Kerk van het vliegend spaghettimonster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Re: Kerk van het vliegend spaghettimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:37

Hoe kun je lid worden?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:45

Noblesse_ schreef:
Hoe kun je lid worden?

Even de website in de openingspost bezoeken ;)

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:10

NatasjavE schreef:
WillBokkers schreef:
Er komt nu al een stijgende lijn: er heeft misschien wel eens iemand rondgelopen met die naam.
Of je gelooft of niet, je kan bijna niet ontkennen dat er op dat moment iemand was die daar liep die Jezus heette.
Dat is geen bewijs om te gaan geloven of weet ik veel wat. Maar het gaat mij om het punt dat er beweerd wordt dat hij er nooit gelopen heeft.

Er is al heel veel onderzoek gedaan naar het bestaan van DE historische Jezus(nog los van eventuele wonderen.)

Maar werkelijk nog helemaal niemand heeft bewijs kunnen laten zien van zijn bestaan.

Als het " bewijs" dateert van na zijn dood.

Dat gegeven is uiteraard ook geen bewijs dat hij niet bestaan heeft.
Maar er zijn documenten, afbeeldingen of andere bewijzen uit de tijd dat hij gelooft zou hebben.

On topic, ja deze kerk laat uiteraard exact zien waar de schoen wringt. Prachtige persiflage vind ik het.

Ik wil hier toch nog even op inhaken. Vraag me als geschiedkundige namelijk af of je deze redenatie overal op toepast of alleen op religieuze discussiepunten? Als je alleen maar historische onderwerpen wilt behandelen die écht 100% zeker gebeurd zijn én op de manier zoals wij ze hedendaags beschrijven, dan ben je met een cursus van een maand wel ongeveer klaar voor de wereldgeschiedenis tot en met de 20e eeuw. Men dacht dat de Trojaanse oorlog ook een verzinsel was wat onmogelijk echt bestaan kon hebben, Heinrich Schliemann werd ook raar aangekeken dat hij erin geloofde, en kijk waar dat op uitdraaide.

Dat er hier meerdere mensen opspringen met 'Christenen moordden iedereen uit in die tijd en als je dit niet gelooft dan moet je maar een echt geschiedenisboek openslaan'. Laten we even voorop stellen dat ik veel meer historische boeken heb gelezen dan religieuze werken. In de tijd van Jezus waren Christenen nog niet bepaald in staat om massaal te moorden omdat ze daar een te kleine groepering voor waren. Als je de Joodse gemeenschap bedoelt dan is dat iets heel anders. Daarentegen waren de Romeinen bepaald niet vergevingsgezind als het om onrust in hun kolonie Judea ging - Pontius Pilatus is daar heen gestuurd met de dringende boodschap om de religieuze opschuddingen toch alsjeblieft in bedwang te houden. Je had dus enerzijds de Romeinen, maar aan de andere kant stond de Joodse gemeenschap ook beslist niet te wachten op het Christendom. Neem Kajafas als voorbeeld. Een kleine, net opkomende groepering die een man volgen waar zwaar naar gefronst wordt. Ze zullen absoluut bloed aan hun handen hebben hoor, maar hallo.. :') relativeren en in de tijd plaatsen, je kunt echt niet zeggen dat ze een moordlustige en agressieve groepering waren. Dat er later wél veel moorden uit Christelijke overtuiging zijn gepleegd, laat wat mij betreft alleen maar zien dat er altijd mensen zijn die geen idee hebben waar ze zich nu eigenlijk bij aansluiten en hoe je je dan hoort te gedragen.

Terugkomend op het vliegende spaghettimonster. Iemand zei hier dat het een 'tegengeloof' is. Dat is precies wat mij zo tegen staat. Als dit een geloof was voor mensen die graag de 'lievernietjes' gebruiken als leidraad voor hun leven, en op die manier graag hun religieuze gevoelens kwijt willen bij een vliegend spaghettimonster wat door de humor en laagdrempeligheid beter aansluit dan een ander geloof, dan had je er mij niet over gehoord. En heel veel mensen staan er ook zo in als ik dit zo lees. Het is de kant van de 'pastafari's' die zich aansluiten om tegen andere geloven te zeggen 'kijk, zo zien wij jullie. Sukkels.' Wat is daar de meerwaarde van? Waarom zou je jezelf ergens bij aansluiten om anderen te laten zien, dat wat zij in hun vrije tijd doen, in jouw ogen nergens op slaat? Dat mag je me ook gewoon persoonlijk komen vertellen hoor. Allemaal prima en dan blijf ik gewoon geloven in wat ik graag geloof, en dan kun jij rustig door met je leven zonder alle moeite van een vergiet aan te schaffen en een nieuwe pasfoto maken.

