Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:14

zolang de VN de systematische marteling en moord op stieren in Spanje wel ok vind, heeft de VN 0,0 recht op enig respect laat staan recht van spreken over een kinderfeestje.

Ja, ooit toen het feest ontwikkeld werd was zwarte piet een slaaf, maar dat is het allang niet meer. En zoals iemand eerder al zei; de grootste slavenverkopers en handelaars waren de Afrikanen zelf...en nog steeds komt er slavenhandel voor daar. Maar nee, wij blanken zijn fout.
Nou zo politiek correct ben ik nu ook weer niet dat ik me laat indoctrineren naar de leugen dat wij blanken de slavenhandel hebben uitgevonden.

Voor de rest vind ik de discussie verre van boeiend, voor zover je nog kan spreken van een discussie; is meer een ordinaire ruzie geworden.

gohya

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:37

Quote:Omdat het steeds wel erg ver gaat. Negerzoenen zijn racistisch (wie hoor je over blanke vla?), zwarte piet is racistisch ..... wat is het volgende?

Zwarte peper? straks alleen nog maar Witte peper?
Jodenkoeken mag wel net als Blond Bier, grappen over Blondjes,die ik dus echt niet leuk vind.
Grappen over Belgen,of Belgen dom zijn,zo komt het over.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:39

xxCYNNxx schreef:
Voor de rest vind ik de discussie verre van boeiend, voor zover je nog kan spreken van een discussie; is meer een ordinaire ruzie geworden.

Daarbij zijn er echt al -tig topics over hier op bokt.
Boring....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:54

gohya schreef:
Quote:Omdat het steeds wel erg ver gaat. Negerzoenen zijn racistisch (wie hoor je over blanke vla?), zwarte piet is racistisch ..... wat is het volgende?

Jodenkoeken mag wel net als Blond Bier, grappen over Blondjes,die ik dus echt niet leuk vind.

Negerzoenen was een reclame stunt om aandacht te krijgen voor de nieuwe naam.

Daar en tegen gaat het niet om de naam ZP, maar waar hij voor staat/stond.
Ik neem aan dat blanke vla, bruin brood daarvoor niet heeft gestaan. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:58

Brainless schreef:

En eigenlijk best een met schadelijke gevolgen, blijkt inmiddels. -O-

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:04

Maar Brainless wat in het verleden is gebeurd is toch geweest.

Je kunt het ook omdraaien en zeggen: Zwarte piet is nu een leuke type. Een held voor kleine kinderen want hij klimt op de daken, gaat overal luisteren, kan door de schoorsteen, hij helpt Sinterklaas, kan allemaal kunstjes, zorgt voor het paard. Daar is toch niets negatiefs aan? Dan geeft je een positief verhaal mee.

Zouden Nederlanders nog steeds boos moeten zijn op de Duiters dan? Je hoeft een geschiedenis niet te vergeten of weg te stoppen maar het verhaal van dat zwarte piet een slaaf is is gewoon niet aan de orde. Het is een kinderheld, en de beste hulp die sinterklaas zich maar kan wensen.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:09

Ik ben half surinaams, en half nederlands. Dus ook een kleurtje.
Zelf heb ik altijd genoten van Sinterklaas, het was voor ons een feest waarbij iedereen bij elkaar kwam.
Ben nooit gepest om mijn huidskleur, in tegendeel zelfs.

Ik vind het dan ook de grootste onzin dat er nu opeens iets veranderd moet worden.
Waarom een leuk feest van de kinderen afpakken?

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:11

Ik vind het nog steeds onzin dat er zo'n probleem wordt gemaakt over zwarte piet..

Zag deze voorbij komen op FB:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Splendesco op 18-09-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:12

Jillsil schreef:
Maar Brainless wat in het verleden is gebeurd is toch geweest.

Je kunt het ook omdraaien en zeggen: Zwarte piet is nu een leuke type. Een held voor kleine kinderen want hij klimt op de daken, gaat overal luisteren, kan door de schoorsteen, hij helpt Sinterklaas, kan allemaal kunstjes, zorgt voor het paard. Daar is toch niets negatiefs aan? Dan geeft je een positief verhaal mee.

