Wij verpesten de aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:57

Kahawa schreef:
Veel geld is afkomstig van grondstoffen die als fossiele brandstoffen gebruikt kunnen worden. Als wij nou zorgen dat we die grondstoffen niet meer nodig hebben..

Een (meer) circulaire economie is echt niet onhaalbaar.

*\o/* *\o/* *\o/*

Zoals mijn buurman, die heeft een koekblik op 4 wielen - maar hij laadt de electomotor op aan zijn eigen zonnepanelen.

Ouderwets uitgedrukt: "die man rijdt op gratis benzine" - dat is me een revolutie! !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:58

Sammie schreef:
Deze hele discussie is begonnen met iemand die dit topic aandroeg als reden voor veganisme. Ik heb toen duidelijk gemaakt (gepoogd) dat de alternatieven die er zijn voor vlees níet perse direct bijdragen aan een betere wereld. Ik beweer nergens dat plantaardig eten geen zin heeft of dat je dat niet moet doen. Maar het idee ik ben vegetarier dus ik ben goed voor de wereld is een stelling die niet klopt. Je doet iets goeds, maar iemand die vlees eet en geen auto rijdt, plastic reclyced etc doet óók iets goed. Het is niet of dit of dat.

Maar de alternatieven voor vlees, ten opzichte van het eten van vlees, zijn wel degelijk minder belastend voor de wereld. Dus dat draagt in dat opzicht zeker bij aan 'een betere wereld'. Als je daaraan twijfelt, lees dan aub mijn uitleg, waarmee ik reageer op jouw uitleg. Daarbij zijn er nog meer redenen dan de sojaproductie dat dierlijke producten consumeren wel degelijk belastender is voor de wereld dan plantaardig eten. Denk aan de hoeveelheid water die nodig is voor het vee versus voor het verbouwen van gewassen, de uitstoot van (broeikas)gassen* en het mestoverschot/probleem dat het veroorzaakt.

Het klopt dus wel degelijk dat je daardoor met plantaardig eten, iets goeds voor de wereld doet. Net als met minder auto rijden, je afval scheiden, recyclen, en meer. Ik ben het helemaal met je eens dat het niet of/of is. En iedereen doet waar hij of zij zich goed bij voelt :) Maar ik vind het wel belangrijk om goed geïnformeerd te zijn van de consequenties van wat je doet, dus deze te kennen en daar achter te kunnen staan.

* http://www.milieucentraal.nl/media/1929 ... s-cmyk.jpg

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:07

Janneke2 schreef:
Ik vind de vetgedrukte letters klinken mij in de oren naar de onjuiste stelling 'dat je vlees moet vervangen'.
Dat is niet waar: je moet volwaardig eten.
Je kunt zaken die "men" associëert met vlees (ijzer, eiwitten) prima uit milieu vriendelijke plantaardige bronnen krijgen. Zelfs B12.

Dat gedeelte zou inderdaad wat meer uitleg behoeven.. Het is de laatste tijd trending om niet meer elke dag vlees te eten. De flextariers (of hoe het mag heten), daar zien producenten een gat in. Dat is 1. Het tweede is dat er veel mensen zijn die wel iets horen 'waaien', maar geen zin of geen tijd hebben om zich (om wat voor reden dan ook) te verdiepen in de vleesindustrie of in de gezondheidsindustrie. Ze horen 'waaien' dat elke dag vlees eten niet hoeft, slecht is en dat er dieren worden mishandeld voor ze geslacht worden. Dus als je dan een reclame/ producent/ een schap in de winkel hebt met de opmerking koop *dit* product (een vleesvervanger) en je bent gezond bezig, krijgt alle voedingsstoffen die anders in vlees zit maar je eet toch geen vlees. Die vleesvervanger is dus wel beter voor een dier, maar niet perse beter voor de natuur. Iemand die dus vol trots roept ik ben vegetariër, dus ik is goed voor de aarde (en iemand die vlees eet is dat niet- nu is dat hier niet letterlijk gezegd, maar reken maar dat het elders wel voorbij is gekomen) en vervolgens wel die vervangers naar binnen schuift.. Tja.. wake up call. Zat het maar zo simpel in elkaar!