En mijn hemel laat je kinderen er buiten. Ik ben geen voorstander van kinderen indoctrineren met een geloof. Er mee opvoeden is prima want als het kind het niet ligt, dan stapt hij/zij er toch wel van af. Maar ik moet er toch zeker niet aan denken dat ik als kind foto's heb met een vergiet op m'n kop omdat mijn ouders graag mee wilden doen aan een internethype. :')
Laatst bijgewerkt door Essia op 29-01-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:15

Tja maar geldt dat laatste deel van je post alleen voor het vliegend spaghetti-monster? :)
IMO geldt dat voor élk geloof. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:18

@ann1992 Ik pas die redenatie niet overal toe.

Ik ga af op artikelen die ik hier over gelezen heb. Geschreven door mensen die er vele jaren werk in hebben zitten. Die waren niet met 4 maanden ermee klaar.

Waarschijnlijk ga je zo vragen naar allerlei bronnen....die zal ik voor je moeten zoeken.
Ben nu aan het werk :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:19

Ik heb er jaren geleden al eens een artikel over gelezen, toen het vooral nog in de vs bekend was. Ik vind het echt briljant bedacht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:19

Natasja er zijn bewaarde brieven tussen romeinse leiders waarin geschreven wordt dat ze niet weten wat ze met persoon Jezus aan moeten. In die brieven wordt ook beschreven dat hij zorgt voor onrust onder de joodse bevolking door zijn leer en opvattingen.
Er wordt ook melding gemaakt dat deze Jezus gekruisigd is.
Deze brieven staan niet in de bijbel en zijn door historici onderzocht op echtheid.
Historische hebben bevonden dat er inderdaad een Jezus heeft geleefd, die later is gekruisigd.
Niet is bewezen dat die Jezus de zoon van God is omdat tot de dag van vandaag zijn graf nog niet is gevonden.
Er zijn wel al veel geruchten dat zijn graf mogelijk gevonden zou zijn maar na onderzoek kon men dit niet vast stellen.
Er is documentaire over geweest op discovery, was best interessant :j .

Uiteindelijk komt het er op neer dat je er in geloofd of niet.
Prima dat mensen er niet in geloven.
Iedereen is daar vrij in en laten we daarin elkaar respecteren dat geld voor zowel de mensen die wel in God en Jezus geloven als de mensen die er niet in geloven.
Je kunt er een eindeloze discussie van maken waar je gewoon niets mee opschiet.
Je kunt elkaar niet overtuigen van het wel of niet bestaan van God en/of Jezus, laten we daar dan ook mee ophouden.

Ontopic ik zag het op tv.
Ik dacht eerst dat het een grap was en later kreeg ik te horen dat het geen grap was.
Prima dat mensen lid willen worden de kerk van het vliegende spagetti monster, het is op zich wel humoristisch.
Toch heb ik wel een nare bijsmaak er van nadat ik las dat het puur is om Christenen in de zeik te nemen omdat zij geloven in de schepping/ God en naar de kerk gaan.
Het is prima als je er niet mee eens bent en het niet gelooft maar waarom op die manier er de gek mee aan te steken.
Dat vind ik niet echt respectvol.

Maar goed liever dit dan vervolgd te worden om geloof en de dood vinden.
Dan kunnen ze je beter uitlachen :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:20

Zullen we de discussie over de romeinen en jezus in een ander topic gaan voeren? Daar gaat dit topic verder niet over. Verpest het nu niet

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:21

Sorry ik moest hier echt heel hard om lachen :=

Ieder zijn ding toch? ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:22

OsMo schreef:
Toch heb ik wel een nare bijsmaak er van nadat ik las dat het puur is om Christenen in de zeik te nemen omdat zij geloven in de schepping/ God en naar de kerk gaan.
Het is prima als je er niet mee eens bent en het niet gelooft maar waarom op die manier er de gek mee aan te steken.
Dat vind ik niet echt respectvol.

Citaat:
Het Vliegend Spaghettimonster werd in 2005 voor het eerst beschreven in een protest tegen lessen in creationisme en intelligent design op scholen. In de Amerikaanse staat Kansas werd toen besloten dat naast de evolutietheorie intelligent design verplichte lesstof zou worden. De evolutietheorie zou zoveel hiaten vertonen dat intelligent design als theorie net zo valide was en daardoor naast de evolutietheorie onderwezen diende te worden.[3]

De toen 24-jarige Amerikaanse werkloze natuurkundige Bobby Henderson, schreef daarop een satirische open brief[4] aan het staatsbureau voor het onderwijs in de staat Kansas. Hij poneerde dat er meerdere ideeën zijn over intelligent design, waaronder het idee van een Vliegend Spaghettimonster.[5] Als het belangrijk is dat kinderen meerdere zienswijzen onderwezen krijgen, dan mag ook de theorie van het Vliegende Spaghettimonster niet ontbreken. Hij gebruikt als onderbouwing argumenten die creationisten ook hebben aangedragen voor hun theorie.

