Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Radionx

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:59

Netjes geschreven Tillie20. Prima verwoord. Idd alle beetjes helpen

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:03

Wat grappig, ik heb pas een paper geschreven over de gevolgen van flexitariër worden. Wat gebeurd er als iedereen in nederland een dag in de week geen vlees eet, 2, 3, etc. Dat de veestapel voor 50% van het broeikaseffect veroorzaakt is niet waar, het is 18%, maar transport 13%.
Als iedereen in Nederland 1 dag geen vlees zou eten, zouden in een klap de reductiedoelstellingen van het kabinet gehaald worden qua reductie van broeikasgassen.
Om een kilo vlees te produceren is gemiddeld 5 kg plantaardig voer nodig.
Van 2 kg voor 1 kg kip tot wel 19 kg plantaardig voer voor 1 kg rund.

Wist je dat 25% van ons land op de wereld bezet wordt door het houden van koeien?
Afbeelding
Dan krijg je dit soort leuke plaatjes, dat is even veel als heel afrika en oceanië volplanten met koeien
En 70% van al onze landbouw wordt gebruikt voor koeienvoer
Afbeelding

Dus, als iedereen minder vlees zou eten, is er minder plantaardig voer nodig, minder energie, minder land, waardoor dit dus allemaal gebruikt kan worden voor het voeden van mensen.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:14

:j @Amyyy, dank je wel voor deze bijdrage. Ik mis alleen net nog het stukje waar deze topic over gaat, maar een goed verstaander kan dit zelf nu wel invullen :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:15

Interessante materie :D
Maar.... :D waarom dan wel melk drinken en eieren eten? daar zijn ook dieren voor nodig. tegenwoordig hoor je steeds meer over dubbeldoelkoeien. Dus als de koeien niet meer genoeg melk geven worden zij geslacht. Ze geven wat minder vlees en wat minder melk maar wel alles van het dier wordt gebruikt. Nu even heel zwart wit gezien; als iemand voor het milieu gaat, waarom dan nog wel melk en eieren eten en drinken? Je heb evenveel "brandstof" voor de koe en kip nodig. Of een andere gedachtegang. Stel dat we geen melk meer drinken en geen eieren meer eten en geen vlees meer eten. Dan moeten we dat opvangen door iets anders. Hebben we geen gras/soja land meer nodig om de dieren te voeden maar wel om onszelf te voeden. Of ga ik nu helemaal scheef?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:18

Als het effect van 1 dag in de week geen vlees eten al zo groot is... hoef je toch niet meteen extreem veganist te worden vibabu ;) Het hoeft dus niet meteen extreem om grote veranderingen te weeg te brengen.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:20

@vibabu, dat is in deze topic niet aan de orde. Maar ik ben ook geen voorstander van melk. Ik vind het niet verkeerd als een dier het leven laat dat dit gebruikt wordt. We moeten ze alleen niet zo volduwen met soja e.d. Dan maar wat minder melk en eieren. Een kip die normaal eten krijgt zal ook niet (bijna) elke dag een ei leggen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:21

Radionx, het ging over een reactie een paar regels boven mij:)

Er zijn inderdaad al veel dubbeldoel dieren, dus melkkoeien worden uiteindelijk ook geslacht voor het vlees als ze niet meer goed genoeg zijn.
Persoonlijk eet ik weinig eieren, en bijna geen melk (lactose intolerant).
Als we helemaal plantaardig zouden gaan leven hebben we geen dieren meer nodig inderdaad, wel soja land. Het verschil is alleen dat wij veel minder hoeven te eten. (Dit is een beetje lastig uitleggen, don't blame me! haha). Voor een stuk rundvlees van 1 kg is 19 kg voer nodig, maar kan je voorstellen wat er zou gebeuren met ons als mens als wij 19 kg voer zouden eten? Wij hebben veel minder nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:29

Bij massa productie klopt dat inderdaad.
Echter wordt het een iets ander verhaal als je koeien op grasland hebt staan die niet geschikt is voor andere agrarische doelen.
Dus slechts globaal wat minderen kan dan inderdaad al grote effecten hebben als je je kunt beperken tot 'natuurlijke' graasgebieden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:30

Radionx schreef:
@vibabu, dat is in deze topic niet aan de orde. Maar ik ben ook geen voorstander van melk. Ik vind het niet verkeerd als een dier het leven laat dat dit gebruikt wordt. We moeten ze alleen niet zo volduwen met soja e.d. Dan maar wat minder melk en eieren. Een kip die normaal eten krijgt zal ook niet (bijna) elke dag een ei leggen.

