Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:28

@Shadow: Mooi verwoord! Kan ik me helemaal in vinden!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:29

Qimm schreef:
Ik zie ook niet hoe zijn homo-zijn zijn werk of het bedrijf op enige wijze kan beinvloeden. Iemand weigeren om geaardheid vind ik goed te vergelijken met iemand weigeren om geslacht.

Not done, dus

En ik vind selecteren op geslacht niet raar. Ik ben wel eens op zoek geweest naar een serveerster. En dat had ik duidelijk vermeld in mijn advertentie. Er loopt hier namelijk al een man rond in de bediening. Dus een vrouw erbij is naar mijn mening dan geschikter. Dus alle heren die alsnog reageerden heb ik dat uitgelegd.
De dame met een beginnend zwangerschapsbuikje heb ik ook weggestuurd. Om de simpele reden dat ik graag met vaste mensen werk en niet na een aantal maanden weer iemand opnieuw moet inwerken. Sorry, maar zo werkt het voor mij.

De seksuele geaardheid boeit me overigens weer helemaal niets. Daarmee kan men imo het werk uitvoeren dat ik vraag. Ongeacht wat de voorkeur is. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:30

Geryon schreef:
Ik vind dat een bedrijf het recht moet hebben iemand af te wijzen om wat voor reden dan ook. Dit soort (onschadelijke) discriminatie (het is niet te vergelijken met het hebben van minder zorg oid) zie je overal, als dat niet mag vind ik het hele niet mogen discrimineren erg overdreven worden. Voorkeuren hou je.

Dus artikel 1 in de grondwet kan geschrapt worden? :')

Voorkeur houd je niet tegen, zolang je het maar niet benoemd. Je mag niet iemand afwijzen omdat het vrouw is en als je dat wel doet: moet je het niet letterlijk benoemen want dan is het simpelweg moeilijk aan te tonen als je een eenvoudige afwijzing stuurt met 'er past iemand anders beter in het profiel'.

Ze hoefden hem niet aan te nemen, ze hadden hem mogen afwijzen maar niet om de reden dat hij een praktiserende homo is. Dat is gewoon een feit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:36

vuurneon schreef:
Geryon schreef:
Ik vind dat een bedrijf het recht moet hebben iemand af te wijzen om wat voor reden dan ook. Dit soort (onschadelijke) discriminatie (het is niet te vergelijken met het hebben van minder zorg oid) zie je overal, als dat niet mag vind ik het hele niet mogen discrimineren erg overdreven worden. Voorkeuren hou je.

Dus regel 1 in de grondwet kan geschrapt worden? :')

Voorkeur houd je niet tegen, zolang je het maar niet benoemd. Je mag niet iemand afwijzen omdat het vrouw is en als je dat wel doet: moet je het niet letterlijk benoemen want dan is het simpelweg moeilijk aan te tonen als je een eenvoudige afwijzing stuurt met 'er past iemand anders beter in het profiel'.

Hoe kom je daar nou bij? Rare aanname.

'Zolang je het maar niet benoemd..' Dat vind ik erg hypocriet, de reden van afwijzing blijft hetzelfde. Maar als dit soort onschuldige discriminatie niet mag, dan krijg je inderdaad dit soort mooie praatjes. Want het is niet tegen te houden.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 21-11-15 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:36

Geryon schreef:
Dit soort (onschadelijke) discriminatie (het is niet te vergelijken met het hebben van minder zorg oid)

Natuurlijk is dat wel schadelijk. Al is het maar vanwege eventueel de studievertraging die hij op zou lopen, of het geld dat iemand niet kan verdienen.
Het niet kunnen vinden van werk is toch wel ongeveer de bepalendste vorm van discriminatie. Absoluut onaanvaardbaar.

(Oh, en een domme verspilling van talent.)

vuurneon schreef:

Nee, ook als je het niet benoemt mag het niet. Rare opvatting van regels lees ik bij veel mensen terug. Als je maar niet gepakt wordt zou het ok zijn?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:37

Geryon schreef:

'Zolang je het maar niet benoemd..' Dat vind ik erg hypocriet, maakt de keuze niet anders. Dit soort onschuldige discriminatie houd je niet tegen, en imo is er niets mis mee.

Hoe kom je erbij dat dit onschuldige discriminatie is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:40

Sunrise_ schreef:
Geryon schreef:

'Zolang je het maar niet benoemd..' Dat vind ik erg hypocriet, maakt de keuze niet anders. Dit soort onschuldige discriminatie houd je niet tegen, en imo is er niets mis mee.

Hoe kom je erbij dat dit onschuldige discriminatie is?