Nogmaals ieder mens zal de aarde 'gebruiken', puur omdat je er bent. Dát is de geologische voetstap die je zet. Bij alles wat je doet bevuil je de aarde, wil je dat neutraal gaan doen dan heb je het in de huidige wereld gewoon erg lastig. Deels wordt het je lastig tot onmogelijk gemaakt door the way of life van het overgrote deel. Deels doordat niet duidelijk is wat wel en niet belastend is. Neem alleen al die accu's van de 'goed voor het millieu zijnde elektrische auto." Ja, als ie er is is ie beter voor het milieu.. Maar vóór dat die auto er is... Dát is een heel ander verhaal. En om de twee jaar een nieuwe Iphone vanwege het nieuwste model met een goedkope abbo.. Goed voor je portemonnee, maar niet goed voor het milieu.. Helaas :(

bruintje123

Re: Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:15

Ooit in een ander topic waar enkele Vega's superieur overkwamen dat ze zo goed waren betreffende het milieu. Heb ik de vraag gesteld of ze dan ook geen kinderen hadden. Zelf heb ik er bewust geen o.a. Omdat de wereld al zo vol is en ik meer mensen erop zetten belastender vind dan wat ook.
Maar op die vraag kwam maar weinig response.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:16

Ik heb geen kinderwens hoor bruintje123, vast je vraag over het hoofd gezien.

Sammie schreef:
Die vleesvervanger is dus wel beter voor een dier, maar niet perse beter voor de natuur.

Maar wáár haal je dit toch vandaan? Je hele redenatie is gebouwd op deze uitspraak, maar uitleg geef je er niet bij. Op de eerdere quote na, waar ik met veel bronnen en onderbouwing op gereageerd heb, maar waar je helaas vervolgens niet op in gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:17

bruintje123 schreef:
Ooit in een ander topic waar enkele Vega's superieur overkwamen dat ze zo goed waren betreffende het milieu. Heb ik de vraag gesteld of ze dan ook geen kinderen hadden. Zelf heb ik er bewust geen o.a. Omdat de wereld al zo vol is en ik meer mensen erop zetten belastender vind dan wat ook.

Hier geen kinderen en geen vlees! :-)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:18

Ook om die reden?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:21

bruintje123 schreef:

Elk mens als CO2 prestatieladder zien vind ik nogal nutteloos en dan vervolgens wedstrijdjes willen doen al helemaal.

Goede tips en kennis uitwisselen ben ik meer een voorstander van...

Wat het beste CO2 neutrale dieet is zou ik niet weten. Voedsel waar veel gassen uit je achterste bij vrijkomen is dan misschien ook wel heel ongunstig bijvoorbeeld. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:22

Kahawa schreef:
Wat het beste CO2 neutrale dieet is zou ik niet weten.

http://www.milieucentraal.nl/media/1929 ... s-cmyk.jpg

Citaat:
Voedsel waar veel gassen uit je achterste bij vrijkomen is dan misschien ook wel heel ongunstig bijvoorbeeld. :')

Moeten we die bonen (peulvruchten dan) uit het lijstje laten verwijderen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:24

Ik doe geen wedstrijdjes.
Ik vind de wereld echt te vol.
En het geen fijne wereld. Dat wil ik een kind niet aandoen.
Dat is mijn overtuiging.

Alleen dring ik die overtuiging niemand op. Dus geen wedstrijden.
In tegenstelling van veel vega's die hun mening wel door duwen.

We verpesten de aarde is de stelling.
En dam zeg ik ja. En met hoe meer we zijn hoe sneller dat gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:32

bruintje123 schreef:
Dat is mijn overtuiging.

We verpesten de aarde is de stelling.
En dam zeg ik ja. En met hoe meer we zijn hoe sneller dat gaat.

Het gaat niet om een wedstrijd.
Dat jij geen kinderen hebt of wil hangt ongetwijfeld van veel meer factoren af. Dat is bij mij zo, en bij vele anderen die geen kinderen willen ook.

