Liannetje86 schreef:Ik weet dat criminologen dit hebben onderzocht en dat er genoeg onderzoeken zijn die zeggen dat het niet helpt. Want het is vaak in combinatie met de pakkans x straf wat bepaald of er een afschrikt effect is.. En in plaats van een tunnelvisie te hebben dat zoiets niet werkt, is het misschien leuk om je er in te verdiepen en dan kom je ook onderzoeken tegen die dit juist wel bevestigen.
Dat klinkt als 'feiten zijn ook maar een mening.' Maar constateren dat er op een bepaald moment echt voldoende onderzoek voorhanden is om een onderbouwde conclusie te trekken is geen tunnelvisie. En dat punt hebben we wel bereikt.
Daarnaast is niet elk onderzoek even goed. Je hebt onderzoekers die oprecht hun best doen kwalitatief goed onderzoek te leveren, je hebt ook onderzoekers die een bepaald resultaat proberen te bewijzen en daar dan vervolgens hun feiten bijzoeken. 'Een onderzoek, dus onderbouwd' is een wat naieve stelling.
Citaat:
Maar volgens mij zijn er ook andere onderzoekers.. die juist wel gaan kijken wat voor afweging een crimineel zou maken. Dit gaat dan wel vooral om economische misdaden
Economische misdaden zijn echt niet te vergelijken met moord en doodslag. Totaal andere daders: overwegend jonge impulsieve mannen uit de lagere sociale klasse bij moord en doodslag, overwegend mannen van hogere leeftijd en uit de hoge sociale klasse bij economische misdaden. Het vergroten van de pakkans en de daadwerkelijke kans om gestraft te worden zou overigens helpen, zeker bij de economische misdaden, maar heeft niks met de doodstraf te maken. (En ik neem niet aan dat je bepleit dat we frauderende bankiers ook en masse een spuitje moeten geven?)
Citaat:
Maar als ik (ja, diegene die natuurlijk denkt dat de aarde plat is) naar mezelf kijk...
Maar je moet niet naar jezelf kijken, maar naar de mensen die moorden plegen. Jij wordt, ook in een land ZONDER doodstraf toch al weerhouden om iemand te doden. Maar de mensen die nu wel een ander doden, denken nadrukkelijk niet op die manier. Mensen die nu al geen misdrijf begaan hoeven we niet af te schrikken, want die gedragen zich al ok. Het gaat om de mensen die daar nu niet door weerhouden worden.
En dan blijkt elke keer opnieuw dat de mensen zich niet laten weerhouden omdat ze gewoon niet stilstaan bij de gevolgen. Bv omdat ze gewoon helemaal niets voelen bij de toekomst. Een beetje geldt dat voor allemaal. Als iemand tegen jou zegt: "je moet dit nu niet doen, want over 60 jaar krijg je problemen, dan denk je 'dat zien we dan wel weer. Grote kans dat ik er niet eens ben over 60 jaar." Het is zo ver weg, het doet je gewoon niets.
Denk bv aan paarden. Je kunt paarden niet straffen voor iets wat ze uren of dagen geleden hebben gedaan, want ze kunnen die koppeling niet maken. Jonge kinderen kunnen het ook niet. Maar wat we (ten onrechte) denken is dat als mensen het kunnen vertellen, dat ze het dan ook snappen. Maar dat is niet zo. Je moet die koppeling ook gevoelsmatig kunnen leggen, leren dat je je inderdaad laat leiden door de toekomst en niet alleen maar door het hier en nu.
Voor sommige mensen, vaak juist mensen uit de sociaal lagere klasse, is het leven zo overleven dat ze dat helemaal niet kunnen. Ze leven per moment, beslissen per moment, en kijken niet vooruit. En dus maakt het niet uit wat je in de toekomst doet, want die toekomst bestaat niet voor ze. Om daar iets aan te veranderen hebben we dus andere manieren nodig.