Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:40

Hoe zit dat dan met ki bij stieren en hengsten en ki bij vrouwelijke dieren. Die worden feitelijk
verkracht met een hand en rietje. -O- hoever wil je gaan in doorslaan. Voor mijn idee dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:45

Het ligt er dus aan waarom die dolfijnen worden afgetrokken. Is dat daadwerkelijk om sperma te winnen voor onderzoek, of omdat de dieren anders gefrustreerd raken.

Het laatste geval lijkt mij een slechte ontwikkeling die aangepakt moet worden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:17

Toevallig heb ik nav dit topic van de week Blackfish gekeken en daar zag je dat een trainer een orca aan het aftrekken was om het sperma op te vangen. Ik heb bij het dolfinarium niet gezien dat het opgevangen werd. Volgens de verzorger deden ze het idd om ze rustig te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:50

karuna schreef:
Hoe zit dat dan met ki bij stieren en hengsten en ki bij vrouwelijke dieren. Die worden feitelijk
verkracht met een hand en rietje. -O- hoever wil je gaan in doorslaan. Voor mijn idee dan.

Ik vind dit ook wel ver gaan, dan moeten ze het bij de stieren, paarden en honden ook aanpakken..
Ik vind wel dat er wat aan de werkwijze van het dolfinarium gedaan moet worden maar deze aangifte is denk ik niet de juiste manier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:05

dees_daan schreef:
karuna schreef:

Ik vind dit ook wel ver gaan, dan moeten ze het bij de stieren, paarden en honden ook aanpakken..
Ik vind wel dat er wat aan de werkwijze van het dolfinarium gedaan moet worden maar deze aangifte is denk ik niet de juiste manier.
De wet kent een uitzondering voor KI :). En aftrekken om voortplanting is wat anders dan aftrekken omdat er anders frustratie ontstaat en dus om de dieren rustig te houden :).

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:08

karuna schreef:

Wat jij omschrijft heeft een totaal andere intentie. Het afrukken van een dolfijn om stress te reduceren, kun je met droge ogen niet rechtvaardigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:19

_San87_ schreef:
dees_daan schreef:

De wet kent een uitzondering voor KI :). En aftrekken om voortplanting is wat anders dan aftrekken omdat er anders frustratie ontstaat en dus om de dieren rustig te houden :).

Volgens het dolfinarium doen ze het voor ki, dus zo'n zaak houd geen stand. Dat het nu niet opgevangen werd zegt niet zoveel denk ik, daar kunnen ze genoeg smoezen voor verzinnen. Mij lijkt het beter om de omstandigheden waar de dolfijnen in leven aan te pakken, niet alleen dit stukje waar ze hoogstwaarschijnlijk gewoon een verklaring voor hebben waardoor ze de zaak winnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:57

Denk idd ook dat dat beter is :).

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:25

Het kan ook net een stukje training zijn geweest, dat de dieren de handeling kennen voor als er inderdaad sperma moet worden opgevangen. En dan niet als in dat het bevredigend voor ze moet zijn, maar voor de dolfijnen is het natuurlijk niet normaal als er ineens iemand aan hun leuter zit. Weet dat bijv bloed afnemen ook in meerdere stappen wordt getraind ivm dat de dieren dat niet zomaar gewend zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:31

het gaat er niet om dat de zaak gewonnen wordt. het gaat erom dat er hiermee awareness wordt gecreerd voor de praktijken die plaatst vinden in het park. hoe meer awereness hoe meer druk voor verandering het park zal ervaren

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:51

DarkoFoitzik schreef:
het gaat er niet om dat de zaak gewonnen wordt. het gaat erom dat er hiermee awareness wordt gecreerd voor de praktijken die plaatst vinden in het park. hoe meer awereness hoe meer druk voor verandering het park zal ervaren

Welke praktijken dan?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:46

Dit soort gevallen kunnen lastig zijn. Immers weten we niet wie er meer plezier aan beleefd. De persoon die het moet doen, of de dolfijn ;) . Want objectief... Als de dolfijn het als prettig ervaart, is het dan een misdaad? Is het dan anders dan een paard op de hals kriebelen? Wij mensen maken van piemels iets seksueels, engs, of hoe je het ook noemen wil. Voor een dier is het gewoon een manier voor voortplanting. Wij mensen maken van tieten en piemels iets aparts... Mijn merrie vind het soms heerlijk als ik haar uier krab. Even de velletjes weg... Ben ik dan ook verkeerd bezig? Dier vind het heerlijk, en kan er zelf niet bij. Ja, ik zorg wel dat ik dan uit het zicht van de buren sta, haha! Voor je het weet heb je een zaak aan je broek...
Ik zeg overigens niet dat ik het goedkeur wat er in het dolfinarium gebeurd, maar is het wel zo erg als men doet voorkomen?