Dat is mijn mening. Het gaat om het niet krijgen van een stage of baan. Niet om het niet krijgen van rechten of zorg. Er zijn zoveel mensen die niet aangenomen worden. En dat is ALTIJD onderscheid maken, op niveau, ervaring, uiterlijk etc. Vind ik niets anders dan ras of seksualiteit. En ik vind dat het gewoon moet kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:44

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:

Nee, ook als je het niet benoemt mag het niet. Rare opvatting van regels lees ik bij veel mensen terug. Als je maar niet gepakt wordt zou het ok zijn?

Nivea, niet invullen voor een ander. Want ik zeg nergens dat ik het oke vind, ik zeg alleen dat het discriminatie moeilijk aan te tonen is als je een vage afwijsreden krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:46

Geryon schreef:
Niet om het niet krijgen van rechten of zorg.

Werken is toch ook een recht?

En het is misschien wel goed om te bedenken dat een deel van de problemen met allochtone jongeren komt omdat ze steeds weer gediscrimineerd worden en geen werk krijgen Discriminerende werkgevers doen daarmee de samenleving schade. En ook voor homoseksuele mensen hakt het er flink in als iemand je op totaal onrelevante reden het recht ontzegt om zoiets te doen. Dat is niet ok, en belangrijker, we hebben ook allang afgesproken als maatschappij dat dat niet ok is.

Citaat:
En dat is ALTIJD onderscheid maken, op niveau, ervaring, uiterlijk etc. Vind ik niets anders dan ras of seksualiteit.

Ervaring en niveau zijn van belang voor je werk. Ras en seksuele voorkeur niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:53

Het is ook goed om te bedenken dat die discriminatie niet altijd zonder reden is. En de meeste werkgevers kunnen zich een mindere keuze niet veroorloven.

Of het belang is voor het werk of niet, vind ik niet van belang. Het blijft onderscheid maken en dus discriminatie. Mensen kiezen er vaak zelf niet voor om de slimste niet te zijn.

Buiten dat, vind ik dat persoonlijke voorkeuren er gewoon mogen zijn, met wat voor reden dan ook. Als je er maar niet iemand echt mee schaadt. Zoals in deze situatie. Dat hij geen stage krijgt vanwege zijn seksualiteit maakt het namelijk niet schadelijker dan bij iemand die de stage niet krijgt omdat ie geen hoge cijfers heeft.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 21-11-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:55

Citaat:
Nivea, niet invullen voor een ander. Want ik zeg nergens dat ik het oke vind, ik zeg alleen dat het discriminatie moeilijk aan te tonen is als je een vage afwijsreden krijgt.

Nee, je schreef:

vuurneon schreef:
Voorkeur houd je niet tegen, zolang je het maar niet benoemd.

Dat klinkt toch als een flinke vergoelijking, en als je het niet zo bedoelt, kun je beter duidelijk zijn in wat je wel bedoelt. Dat soort excuusgedrag ('ik zei niet dat ik het goed vind! Ik doe alsof ik een neutrale buitenstaander ben en spreek me alleen ook nadrukkelijk niet tegen uit') is precies waarom er zoveel kwalijke dingen zo makkelijk doorgaan in Nederland. Iedereen dekt zich in en verschuilt zich achter 'zo is het nou eenmaal.'

Maar elke keer dat je 'zo is het nou eenmaal' in welke vorm dan ook uitspreekt of opschrijft, hou je het in stand en keur je het impliciet goed. Wil je dat niet, dan moet je het anders schrijven. Verandering zit in kleine dingetjes, en een van de eerste dingen is: niet doen alsof je reacties neutraal zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:58

Vooroordelen zitten nu eenmaal in de mens, heeft ons brein nodig om short cuts te maken in de enorme hoeveelheid info. Dat houd je niet tegen. Wat je ermee doet wel, dat is gedrag en dat keur ik af. Of het wordt uitgesproken of niet. Discrimineren is niet oke en dit bedrijf in kwestie heeft het zwart op wit staan en kan de commissie gelijke behandeling er mooi werk van maken als bas het aankaart :Y)

Zo beter shadow?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-11-15 20:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:01

Geryon schreef:
Of het belang is voor het werk of niet, vind ik niet van belang.

Da's toch echt het cruciale punt. Onderscheid op relevante zaken: begrijpelijk. Onderscheid op niet-relevante zaken: discriminatie en schadelijk voor onze samenleving.

Willen we echt terugglijden in de verzuiling, godsdienstdiscussies, achterstelling van vrouwen (homo's, joden, zwarten, moslims, Indonesiers, katholieken, zigeuners, en welke groepen hebben we eigenlijk nog meer structureel gediscrimineerd in ons verleden?)

