Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ryder

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:55

Hoogleraren stellen juist dat het een feit is dat het duurder wordt...

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:57

Voor al die 'rotbaantjes' zoeken we wel weer n stel Polen of andere buitenlanders...
Dat ging vroeger al zo, en is nu nog steeds. De meeste mensen die de echte poedersuiker hebben zijn buitenlanders die barslecht worden betaald.

Eerlijkheid zal er helaas in de wereld nooit komen, maar ik vind dit wel een mooie oplossing om allerlei dingen te verbeteren!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:58

Als de belastingen verhoogd worden ja dan lijkt het goedkoper te zijn. Schijn bedriegd altijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:02

Ryder schreef:
wel mazzel voor die uitkeringsgerechtigden: ineens een paar honderd euro erbij per maand en de verplichtingen weg, zoals de sollicitatieplicht!

Ook mazzel voor de overige inwoners van de gemeente: minder kosten aan regelgeneuzel, en minder zorgkosten aan mensen die bezwijken onder de druk. Gemeenten doen dit immers niet omdat ze zoveel geld hebben dat ze het alsjealsjeblieft willen weggeven, maar omdat het huidige beleid heel slecht werkt.

Ineke2 schreef:
Als de belastingen verhoogd worden ja dan lijkt het goedkoper te zijn. Schijn bedriegd altijd.

Dat is wat te simpel hoor, er zijn genoeg mogelijkheden om dit op een doordachte manier in te voeren. Dat levert uiteraard wel wat verschuivingen op, maar hoeft echt niet te leiden tot een clubje dat zich dood moet zwoegen voor anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:09

Grote voorstander van.

Vindt zelf dat opvang niet alleen hoort te zijn voor mensen die niet kunnen werken of weinig/geen geld hebben. Juist gene die hard werken en daadoor veel belasting betalen mogen van mij echt wel wat basis inkomen krijgen voor geval wanneer ze werkloos raken en niet lukt om in 3 maanden een baan te vinden (nu vinden ze dat je eerst je zuur verdiende centjes op moet maken).

Ik denk dat je zo moet zien. Iedereen krijgt bijv 700 euro basis inkomen, en iedereen die in huidige situatie geen uitkering zal krijgen betaalt vervolgens 700 euro meer belasting per maand waardoor je uiteindelijk niks duurder uit ben.
En ja, als basis inkomen te hoog is waardoor te veel mensen stoppen met werken dan is enkel kwestie van de basis inkomen wat verlagen tot dat uiteindelijk men wel genoeg gemotiveerd raakt om bijv wel bij de supermarkt te gaan werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:13

Tobbes schreef:
En ja, als basis inkomen te hoog is waardoor te veel mensen stoppen met werken dan is enkel kwestie van de basis inkomen genoeg omlaag schroeven tot dat uiteindelijk wel genoeg mensen bereid zijn om te gaan werken.

Of het werk aantrekkelijker maken.

(En in veel gevallen gaat dat niet eens om salaris (of alleen om salaris) maar ook gewoon om respect en waardering voor de medewerkers.)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:19

Ik vrees dat met dat leuke basis inkomen alles zo gruwelijk duur wordt en er een nog grotere aanwas komt van economische vluchtingen die geen aandeel aan de maatschappij hoeven te brengen...

Nu met de 1100 bijstand zijn er nog verplichtingen die je mag stellen, de groep kontkrabbers alleen maar groter gaat worden....

Toen wij een zorgstaat in elkaar draaiden is alleen de groep die nu met pendioen zijn en de generatie daar net boven die er goed van kan leven, elke generatie van af nu zal steeds meer belasting gaan betalen steeds minder voordeeltjes als werkenden en steeds minder zicht op een leuke oude dag...straks met die grote verdeelpot aan een verdubbeling van onze nederlandse burger totdan toe, tja armoe yroef dat vertel ik je nu al...AOW bestaat dan niet meer en pensioen gehalveerd....maar uitendelijk ook geen pensioen meer..

