Eisen stellen aan donorontvanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Eisen stellen aan donorontvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:45

DatBenIkNou; dat zei ik, en dat ging om het ontvangen niet om het geven. Al wil ik niet ontvangen omdat ik een mier op zijn achterpoten heb zien lopen, dat is toch mijn probleem en niet het jouwe?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:59

Niet het mijne nee, gelukkig nog niet. Maar zou ik een orgaan nodig hebben en sterven om die mier van jou, zou ik dat wel een vreselijke reden vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:59

DatBenIkNou schreef:
Niet het mijne nee, gelukkig nog niet. Maar zou ik een orgaan nodig hebben en sterven om die mier van jou, zou ik dat wel een vreselijke reden vinden.

Fijn om te horen dat het goed gaat met je dochter en ja, jammer wat voor onzin dat mensen verzinnen om niet te doneren. Ik kende een veganiste die me koudweg zei dat mensen maar moeten sterven, ook kinderen, zo lang onze medische vooruitgang geboekt is op dierproeven, want dieren zijn belangrijker als mensen. En dat soort mensen noemt zich een beter mens als niet vegetariërs. Ik heb haar desteeds eerst goed mijn gedacht gezegd en vervolgens alle contact verbroken. Ze mogen van mij zo'n mensen gerust in een zaal vol zieken, die uitspraak laten doen, of ze bij mensen zetten die voor hun leven vechten (of dat van hun kind) en hopen dat de wetenschap hun zal redden.

Wat Ayasha betreft, zij spreekt over het ontvangen van een orgaan, niet geven en als zij door dat idee dat ze heeft geen orgaan wenst, dan is dat haar goed recht. Met een orgaan te weigeren doe je anderen geen kwaad en het is een heel persoonlijke beslissing. Ik wil ook geen orgaan ontvangen, maar ben wel donor. Ik heb zo mijn redenen om te vinden dat anderen meer kans op een nieuw leven verdienen als ik, het waarom daar ga ik hier niet over uitwijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:03

DatBenIkNou schreef:

:? Mijn mier gaat om de situatie wanneer IK zou ontvangen, niet wanneer jij moet ontvangen. Jij hebt dus helemaal geen zaken met mijn mier. :D sterker nog: staan we op dezelfde wachtlijst zou mijn mier wel eens jouw redding kunnen zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:07

Excuus ayasha, te snel gelezen en geoordeeld. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen niet willen ontvangen overigens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:09

Geen probleem! Mijn mier en ik vergeven je. :D :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:10

DatBenIkNou schreef:
Excuus ayasha, te snel gelezen en geoordeeld.

Ik kan me best wel voorstellen dat, gezien je ervaring met je dochter, de stoom uit je oren begon te komen bij het lezen van dit topic en dan maak je zo'n leesfouten.

Ik wens je dochter in ieder geval nog een lang en gezond leven en hoop dat ze de muco goed onder controle hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:27

Ga niet op 'em staan he Ayasha :D .
Klopt Sandra, emotie loopt dan beetje op! Dank je.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:53

Raar eigenlijk, dierproeven mag allemaal wel. Ik hoor over gedragsonderzoeken waarbij pootjes van ratten afgeknipt worden. Ik vind dat gruwelijk en ik wijs dat echt af.

Maar aan de andere kant, zijn mensen in Nederland nog altijd niet gewoon donor, tenzij ze anders aangeven. Is dat niet achterlijk?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:58

DatBenIkNou schreef:
Ga niet op 'em staan he Ayasha :D .
Klopt Sandra, emotie loopt dan beetje op! Dank je.

Nee hoor, hij heeft een fluo-vestje zodat ik 'm altijd zie!
En 'k verzorg 'm goed hoor!! :D :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:59

Desiree schreef:
Raar eigenlijk, dierproeven mag allemaal wel. Ik hoor over gedragsonderzoeken waarbij pootjes van ratten afgeknipt worden. Ik vind dat gruwelijk en ik wijs dat echt af.

Maar aan de andere kant, zijn mensen in Nederland nog altijd niet gewoon donor, tenzij ze anders aangeven. Is dat niet achterlijk?

Dat lijkt mij nogal een vreemd gedragsonderzoek Desiree..
want dierproeven moeten door commissies waarin net zoveel mensen zitten die toezien op dierenwelzijn, als de mensen die het specifieke onderzoek er door willen hebben..

ben wel benieuwd om wat voor onderzoek dit dan zou gaan, heb je misschien een bron?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:01

elenaMM77 schreef:
Dat lijkt mij nogal een vreemd gedragsonderzoek Desiree..
want dierproeven moeten door commissies waarin net zoveel mensen zitten die toezien op dierenwelzijn, als de mensen die het specifieke onderzoek er door willen hebben..

ben wel benieuwd om wat voor onderzoek dit dan zou gaan, heb je misschien een bron?