Iedereen is vrij om zijn/ haar keuzes te maken.

Maar eerlijk: soms baal ik er wel van dat sommige mensen zich echt inzetten en zichzelf zaken ontzeggen voor een betere wereld, waar anderen hun schouders ophalen en doorconsumeren.
Die laatste groep heeft effect op ons allemaal, en soms baal ik daar oprecht van.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:36

Hier iemand die sinds kort wel een dochtertje heeft. Interessante discussie :)
Ik heb destijds ook altijd gezegd dat ik geen kinderwens had, mede ook omdat ik me zorgen maakte om de toekomst en dat doe ik nu nog steeds, zeker als ik alle nieuwsberichten voorbij zie komen over o.a. opwarming vd aarde, uitsterven van diersoorten, aanspoelen van 300+ dode walvissen, IS en andere tereurgroepen, ontbossingen en smog in het oosten, vluchtelingen die er straks nog veel meer gaan komen -> klimaatvluchtelingen.
Maar wat als iedereen nu opeens kinderloos blijft? Dan gaan we ook flinke problemen krijgen als we ouder worden.
Ik ben wel voor een wereldwijde geboortebeperking van max 2 kinderen per mens of vrouw en ik hoop echt ontzettend dat het niet lang meer gaat duren voordat dat gaat komen.

We kunnen veel over China zeggen maar China is wel het enige land waar nog steeds een geboortebeperking geld! Momenteel 2 kinderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:36

Als je een beetje nadenkt dan realiseer je je toch wel dat echt al die mensen op aarde niet allemaal vegetariër gaan worden en de fiets pakken ipv de auto. Blijft een utopie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:37

WildWings schreef:
Op de eerdere quote na
Dat lijkt mij voldoende.. Zie die eerdere quote dus.

Ninx schreef:
Dus mijn vraag aan jou: waar begin jij? Wat is jouw bijdrage?
Ik wil nog wel even hier op antwoorden en dan ga ik toch echt weer aan het werk. Het antwoord zal trouwens algemeen zijn. Voor mijn gevoel altijd veel te weinig. En ik vind ook dat de hele mensheid dat eigenlijk doet. Ben er de persoon niet naar om daar in persoonlijke details op in te treden. Plus wil ik hier geen evt. discussie gaan voeren over wie er dan vervolgens beter is. Want 'ik doe dat en jij niet'. Ieder moet doen eigenlijk wat ie zelf vindt, dat is vrijheid dat is het leven van je eigen leven. Dat kun je eventueel (zo neutraal mogelijk) delen met anderen. Overigens snap ik de logica van de vraag wel, dus mijn antwoord is op dat punt niks persoonlijks bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-12-15 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:38

bruintje123 schreef:
Ook om die reden?

Maakt het uit? dat soort keuzes zijn allemaal gebaseerd op egoïsme. Je maakt die keus (hopelijk) altijd voor jezelf en niet voor een ander. Iedereen bepaalt voor zichzelf of ze kinderen willen of niet, dus uiteindelijk is elke keus egoïstisch, welke keuze je ook maakt.

bruintje123 schreef:
Dat is mijn overtuiging.

Hier wordt door sommigen nog de mythe in stand gehouden dat geen vlees eten bijna net zo belastend is als wel vlees eten. En dan ook nog onderbouwd met irrelevante wikipediabronnen. Ik vind het niet zo raar dat men zoiets wil weerleggen met de juiste feiten.

Ik zie jou hier geen kinderen tov geen vlees stellen. Dat soort vergelijkingen vind ik nutteloos. Waarom maak je die? Allebei de maatregelen leveren een bijdrage, maar welke maatregel het grootste realistische mitigatiepotentieel heeft is enkel gissen en speculeren voor ons op bokt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:39

269_life schreef:
De gevolgen voor de veehouders staan in geen verhouding tot de gevolgen (gevangenschap, slechte behandeling, dood) voor de dieren. Het feit dat je jezelf boven een dier plaatst is moreel niet te verdedigen.