De rijkdom die vergaard word als ondernemer zal flink toenemen, het simpele voetvolk ook en de haat, nijd, jaloesie en criminaliteit eender...immers de goegemeente heeft nauwelijks wat extras over voor meer dan huis en eten...

Nee voor mij niet, de wensgedachten het er ooit wat beter voor te komen te staan geeft nog een levensimpuls...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:23

Shadow0 schreef:
Tobbes schreef:
En ja, als basis inkomen te hoog is waardoor te veel mensen stoppen met werken dan is enkel kwestie van de basis inkomen genoeg omlaag schroeven tot dat uiteindelijk wel genoeg mensen bereid zijn om te gaan werken.

(En in veel gevallen gaat dat niet eens om salaris (of alleen om salaris) maar ook gewoon om respect en waardering voor de medewerkers.)

O ja was dat maar waar, maar dat doen wij toch zelf?

Ga eens kijken waar de omgang leuk is? Nou nergens meer hoor....werken is niet meer leuk...de bazen behandelen je als stront en de collega's doen precies hetzelfde met al die spelletjes roddel, achterklap...

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:24

Injecteer je dan niet een grote zeepbel in onze economie, die ooit gaat klappen?

En nog erger: we consumeren en reproduceren met z'n allen al veel te veel. Wat gebeurt er met onze planeet als we niet meer financieel gemotiveerd worden minder te consumeren? Of als we maar baby's blijven maken, auto blijven rijden, kleding blijven kopen, omdat er toch wel geld voor is?

Ik zie veel liever dat basisbehoeften zoals zorg en onderwijs gratis worden, dan dat geld gratis wordt. De meerderheid heeft namelijk geen idee hoe ze om moeten gaan met een dergelijke vrijheid.
Laatst bijgewerkt door luf_horses op 10-08-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:25

Tcm62 schreef:
grotere aanwas komt van economische vluchtingen die geen aandeel aan de maatschappij hoeven te brengen...

ik snap wat je bedoelt, maar dat is toch heel simpel op te te vangen door de regels zo op te stellen dat vluchtelingen/buitenlanders niet in aanmerking komen voor zo basis inkomen?
Lijk mij van zelf sprekend. Want ik kan toch ook niet bij een andere land (Duitsland) aankloppen omdat ik een basis inkomen van hun wil. (al lijk mij dat wel erg leuk idee :+ )

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:30

Ja maar als ze politiek asiel krijgen en daarna de nederlandse nationaliteit..dan krijgen ze het recht...nou mooi toch als je naar zo een land vlucht? Geramt tot je dood...baden in luxe, in eigen land verdiend alleen de fabriekseigenaar 1000 euro per maand..hier huis en 1000 kado...en er is noooooit iemand die je vraagt waarom jij niet werkt.....

Nu is er nog een drempel omdat mensen denken dat ze een baan moeten gaan zoeken, de taal moeten gaan leren, opleidingen, zelf ontwikkeling...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:32

Oja Tobbes? Niet meegekregen wat de oosteuropeanen momenteel doen dan? Met name de roemenen die toch veel in het nieuws zijn geweest?

Daarbij als de mensen de nederlandse nationaliteit krijgt als asiel zoekende... Dan hebben ze wél recht op dat basisinkomen. He doel bereikt! Voor hun, want in hun thuisland voelt dat als miljonair zijn.

In Nederland is een basisinkomen van 1500 euro per persoon nodig wil dit mogelijk zijn....

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:35

Tcm62 schreef:
Ja maar als ze politiek asiel krijgen en daarna de nederlandse nationaliteit..dan krijgen ze het recht...nou mooi toch als je naar zo een land vlucht? Geramt tot je dood...baden in luxe, in eigen land verdiend alleen de fabriekseigenaar 1000 euro per maand..hier huis en 1000 kado...en er is noooooit iemand die je vraagt waarom jij niet werkt.....

Nu is er nog een drempel omdat mensen denken dat ze een baan moeten gaan zoeken, de taal moeten gaan leren, opleidingen, zelf ontwikkeling...