De vader van zo´n onderzoekster. Zijn dochter doet dus dergelijke onderzoeken. Ik zei dat ik zoiets afkeur.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:54

dan vraag ik mij toch af wat de dochter precies verteld heeft en hoe dat in de beste mans gedachten vertaald is en dan weer overgedragen op jouzelf..

maar hoe kun je zoiets afkeuren zonder ook door te vragen op het waarom en hoe?

het gaat dus verder niet om een wetenschappelijk artikel of direct van de 'knipster' zelf?

want vooral in dierproefland wordt er nog wel eens een heel verhaal gemaakt van iets dat uiteindelijk heel anders blijkt.

het enige waar ik mij kan bedenken dat je 'pootjes afknipt' (en dat gaat dan zeer zeker gewoon op 'amputatiemanier, niet met een botte heggeschaar bij volle bewust zijn, ga ik vanuit), is onderzoek op fantoompijn en hoe dit bestreden kan worden. En dan zeg ik.. dat is heel erg.. maar dan kan ik mij voorstellen dat daar proeven gedaan worden.

Anderzijds kan het ook zijn dat er iets compleet uit context gehaald is..
zo kun je van mij zeggen dat ik kuikennekjes heb doorgeknipt..

betrof kippenembroyo's voordat ze levensvatbaar waren, om te leren cellijnen op te zetten (ik studeerde biotechnologie). en ja dat was idd, luchtkamer aftekenen, openen, vliegensvlug embryo eruit en direct scalpel op het nekje. want het kopje kon niet gebruikt worden en de rest werd letterlijk aan moes gesneden.. Was even slikken, maar het was wel iets dat je moest leren.. immers later zouden we cellijnen gaan gebruiken, en het is nogal raar om dan niet te weten en te leren hoe deze gemaakt worden.

het doden of een dier iets aandoen in kader van een onderzoek is niet leuk, noch prettig, maar dit mag alleen als er geen andere alternatieven zijn volgens de nederlandse wet..

ook komen onderzoeken niet zomaar door de commissies.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:32

Ik vind het ontzettend jammer en pijnlijk om te lezen dat er mensen zijn die niet donoren of overwegen dit niet te doen vanwege mensen die zichzelf in de positie gebracht hebben een nieuw orgaan nodig te hebben.

Ik ben eergisteren voor het eerst in het transplantatiecentrum geweest. Binnen een aantal jaar zal ik een nieuwe lever nodig hebben om te overleven. Mijn leverziekte (PSC) is zeldzaam, niet te behandelen of genezen en men weet niet waar hij door komt, maar hij maakt op den duur wel de lever stuk. Er zijn nog een flink aantal ziektes die op den duur een transplantatie nodig maken die niets met alcohol, drugs of medicijnmisbruik te maken hebben. De mensen met deze ziektes kunnen er niets aan doen dat een deel van de mensen op de wachtlijst voor een nieuwe lever daarop staat vanwege substantiemisbruik. Deze mensen hebben het niet verdiend daarom minder kans op een nieuw leven te krijgen. Er sterven nu al teveel mensen omdat er niet genoeg organen zijn, hier in Duitsland een derde (!) van alle mensen op de wachtlijst voor een nieuwe lever. Elk jaar weer. Daar zitten, grof gezegd, alcoholisten bij die hier eigenlijk (ookal is ook alcoholisme ook een soort ziekte) zelf voor gezorgd hebben. Maar er zitten ook mensen bij zoals ik. Net 25 geworden, met een hele lieve man getrouwd, altijd gezond geleefd, die helemaal niets aan hun ziekte kunnen doen en die bang voor hun leven zijn, die elke dag weer bang zijn dat er niet op tijd een nieuw orgaan zal komen, dat ze moeten sterven, omdat er te weinig organen zijn. Ik ken die angst, ik ken hem heel goed. Ik vraag me elke dag af of ik wel 30 zal worden, of ik dat mee zal mogen maken, mede omdat er te weinig organen zijn. Dus alsjeblieft, aan alle mensen die overwegen niet te doneren vanwege alcoholisten, rokers, enz, ik wil je vragen dit nog eens te overdenken. Voor mij en alle mensen op de wachtlijst die hier niets aan kunnen doen met mij, zodat we wat minder bang hoeven te zijn, en wat meer kans hebben op een nieuw leven, met een nieuw orgaan.