Zouden Nederlanders nog steeds boos moeten zijn op de Duiters dan? Je hoeft een geschiedenis niet te vergeten of weg te stoppen maar het verhaal van dat zwarte piet een slaaf is is gewoon niet aan de orde. Het is een kinderheld, en de beste hulp die sinterklaas zich maar kan wensen.

Helaas zijn er nog vele Nederlanders boos op de Duitsers.Slaat totaal nergens op,de nieuwe generatie's hebben niks met het verleden te doen.
Wij werden ook opgevoed om Duitsers te haten! belachelijk als ik daar nu aan terug denk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:15

@Jillsil
Maar blijkbaar wordt het door sommige wel al racistisch ervaren/gezien.
Waarom is dat een probleem?
Waarom kan het blijkbaar niet worden aangepast?

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:16

Oh echt Goya? Mijn opa heeft in een kamp gezeten maar ging graag terug naar Duitsland. Hij zei ook altijd dat de mensen die we daar ontmoette ook niets aan de oorlog konden doen. Misschien idd een generatie verschil. Maar als ik zie wie er tegen zwarte piet staan te protesteren vraag ik me wel eens af welke generatie dat is

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:18

Brainless schreef:
@Jillsil

Omdat er tegenwoordig overal een probleem van wordt gemaakt. Als er straks geen Zwarte Piet meer is wat is dan het volgende? Zien ze het dan als een probleem dat westerlingen niet hetzelfde geloof hebben? Niet dezelfde taal spreken?

En als ik er nou een probleem mee heb dat er straks witte of paarse pieten lopen, wat dan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:19

Jillsil schreef:
Oh echt Goya? Mijn opa heeft in een kamp gezeten maar ging graag terug naar Duitsland. Hij zei ook altijd dat de mensen die we daar ontmoette ook niets aan de oorlog konden doen. Misschien idd een generatie verschil. Maar als ik zie wie er tegen zwarte piet staan te protesteren vraag ik me wel eens af welke generatie dat is

Ja echt waar,van kleins af aan werd ons steeds verteld hoe slecht de Duitsers zijn,wat ze allemaal in de oorlog gedaan hadden.We moesten de Amerikanen en de Engelsen eren,dat waren geweldig mensen.
Mijn vader haatte alle Duitsers tot aan zijn dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:20

Ik snap werkelijk waar niet dat deze discussie nog steeds gaande is.
Het zal mij aan mijn reed oxideren hoe die piet er uit ziet, kinderen zijn zo buigzaam dat ze alles prima vinden.
Het zijn de volwassenen die er een probleem van maken of ze er nu tegen of voor zijn.

Jonge jonge jonge er zijn wel even grotere problemen waar we op dit moment mee dealen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:22

Vreemd eigenlijk. Mijn opa is helaas overleden in een werkkamp in duitsland heeft moeten werken aan een spoorbaan. Alleen geen haat van onze kant. Een aantal jaren geleden is het graf waar de overledenen destijds zijn begraven is verplaatst naar een mooiere plek en geadopteerd door een aantal schoolklassen. Iedere nabestaande en de enige overlevende waren uitgenodigd voor een heel indrukwekkende dag. Het verdriet dat er nog voelbaar was bij de duitsers, de ellende die de bewoners hebben meegemaakt. Je werkt mee of je familie gaat dood. Was echt een heel fijne dag die diepe indruk heeft gemaakt.

Haat kost zoveel energie en maakt veel kapot. Bij heel veel mensen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:22

Dit is juist een uiting van een van de grote problemen waar we op dit moment mee dealen, Osmo.
Het gaat om veel meer dan enkel zwarte piet.
Laatst bijgewerkt door Boras op 18-09-15 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:23

Jillsil schreef:
Brainless schreef:
@Jillsil

Omdat er tegenwoordig overal een probleem van wordt gemaakt. Als er straks geen Zwarte Piet meer is wat is dan het volgende? Zien ze het dan als een probleem dat westerlingen niet hetzelfde geloof hebben? Niet dezelfde taal spreken?

En als ik er nou een probleem mee heb dat er straks witte of paarse pieten lopen, wat dan?

Wie is "ze"??
Daarnaast mag jij ook protesteren als je tegen paarse pieten bent hoor, net zoals je mag protesteren tegen eigenlijk alles.
Dat noemen ze vrijheid van meningsuiting.... een zeer groot voorrecht hier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:24

Boras schreef:
Dit is juist een uiting van een van de grote problemen waar we op dit moment mee dealen, Osmo.