Mwah, onze 3 kippen leggen praktisch elke dag een ei :j en die krijgen echt geen super voer of zijn erop gefokt. Is voor kippen juist normaal om praktisch dagelijks een ei te leggen :)

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:38

@Vuurneon Natuurlijk door het fokken en selecteren zal het ene ras sowieso meer leggen dan een ander ras, maar als je het "gewone" kippenvoer geef dan zullen ze inderdaad bijna elke dag een ei leggen, want dit zelfde voer wordt ook door de industrie gebruikt. Laat je ze natuurlijk hun voer zoek dan lukt dit echt niet. Dan is de dooier lichtgeel en niet oranje tot rood e.d.
Laatst bijgewerkt door Radionx op 28-10-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:40

Amyyy schreef:
Radionx, het ging over een reactie een paar regels boven mij:)

Er zijn inderdaad al veel dubbeldoel dieren, dus melkkoeien worden uiteindelijk ook geslacht voor het vlees als ze niet meer goed genoeg zijn.
Persoonlijk eet ik weinig eieren, en bijna geen melk (lactose intolerant).
Als we helemaal plantaardig zouden gaan leven hebben we geen dieren meer nodig inderdaad, wel soja land. Het verschil is alleen dat wij veel minder hoeven te eten. (Dit is een beetje lastig uitleggen, don't blame me! haha). Voor een stuk rundvlees van 1 kg is 19 kg voer nodig, maar kan je voorstellen wat er zou gebeuren met ons als mens als wij 19 kg voer zouden eten? Wij hebben veel minder nodig.

Dat is inderdaad een goede, daar dacht ik even niet bij na.
wat betreft broeikaseffect, in de afgelopen 5 jaar zijn mensen al minder vlees gaan eten dan dat zij hiervoor deden. (zal later even een bron opzoeken) dus dat zou moeten betekenen dat het effect op het milieu ook al minder is geworden. Om even duidelijk te maken, ik eet niet elke dag vlees of vis. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de gedachtegangen en er over na te denken. Daar is imo een discussie voor. Leren van elkaar.
Edit: ik vind het ook niet nodig om elke dag vlees te eten. Alles met mate, ik word er alleen flauw van dat als iets minder goed voor je is als je het in grote getalen wegeet, weggezet wordt als iets heel slechts. Voor mij is het dus wat betreft mijn gezondheid niet nodig om minder vlees te eten, wat het met het milieu doet vind ik wel interessant.
Laatst bijgewerkt door vibabu op 28-10-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:42

Het is dus echt niet natuurlijk dat een kip elke dag een ei leg. En zijn rassen die zelfs weinig eieren leggen, denk maar eens aan de vleeskippen. Een koe geef ook niet zomaar (veel) melk

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:45

@Vibabu. De mensen zijn helemaal niet minder vlees gaan eten. Denk maar een aan de Chinezen. Die krijgen het nu financieel beter. Als zij hetzelfde gaan doen als de Amerikanen en Europeanen, dan is de ramp niet meer de overzien

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:48

@vibabu, maar je zegt ook dat je alles wereldwijd bekijkt. In Nederland is de vleesconsumptie redelijk gelijk gebleven, of iets minder geworden. Maar landen die steeds meer geld hebben, gaan ook vlees eten (vooral aziatische landen, tussen 1980 en 2005 is in China de vleesconsumptie gestegen van 13,7kg naar 58,5 en in Brazilie van 41 naar 80kg, en de stijging zet nog steeds door).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:55

Beetje veel off topic nu.
De stelling is bewerkt vlees en kanker.
Door een link hier eerder is aangetoond dat het allemaal wel mee valt.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:02

@Bruintje123 Ja dat zou ik ook zeggen als ik van de vleesindustrie was. Vroeger was roken ook niet verkeerd. Dat heeft de tabaksindustrie heel lang vol kunnen houden. Wat zou het voordeel van de WHO zijn als ze dit berichten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:14

Ik vind de omschrijving ook wel wat vaag eerlijk gezegd.
"Bewerkt vlees eten is ingedeeld in dezelfde categorie als bv het roken van sigaretten, maar dat wil niet zeggen dat het even schadelijk is." Datstaat in de nieuwsberichten die ik heb gelezen (oa Volkskrant en ook horen zeggen op de radio NPO1, interview met iemand van WHO).

