen er ontzettend goed verzorgd uit.
Stomme media altijd weer..

Dus dan kan iedereen die een aap wil houden gewoon even een breeding center openen... Gewoon even een geldschieter zoeken en hopla.
Rare gang van zaken hoor, nog steeds meten met twee maten.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:19

Het zou je sieren als je iets minder snel zou oordelen, of in ieder geval iets beter je huiswerk zou doen. Dan had je namelijk binnen vijf minuten ontdekt dat 1) het Breeding Centre geen privé tuin is en 2) de familie het draaiende gehouden heeft omdat ze al voordat de dierentuin gesloten werd succesvol waren in het fokken met bedreigde diersoorten.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 06-03-16 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: "Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:27

Dan praat degene die ze kent dus onzin in het topic.
En ik zei helemaal niet dat de familie een geldschieter heeft, ik zei dat dat blijkbaar een mogelijkheid is wanneer je apen wilt houden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:28

Jennyj01 schreef:
eclair98 schreef:
Voor de eigenaren van het park/dierentuin/prive terrein vind ik het wel erg banketstaaf, ze doen ondanks alles wel hun best om het zo goed mogelijk voor de aap te maken en dan krijg je een paar snotneuzen op je terrein en ben je opeens hoofdnieuws :=

Maar dat je je best doet wil niet zeggen dat het genoeg is. Deze situatie was al jaren van te voren aan te zien komen. Want ja ooit gaat er een van de twee als eerste dood. En dat iedereen het met liefde doet geloof ik best maar ik vind het in en intriest. En dat het door alle commotie nu een stuk slechter met de aap gaat is ook wat raar. Hij is gefilmd, stichting aap en de NVWA is langs geweest. Dat zijn nou niet echt hele bussen vol.

Ik heb dat ook in eerdere reacties gezegt, het is geen ideale situatie, er had eerder moeten worden ingegrepen. Maar als dat niet kon op een of andere vage reden, moet je, je verantwoordelijkheid nemen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:29

Niet alles gelezen, maar wat ik niet begrijp dat er niemand valt over het feit dat ze 's nachts op privéterrein aan het filmen waren. Eigenlijk waren ze aan het inbreken.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:32

Marie111 schreef:
Niet alles gelezen, maar wat ik niet begrijp dat er niemand valt over het feit dat ze 's nachts op privéterrein aan het filmen waren. Eigenlijk waren ze aan het inbreken.

Wat ik nog het meest schokkende van al vind is dat het zelfs wordt goedgepraat door enkele pubers omdat het voor YT en voor de loll is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:33

In dit topic valt een aantal mensen er wel over :)

En wie weet dat t ook nog een (apen)staartje krijgt. Ik hoop van wel iig :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-03-16 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:34

Ik zag het Repelsteel, dat las ik even verkeerd :)

Er is geen onzin gesproken, wellicht is het woord 'privé tuin' wat ongelukkig gekozen als jij op basis daarvan denkt dat het Breeding Centre enkel is opgezet om zelf een aap te kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:34

Ze hebben in ieder geval een mooie constructie bedacht om alles niet af te moeten staan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:41

Anoniem schreef:
Ze hebben in ieder geval een mooie constructie bedacht om alles niet af te moeten staan.

Ik vind het heel erg kort door de bocht om zo te moeten denken.

Als het waar is wat ze zeggen en het dier niet ergens terecht kon, konden ze ook niks anders. Zelf denk ik dat Stichting Aap goed had kunnen helpen, maar daar is het nu te laat voor. Als ze het dier nu moeten afstaan en het dier moet worden verhuisd, gaat het dood van de stress.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:04

Stichting AAP was 30 jaar geleden nog niet wat het nu is. Ze hadden veel minder capaciteit. Waarschijnlijk waren dit ook nog apen die ze nog niet hadden, en waar dus een heel nieuw verblijf voor gebouwd had moeten worden. Als ze destijds goed zaten in de dierentuin dan snap ik wel dat ze ze hebben laten zitten. Dan kon het geld en de capaciteit besteed worden aan apen die echt met spoed opgevangen moesten worden.