Omdat hij geen reactie kreeg, zette Henderson zijn brief op zijn website, en ontving in korte tijd tienduizenden reacties. Het overgrote deel was positief, maar er waren ook veel boze reacties omdat hij andere geloven zou hebben bespot, wat leidde tot doodsbedreigingen aan het adres van Henderson. Daarna werd het Spaghettimonster een internetfenomeen, en gingen anderen ermee aan de haal. Door de satirische presentatie van het argument van Henderson: dat Intelligent Design een verzinsel was, werd het Vliegend Spaghettimonster populair bij bloggers, internetmagazines en spotwebsites als Boing Boing en Uncyclopedia, tot het ook door kranten en tijdschriften werd opgepikt.[6]

Het humoristische symbool van de strijd tegen godsdienstig aangestuurd onderwijs werd door sommigen quasiserieus opgevat. De Zweedse ontwerper Niklas Jansson presenteerde in augustus 2005 een bewerking van Michelangelo's bekende schilderij De schepping van Adam waarbij de afbeelding van God was vervangen door een kluwen spaghetti (pasta ofwel noedels) met twee gehaktballen en twee ogen op steeltjes, naar de tekening van de Schepping door het Vliegend Spaghettimonster die Bobby Henderson bij zijn Open Brief had gevoegd. Met deze prent, Touched by His Noodly Appendage genaamd, had het Spaghettimonster zijn iconische vorm gekregen. Lezers van het internetmagazine Boing Boing creëerden een parodie op het ichthus-symbool, om te gebruiken als logo, bumpersticker en meer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster

Beetje inlezen kan geen kwaad

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:27

NatasjavE schreef:
@ann1992 Ik pas die redenatie niet overal toe.

Ik ga af op artikelen die ik hier over gelezen heb. Geschreven door mensen die er vele jaren werk in hebben zitten. Die waren niet met 4 maanden ermee klaar.

Waarschijnlijk ga je zo vragen naar allerlei bronnen....die zal ik voor je moeten zoeken.
Ben nu aan het werk :)

Natasja, leer mij geschiedkundige vinden. Ik kan je bronnen leveren van échte historici met de meest debiele theorieën waar je stijl van achterover slaat. Ik hoef geen bronnen van je want ik weet dat er ontzettend veel historische bronnen zijn waarbij het bestaan van de historische persoon Jezus sterk in twijfel getrokken wordt. Dat verandert hier niks aan.

Keet, ik mag toch zeker hopen dat je mij nu niet als verpester van dit topic neerzet omdat ik inga op wat hier eerder al geschreven wordt. Misstanden mogen rechtgezet worden. Dat het een discussie wordt die je liever ergens anders uitgevoerd ziet worden - leuk, maar het hoort nu eenmaal bij dit onderwerp. Moet ik dan helemaal niet reageren? Religie zit sterk vervlochten in dit topic, het is duidelijk een discussie geworden, zolang het geaccepteerd is dat mensen zeggen 'ik hang het VSM aan want ik vind het even belachelijk als het Christendom', dan mag de andere kant ook belicht worden. Sta je dat niet toe dan maak je mensen monddood door zogenaamd correct de regeltjes van het forum toe te passen. Zo werkt dat niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:28

Eindeloze lappen tekst over of Jezus/God wie dan ook wel of niet bestaan heeft, heeft niets met de Kerk van het Vliegende Spaghetti monster te maken nee. Dus ja, ik vind dat je met je discussie maar in een ander topic verder moet gaan

En je sneer over kinderen met een vergiet vind ik ook te laag voor woorden.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:30

Nee, want er werd behoorlijk pittig op een meisje ingestampt (Met het vliegende spaghettimonster) die de Christelijke kant op een nog heel ingetogen manier probeerde te verdedigen. Ik hoef geen discussie te voeren over geloof, ik wil alleen dat er op een normale manier met mensen omgegaan wordt in zo'n discussie. Dus als dat betekent dat ik 'even' wat dingetjes rechtzet met een zogenaamde eindeloze lap tekst, dan doe ik dat op de plek waar dat nodig is. Een nieuw topic heeft dan totaal geen toegevoegde waarde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:31

Ann1992 schreef:
Maar ik moet er toch zeker niet aan denken dat ik als kind foto's heb met een vergiet op m'n kop :')

ach ja...

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:33

Huertecilla schreef:
Ann1992 schreef:
Maar ik moet er toch zeker niet aan denken dat ik als kind foto's heb met een vergiet op m'n kop :')

ach ja...