Overigens: Toen ik een afspraak maakte bij het transplantatiecentrum en aangaf dat het om mijn lever ging, werd me gezegd dat ik eerst naar de psychiatrie, afdeling verslaving moest. Dat heb ik geweigerd, omdat mijn ziekte niets met alcohol te maken heeft, maar het toont wel dat je niet zomaar even naar het transplantatiecentrum mag als je wel door alcohol een nieuwe lever nodig hebt, dat is streng geregeld en er zijn hele duidelijke eisen voor deze situatie.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:39

@ Nativa. Andere landen, andere protocollen. In Nederland wordt een alcoholist NIET op de lijst gezet. Tenzij deze een half jaar clean is (moet regelmatig terugkomen voor bloedtesten) en het team de verwachting heeft dat na de transplantatie niet meer gedronken wordt. De andere doktoren kijken of het drankgebruik al schade heeft toegebracht. Zo niet, komt iemand die in het verleden teveel dronk, op de lange wachtlijst. Er staan in totaal zo'n 117 mensen op de wachtlijst (2015) voor een lever , een toename die voorspeld was. Van de miljoenen inwoners die Nederland telt, hoop ik dat je je kunt voorstellen dat hier geen alcoholisten tussen zitten.
http://www.transplantatiestichting.nl/c ... rs-organen
Ik wens dat je op tijd geholpen wordt. De medische wetenschap staat niet stil. Daar ik nog steeds onder controle sta, hoor ik ook de succes verhalen. Er zijn mensen die heel lang een getransplanteerd orgaan hebben, iemand die weer aan topsport kon doen en zelfs een jong iemand, die erna een baby heeft gekregen.(het medicijngebruik is niet gering na de transplantatie.)
Bij ons zijn het ziekenhuizen die transplanteren en een centrale (Eurotransplant) die verdeelt. Ik heb ook met psycholoog, psychiater gepraat. Dit was om te kijken of ik na een eventuele transplantatie, sterk genoeg in mijn schoenen stond,om de vele medicijnen te slikken en of ik opgewassen was tegen de tijdelijk veranderde geestelijke toestand door de invloed van de medicijnen (bij mij 40 pillen per dag!)Men heeft er niets aan dat men transplanteert en de patiënt een maand erna van de brug afspringt, om van de pijn en angst af te zijn.

Al eerder heb ik en anderen die het helaas van dichtbij meemaken gezegd, dat een team van doktoren beslissen of je geschikt bent om te ontvangen.
De persoonlijke eisen, waar bijvoorbeeld TS het over heeft, valt m.i. onder het gegeven ;"gunfactor."
Ik wil niemand overhalen om toch maar donor te zijn. Maar wel hoop ik dat mensen erbij stil staan dat over hele zieke mensen gepraat wordt, die nooit de intentie hadden op die lijst te staan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:35

Wat fijn en duidelijk verwoord, Ersina!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:40

Ik vind eigenlijk (als donor) dat je moet kijken naar al die mensen aan wie je je organen wel zou gunnen i.p.v. aan wie je het niet zou gunnen. De kans dat het bij iemand terecht komt die het (in jouw ogen verdiend) is namelijk vele malen groter dan de kans dat iemand het niet verdiend. Ik vind dat je die kans voor die eerste groep niet af mag nemen door je te laten leiden door je eigen angsten of overtuigingen. Daarmee doe je namelijk heel veel mensen wel tekort.

Dus als mijn nieren naar een drugsbaas gaan, so be it....Ik ga er vanuit dat de rest vast goed terecht komt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:49

Ik ben het helemaal eens met Collie2008. Ik had als 12-jarige al een donorcodicil (zo'n rood papiertje in je tas) en vanaf mijn 18e ben ik ingeschreven als donor. Het enige wat is uitgesloten zijn mijn ogen omdat ik daar een heel naar idee van krijg. Ik weet niet waarom en ik kan het niet rationaliseren, maar daar krijg ik gelijk helemaal de kriebels van dus dat heb ik niet gedaan.

Bovendien heb ik helemaal geen moeite met het afstaan van mijn lever aan iemand die zijn lever heeft stukgedronken. Diegene heeft ook zijn eigen verhaal en net zoveel recht op leven als iemand anders. Je bent niet superieur of verheven boven anderen als je zelf wel gezond leeft. Zo zie ik dat niet. Dat doe je voor jezelf en niet voor anderen.

