Onrust over mogelijke vluchtelingenkamp naast manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:28

Nee, ik ben niet helderziend, maar woon al wel bijna mijn hele leven in een buurt met veel nationaliteiten en culturen.
AZC's zijn hier ook altijd geweest en heb dat nooit als een probleem ervaren. Kinderen van asielzoekers zitten bij mijn kinderen op school.
Groepjes hangjeugd van niet Nederlandse afkomst heb je hier ook, roepen je ook weleens na en dan groet ik ze vriendelijke en loop door.

Jij schrijft zelf dat je van Bikers niet bang bent want je zit zelf in die wereld, dat is dus voor jou bekend.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:29

Ik snap heel goed dat de ouders bang zijn, het nieuws heeft de bang gemaakt.
En ik heb de vluchtelingen liever ook niet in de buurt met al het slechte nieuws. Maar zeker het grote meerdendeel zijn mensen die echt angst hebben en straks weer terug willen naar een veilig eigen land.

Ik snap beide punten. Maar ze willen op een weiland het azc bouwen en dat vind ik nou zo stom. Er zijn meerdere gebouwen in Purmerend die leegstaan, zet hier bedden in, verdeel hier kamers in.
Het bespaard en kosten (want zoveel geld had purmerend al niet als ze willen bezuinigen op de schooltuinen???) en er is nut voor de lege gebouwen. Want Purmerenders mogen er toch niet in met hun wachtlijst van 21 jaar voor een woning.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:30

Tuurlijk, die vluchtelingen zijn zielig vanwege die situatie die ze daar hadden. Ik geloof ook wel dat de mensen die echt voor de oorlog in hun land gevlucht zijn, hier ook wel een beter bestaan proberen op te bouwen. Die mensen zijn hartstikke welkom. Alleen zijn er echt niet alleen oorlogvluchtelingen, maar ook economische vluchtelingen. Zo'n overtocht op een rubberbootje is hartstikke duur en kan alleen de wat rijkere laag van de bevolking betalen. Je ziet ook verscheidene asielzoekers met de nieuwste smartphones. Hier in Apeldoorn heb ik al aardig wat verhalen gehoord over nare dingen die ze naar jonge kinderen of vrouwen roepen. Natuurlijk worden alleen de negatieve aspecten in het nieuws gegooid, maar ze zijn er dus wel. Tuurlijk, de economie in die landen is natuurlijk niet best. Maar ja, we willen allemaal het beste voor onszelf. Weglopen voor de problemen helpt echt niet. Natuurlijk, de echte vluchtelingen zijn welkom. Maar ik vind dat Nederland beter moet onderzoeken wat de echte reden nou is waarom ze hier naar toe komen. Met slecht gedrag mogen ze ook gelijk met de boot weer mee terug, maarja, Nederlanders zijn soms net zo erg. Ben het helemaal eens met Colien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:37

tiwi1969 schreef:
Nee, ik ben niet helderziend, maar woon al wel bijna mijn hele leven in een buurt met veel nationaliteiten en culturen.
AZC's zijn hier ook altijd geweest en heb dat nooit als een probleem ervaren. Kinderen van asielzoekers zitten bij mijn kinderen op school.
Groepjes hangjeugd van niet Nederlandse afkomst heb je hier ook, roepen je ook weleens na en dan groet ik ze vriendelijke en loop door.

Jij schrijft zelf dat je van Bikers niet bang bent want je zit zelf in die wereld, dat is dus voor jou bekend.

Ik ben al langer bekend met Azc's. Maar nu hebben we er gewoon behoorlijk veel last van.

En nee niet elke vluchteling is zo. Maar er komen niks voor niks klachten. En er is een reden waarom vrouwen/kinderen er nauwelijks meer langs durven. Ik ga er nu ook alleen maar langs met mijn mechel. Omdat ik weet dat hij mij beschermd.