Het feit dat jij jouw waarheid plaatst boven de effecten die een inbraak heeft op mens en kind is moreel niet te verdedigen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:44

Mitxa schreef:
We kunnen veel over China zeggen maar China is wel het enige land waar nog steeds een geboortebeperking geld! Momenteel 2 kinderen.

China is ook het enige land waar zo vreselijk veel babies in kindertehuizen terecht komen (als ze gelukg hebben) of waar ze gewoon in een veld langs de weg gelegd worden om dood te gaan.
Oh wacht, en zelf in kindertehuizen worden ze vaak apart gezet om gewoon dood te gaan, want er zijn veel teveel kinderen zonder ouders en te weinig opvangplek.

Goede oplossing ja, zo'n policy +:)+
Niet dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:46

Sammie schreef:
WildWings schreef:
Op de eerdere quote na
Dat lijkt mij voldoende.. Zie die eerdere quote dus.

En mijn reactie daarop met alle bronnen en onderbouwing? Die negeer je voor jouw eigen gemak maar compleet? Als je een monoloog wilt voeren kun je voortaan maar voor de spiegel gaan staan, wat mij betreft. Je mening rondschreeuwen en daarna niet op anderen in gaan heeft weinig met een dialoog of discussie te maken en is buitengewoon weinig constructief.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:47

Kahawa
Het gaat over verpesten van de wereld.
En daar dragen meer dingen aan bij dan alleen maar vlees eten of auto rijden.
Een daarvan is het aantal mensen.
En daarom kaart ik het aan.

Ik ben ook voor een wereldwijd 1 kinder beleid.
Maar dan kijken we naar China zonder mensen rechten en durven we het niet meer te bespreken.
Maar de overbevolking van de aarde is voor mij toch echt veruit de grootste reden waarom de aarde kapot gaat.

Heel hard roepen ik ben goed voor de aarde maar tegelijkertijd wel kinderen uitpoepen gaat voor mij niet samen.

Let wel voor mij.
Ik ga echt nergens zeggen. Zou je echt nog wel een kind willen?
In tegenstelling tot Vegas die hun manier van leven wel te vaak opdringen aan de ander.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:48

Goof schreef:
Mitxa schreef:

China is ook het enige land waar zo vreselijk veel babies in kindertehuizen terecht komen (als ze gelukg hebben) of waar ze gewoon in een veld langs de weg gelegd worden om dood te gaan.
Oh wacht, en zelf in kindertehuizen worden ze vaak apart gezet om gewoon dood te gaan, want er zijn veel teveel kinderen zonder ouders en te weinig opvangplek.

Goede oplossing ja, zo'n policy +:)+
Niet dus.

Dat probleem was vooral bij het 1kindbeleid ik denk dat het probleem nu minder wordt omdat bij 2 kinderen de kans groter is dat er in gezinnen nu ook jongetjes geboren worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:50

China is gewoon een achterlijke land betreft mensen rechten. Achterlijke land betreft dat een jongen meer is dan een meisje.
Het ligt niet aan het 1 kind beleid maar aan de opvattingen aldaar.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:51

bruintje123 schreef:
China is gewoon een achterlijke land betreft mensen rechten. Achterlijke land betreft dat een jongen meer is dan een meisje.
Het ligt niet aan het 1 kind beleid maar aan de opvattingen aldaar.

Zeker mee eens!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:51

WildWings schreef:
En mijn reactie daarop met alle bronnen en onderbouwing? Die negeer je voor jouw eigen gemak maar compleet? Als je een monoloog wilt voeren kun je voortaan maar voor de spiegel gaan staan, wat mij betreft. Je mening rondschreeuwen en daarna niet op anderen in gaan heeft weinig met een dialoog of discussie te maken en is buitengewoon weinig constructief.

