Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gohya schreef:Quote:Omdat het steeds wel erg ver gaat. Negerzoenen zijn racistisch (wie hoor je over blanke vla?), zwarte piet is racistisch ..... wat is het volgende?
Zwarte peper? straks alleen nog maar Witte peper?
Jodenkoeken mag wel net als Blond Bier, grappen over Blondjes,die ik dus echt niet leuk vind.
Grappen over Belgen,of Belgen dom zijn,zo komt het over.
Jillsil schreef:Maar Brainless wat in het verleden is gebeurd is toch geweest.
Je kunt het ook omdraaien en zeggen: Zwarte piet is nu een leuke type. Een held voor kleine kinderen want hij klimt op de daken, gaat overal luisteren, kan door de schoorsteen, hij helpt Sinterklaas, kan allemaal kunstjes, zorgt voor het paard. Daar is toch niets negatiefs aan? Dan geeft je een positief verhaal mee.
Zouden Nederlanders nog steeds boos moeten zijn op de Duiters dan? Je hoeft een geschiedenis niet te vergeten of weg te stoppen maar het verhaal van dat zwarte piet een slaaf is is gewoon niet aan de orde. Het is een kinderheld, en de beste hulp die sinterklaas zich maar kan wensen.
Brainless schreef:@Jillsil
Maar blijkbaar wordt het door sommige wel al racistisch ervaren/gezien.
Waarom is dat een probleem?
Waarom kan het blijkbaar niet worden aangepast?
Jillsil schreef:Oh echt Goya? Mijn opa heeft in een kamp gezeten maar ging graag terug naar Duitsland. Hij zei ook altijd dat de mensen die we daar ontmoette ook niets aan de oorlog konden doen. Misschien idd een generatie verschil. Maar als ik zie wie er tegen zwarte piet staan te protesteren vraag ik me wel eens af welke generatie dat is
Jillsil schreef:Brainless schreef:@Jillsil
Omdat er tegenwoordig overal een probleem van wordt gemaakt. Als er straks geen Zwarte Piet meer is wat is dan het volgende? Zien ze het dan als een probleem dat westerlingen niet hetzelfde geloof hebben? Niet dezelfde taal spreken?
En als ik er nou een probleem mee heb dat er straks witte of paarse pieten lopen, wat dan?
Brainless schreef:@Jillsil
Jillsil schreef:En als ik er nou een probleem mee heb dat er straks witte of paarse pieten lopen, wat dan?
Shadow0 schreef:Jillsil schreef:En als ik er nou een probleem mee heb dat er straks witte of paarse pieten lopen, wat dan?
Dan zou ik allereerst vragen waarom je daar een probleem mee hebt. En dan kun je misschien goede argumenten hebben, en dan zou ik best willen kijken of we daaraan tegemoet kunnen komenDat gaat dan dus echt om de onderbouwing. Als je voornaamste onderbouwing is 'ik heb geen zin om rekening te houden met andermans bezwaren' is dat bv minder sterk dan als je aangeeft dat het opnieuw een negatief stereotyp gebruikt als basis.
Jillsil schreef:- zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen gaat en daar roet zit. Groene of gele roet heb ik nog nooit gezien
Citaat:- een complete witte piet is herkenbaar en haalt het spannende eraf bij de kinderen van wie nou zwarte piet is. Als hij meteen ziet dat het de buurman/buurvrouw is het spannende eraf
Citaat:- het geen racisme is, het is een feest waarbij zwarte Piet een held is
Citaat:Ik kan nog een hele waslijst maken van waarom ik voor zwarte piet ben en kan de tegenstander een hele lijst maken waarom zij tegen zijn. Iedere woord, iedere zin kan weerlegt worden.
Citaat:Ik ben zelf in Gouda bij de intocht geweest en daar werd de kleine van mijn vriendin aangesproken (4 jaar) door een tegenstander of hij wel wist dat hij een racist was omdat hij als zwarte piet verkleed was.
Brainless schreef:gohya schreef:Quote:Omdat het steeds wel erg ver gaat. Negerzoenen zijn racistisch (wie hoor je over blanke vla?), zwarte piet is racistisch ..... wat is het volgende?
Zwarte peper? straks alleen nog maar Witte peper?
Jodenkoeken mag wel net als Blond Bier, grappen over Blondjes,die ik dus echt niet leuk vind.
Grappen over Belgen,of Belgen dom zijn,zo komt het over.
Negerzoenen was een reclame stunt om aandacht te krijgen voor de nieuwe naam.
Daar en tegen gaat het niet om de naam ZP, maar waar hij voor staat/stond.
Ik neem aan dat blanke vla, bruin brood daarvoor niet heeft gestaan.