Welk groter probleem?

ps:
En zeg nu niet:
Als je dat niet eens ziet heeft discussiëren/reageren geen zin.
Dat antwoord heb ik nu al vaak genoeg gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:29

Onzin het probleem is aandacht die er aan gegeven wordt.
Social media speelt er geweldig op in.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:34

Brainless schreef:
@Jillsil

En als ik er nou een probleem mee heb dat er straks witte of paarse pieten lopen, wat dan?[/quote]
Wie is "ze"??
Daarnaast mag jij ook protesteren als je tegen paarse pieten bent hoor, net zoals je mag protesteren tegen eigenlijk alles.
Dat noemen ze vrijheid van meningsuiting.... een zeer groot voorrecht hier.[/quote]

'Ze' zijn de mensen die in zwarte piet een probleem zien. Vrijheid van meningsuiting is zeker een groot voorrecht en daar moeten we ook trots op zijn. Alleen als je blijkbaar voor zwarte piet bent mag dat opeens niet en ben je meteen een racist terwijl ik gewoon trots ben op deze Nederlandse (en Belgische) traditie en deze niet wil veranderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:35

Jillsil schreef:

Dan zou ik allereerst vragen waarom je daar een probleem mee hebt. En dan kun je misschien goede argumenten hebben, en dan zou ik best willen kijken of we daaraan tegemoet kunnen komen :j Dat gaat dan dus echt om de onderbouwing. Als je voornaamste onderbouwing is 'ik heb geen zin om rekening te houden met andermans bezwaren' is dat bv minder sterk dan als je aangeeft dat het opnieuw een negatief stereotyp gebruikt als basis.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:39

Ik weet niet hoe het met jullie allemaal zat hoor, ik vond Sinterklaas en Zwarte Piet echt wel tof als kind, maar ik keek vooral uit naar de cadeau's.

De laatste 6 jaar speel ik iedere november/december zwarte Piet, en alleen de kleine kindjes vinden het echt leuk vooor het gevoel, niet voor de cadeau's. Hen valt ook niks op. De kinderen van zes vroegen me soms 'Dat is toch niet je echte huidskleur, Piet?', dus zij zagen de schmink eerder als nep, dan dat de Piet nep was.

Als Pieten een andere kleur krijgen, ach, dan is dat een maandje even puzzelen en moeilijke vragen van kinderen, het jaar daarop is het weer volledig geïntegreerd. Wat is een maandje nou, als zo veel mensen zich er fijner mee voelen? Rekening met elkaar houden gaat twee kanten op, dus vind dat wij zo iets best mogen doen voor een fijnere samenleving.

Persoonlijk maakt het me niks uit, ik ben een blanke (was ik maar bruiner :') ) Nederlander, maar eigenlijk derdegraads allochtoon. Daarnaast stroomt er bloed van 6 nationaliteiten door mij heen, dus misschien ben ik niet Nederlands genoeg volgens sommigen om hier over te oordelen :')

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:51

Shadow0 schreef:
Jillsil schreef:

Dan zou ik allereerst vragen waarom je daar een probleem mee hebt. En dan kun je misschien goede argumenten hebben, en dan zou ik best willen kijken of we daaraan tegemoet kunnen komen :j Dat gaat dan dus echt om de onderbouwing. Als je voornaamste onderbouwing is 'ik heb geen zin om rekening te houden met andermans bezwaren' is dat bv minder sterk dan als je aangeeft dat het opnieuw een negatief stereotyp gebruikt als basis.

Je moet rekening houden met iedereen dus een argument als, 'ik heb geen zin om rekening te houden met' slaat voor iedere partij of je nu voor of tegen bent, kant nog wal.

Ik heb er een probleem mee omdat:
- Het traditie is dat de pieten zwart zijn. Iedere cultuur heeft zijn eigen traditie en dit is die van Nederland
- zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen gaat en daar roet zit. Groene of gele roet heb ik nog nooit gezien
- een complete witte piet is herkenbaar en haalt het spannende eraf bij de kinderen van wie nou zwarte piet is. Als hij meteen ziet dat het de buurman/buurvrouw is het spannende eraf
- het geen racisme is, het is een feest waarbij zwarte Piet een held is
- enzovoort

Ik kan nog een hele waslijst maken van waarom ik voor zwarte piet ben en kan de tegenstander een hele lijst maken waarom zij tegen zijn. Iedere woord, iedere zin kan weerlegt worden.