Dat is dan weer jouw conclusie.. Ik heb eerder aangegeven niet heel veel tijd te hebben om daar uitgebreid op in te gaan. Heb voor het 'gemak' richting annemiek een quote uit een ander topic gehaald die had ze immers al gelezen.. De dergelijke conclusies die jij voor jouw gemak(?) trekt incl. de manier van reageren spoort mij niet aan om überhaupt nog moeite te doen om er wel op te reageren. Dus bedankt voor de info, maar verwacht vanavond en morgen géén uitgebreide reactie en of die er ooit nog wel komt is op dit moment ook nog maar de vraag. Over meningen rond schreeuwen en voor de spiegel gaan staan gesproken...
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-12-15 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:52

bruintje123 schreef:
In tegenstelling tot Vegas die hun manier van leven wel te vaak opdringen aan de ander.

Over opdringen gesproken, hoe vaak heb je dit zinnetje nou al herhaald. Mens je lijkt wel een vastgelopen langspeelplaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:54

Sammie schreef:
Dat gedeelte zou inderdaad wat meer uitleg behoeven.. Het is de laatste tijd trending om niet meer elke dag vlees te eten. De flextariers (of hoe het mag heten), daar zien producenten een gat in. Dat is 1. Het tweede is dat er veel mensen zijn die wel iets horen 'waaien', maar geen zin of geen tijd hebben om zich (om wat voor reden dan ook) te verdiepen in de vleesindustrie of in de gezondheidsindustrie. Ze horen 'waaien' dat elke dag vlees eten niet hoeft, slecht is en dat er dieren worden mishandeld voor ze geslacht worden. Dus als je dan een reclame/ producent/ een schap in de winkel hebt met de opmerking koop *dit* product (een vleesvervanger) en je bent gezond bezig, krijgt alle voedingsstoffen die anders in vlees zit maar je eet toch geen vlees. Die vleesvervanger is dus wel beter voor een dier, maar niet perse beter voor de natuur. Iemand die dus vol trots roept ik ben vegetariër, dus ik is goed voor de aarde (en iemand die vlees eet is dat niet- nu is dat hier niet letterlijk gezegd, maar reken maar dat het elders wel voorbij is gekomen) en vervolgens wel die vervangers naar binnen schuift.. Tja.. wake up call. Zat het maar zo simpel in elkaar!

Get your facts straigth, please.

Wat mis gaat, is te veel broeikas gas - het slopen van het Amazoneregenwoud is daar debet aan.
Wie van toeten noch blazen weet en als flexitarier soya rechtstreeks ten koste van het Amazoneregenwoud eet, eet nog altijd minder soya/ verwoeste bomen dan wie standaard vlees eet.
Zo simpel is het heus.

(Een koe leeft van granen etc - dus als je het vlees van het dier eet is er verviel van grondstoffen. De cijfers hoor je telkens anders, maar 1 kilo vlees kost minstens 4 kilo graan en/ of soya. 25 kan ook. Ook erg simpel. )
Citaat:
Nogmaals ieder mens zal de aarde 'gebruiken', puur omdat je er bent. Dát is de geologische voetstap die je zet. Bij alles wat je doet bevuil je de aarde, wil je dat neutraal gaan doen dan heb je het in de huidige wereld gewoon erg lastig. Deels wordt het je lastig tot onmogelijk gemaakt door the way of life van het overgrote deel. Deels doordat niet duidelijk is wat wel en niet belastend is. Neem alleen al die accu's van de 'goed voor het millieu zijnde elektrische auto." Ja, als ie er is is ie beter voor het milieu.. Maar vóór dat die auto er is... Dát is een heel ander verhaal. En om de twee jaar een nieuwe Iphone vanwege het nieuwste model met een goedkope abbo.. Goed voor je portemonnee, maar niet goed voor het milieu.. Helaas :(

Ja, wat je hier doet, heette in de Middeleeuwen tijdens de pestepidemie de kerkhofdans.

Dat je op aarde leeft IS NIET ERG - wat zullen we nu toch hebben?
Moeder Aarde kan een hoop hebben - maar je moet wel je ecologische voetafdruk klein weten te houden.
Ga daar eens op Google n, hoe je dat doet, dat zet meer zoden aan de dijk dan dit soort wanhoopstaal.

Of lees eens een braaf verhaal in Trouw, van de CEO van Van Ganzevoort, ipv dat mallotige gesomber over afval.