Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ryder schreef:wel mazzel voor die uitkeringsgerechtigden: ineens een paar honderd euro erbij per maand en de verplichtingen weg, zoals de sollicitatieplicht!
Ineke2 schreef:Als de belastingen verhoogd worden ja dan lijkt het goedkoper te zijn. Schijn bedriegd altijd.
Tobbes schreef:En ja, als basis inkomen te hoog is waardoor te veel mensen stoppen met werken dan is enkel kwestie van de basis inkomen genoeg omlaag schroeven tot dat uiteindelijk wel genoeg mensen bereid zijn om te gaan werken.
Shadow0 schreef:Tobbes schreef:En ja, als basis inkomen te hoog is waardoor te veel mensen stoppen met werken dan is enkel kwestie van de basis inkomen genoeg omlaag schroeven tot dat uiteindelijk wel genoeg mensen bereid zijn om te gaan werken.
Of het werk aantrekkelijker maken.
(En in veel gevallen gaat dat niet eens om salaris (of alleen om salaris) maar ook gewoon om respect en waardering voor de medewerkers.)
Tcm62 schreef:grotere aanwas komt van economische vluchtingen die geen aandeel aan de maatschappij hoeven te brengen...
Tcm62 schreef:Ja maar als ze politiek asiel krijgen en daarna de nederlandse nationaliteit..dan krijgen ze het recht...nou mooi toch als je naar zo een land vlucht? Geramt tot je dood...baden in luxe, in eigen land verdiend alleen de fabriekseigenaar 1000 euro per maand..hier huis en 1000 kado...en er is noooooit iemand die je vraagt waarom jij niet werkt.....
Nu is er nog een drempel omdat mensen denken dat ze een baan moeten gaan zoeken, de taal moeten gaan leren, opleidingen, zelf ontwikkeling...
Tcm62 schreef:Ja maar als ze politiek asiel krijgen en daarna de nederlandse nationaliteit..dan krijgen ze het recht...nou mooi toch als je naar zo een land vlucht?
Tcm62 schreef:Shadow0 schreef:
Of het werk aantrekkelijker maken.
(En in veel gevallen gaat dat niet eens om salaris (of alleen om salaris) maar ook gewoon om respect en waardering voor de medewerkers.)
O ja was dat maar waar, maar dat doen wij toch zelf?
Ga eens kijken waar de omgang leuk is? Nou nergens meer hoor....werken is niet meer leuk...de bazen behandelen je als stront en de collega's doen precies hetzelfde met al die spelletjes roddel, achterklap...
Tobbes schreef:Tcm62 schreef:grotere aanwas komt van economische vluchtingen die geen aandeel aan de maatschappij hoeven te brengen...
ik snap wat je bedoelt, maar dat is toch heel simpel op te te vangen door de regels zo op te stellen dat vluchtelingen/buitenlanders niet in aanmerking komen voor zo basis inkomen?
Lijk mij van zelf sprekend. Want ik kan toch ook niet bij een andere land (Duitsland) aankloppen omdat ik een basis inkomen van hun wil. (al lijk mij dat wel erg leuk idee)
Tobbes schreef:Ineke2,
Ik weet het. Maar dat soort mensen horen helemaal geen recht te hebben op basis inkomen. Enige wat ze kunnen krijgen is enkel reis retour die vervolgens door hun eigen land verplicht aan ons mogen terug betalen. Maar je in politiek zijn ze nogal soft hier in
Tcm62 schreef:O ja was dat maar waar, maar dat doen wij toch zelf?
Ga eens kijken waar de omgang leuk is? Nou nergens meer hoor....werken is niet meer leuk...de bazen behandelen je als stront en de collega's doen precies hetzelfde met al die spelletjes roddel, achterklap...
Tcm62 schreef:Ja maar als ze politiek asiel krijgen en daarna de nederlandse nationaliteit..dan krijgen ze het recht...nou mooi toch als je naar zo een land vlucht? Geramt tot je dood...baden in luxe, in eigen land verdiend alleen de fabriekseigenaar 1000 euro per maand..hier huis en 1000 kado...en er is noooooit iemand die je vraagt waarom jij niet werkt.....
Nu is er nog een drempel omdat mensen denken dat ze een baan moeten gaan zoeken, de taal moeten gaan leren, opleidingen, zelf ontwikkeling...
Ineke2 schreef:Ik zeg ook niet dat mensen niet gemotiveerd zijn omdat ze bang zijn hun inkomen te verliezen. Met een basis inkomen hoeven ze daar ook niet bang voor te zijn dus zijn ze niet gemotiveerd.... Want je hebt toch wel inkomen.
De mensen die gaan voor de extra's als vakanties e.d. Die doen daar nu ook al hun best voor. Die hebben geen basis inkomen nodig op die manier zoals nu geschetst word.
Ik denk dat Nederland nog véél voller gaat worden met zo'n basis inkomen. En nee ik dicrimineer niemand maar "goudzoekers" komen er wel op af.
Tcm62 schreef:Shadow0 schreef:
Maar dat is op z'n slechtst dus hetzelfde als nu. Ook nu zijn er veel mensen die van een absoluut minimum toch veel kosten zelf moeten dragen, en dat worden er steeds meer. (Meer mensen en meer kosten.)
Het absoluut minimum heeft overal kwijtscheldingen en subsidies voor en chronisch zieken vallen onder een sociale wetgeving betreffende medische kosten die de basis niet vergoed..
Ik denk dat op bokt een grote groep jong startende hbo- ers zitten of thuiswonenden waardoor de kijk erop toch wat minder is....