En voordat ik in de motorwereldje zat, was ik er ook niet bang voor. Omdat ik er geen slechte ervaringen ermee heb gehad. Alleen maar goede.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:37

little_birdy schreef:
KoudbloedKim schreef:
Goh, sinds wanneer is een vluchteling een ander type mens dan een niet-vluchteling? :=
Sinds wanneer moet je daar banger voor zijn dan voor iemand uit je eigen land?
Ik snap werkelijk de ophef om dit hele gebeuren niet.

als je ook maar iets van het nieuws hebt gevolgd de afgelopen 2 maanden dam zie je zelf ook wel in dat het drama is momenteel... breken overal gevechten uit. worden vrouwen aangerand enz enz...

Weleens op zaterdagavond in Amsterdam geweest?

Sinds wanneer gaat een luxe hobby als paardrijden voor op een woonplek voor vluchtelinge.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:38

En dan nog niet gesproken over al die mensen die opzoek zijn naar een woning maar niks betaalbaars kunnen vinden omdat de goedkopere (starters)woningen bezet zijn.

Waar gaan ze dan al deze asielzoekers plaatsen (want er komen meer vluchtelingen dus de asielzoekers die er al waren moeten eerst geplaatst worden)?
http://www.nu.nl/politiek/4141983/10000 ... ingen.html

Krijgen die dan een mooi groot huis of krijgen die alle starterswoningen die vrij komen en word het probleem met de woningen voor ons Nederlanders nog groter?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:40

Colien schreef:
Even wat cijfertjes op een rijtje:

De grote stroomvluchtelingen kost Nederland meer dan 1 miljard (in 2015)
Voor ontspanning van ouderen is 133 miljoen beschikbaar, dit betekend 5 uur per week ontspanning, nog niet eens 1 uur per dag! Dus 163 andere uren in een week dat ze grotendeels alleen zitten (op de persoonlijke verzorging en de familie na).

Waarom worden de ouderen die misschien nog wel gevochten hebben voor ons land, die netjes de hun belasting betaald hebben en (oke niet iedereen, maar de meerderheid wel) hard gewerkt hebben voor hun "oude" dag afgedankt met 5 uurtjes in de week? Al die belastingcenten gaan nu ook naar de vluchtelingen.

Moet jij je indenken dat je 45 jaar lang hard hebt gewerkt, en nu afgedankt wordt met 5 uurtjes ontspanning in de week. Ik zou aardig boos om worden als ik dan zie dat er aan de vluchtelingen meer dan 7x zoveel geld wordt uitgegeven. Deze mensen staan met hun handje open en wat doen zij ondertussen voor ons land? Ik heb nog weinig tot niks gemerkt behalve ongenoegen en ruzie's.

Waarom ga je niet eens kijken bij het AZC? De dankbare, vriendelijke mensen komen niet in het nieuws. Dat is niet boeiend immers. De media bepaalt ons beeld, van dat wat wij zelf niet kunnen zien. En mensen kopen eerder een krant als de kop negatief is, dat raakt ons meer. Maar daardoor moet je je heel bewust zijn van de macht van de media op onze perceptie.

En laat die ouderen er nu eens buiten. Het falende zorgsysteem staat los van de vluchtelingen. De ouderenzorg kost nog steeds vele malen meer dan de vluchtelingen.
Niemand staat met een spandoek straks bij de bevrijdingsfestivals omdat ook daar ook gemeentegeld heen gaat en dat geld had ook naar de ouderen kunnen gaan toch?

Ja de overheid is niet handig bezig en ja dat veroorzaakt boosheid, maar ik vind het vooral verdrietig dat mensen zich daardoor tegen de vluchtelingen keren. Die kunnen er niets aan doen dat het zorgsysteem hier niet fijn werkt :+

Ik vind het gewoon erg voorbarig dat ouders hun kinderen mogelijk nu al bang maken, terwijl het hele AZC er nog niet eens is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-15 17:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Florale

Re: Onrust over mogelijke vluchtelingenkamp naast manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:49

Tuurlijk zitten er ook goed bedoelende mensen in de azc's.
Maar die lopen niet langs de fietspaden hier mensen na te roepen.
Voor de rest hebben wij hier niet veel groepen hangjongeren waar wij last van hebben. Af en toe eens een groepje bij de winkelcentra maar die zijn redelijk rustig.
Ik woon in een dorp hier is het wat gemoedelijker allemaal.
Maar als mijn dochter straks naar de derde gaat moet ze naar de stad.

