Belastingdienst; blauwe envelop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:36

MarlindeRooz schreef:
De mensen die nu 55/60 zijn houden het ook "liever" bij de enveloppe. Dan duurt het dus nog een jaar of 30 maximaal tot die groep uitgestorven is. Dat is toch niet te betalen?

Mijn man; een volkomen nerd... heeft ook liever papieren thuis ipv een inbox bij de overheid.
Niet omdat hij het niet kan hoor......

Over niet willen leren en kinderen die geen tijd nemen om ouderen het te leren.
Mijn "opaatje" 90 jaar (nooit kinderen gekregen) belde tot 5 jaar terug nog met de grijze draaitelefoon die in zijn keuken hing.
Hij kan de afstandsbediening bedienen (zender omhoog en naar beneden/ geluid harder en zachter).
Meer kan hij niet, nooit geleerd ook.

Vel ouderen die op het platteland wonen hebben nooit leren werken met de computer.
Mijn moeder 72, kan mail verzenden, maar het inloggen bij het UWV ?? Drama.
En ja ze vult gewoon zelf haar papieren in, regelt zelf de toeslagen bij zowel de gemeente als andere partijen.
Gewoon op papier.
Ze heeft al diverse computerlessen gehad en hele logboeken geschreven hoe en wat.
maar zodra en een ander schermpje komt dan verwacht; dan weet ze het niet meer.
Absurd dat men vindt dat deze mensen maar over moeten stappen op volledig digitaal.

En nee mijn moeder is niet dom, werkt nog, rijdt goed auto, doet vrijwilligers werk, is nog heel actief en fanatiek; maar een computer is Arabisch voor haar.
Trouwens is zij (en mijn opaatjes) best bereid extra te betalen voor de papieren versie.

Froukje
Forever young

Re: Belastingdienst; blauwe envelop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:54

Ik betaal nu al €1.50 extra om mijn zorgpremie maandelijks via acceptgiro te ontvangen. En ja, ik snap het prima via internet, maar ik vind het onwijs onhandig!

En ik zou ook maar wat graag een euro extra aan de belastingdienst betalen, als ik dan gewoon de papieren zou blijven ontvangen.

Voor nu doe ik lekker niks, ook nog geen papier ontvangen dat we op internet over moeten. Dus zolang ze enveloppen blijven sturen als ik me niet aanmeld maak ik geen slapende honden wakker en vind ik het wel prima.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:34

Beseffen mensen hier wel dat het concept internet nog niet zo oud is? De eerste website vierde gisteren z'n verjaardag. Die bestaat nu 25 jaar. Dat betekend dat het grootste deel van de mensen in deze wereld zijn opgegroeid zonder het world wide web.

Ik ben behoorlijk handig met internet, digitaal betalen en al die dingen. Maar toch zie ik mijn papieren van de belasting toch liever gewoon op papier in mijn brievenbus. Mijn administratie is al behoorlijk gecompliceerd. Mede door het feit dat ik overal en nog wat achteraan moet draven. Bankrekening x hier, bankrekening y op die site, zorgverzekering daar, belastingaangifte in dat programma, berichten op die site, salarisstrookje op een andere site...

De sites beginnen me aardig te duizelen en als ik niet alles netjes uitprint en in bakjes stop is het ongelofelijk moeilijk alles foutloos te doen. Als ik dat al vind, met al m'n computersmartheid, een enorm goede backup en alles... Dan is het toch logisch dat het grootste deel van de mensen hier niet uit gaat komen.

Mijn moeder van 50 is prima instaat om d'r eigen administratie te doen. Maar niet met internet, daar raakt ze het overzicht mee kwijt. Al die verschillende sites, opdrachten, wachtwoorden en dergelijke maken haar in de war.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:14

Ik ben geen digibeet en dat is juist de reden dat ik dit spul op papier wil hebben.

Ik zie een aantal mensen om mij heen, niet dom, maar wel problemen met nieuwe dingen. Die mensen zijn afhankelijk van anderen hiervoor. We weten al 10-tallen jaren dat oudere mensen door bv niet willen vragen om hulp van alles missen aan subsidies, etc. We weten ook dat er zat mensen met gladde praatjes rondlopen die van de onwetendheid en het niet kunnen leren van nieuwe zaken misbruik maken voor een riant (belastingvrij) inkomen. Nu maken we deze groep nog kwetsbaarder voor allerlei hulpverleners, familie (spotjes over ouderenmishandeling al weer vergeten?) die echt niet allemaal de verleiding van een eigen extraatje kunnen en willen weerstaan. Wat denk je dat de opsporing van die criminaliteit gaat kosten? En hoe denk je nog te bewijzen dat jij zelf iets niet gedaan hebt en echt gehackt bent? Bewijslast komt bij jouw te liggen, niet meer bij overheid of bank.

Simpel voorbeeld : Mijn oude tante (inmiddels overleden) kon op een bepaald moment niet meer omgaan met het koffiezet apparaat, ding was te nieuw voor haar geworden. Met een voor ons ouderwetse opzetfilter en water uit de fluitketel kon ze wel geheel veilig en zelfstandig uit de voeten. Die manier zat er nl al van kinds af aan in. Ze heeft zeker een lange periode kunnen leren en werken met het koffiezet apparaat, maar op een bepaald moment raakte ze die vaardigheid weer kwijt.

De hele maatschappij is hard op weg om digitale fanaticus te worden. De enige juiste manier van leven is meer technologie. We gaan van christendom als privéreligie naar technologie als staatsreligie en dat noemen wij dan een participatiemaatschappij. En dat met een grondwet die iedereen gelijk acht en scheiding van kerk en staat voor staat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:26

De DigiD baart mij zorg.
Alle persoonlijke informatie achter één wachtwoord.
Verzekering, belastingen. Gemeentelijke gegevens, uitkeringen, UWV gegevens, medisch dossier etc.etc.
En intussen vindt onze overheid dat heel gemakkelijk. ...
Dat gaat nog een keer fors fout, denk ik zo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:36

Iemand al iets gezien waar je kunt protesteren tegen het verdwijnen van de blauwe envelope? Of wel dat je een KEUZE hebt om het per post te kunnen blijven ontvangen.

Een petitie opzetten? Ik weet niet hoe dat moet ( om veel mensen te kunnen bereiken dan in elk geval) maar als het er is teken ik het graag!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:45

Ineke2 schreef:
Iemand al iets gezien waar je kunt protesteren tegen het verdwijnen van de blauwe envelope? Of wel dat je een KEUZE hebt om het per post te kunnen blijven ontvangen.

Een petitie opzetten? Ik weet niet hoe dat moet ( om veel mensen te kunnen bereiken dan in elk geval) maar als het er is teken ik het graag!

Er is al een petitie gaande. Even googelen ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:46

Ik kon het via google niet vinden daarom vroeg ik het ook hier

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:49

Ineke2 schreef:
Ik kon het via google niet vinden daarom vroeg ik het ook hier

Ik kan hem ook niet 1,2,3 vinden. Hoorde wel laatst op tv dat er al behoorlijk wat meldingen waren hierover