Gaan we nu echt in 2015 zeggen dat dat ok is, en dat we onze rechtstaat zo langzamerhand wel zat zijn? :oo

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:11

Vind geen stage vanwege je seksualiteit toch stukken erger dan omdat je lage cijfers hebt. Dat eerste kwetst je, je wordt afgewezen om hoe je bent. Dat kan je onzeker maken, het gevoel geven dat je er niet bij hoort. Dat discriminatie nog gebeurt wilt niet zeggen dat we het dan maar moeten goedkeuren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:14

Nee Shadow, ik vind alleen dat discriminatie op dit niveau mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:15

Geryon schreef:

Gelukkig staat er in de wet wat anders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:16

Selina schreef:
Vind geen stage vanwege je seksualiteit toch stukken erger dan omdat je lage cijfers hebt. Dat eerste kwetst je, je wordt afgewezen om hoe je bent. Dat kan je onzeker maken, het gevoel geven dat je er niet bij hoort. Dat discriminatie nog gebeurt wilt niet zeggen dat we het dan maar moeten goedkeuren.

Maar het maakt het niet schadelijker (de persoon met de lage cijfers kan zich even goed gekwetst voelen, en daarbij hebben we het over gekwetst voelen, iets wat iedereen zich wel eens voelt) en daarom vind ik het niet onderscheidend.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:20

dees_daan schreef:
Geryon schreef:

Gelukkig staat er in de wet wat anders.

En gelukkig komt dat niet zo nauw. Mensen zijn mensen, met voorkeuren. Bijna iedereen discrimineert met bijbehorende gevolgen. Vaak ook de 'tegenstanders' in topics als deze. En dat vind ik dus niet erg zolang de gevolgen niet schadelijker zijn als anders.

caroline_max

@Bigone; dat is leuk dat het niet mag, maar het gebeurd wel! Dat is inderdaad mijn punt. Discrimineren van vrouwen, 50+'ers enz mag blijkbaar wel, maar omdat het hier om een homo gaat breekt de hel los. Toen ik vanwege zwangerschap ontslagen werd was er niemand van mijn 'vrienden' die het voor mij opnam. Ik was tenslotte zelf zwanger geraakt :O Maar nu staan ze vooraan te schreeuwen dat ze dit bedrijf gaan boycotten en nog meer van dat soort onzin-taal. Wij doen er nog fijn onze inkopen, en ik was vandaag niet de enige.

Anoeska

Geryon schreef:

Je kan wel vanalles vinden. Maar in de grondwet (en uitgewerkt in gelijkebehandelingswetten) staat iets anders. Je mag geen onderscheid maken obv geaardheid. Ook niet op bepaalde niveau's, gewoon niet.

Ayasha schreef:
In feite heeft dit bedrijf gewoon ontdekt dat die persoon niet in hun bedrijf past. Dat kan om verschillende redenen zo zijn. Nu toevallig omdat het om een homoseksueel gaat, is het drama. had hij piercings of tatoeages gehad dan zou hij wellicht ook niet aangenomen zijn. Maar dat is dan oké. :)

Zonder er een waardeoordeel aan te hangen, is het hebben van piercings en tatoeages geen persoonskenmerk dat wordt genoemd in de gelijkebehandlingswetten. Je mag dus niet discrimineren op geaardheid, maar over piercings staat er niks beschreven.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 21-11-15 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:21

Meen je die Geryon? :wow: Niet schadelijk? Wauw! Mensen plegen zelfmoord om dit soort dingen, worden verstoten, gepest, gemarteld, alleen maar omdat ze eenmaal op hetzelfde geslacht vallen. Heb je wel enig idee hoe moeilijk veel mensen het hebben met hun geaardheid? En dan ook nog door een simpel ding als je geaardheid afgewezen worden voor een stageplek? Je denkt dat dat niet schadelijk is?

Nogmaals, wauw. Gelúkkig zegt de wet anders. Enge denkwijze heb je.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:22

dendola schreef:
Koekeroekus schreef:
Ik zie dit verhaal dus al een aantal dagen voorbij komen en irriteer me eraan dat mensen conclusies trekken zonder zich echt te verdiepen in het christelijk geloof.

God is NIET tegen op een homoseksuele geaardheid. Waar het om gaat is wat die persoon in kwestie ermee doet. Je mag een andere geaardheid hebben alleen mag je dat niet uiten.

Omdat Bas er wel degelijk iets mee doet uit hij zijn geaardheid en dat is dus verkeerd. Niet zozeer dat hij homo is, hij doet er wat mee en dat is waar men als christen over valt.