[ Afbeelding ]

Dus ook geen gekke foto met een knuffel/pop/auto/emmer/doekje/papieren zak?
Sneu dat je geen leuke, vreugdevolle en gezellige fotos wil hebben van jezelf als kind :(:)

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:34

Leg me geen woorden in de mond, dat is niet respectvol.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:35

miss_lizje schreef:
Geweldig!!!! Mogen we ook allemaal meeschrijven aan het heilige boek? Ik stem voor de naam "HET RECEPT".

_/-\o_ geweldig idee xD

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:35

Martine_R schreef:
Een nepgeloof oprichten omdat je geloven zo stom vindt.
Ongeveer net zo stom als die Facebook pagina met ''ik haat paarden''.

Laat elkaar lekker in hun waarde..

Hoe denk je dat die andere geloven duizenden jaren geleden zijn ontstaan? Misschien over een paar 1000 jaar maken ze hier ook oorlog over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:42

Ik dacht toch echt dat satire humoristische kritiek is.
En het bedoeld is om op geestige wijze spot te drijven met de dwaasheid van de maatschappij in dit geval aanhangers van intelligent design of te wel een schepper.

Ik vind de spot drijven mensen niet respectvol.

Buiten dat vind ik de liever-nietjes helemaal zo raar nog niet en ik zie de humor van dat vergiet op de kop ook nog wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:48

Ann1992 schreef:
Nee, want er werd behoorlijk pittig op een meisje ingestampt (Met het vliegende spaghettimonster) die de Christelijke kant op een nog heel ingetogen manier probeerde te verdedigen. Ik hoef geen discussie te voeren over geloof, ik wil alleen dat er op een normale manier met mensen omgegaan wordt in zo'n discussie. Dus als dat betekent dat ik 'even' wat dingetjes rechtzet met een zogenaamde eindeloze lap tekst, dan doe ik dat op de plek waar dat nodig is. Een nieuw topic heeft dan totaal geen toegevoegde waarde.

Zonder smiley's kun jij de intonatie van mijn bericht bepalen?
Knap.

Edit: had hier mijn zin niet afgemaakt....geen idee meer wat ik nog meer wilde zeggen... :')

Willbokkers,..was niet pittig bedoeld. Slechts mijn visie op hoe ik er naar kijk.
Als het hard over kwam spijt me dat.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:58

Chill mensen.. Relax! Niemand hoeft in van te geloven, maar jammer dat er mensen nu het geloof van de bijbel aanvallen, als mensen willen geloven in de bijbel moeten ze dat vooral lekker doen. Daar makrn wij als pastafari nou echt niet druk om. Zouden jullie ook niet moeten doen :p

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:38

Weet je wat me altijd zo tegenstaat in dit soort topics. De mensen die niet geloven in Jezus of God (waar ik ook onder val) worden haast aangevallen, want er is blijkbaar bewijs genoeg, en je maakt volgens sommige ook hun geloof belachelijk. Maar als ik wil geloven in het spaghettimonster is dat ook belachelijk 8)7 maar dat is toch net zo goed belachelijk maken van mensen. Als iemand ergens in wil geloven prima, maar mag ik dan ook ergens in geloven!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:43

Vandaag zou de eerste dienst zijn, weet iemand hoe laat? Ik kan het nergens vinden :(

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:59

claudia85 schreef:
Weet je wat me altijd zo tegenstaat in dit soort topics. De mensen die niet geloven in Jezus of God (waar ik ook onder val) worden haast aangevallen, want er is blijkbaar bewijs genoeg, en je maakt volgens sommige ook hun geloof belachelijk. Maar als ik wil geloven in het spaghettimonster is dat ook belachelijk 8)7 maar dat is toch net zo goed belachelijk maken van mensen. Als iemand ergens in wil geloven prima, maar mag ik dan ook ergens in geloven!

_/-\o_ Nou zeg dat wel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:10

claudia85 schreef:

Tataaaaa :)* _/-\o_

Het probleem van de vermeend hogere moraal van veel gelovigen geillustreerd.
Overigens, vooral van de aanhangers van de drie verschillende versies van dezelfde exclusieve monotheistische semitische religie.
Het probleem ligt in het geloven in EEN god en wel die van hen, daarmee alle anderen ongelovigen makend en .... onrespectvol.
Fundamenteel onrespectvolle religies dus -O-
en daar ligt gelijk de oorzaak voor onderdrukking/oorlog -O- -O-

De spagetti-religie verschilt alleen in DAT aspect.
Dat is ook gelijk het respectvolle, want itt tot de drie semitische religies zegt deze niet dat andere religies/goden dwaling c.q. valse goden zijn.