Wat wil het hele onderzoek nu echt zeggen dan?

Ik ben uiteindelijk ook wel benieuwd naar het echte onderzoeksrapport, ipv de vrije vertaling door de pers.

Overigens zal ik niet stoppen met het eten van vlees(waren), ik denk dat ik aardig onder de in de nieuwsartikelen genoemde grenzen blijf kwa vleesconsumptie. Ik ben een kritische vleeseter, eet sowieso lokaal en niet bij de supermarkt vandaan. En eet ook regelmatig een dag geen vlees.
Ook alcohol is slecht voor je, toch kan ik enorm genieten van een goed glas wijn. Dat doe ik ook niet elke dag, maar als ik het doe, geniet ik er vooral van.
Ook cola light drink ik regelmatig, terwijl ik weet dat zowel cola zelf als aspartaam echt niet goed voor je zijn.

Leven is dodelijk, per definitie. Wat 'gezond' is, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik lees elders over de hormonale stofjes in soya, lees berichten van meiden die door het dagelijks eten van soyaproducten grotere borsten krijgen. En als ik daar dan op ga zoeken krijg ik ong. evenveel berichten dat soya enorm gesond is, als berichten dat het kankerverwerkkend en slecht is en dat meisjes er door de hormonale stofjes onvruchtbaar van (kunnen) worden.

Tsja, wat kun je dan nog wel veilig eten?

Je kunt misschhien beter niks meer eten, maar ja, een ding is zeker, van niks eten ga je ook dood.

Alles met een korrel zout nemen is natuurlijk ook slecht voor de hoeveelheid zout die je per dag inneemt. Maar alles voor zoete koek slikken moet je ook niet doen, weet je wel hoe ongezond zoete koek is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:15

Radionx schreef:
@Vuurneon Natuurlijk door het fokken en selecteren zal het ene ras sowieso meer leggen dan een ander ras, maar als je het "gewone" kippenvoer geef dan zullen ze inderdaad bijna elke dag een ei leggen, want dit zelfde voer wordt ook door de industrie gebruikt. Laat je ze natuurlijk hun voer zoek dan lukt dit echt niet. Dan is de dooier lichtgeel en niet oranje tot rood e.d.

Mijn ervaring is anders :) ze krijgen geen legkorrel of legmeel overigens, maar worden aangespoord tot natuurlijk fourageer gedrag en eten is daarop afgestemd (dus krijgen ook planten, beestjes etc te eten). Dooier is idd lichtgeel. Maar ook de stalkippen die niet werden bijgevoerd legden bijna dagelijks: alleen was dat wel lastiger te controleren omdat ze overal maar die eieren legden :')

Maar goed, gaat idd off topic.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:17

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:42

Amyyy schreef:
Wat grappig, ik heb pas een paper geschreven over de gevolgen van flexitariër worden. Wat gebeurd er als iedereen in nederland een dag in de week geen vlees eet, 2, 3, etc. Dat de veestapel voor 50% van het broeikaseffect veroorzaakt is niet waar, het is 18%, maar transport 13%.
Als iedereen in Nederland 1 dag geen vlees zou eten, zouden in een klap de reductiedoelstellingen van het kabinet gehaald worden qua reductie van broeikasgassen.
Om een kilo vlees te produceren is gemiddeld 5 kg plantaardig voer nodig.
Van 2 kg voor 1 kg kip tot wel 19 kg plantaardig voer voor 1 kg rund.