Als stichting AAP deze twee apen wel overgenomen had dan hadden zij waarschijnlijk nu zelf ook gezeten met één oude eenzame aap.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:05

Anoniem schreef:

Bijzondere conclusie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:26

Is er nog gefokt met die spinapen?
Ze waren toch zeldzaam... Dan zou je toch denken dat ze wel wat gewilder zouden zijn geweest.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:42

Misschien moeten mensen zich even verdiepen in de betreffende dierentuin voordat ze gaan roepen dat het een bijzondere constructie is enzo.

Het was altijd een particuliere dierentuin van de familie Louwman. Pa Louwman hield veel vogels en aapsoorten. Kinderen Louwman fokte met bijzondere dieren veel roofdieren ook. In de jaren 70 kwamen ze in zwaar weer. De kinderen wierven heel actief geld en het werd ook aangevuld vanuit het bedrijf. Maar het was gewoon niet genoeg. Dus de dierentuin moest dicht en de dieren weg.
Maar geen dier hoefde te worden afgemaakt. De grond bleef van hen, dus konden ze de dieren die niet te plaatsen waren ook gewoon houden. Voor die paar dieren waren fondsen genoeg en konden ze het vanuit het bedrijf wel bolwerken.

Het is niet meer dan een privetuin nu voor die mensen. Wat ze er mee doen (of niet doen) is hun eigen goed recht. Zolang ze aan de eisen van vergunning kunnen blijven voldoen is dat hun zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:51

En toen? Hebben ze toen nieuwe dieren aangekocht om mee te fokken? Of zijn ze gaan fokken met de dieren die ze nog hadden? Hadden ze voor al hun fokproducten wel afnemers of hielden ze die ook zelf in hun privé park?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:04

Anoniem schreef:
Is er nog gefokt met die spinapen?
Ze waren toch zeldzaam... Dan zou je toch denken dat ze wel wat gewilder zouden zijn geweest.

Fokken met bejaarden... Lets not :')
Waarom ben je zo fel repelsteel (gewoon interesse), alsof je persoonlijke problemen met dit specifieke geval hebt..?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:15

Anoniem schreef:
En toen? Hebben ze toen nieuwe dieren aangekocht om mee te fokken? Of zijn ze gaan fokken met de dieren die ze nog hadden? Hadden ze voor al hun fokproducten wel afnemers of hielden ze die ook zelf in hun privé park?

Ze zijn gestopt met fokken van de meeste dieren. Een doodzonde als je het mij vraagt. Ze waren enorm goede fokkers en hebben aan veel fokprogramma's een goede bijdrage gedaan.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 06-03-16 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:16

Anoniem schreef:

Ja daar hadden ze gewoon afnemers voor, als je meer wil weten kun je hier eens kijken: http://famvdheijden.nl/Dierenpark_Wasse ... /WWBC.html

Ben je nu klaar? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:36

De één zegt het is een breeding center, de ander een privé tuin. Lekker duidelijk. Vanaf 2006 is het ??

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:03

Tot 2006 hebben ze het Breeding Centre draaiende houden, wat het park nu nog is doet er niet eens toe omdat ze al sinds de dierentuin gesloten werd een vergunning hebben die aap aan te houden. Heeft helemaal niks met iets van zakelijk naar privé halen te maken, gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid nemen als dat dier nergens anders heen kan.

Ik snap werkelijk waar niet waar jij je nou zo druk om maakt en waarom je het nodig vindt de familie van zoiets te beschuldigen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:30

Anoniem schreef:
De één zegt het is een breeding center, de ander een privé tuin. Lekker duidelijk. Vanaf 2006 is het ??

Wat is jou probleem toch? Die mensen hebben nog nooit iemand kwaad gedaan. Zijn gewoon enorm goed geweest voor hun dieren. Zijn een bijdrage geweest voor veel fokprogramma's. Wat hebben ze ooit misdaan?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:36

Nu kom ik misschien een beetje onnozel over, maar als ik dat filmpje kijk, ziet het er daar zo verlaten en griezelig uit. Een aap wil toch ook een maatje of gezelligheid? Begrijp ik het verkeerd of ik heb ik ergens overheen gekeken? Ik snap dat er mensen bij de aap komen om te verzorgen, maar als het daar zo verlaten is, lijkt het me zo sneu voor zo'n aap.