Ik ben zelf christen, heb niks tegen homo's. Ga er normaal mee om en discrimineer ze niet. Maar als ik een zwaar christelijk bedrijf zou hebben, zou hij er bij mij ook niet in komen...
Dat gaat tegen ons geloof in en ik ben van mening dat Bas en de hele media aanhang nu juist het christelijk geloof aan het discrimineren is omdat wij ons geloof niet mogen uiten.

En waarom heeft hij niet gelijk verteld dat hij homo is?

Als homo zijnde ga ik hier toch even op reageren.

Je irriteert je eraan dat mensen conclusies trekken en zich niet in een geloofsovertuiging verdiepen maar als ik jouw opmerkingen lees, dan is wel heel duidelijk dat je je totaal niet verdiept in wat jouw opmerkingen doen met de gevoelens van homo´s. Mensen met dezelfde rechten en plichten als ieder willekeurig mens, mensen met gevoelens die niets meer maar ook niets minder zijn dan een ander.

Wat een bekrompen uitspraak om te zeggen dat je wel homo mag zijn bij het christelijk geloof zolang je er maar niets mee doet... Een christelijke ziet een jonge homo dus liever maar ongelukkig zijn en in de knoop zitten met zijn gevoelens dan dat hij er openlijk vooruit mag komen en daarmee gelukkig zijn.

En het vergelijken met autisme, wat je wel zou vertellen gaat natuurlijk nergens over. Autisme kan in bepaalde vormen je werk beïnvloeden. Leg mij maar eens uit in welke zin mijn geaardheid mijn werk kan beïnvloeden en waarom ik een uitzondering ben en jij niet. Omdat jij met heteroseksuele gevoelens geboren bent mag jij daar wel voor uit komen, maar ik zou mijn gevoelens weg moeten stoppen... Voor alle duidelijkheid, homoseksueel zijn is geen keuze. Jij hebt toch ook niet op een bepaalde dag bewust gekozen om als hetero door het leven te gaan. Het is een gebrek bij degene die homoseksuele mensen niet 100 procent kunnen accepteren. Daarmee stel je jezelf boven iemand anders, terwijl je net zo goed voortkomt uit een zaadje en een eicel, niet meer en niet minder.

Je zegt normaal met homo´s om te gaan, maar dat is echt de meest schijnheilige opmerking in je hele verhaal, sorry dat ik het zo zeg maar je kunt niet in mijn face zeggen dat je een homo accepteert om hem vervolgens niet als werknemer te accepteren omdat hij naast een man slaapt en daar gewoon voor uit komt. Dat is een pokerface opzetten om vervolgens iemand een mes in zijn rug te steken.

_/-\o_
Heb je naasten lief is soms ver te zoeken bij de christenen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:24

UhNee schreef:
Meen je die Geryon? :wow: Niet schadelijk? Wauw! Mensen plegen zelfmoord om dit soort dingen, worden verstoten, gepest, gemarteld, alleen maar omdat ze eenmaal op hetzelfde geslacht vallen. Heb je wel enig idee hoe moeilijk veel mensen het hebben met hun geaardheid? En dan ook nog door een simpel ding als je geaardheid afgewezen worden voor een stageplek? Je denkt dat dat niet schadelijk is?

Nogmaals, wauw. Gelúkkig zegt de wet anders. Enge denkwijze heb je.

Dit hebben zovéél mensen! Maar dan met oorzaken waarvan we het niet zo erg vinden als erop gediscrimineerd worden, oorzaken anders dan seksualiteit, geloof of ras. Ik heb geen enge denkwijze, veel mensen zijn gewoon hypocriet.

Wel eens topics gezien over mensen met uitkeringen? Dan ben je in de minderheid als je NIET discrimineert, en heb je ook weer zo'n rare denkwijze.

UhNee

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:31

Dus omdat zoveel mensen last hebben van discriminatie, moeten we het maar goed vinden dat een kwetsbare minderheid die het over het algemeen al ontzettend moeilijk heeft, nog meer de grond in word getrapt door dit soort grapjes? Dat vind ik een enge denkwijze ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:34

Geryon schreef:
dees_daan schreef:

En gelukkig komt dat niet zo nauw. Mensen zijn mensen, met voorkeuren. Bijna iedereen discrimineert met bijbehorende gevolgen. Vaak ook de 'tegenstanders' in topics als deze. En dat vind ik dus niet erg zolang de gevolgen niet schadelijker zijn als anders.

Ik vind het wel erg dat mensen andere mensen buitensluiten en niet willen verwelkomen om wie ze zijn.
Het zou mooier zijn als mensen gewoon kunnen zijn wie ze zijn zonder daar enige schade van te ondervinden, op welke schaal dan ook.