Je krijgt niet zomaar de Nederlandse nationaliteit. Ik mocht zelf mijn nationaliteit kiezen omdat ik 12 jaar in België woonde, mijn moeder was Nederlands en mijn vader Duits. Ik mocht dus kiezen of ik mezelf Duits, Nederlands of Belgisch wilde noemen. Heb gewoon voor Nederlands gekozen natuurlijk, maar normaal kan je alleen maar die nationaliteit krijgen als je hier geboren bent of een Nederlandse ouder hebt. Als je hier lang woont (5 jaar) kan je ook de Nederlandse nationaliteit krijgen, maar dat is een heel proces(waar ook weer kosten aan vasthangen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:36

Ineke2,
Ik weet het. Maar dat soort mensen horen helemaal geen recht te hebben op basis inkomen. Enige wat ze kunnen krijgen is enkel reis retour die vervolgens door hun eigen land verplicht aan ons mogen terug betalen. Maar je in politiek zijn ze nogal soft hier in :(
Regels tot verkrijgen van nederlandse nationaliteit moeten veel meer aanscherpen. bijv regel dat je eerst 10 jaar lang moet gewerkt hebben in nederland voor dat je in aanmerking kan komen. En zo wie zo moet het kunnen hebben van een dubbele nationaliteit afgeschaft worden. Want dat soort mensen kunnen dan straks wel van 2 landen tegelijk basis inkomen ontvangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:37

Tcm62 schreef:
Ja maar als ze politiek asiel krijgen en daarna de nederlandse nationaliteit..dan krijgen ze het recht...nou mooi toch als je naar zo een land vlucht?

Als, als. Zo snel gaat dat niet hoor. De Nederlandse nationaliteit al helemaal niet.

Overigens... als je huis kapotgeschoten wordt en je familie gedood is Nederland uberhaupt aantrekkelijk, ook zonder basisinkomen.

Willen we echt zo onaantrekkelijk zijn als zij dan moeten we misschien ook een gruwelijke burgeroorlog beginnen... maar het klinkt toch niet echt als een goede oplossing. (En dan nog reizen de meeste mensen naar een idee van vrede en veiligheid en voorspoed, zonder te weten hoe het ergens echt is. Dus dat maakt allemaal niet echt uit.)

Tobbes: beslist niet waar. We zijn behoorlijk hard naar asielzoekers, op allerlei manieren. Verdiep je maar in de werkelijke cijfers en de rapporten van Amnesty. Niet alleen vluchtelingen reizen naar een idee zonder de werkelijkheid te kennen... ook wij blijven hangen in een idee zonder dat het klopt met de werkelijkheid. Het idee dat er heel veel asielzoekers komen die vervolgens vanalles krijgen is er een van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:38

Tcm62 schreef:
Shadow0 schreef:

Ga eens kijken waar de omgang leuk is? Nou nergens meer hoor....werken is niet meer leuk...de bazen behandelen je als stront en de collega's doen precies hetzelfde met al die spelletjes roddel, achterklap...

Jeetje, jij hebt wel een heel slecht beeld van werken :+ ik doe mijn werk met plezier, heb gezellige collega's en roddel niet :')

Tobbes schreef:
Tcm62 schreef:
grotere aanwas komt van economische vluchtingen die geen aandeel aan de maatschappij hoeven te brengen...

ik snap wat je bedoelt, maar dat is toch heel simpel op te te vangen door de regels zo op te stellen dat vluchtelingen/buitenlanders niet in aanmerking komen voor zo basis inkomen?
Lijk mij van zelf sprekend. Want ik kan toch ook niet bij een andere land (Duitsland) aankloppen omdat ik een basis inkomen van hun wil. (al lijk mij dat wel erg leuk idee :+ )

Hoeveel asielzoekers denk jij dat de NL nationaliteit krijgt...? Dat is nagenoeg niemand hoor en zeker geen vluchtelingen zonder connectie met NL.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:39

Tobbes schreef:
Ineke2,
Ik weet het. Maar dat soort mensen horen helemaal geen recht te hebben op basis inkomen. Enige wat ze kunnen krijgen is enkel reis retour die vervolgens door hun eigen land verplicht aan ons mogen terug betalen. Maar je in politiek zijn ze nogal soft hier in :(

De meeste mensen zijn echt geen gelukszoekers tegenwoordig. Het is op de wereld nogal scheef verdeeld en een groot deel komt juist door het egoïsme van het Westen. Grenzen bestaan alleen op papier, de wereld is imo van iedereen. Maar de oplossing ligt niet in iedereen hier naartoe halen, maar onze instelling in het Westen wijzigen. Iedereen heeft recht op basisvoorzieningen en geluk.