En ook langs het azc. Er is geen voetpad alleen een fietspad. Hoe denk je dat het overkomt voor een meisje van dan 13?
Ze is niet op haar mondje gevallen maar dat vind ze toch echt niet prettig.
Vind ze ook niet prettig van een groep Nederlandse jongeren trouwens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:54

Ik had juist als tiener last van het groepje tuig op het speciaal onderwijs. Zo is er altijd wel een groep die overlast kan verzoorzaken immers. Is niet voorbehouden aan asielzoekers :+

Die hele speciale pubers, riepen ook na, blokkeerden fietspad en bedreigden rustig voorbijgangers. overgrote deel van de kinderen op die school voor special onderwijs hoorde je niet. T is altijd zo zuur dat voor velen een klein deel, het beeld kan bepalen voor de meerderheid. Want ik zie niet gelijk een kind dat op speciaal onderwijs zit als een potentiële bedreiging vanwege mijn ervaring met dat groepje tuig.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:00

Die ken ik ook met een zoon op speciaal onderwijs.
Die heeft daar ook mee te maken.
Gelukkig spelen de leerkrachten daar heel goed op in. En worden ook die jongeren daar op aangesproken en aangepakt. Althans voor wat er op school gebeurt.
En dan mag ik dankbaar zijn dat mijn zoon erg rustig is en ook niet kan liegen. Hij heeft een hoog rechtvaardigsheidgevoel en ik hoef niet bang te zijn dat hij rottigheid uitvreet.
Daarnaast zijn niet alle pubers op het speciaal onderwijs tuig net zomin als alle asielzoekers uitschot is.
En dat realiseer ik mij heel goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:08

Je kunt dan wel zeggen, laat de zorg er buiten. Maar mijn inziens heeft t allemaal met elkaar te maken. Van onderstaand stuk word ik niet bepaald vrolijk. Temeer als je bedenkt dat voor 'ons' de premie en eigen risico volgend jaar weer omhoog gaat.

Bron: zorgwijzer.
De duizenden vluchtelingen die uit Syrië en andere landen naar Nederland zijn gevlucht, kunnen hier rekenen op een gratis zorgverzekering, terwijl zij wachten op de uitslag van hun asielverzoek. Via de Regeling Zorg Asielzoekers (RZA) hebben vluchtelingen in principe recht op dezelfde medische zorg als Nederlanders met een basisverzekering. Hetzelfde geldt voor zorg uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Wet langdurige zorg (Wlz). Ook zijn er speciale afspraken gemaakt over de vergoeding van tandheelkundige zorg. Het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) heeft de uitvoering van de RZA sinds 2009 in handen gegeven van zorgverzekeraar Menzis.

Geen eigen risico
Naast het feit dat vluchtelingen geen premie betalen voor hun zorgverzekering, hoeven zij, gezien hun beperkte financiële middelen, ook geen eigen risico of eigen bijdrages te betalen. Denk daarbij aan het verplichte eigen risico voor ziekenhuiszorg en geneesmiddelen of de eigen bijdrage voor gehoortoestellen en ADHD-medicijnen. Alle basiszorg wordt dus volledig gedekt zonder tussenkomst van eigen betalingen. Tijdens Prinsjesdag werd door het kabinet bekend gemaakt dat voor Nederlanders de zorgpremie in 2016 omhoog gaat met jaarlijks ongeveer 92 euro en dat het wettelijk eigen risico stijgt naar 385 euro.