Wist je dat 25% van ons land op de wereld bezet wordt door het houden van koeien?
[ [url=m/6RKoHq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan krijg je dit soort leuke plaatjes, dat is even veel als heel afrika en oceanië volplanten met koeien
En 70% van al onze landbouw wordt gebruikt voor koeienvoer
[ [url=m/Z8itf9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus, als iedereen minder vlees zou eten, is er minder plantaardig voer nodig, minder energie, minder land, waardoor dit dus allemaal gebruikt kan worden voor het voeden van mensen.

Dat is afhankelijk van welke bron je gebruikt. De 18% die jij hanteert is de absolute ondergrens van alle onderzoeken die ik gelezen heb. Meestal ligt het eerder rond de 40 á 50%. Vooral de recentere onderzoeken neigen naar die 50%. Maar hoe dan ook komt de kern op hetzelfde neer: de veestapel veroorzaakt enorm veel uitstoot van broeikasgassen. En door minder vlees te eten is er minder energie, land, water, dierenleed, vervuiling en honger nodig.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:01

Soya in de dierenvoeding is voornamelijk soyaschroot. Afval van de soya.
Soya wordt voornamelijk gebruikt voor soyaolie etc... dus voor menselijke consumptie.
Hetzelfde met de suikerbieten, waar gaat de afval van de suikerbiet naartoe ?
Zo zijn er nog meerdere producten.
Stel je de berg afvalproducten eens voor al er geen dieren waren om dit op te eten?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:03

_Denise_ schreef:
Voor wie het artikel wil lezen, je moet even een account aanmaken bij The Lancet als je deze nog niet hebt (kan gewoon gratis) en dan kan je hier de Fulltext versie vinden:

http://www.thelancet.com/journals/lanon ... 1/fulltext

Citaat:
The largest body of epidemiological data concerned colorectal cancer. Data on the association of red meat consumption with colorectal cancer were available from 14 cohort studies. Positive associations were seen with high versus low consumption of red meat in half of those studies, including a cohort from ten European countries spanning a wide range of meat consumption and other large cohorts in Sweden and Australia.5, 6, 7 Of the 15 informative case-control studies considered, seven reported positive associations of colorectal cancer with high versus low consumption of red meat. Positive associations of colorectal cancer with consumption of processed meat were reported in 12 of the 18 cohort studies that provided relevant data, including studies in Europe, Japan, and the USA.5, 8, 9, 10, 11 Supporting evidence came from six of nine informative case-control studies. A meta-analysis of colorectal cancer in ten cohort studies reported a statistically significant dose–response relationship, with a 17% increased risk (95% CI 1·05–1·31) per 100 g per day of red meat and an 18% increase (95% CI 1·10–1·28) per 50 g per day of processed meat.12

Naar aanleiding van dit artikel, komt het bij mij naar voren dat er maar naar +- 30 studies is gekeken naar dit onderwerp en ook daar niet dezelfde antwoorden uit kwamen. Voelt nog niet helemaal als een betrouwbaar artikel gevoelsmatig.. Het komt een beetje rommelig over.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:39

tweebelgen schreef:
Soya in de dierenvoeding is voornamelijk soyaschroot. Afval van de soya.
Soya wordt voornamelijk gebruikt voor soyaolie etc... dus voor menselijke consumptie.
Hetzelfde met de suikerbieten, waar gaat de afval van de suikerbiet naartoe ?
Zo zijn er nog meerdere producten.
Stel je de berg afvalproducten eens voor al er geen dieren waren om dit op te eten?

70 tot 80% van de soja die verbouwd wordt, wordt gebruikt als diervoeding. Dus dat het voornamelijk sojaschroot is, is niet waar. Vaak gaat het zelfs om andere rassen die verbouwd worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:49

Ik zit denk ik onder de dagelijkse hoeveelheid vlees maar als dat niet zo is zou het me eerlijk gezegd ook weinig kunnen schelen. Ademen is kankerverwekkend tegenwoordig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:22

Inderdaad. Net zoals er suikerbieten en voederbieten bestaan, bestaat er ook soja speciaal voor vee en soja voor de mens om vers te eten en soja om te verwerken tot sojaproducten voor de mens.
Voor Nederland geldt dat de soja van monsanto, de gmo soja, wel voor diervoer mag worden gebruikt, maar soja voor mensen moet gmo vrij zijn. Dat is dus ook een heel ander ras.