Het dolfinarium ligt nu onder een vergrootglas, door de uitzending, dus ze zoeken nu slakken om zout op te leggen. Niet dat ik het eens ben met de praktijken van het dolfinarium, ik heb uberhaupt niet zoveel met dierentuinen, circusachtige taferelen etc. Wilde dieren horen in het wild, maar goed...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:05

Ach ja, als het paard niet protesteert als je er een piemel in steekt, is het dan ook goed?

Er is een verschil tussen medische handelingen en aanstootgevende handelingen. Ik maak de penis van mijn ruin ook schoon, maar dat is een medische handeling. Ik trek hem niet af.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:07

_San87_ schreef:
Ach ja, als het paard niet protesteert als je er een piemel in steekt, is het dan ook goed?

Er is een verschil tussen medische handelingen en aanstootgevende handelingen. Ik maak de penis van mijn ruin ook schoon, maar dat is een medische handeling. Ik trek hem niet af.
Medisch kan natuurlijk ook van toepassing zijn op mentaal en/of psychisch vlak.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:08

En dan is de volgende uitspraak ook te verklaren; dit is uiteraard symptoombestrijding op z'n slechtst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:10

Ailill schreef:
_San87_ schreef:

En als dat het geval is, klopt er iets niet eh ;).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:13

_San87_ schreef:
Ailill schreef:
En als dat het geval is, klopt er iets niet eh ;).
Vandaar mijn post er direct onder.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:24

Maartje1990 schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Welke praktijken dan?

Deze praktijken:
Het opsluiten van wilde dieren in veel te kleine bassins met chloorwater.
Het kunstjes laten doen voor vermaak van mensen.
Het regelmatig verplaatsen van dolfijnen naar andere tanks/families/parken. Waardoor dolfijnen continu bij hun sociale netwerk vandaan gehaald worden.
En het meewerken van Aspro-parks aan het vangen en doden van dolfijnen en orca's. Niet alleen in Taiji. Maar ook het jaren schuilhouden van orca's en dolfijnen. Het vervalsen van hun paspoorten en zo "in gevangenschap geboren" aangeven op het paspoort. Waardoor dolfijnen en orca's aan seaworld verkocht kunnen worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:15

Milkberry: ik vind ook dat de bassins te klein zijn. Maar zie niet in wat er mis is met de gedragingen? Is niet anders dan wat wij met onze paarden doen. Dieren worden verder nier gedwongen en doen dit uit vrije wil. Verder heb ik mn twijfels over de waarbeid van je laatste bewering. Maar goed

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:29

Kijk dan even de docu: a fall from freedom. Daar komt harderwijk ook uitgebreid aan bod. In mijn vorige post heb ik de link naar de aspro-parks info.
Wie wil vindt een hoop narigheid. Als je niets leest en kijkt, vind je de waarheid ook niet ;)

Hier nogmaals de link over aspro parks
http://www.seashepherd.org/news-and-med ... taiji-1452

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:15

Ben ik nou de enigste die op 11:55 wel een open sluis ziet, waar ook nog een dolfijn doorheen gezwommen komt? Oh, zo dat is dus naar buiten toe.

Die showdolfijnen mogen van mij wel weg, genoot vroeger ook altijd meer van de lagune :j

Yup, als ze Midas Dekker ook nog te spreken krijgen dan krijg je inderdaad maar 1 kant van het verhaal te horen...

Eigenlijk moet t dolfinarium gewoon openlijk informatie verschaffen en dan niet alleen over voer- en traintechnieken, maar over alles. Gewoon open kaart spelen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 10-03-16 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:29

Zelfs met alle sluizen open is het te klein voor 14 dolfijnen. Het hele dolfinarium is te klein (en ondiep) voor alle dolfijnen die er zitten als je het vergelijkt met de leefomgeving waar ze normaal gesproken leven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:08

Milkberry schreef:
Zelfs met alle sluizen open is het te klein voor 14 dolfijnen. Het hele dolfinarium is te klein (en ondiep) voor alle dolfijnen die er zitten als je het vergelijkt met de leefomgeving waar ze normaal gesproken leven.

Tja zo ook de leefomgeving van koeien, varkens en paarden etc zelfs als ze 24/7 buiten lopen. Ik zeg niet dat t dus maar oke is dat de bassins zo klein is. Maar als je in gevangenschap dieren houdt zal dit altijd kleiner zijn. Vraag is alleen vanaf welke afmetingen is het acceptabel?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:29

Maartje1990 schreef:
Milkberry schreef:

Tja zo ook de leefomgeving van koeien, varkens en paarden etc zelfs als ze 24/7 buiten lopen. Ik zeg niet dat t dus maar oke is dat de bassins zo klein is. Maar als je in gevangenschap dieren houdt zal dit altijd kleiner zijn. Vraag is alleen vanaf welke afmetingen is het acceptabel?
En gedomesticeerd kun je niet vergelijken met wild.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:27

In hoeverre zijn dit tamme of wilde dolfijnen? Zit er veel wildvang bij?