Tandarts
Op basis van de RZA kunnen veel asielzoekers gebruik maken van tandheelkundige zorg. Zo kunnen alle vluchtelingen, jonger dan 18 jaar, rekenen op een vergoeding van de meeste tandheelkundige behandelingen, behalve kroon- en burgwerk en orthodontie. Volwassenen hebben recht op een vergoeding van 250 euro per jaar voor behandelingen die vermeld staan op de Noodhulplijst van de RZA. Hiertoe behoren bijvoorbeeld consulten, röntgenfoto’s, gebitsreiniging, vullingen, wortelkanaalbehandelingen en kunstgebitten. Indien de behandeling duurder is dan het maximumbedrag, kan er via een aanvraag bij Menzis COA aanspraak worden gemaakt op een hogere vergoeding.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:13

Waarom de zorg erbuiten laten? Heeft heeft er wel dergelijk mee te maken. Er wordt zoveel geld gestoken in de zorg voor de vluchtelingers die ze beter voor de oudere/gehandicapte/extra zorg mensen kunnen inzetten. Of voor de mensen die naar de voedselbank gaan oid, om hem uit de schulden enzo te helpen.

Ik had het deze keer niet over de ondankbare/klagende vluchtelingen. Maar over dat ze niks terug doen, alleen met hun hand open staan voor alles wat ze krijgen.

De overheid is inderdaad verkeerd bezig maar door ze allemaal met open armen te ontvangen maken we de overheid er ook niet bewust van. Zolang het volk niets laat weten gaat het door zoals het nu gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:18

Al stopt de overheid daar geld in de zorg, het systeem is niet oke nu. Is te complex om die 2 even te vergelijken. Gaat ook geld naar verbeteren van de infrastructuur, ook daarvan kan je zeggen 'ach, dan maar nog wat langer in de file dan een nieuwe weg'. Een nieuw park wordt aangelegd, een festival krijgt gemeentegeld etc. Maar t is zo gefocussed om die vluchtelingen: weet je? De zorg zat al in de problemen voor deze toestroom.

Mensen helpen uit de schulden is ook te complex om het er zo even bij te pakken dat je die alleen met wat geld kan helpen: dat is ook slechts een korte termijn idee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:23

De grootste overlast hier ervaar ik van jongelui die op een hele grote gereformeerde middelbare school zitten. Het stuk tussen school en huis is er geen controle en leven ze zich dus even flink uit. Overal zitten wel mensen met minder aangepast gedrag tussen.

Wel vind ik dat t.a.v. de asielzoeker de overheid een flinke steek laat vallen.
Waarom niet meteen een boekje met de "spelregels" van Nederland dat iedereen hier in vrijheid leeft, onafhankelijk van geslacht, geloof, geaardheid, afkomst ect.
En dan ook meteen de consequentie van het niet naleven van de spelregels; geen enkele kans meer op een verblijfsvergunning.

Wat betreft wonen, ik vind dat ze niet voor mogen gaan voor de reguliere sociale huurwoningen, maar dat er andersoortige voorzieningen moeten komen. Meer zoals studentenhuisvesting, een eigen kamer met gedeelde voorzieningen, wel kleinschalig en midden in de samenleving. Willen ze een normale woning dan zullen ze zich moeten inschrijven zodra ze een verblijfsvergunning hebben en net als iedereen wachten tot ze aan de beurt zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:25

overigens krijg ik straks ook elk kwartaal geld, enige dat ik daarvoor hoef te doen is te baren :')

Tiwi, dat is dus ook het hele punt: er is geen doorstroom. AZC's zitten ook vol met mensen die ook een verblijfsvergunning hebben maar simpelweg geen woonplek hebben. Dus het beleid faalt gigantisch.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:57

vuurneon schreef:
Al stopt de overheid daar geld in de zorg, het systeem is niet oke nu. Is te complex om die 2 even te vergelijken. Gaat ook geld naar verbeteren van de infrastructuur, ook daarvan kan je zeggen 'ach, dan maar nog wat langer in de file dan een nieuwe weg'. Een nieuw park wordt aangelegd, een festival krijgt gemeentegeld etc. Maar t is zo gefocussed om die vluchtelingen: weet je? De zorg zat al in de problemen voor deze toestroom.

