Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:WillBokkers schreef:Er komt nu al een stijgende lijn: er heeft misschien wel eens iemand rondgelopen met die naam.
Of je gelooft of niet, je kan bijna niet ontkennen dat er op dat moment iemand was die daar liep die Jezus heette.
Dat is geen bewijs om te gaan geloven of weet ik veel wat. Maar het gaat mij om het punt dat er beweerd wordt dat hij er nooit gelopen heeft.
Er is al heel veel onderzoek gedaan naar het bestaan van DE historische Jezus(nog los van eventuele wonderen.)
Maar werkelijk nog helemaal niemand heeft bewijs kunnen laten zien van zijn bestaan.
Als het " bewijs" dateert van na zijn dood.
Dat gegeven is uiteraard ook geen bewijs dat hij niet bestaan heeft.
Maar er zijn documenten, afbeeldingen of andere bewijzen uit de tijd dat hij gelooft zou hebben.
On topic, ja deze kerk laat uiteraard exact zien waar de schoen wringt. Prachtige persiflage vind ik het.
OsMo schreef:Toch heb ik wel een nare bijsmaak er van nadat ik las dat het puur is om Christenen in de zeik te nemen omdat zij geloven in de schepping/ God en naar de kerk gaan.
Het is prima als je er niet mee eens bent en het niet gelooft maar waarom op die manier er de gek mee aan te steken.
Dat vind ik niet echt respectvol.
Citaat:Het Vliegend Spaghettimonster werd in 2005 voor het eerst beschreven in een protest tegen lessen in creationisme en intelligent design op scholen. In de Amerikaanse staat Kansas werd toen besloten dat naast de evolutietheorie intelligent design verplichte lesstof zou worden. De evolutietheorie zou zoveel hiaten vertonen dat intelligent design als theorie net zo valide was en daardoor naast de evolutietheorie onderwezen diende te worden.[3]
De toen 24-jarige Amerikaanse werkloze natuurkundige Bobby Henderson, schreef daarop een satirische open brief[4] aan het staatsbureau voor het onderwijs in de staat Kansas. Hij poneerde dat er meerdere ideeën zijn over intelligent design, waaronder het idee van een Vliegend Spaghettimonster.[5] Als het belangrijk is dat kinderen meerdere zienswijzen onderwezen krijgen, dan mag ook de theorie van het Vliegende Spaghettimonster niet ontbreken. Hij gebruikt als onderbouwing argumenten die creationisten ook hebben aangedragen voor hun theorie.
Omdat hij geen reactie kreeg, zette Henderson zijn brief op zijn website, en ontving in korte tijd tienduizenden reacties. Het overgrote deel was positief, maar er waren ook veel boze reacties omdat hij andere geloven zou hebben bespot, wat leidde tot doodsbedreigingen aan het adres van Henderson. Daarna werd het Spaghettimonster een internetfenomeen, en gingen anderen ermee aan de haal. Door de satirische presentatie van het argument van Henderson: dat Intelligent Design een verzinsel was, werd het Vliegend Spaghettimonster populair bij bloggers, internetmagazines en spotwebsites als Boing Boing en Uncyclopedia, tot het ook door kranten en tijdschriften werd opgepikt.[6]
Het humoristische symbool van de strijd tegen godsdienstig aangestuurd onderwijs werd door sommigen quasiserieus opgevat. De Zweedse ontwerper Niklas Jansson presenteerde in augustus 2005 een bewerking van Michelangelo's bekende schilderij De schepping van Adam waarbij de afbeelding van God was vervangen door een kluwen spaghetti (pasta ofwel noedels) met twee gehaktballen en twee ogen op steeltjes, naar de tekening van de Schepping door het Vliegend Spaghettimonster die Bobby Henderson bij zijn Open Brief had gevoegd. Met deze prent, Touched by His Noodly Appendage genaamd, had het Spaghettimonster zijn iconische vorm gekregen. Lezers van het internetmagazine Boing Boing creëerden een parodie op het ichthus-symbool, om te gebruiken als logo, bumpersticker en meer.
NatasjavE schreef:@ann1992 Ik pas die redenatie niet overal toe.
Ik ga af op artikelen die ik hier over gelezen heb. Geschreven door mensen die er vele jaren werk in hebben zitten. Die waren niet met 4 maanden ermee klaar.
Waarschijnlijk ga je zo vragen naar allerlei bronnen....die zal ik voor je moeten zoeken.
Ben nu aan het werk
Huertecilla schreef:Ann1992 schreef:Maar ik moet er toch zeker niet aan denken dat ik als kind foto's heb met een vergiet op m'n kop
ach ja...
[ Afbeelding ]
Martine_R schreef:Een nepgeloof oprichten omdat je geloven zo stom vindt.
Ongeveer net zo stom als die Facebook pagina met ''ik haat paarden''.
Laat elkaar lekker in hun waarde..
Ann1992 schreef:Nee, want er werd behoorlijk pittig op een meisje ingestampt (Met het vliegende spaghettimonster) die de Christelijke kant op een nog heel ingetogen manier probeerde te verdedigen. Ik hoef geen discussie te voeren over geloof, ik wil alleen dat er op een normale manier met mensen omgegaan wordt in zo'n discussie. Dus als dat betekent dat ik 'even' wat dingetjes rechtzet met een zogenaamde eindeloze lap tekst, dan doe ik dat op de plek waar dat nodig is. Een nieuw topic heeft dan totaal geen toegevoegde waarde.
claudia85 schreef:Weet je wat me altijd zo tegenstaat in dit soort topics. De mensen die niet geloven in Jezus of God (waar ik ook onder val) worden haast aangevallen, want er is blijkbaar bewijs genoeg, en je maakt volgens sommige ook hun geloof belachelijk. Maar als ik wil geloven in het spaghettimonster is dat ook belachelijkmaar dat is toch net zo goed belachelijk maken van mensen. Als iemand ergens in wil geloven prima, maar mag ik dan ook ergens in geloven!
claudia85 schreef:Weet je wat me altijd zo tegenstaat in dit soort topics. De mensen die niet geloven in Jezus of God (waar ik ook onder val) worden haast aangevallen, want er is blijkbaar bewijs genoeg, en je maakt volgens sommige ook hun geloof belachelijk. Maar als ik wil geloven in het spaghettimonster is dat ook belachelijkmaar dat is toch net zo goed belachelijk maken van mensen. Als iemand ergens in wil geloven prima, maar mag ik dan ook ergens in geloven!