chanel1985 schreef:ohjajoh6 schreef:Ik geef nooit toestemming aan vreemden.
Ik heb het eerder meegemaakt, dat iemand met kwaad in de zin tegenover mijn dieren, eerst foto's had staan maken.
Ook weet ik dat er viespeuken en mishandelaars rondlopen.
Dus neemt iemand zomaar, zonder toestemming foto's of wilt dit gaan doen, dan heb je aan mij een slechte idd.
Dus eigenlijk is de grootste doorslaggever het zonder toestemming maken van foto's.
En vragen ze het wel eerst netjes, dan laat ik mijn intuïtie spreken...
Maar wat als je dieren niet het hoofdonderwerp zijn, maar ergens op de achtergrond?
Zoals ik eerder al schreef kan ik me niet voorstellen dat je in je hele leven nog nooit een foto gemaakt heb waar er op de achtergrond iets staat wat niet van u is en waar je geen toestemming voor hebt gevraagd, al is het een struik, boom,...
Ik moet hier eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik een vreselijke fotograaf ben
Ik presteer het nog om mijn pracht van een merrie er uit te laten zien als een 30 jarig paard op een foto...En dus maak ik zelden tot nooit foto's en als ik dat doe is het op eigen terrein.
Maar ik zet al niets op bijvoorbeeld fb, waar dat mijn verhuurders of hun dieren op zouden staan, omdat ik weet dat zij ook liever de anonimiteit bewaren.
En ik zie een dier natuurlijk wel als een levend wezen, ik heb dat met bomen dan weer wat minder...
Mijn gevoel dat ik gewoon liever niet mijn dieren ergens anders terug vind zonder dat ik daarvoor toestemming voor gegeven heb is dan blijkbaar onderhevig aan jouw idé dat portretrecht rechtvaardiger is omdat mensen betekenis hechten aan foto's en dieren niet? Ofwel; mijn gevoel is minder belangrijk dan jouw ide kwa argumenten in dit vragenuurtje van je?
Niks meer of minder.
Bij jou misschien niet maar hier iig wel. Ofwel: verhuurde eigendom (dus met toestemming gebruikte eigendom) vergelijken met niet gehuurde (geen toestemming) eigendom is eigenlijk niet fair.
). Het zou niet eens in me op komen om iemands voortuin te fotograferen eigenlijk...
Ook niet met mensen er voor oid.