Mensen helpen uit de schulden is ook te complex om het er zo even bij te pakken dat je die alleen met wat geld kan helpen: dat is ook slechts een korte termijn idee.

Klopt dat dat laatste te complex is. Maar waarom zorgen (ja het gaat over de zorg) voor de vluchtelingen als er nog genoeg te verbeteren is aan de zorg (ja nogmaals zorg) in ons eigen land/voor onze eigen bevolking? De ouderenzorg is maar een voorbeeld. Neem dan de mensen met schulden, geef hun de zorg zodat ze uit de schulden kunnen komen. Verbeter eerst je eigen land voordat je een ander land helpt waar wij uiteindelijk voor moeten betalen (en ook die mensen die al in de schuld zitten dus).

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:59

vuurneon schreef:
overigens krijg ik straks ook elk kwartaal geld, enige dat ik daarvoor hoef te doen is te baren :')

Tiwi, dat is dus ook het hele punt: er is geen doorstroom. AZC's zitten ook vol met mensen die ook een verblijfsvergunning hebben maar simpelweg geen woonplek hebben. Dus het beleid faalt gigantisch.

Pas maar op voordat ze dadelijk zeggen dat je nog maar de helft van die tijd geld krijgt, want van dat geld kunnen ze bij wijze van spreken ook 10 vluchtelingen onderdak geven ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:01

O hier is er wel hulp hoor, cursussen hoe ze moeten leren budgetteren bv. Gratis uiteraard.

Ik denk dan heel simpel: beide hebben er recht op. Het is én én. Ik gun de juiste zorg mijn cliënten net zo hard als de vluchteling die binnenkomt. Geen voorkeurspositie voor 'eigen volk'.
Ik verwijt het de regering dat ze te afwachtend zijn geweest en volgens mij stiekem hoopten dat Lampedusa het enige knelpunt was en mooi ver van hun bed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:02

Klopt helemaal het kabinet heeft totaal de regie verloren. Solt met mensen, sleept ze heen en weer in bussen en toont totaal geen leiderschap.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:10

Ik gun eigen cliënten betere zorg dan de vluchtelingen. Wij hebben als volk samen het land de economische positie gewerkt waar we nu zitten. Gaan we ons geld nu investeren in andere landen om daarna weer zelf hard te moeten werken om op deze positie te moeten komen?

Als zij dezelfde zorg moeten krijgen als ons eigen volk, moeten we dan straks ook voor elk brood dat wij kopen een brood voor een vluchteling kopen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:13

Ik ben niet bang voor groepjes vluchtelingen,asielzoekers,hangjongeren,marokanen enz. Het rare is,ze zijn eerder 'bang' voor mij. Alleen mijn blik zegt al genoeg blijkbaar. En Nee,ik ben niet gevaarlijk ofso, ik heb ook geen idee waarom ze 'bang' voor me zijn. Ik word nooit na geroepen,nooit uitgescholden,ze zijn super vriendelijk en beleefd tegen mij. 8-)
Pas nog 2 tienerjongens voor me op de fiets,schelden een man [die tegemoet komt fietsen] uit voor Homo.Ik fiets ze voorbij,zegt dat jongetje heel beleefd: Hallo mevrouw. Ik begrijp er niks van. :D

De enige jongeren die me uitschelden zijn 020 suporters,die schreeuwen Kakkerlak tegen me. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:16

tiwi1969 schreef:
Klopt helemaal het kabinet heeft totaal de regie verloren. Solt met mensen, sleept ze heen en weer in bussen en toont totaal geen leiderschap.

Merkel heeft gisteren in een toespraak op TV de keuzes van haar kabinet uitgelegd aan de inwoners van haar land. Die Rutte laat het op dat vlak behoorlijk afweten. Laf, vind ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:17

Rutte was net nog op NPO 1,daar gaf die een soort van toespraak.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:30

Ik vond hem daar ook weinig concreet en niet getuigen van enige visie op de nabije toekomst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:32

Onrust komt ook voort uit de onduidelijkheid en onzekerheid. als er een duidelijke koers wordt gevaren, is er veel minder onrust.