Wat ik eigenlijk bovenal het belangrijkste vindt is dat de kinderen er geen last van mogen ondervinden. Laten we maar stemmen in Nederland desnoods of je nu voor of tegen bent.

Ik ben zelf in Gouda bij de intocht geweest en daar werd de kleine van mijn vriendin aangesproken (4 jaar) door een tegenstander of hij wel wist dat hij een racist was omdat hij als zwarte piet verkleed was. Hij vindt zwarte piet een held en super stoer want hij loopt los op de daken! En dan gaat een volwassenen tegen hem zeggen dat hij, als 4 jarige een racist is? :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:00

Jillsil schreef:
- zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen gaat en daar roet zit. Groene of gele roet heb ik nog nooit gezien

Dit klopt historisch gezien niet. Piet is zwart van de schoorsteen geworden toen er eerder ook al problemen waren. Maar de personage 'Zwarte Piet' is heel duidelijk ontstaan vanuit het stereotyp van negerslaven (dat blijkt uit de kostuums, de dikke lippen, het accent.)

Het is ook een slecht argument omdat Piet in heel veel huizen helemaal niet door de schoorsteen kan wegens gebrek aan schoorsteen, en dus door de brievenbus, de cv of andere zaken komt. Als dat kan, kunnen ze ook prima geel en groen zijn.

Citaat:
- een complete witte piet is herkenbaar en haalt het spannende eraf bij de kinderen van wie nou zwarte piet is. Als hij meteen ziet dat het de buurman/buurvrouw is het spannende eraf

Dit vind ik op zich een punt: dat er 'een vorm van' schmink / kostuums bij hoort vind ik prima. Maar het is geen argument waarom zwart de enige acceptabele kleur schmink is.

Citaat:
- het geen racisme is, het is een feest waarbij zwarte Piet een held is

Maar wel een beperkte afhankelijke kinderheld. En hoe subtiel ook, het draagt wel het beeld uit dat je prima op donkere mensen kunt vertrouwen in de hoek van de arbeiders, fysieke arbeid etc, maar het doet niets om het bv normaal te maken dat donkere mensen advocaat zijn.

Citaat:
Ik kan nog een hele waslijst maken van waarom ik voor zwarte piet ben en kan de tegenstander een hele lijst maken waarom zij tegen zijn. Iedere woord, iedere zin kan weerlegt worden.

Nee hoor, er zijn wel degelijk goede en slechte argumenten, en het idee dat elke mening evengoed doordacht of onderbouwd is is onzin.

Citaat:
Ik ben zelf in Gouda bij de intocht geweest en daar werd de kleine van mijn vriendin aangesproken (4 jaar) door een tegenstander of hij wel wist dat hij een racist was omdat hij als zwarte piet verkleed was.

Dat vind ik afschuwelijk. Maar ik zou het net zo afschuwelijk vinden als je dat zou doen bij een pietje van vier die zich blauw heeft geschminkt, 'jij doet het fout, pieten zijn helemaal niet blauw, die horen zwart te zijn.'

Dan ben je inderdaad kinderfeestjes aan het verpesten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:20

Brainless schreef:
gohya schreef:

Daar en tegen gaat het niet om de naam ZP, maar waar hij voor staat/stond.
Ik neem aan dat blanke vla, bruin brood daarvoor niet heeft gestaan. :+

Wist je dat werkelijk elke bevolkingsgroep met slavernij te maken heeft gehad in het verleden? Dan zou je op alle slakken zout kunnen leggen.

Maar dat staat helemaal los van het ZP gebeuren. Want die heeft namelijk niets, maar dan ook helemaal niets met slavernij te maken. Sterker nog: SK is juist degene die mensen aan werk hielp, volgens de legende. En het zwarte heeft werkelijk niets met mensen van een bepaalde bevolkingsgroep te maken. Dat maken anderen ervan, al dan niet om rel te schoppen.