Bovendien zijn er inderdaad maar heel weinig asielzoekers in Nederland. Het is niet de schuld van hun dat het in hun land onrustig of ongunstig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:00

Scheve verdeeldheid zit niet alleen in inkomen maar ook als je kijkt wat dingen kost. in zo minder verdeeld land. Als je kijk wat bijv hier gemiddelde Nederlander kwijt is om een paard te houden dan snap je wel waarom men hier zo ambitieus. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Genoeg arme mensen in andere landen die amper rond kunnen komen. In een beter wereld zou de rijkdommen beter verdeeld mogen zijn en zou er geen verschil mogen bestaan tussen rijk en arm.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:09

Tcm62 schreef:

Werken niet meer leuk? Dan heb ik blijkbaar geen werk. Ik ga met plezier naar mijn werk en heb leuke collega's :) En nee, ik ben niet de enige.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:23

Tcm62 schreef:

Ja echt top als je je land moet ontvluchten, dan heb je echt mazzel :roll:
Denk je echt dat mensen die vluchten serieus een drempel zien in het volgen van een opleiding? Die mensen zijn op zoek naar een veilig heenkomen en sommige zijn hoog opgeleid of willen graag studeren en een bijdrage leveren. Maar het gaat eerst om basis veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:27

Century schreef:
Werken niet meer leuk? Dan heb ik blijkbaar geen werk. Ik ga met plezier naar mijn werk en heb leuke collega's :) En nee, ik ben niet de enige.

Ook ik heb tot nu toe bij elke baan het erg naar mij zin. Maar is ook maar net wat je er zelf van maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:43

Ineke2 schreef:
Ik zeg ook niet dat mensen niet gemotiveerd zijn omdat ze bang zijn hun inkomen te verliezen. Met een basis inkomen hoeven ze daar ook niet bang voor te zijn dus zijn ze niet gemotiveerd.... Want je hebt toch wel inkomen.

De mensen die gaan voor de extra's als vakanties e.d. Die doen daar nu ook al hun best voor. Die hebben geen basis inkomen nodig op die manier zoals nu geschetst word.

Ik denk dat Nederland nog véél voller gaat worden met zo'n basis inkomen. En nee ik dicrimineer niemand maar "goudzoekers" komen er wel op af.

En nu worden veel mensen ook tegen gehouden omdat ze bang zijn inkomen te verliezen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:51

De wereld is niet perfect en zal dat nooit worden. Maar ik ben toch blij om in een land als Nederland geboren te zijn...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:02

Lijkt me een slecht plan. Ik ben heel erg blij met m'n toeslagen die ik ontvang en die kan ik niet missen. Of het geld moet ergens anders vandaan komen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:26

Tcm62 schreef:
Shadow0 schreef:

Maar dat is op z'n slechtst dus hetzelfde als nu. Ook nu zijn er veel mensen die van een absoluut minimum toch veel kosten zelf moeten dragen, en dat worden er steeds meer. (Meer mensen en meer kosten.)

Het absoluut minimum heeft overal kwijtscheldingen en subsidies voor en chronisch zieken vallen onder een sociale wetgeving betreffende medische kosten die de basis niet vergoed..

Ik denk dat op bokt een grote groep jong startende hbo- ers zitten of thuiswonenden waardoor de kijk erop toch wat minder is....

Was het maar zo mooi!!!
Kwijtscheldingen en subsidies zijn bijna onmogelijk nu.
Ik ben zeker voor 300€ Per maand afhankelijk van mijn ouders. Verschrikkelijk.