Het enige waar ik soms mee worstel is dat de wereld al zo overbevolkt is en dat we onze eigen aarde zo ontzettend vervuilen dat ik me afvraag of we al die levens nog wel moeten redden. Maar als ik dan denk: misschien is diegene die gered wordt juist degene die baanbrekend onderzoek doet in een milieu-neutrale brandstof of in niet-vervuilende voeding. Wil ik die 'kans' dan in de weg staan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:18

Gelukkig mag je zulke eisen niet stellen. Het lijkt me ten eerste praktisch onmogelijk worden, het is nu al zo'n ingewikkeld proces en dat maak je alleen maar lastiger met extra eisen. Ten tweede is het gewoon discriminatie. Ten derde vind ik de strenge eisen van nu wel voldoende om het kaf van het koren te scheiden. Zoals al vaak gezegd, je komt niet zomaar op de lijst.
Ik schrik er van hoe hard mensen kunnen oordelen over andere mensen. Alsof je als verslaafde dit doet voor de lol! Daar zitten vaak enorme psychische problemen achter, waar sommigen hier zich geeneens een voorstelling van kunnen maken. Maar er wel hard over oordelen, lekker makkelijk.
Volgens sommigen hier verdien ik ook geen tweede kans als dat nodig zou zijn (en meer mensen in mn leven niet, maar ik hou het ff bij mezelf) Ik eet namelijk vlees, gebruik momenteel nog wiet als slaapmiddel en de stress in mn leven heeft mijn lijf flink toegetakelt. Ook is mn eetpatroon verre van gezond maar ik doe zoveel ik kan. Ik werk elke dag keihard aan mezelf, mn hele leven is elke dag al een strijd. Gezond leven in de zin van genoeg beweging, geen slechte gewoontes en gezond eten, is voor mij (nu) niet haalbaar. Maakt mij dat dan iemand die geen recht heeft op een orgaan omdat ik de mijne mogelijk om zeep help? Terwijl ik 24/7 aan het knokken ben om mezelf gezond te krijgen?

In mijn ogen heeft IEDER mens recht op leven. Ik ben logischerwijs ook donor, van mij mogen ze alles hebben wat nog bruikbaar is. Iedereen die matcht mag mijn onderdelen hebben, ook die pedofiel of herstelde alcoholist. Misschien zelfs liever die herstelde verslaafde dan een veroordelende en kortzichtige medemens die toevallig geluk heeft gehad in het leven en altijd gezond heeft geleefd zonder moeite. Als je dan eisen gaat stellen zou ik eerder die hard veroordelende mensen uitsluiten.... Die herstelde verslaafde heeft imo bewezen hard te werken voor zn orgaan en ik gun iedereen een tweede kans. Dus die veroordelende mens uiteraard ook. Zelfs als iemand erna mijn orgaan naar de kloten zou zuipen. Die korte tijd dat mijn lever dan wel heeft geholpen vind ik voldoende. De poging is voldoende, of iemand die 2e kans nou grijpt of niet. Niemand geeft vrijwillig op, niemand helpt zn lijf voor de lol naar de klote. Ik ga er van uit dat iemand die zo'n zwaar proces doorgaat, gewoon zn best doet.
Ik help graag mensen, zonder daar verwachtingen of eisen aan te stellen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:32

Ik lees iets over een veganist die dieren belangrijker vindt dan mensen. De gemiddelde veganist vindt dit niet, maar vindt dieren gelijk staan aan mensen, en dus behandel je hen niet beter maar ook niet slechter.

Sorry, dit gaat offtopic.

Ik heb een donorcodicil, al kostte het heel veel moeite om hem correct ingevuld te krijgen :') (Kreeg hem steeds terug met de mededeling dat iets niet klopte ofzo.)
Ik vind dat iedereen het recht heeft om te leven. Ja, er zijn teveel mensen in de wereld - nee, ik vind niet dat daarom lukraak mensen weggerukt moeten worden uit een mooi betekenisvol leven met mensen die van hen houden. Wie weet wat zo iemand nog kan bereiken om de wereld een betere plek te maken. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:49

Ik ben al in het bezit van een codicil sinds mijn twaalfde. Dus al meer dan veertig jaar en echt, als ik dood ben dan ben ik dood. Dus zal het mij echt niets uitmaken wie mijn eventueel nog werkende organen krijgt, ook diegenen die het misschien niet verdienen hebben recht op leven. Maar wie beslist er over wie er dood gaat en wie blijft leven?? De kans dat bvb mijn lever terecht komt bij Nativa is ook aanwezig en juist daarom moetten mensen gewoon donor zijn. Mijn zieltje rijd dan toch met mijn oide paarden over de eeuwige jachtvelden.