5 Jarig jongetje verdrinkt hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:55

Lente schreef:
Psychopathie is daarnaast pas de diagnosticeren vanaf 18 jaar. Er is dus niet te spreken van psychopathisch gedrag.

Een kind ontwikkeld het eerste besef van goed en kwaad tussen de 13 en 24 maanden en tussen 18 en 24 maanden leert ie dat zijn acties gevolgen hebben. Op vijf jaar is de kans heel reeel dat ie dus wist dat de pup dood zou gaan en dat dzt verkeerd was.

Dan, een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis wordt vaak pas na 18 vast gesteld maar het gedrag kan al voor het 15e levensjaar beginnen, ruim voor het 15e zelfs en dieren mishandelen is een van de symptomen die vaak al ver voor 15 tot uiting komen. Er is niet vast gesteld dat ie een stoornis heeft maar er is wel degelijk psychopatisch gedrag.

Ik weet niet welk psychologieboek je hebt maar tis aan vervanging toe.

Algemener; alleen op bokt kan het meiske 'Schuld' toe bedeeld krijgen als haar pup vermoord wordt ... Al liep ze alleen op de snelweg. Dan nog heeft dat jong die pup niet te stelen om te doden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:56

Een psychopaat is slechts iemand zonder empathie. Daarmee kun je echter oud worden zonder misdaad.
Een van mijn werkgevers was een typische psychopaat, maar echt geen gevaar voor de samenleving.

Daks, ik ken dus enkele zulke moord kinderen die nu doodnormale volwassenen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:56

Dat zeg ik niet. Psychopathie is een combinatie van nature en nurture. De meeste mensen (en dat zijn dan eigenlijk altijd mannen, bij vrouwen uit het zich eerder in borderline) die psychopathie ontwikkelen hebben in hun leven iets ernstig traumatiserends meegemaakt. Maar er is ook vaak wel sprake van een genetische predispositie, zoals bij de meeste psychiatrische aandoeningen.

Het heeft overigens niets te maken met wat ik geloof, dit zijn gewoon feiten.

Psychopathie kan pas worden gediagnosticeerd vanaf 18 jaar.

Kinderen kunnen wel gediagnosticeerd worden met conduct disorder, ook wel een antisociale persoonlijkheidsstoornis genoemd. Maar ook daarbij is vaak sprake van een niet adequate opvoedinggsstijl van de ouders.

Daks

Re: 5 Jarig jongetje verdrinkt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:58

sizzle daar stonden zoals je zei mensen achter die het wel interesseerden.
bij dit geval vinden zelf de ouders het niet erg. dus onbegonnen zaak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:01

Daks schreef:
Dit kind is en blijft een psychopaat sorry hoor.
Dit zou toch nooit kunnen functioneren in de maatschappij.

Het zal later als die groot is je collega zijn.
Oja vroeger toen ik klein was vermoorde ik dieren. 8)7

Volwassen gedrag vertonen is als een volwassenen behandelen.
Opsluiten die gek met de ouders erbij.

Ten eerste: lees even het verhaal van Gohya terug op de vorige pagina.
Ten tweede: jij hebt werkelijk geen idee van hoe hersenen groeien en hoe de capaciteit van een 5 jarig kind is of wel?

Een 5 jarig kind kan namelijk nog niet heel zelfstandig nadenken, heeft nog geen empathische gevoelens, kan zich niet inleven in een ander, kent nog geen verantwoordelijkheidsgevoel. Dat deel van de hersenen vormt zich pas op latere leeftijd.
Een kind van deze leeftijd kopieert gedrag dat hij (thuis?) voorbij ziet komen, hij reageert op een manier zoals hij zelf voorbeelden ziet en hij handelt zoals hij zelf ook behandeld wordt.
Krijgt het kind thuis goede voorbeelden zal het zelf ook goed handelen, krijgt het kind thuis slechte voorbeelden of ontbreken de voorbeelden (ouders) in dit verhaal zal het kind ook niet goed functioneren. Niet omdat het een slecht kind is, maar puur en alleen omdat hij het voorbeeld volgt zoals hij dit kent.

Het is echt een afschuwelijk triest verhaal, maar heel hard roepen dat dit kind klappen moet krijgen of zelf koppie onder gehouden moet worden vind ik nog veel afschuwelijker :r :r :r

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:02

Lente de vorm die men 'life course persistent antisocial behavior' noemt begint al voor het 5e levensjaar en daarmee kunnen ze al voor hun 18e gediagnosticeerd worden.
Psychopaten kunnen enkel leren hoe ze zich horen te gedragen in een samenleving. Zij zullen dat nooit uit een gevoel van rechtvaardigheid doen.

En jawel lente. Ik twijfel eerder aan jouw 'kennis'. Kinderen leren nl al voor vijf jaar een basis van empathie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-15 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:03

En kind van 5 weet dondersgoed dat je niemand kwaad mag doen.
Dat word op school ook wel geleerd.

Misschien allemaal gewoon nuchter nadenken ipv uit een boekje en volgens de geleerden!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:05

Sizzle schreef:
Een psychopaat is slechts iemand zonder empathie. Daarmee kun je echter oud worden zonder misdaad.
Een van mijn werkgevers was een typische psychopaat, maar echt geen gevaar voor de samenleving.

Dat is een beetje het nadeel van het populariseren van (oude) psychologische termen: mensen gaan het versimpelen in het dagelijks gebruik en vervolgens de versimpeling als waarheid aanhalen. Een antisociale persoonlijkheidsstoornis (psychopathie als zodanig staat niet meer in de psychiatrische aandoeningenlijst DSM) heeft behalve een gevoelscomponent ook een gedragscomponent. Zonder antisociaal gedrag is er dus geen sprake van een antisociale persoonlijkheidsstoornis.

Iemand die simpelweg geen empathie voelt heeft dus geen persoonlijkheidsstoornis per sé. Bovendien is empathie een nogal abstract iets dat (ook in benaming) zeer sterk beïnvloed wordt door de omgeving en sociale verwachtingen. Ik ken ook mensen die zichzelf heel empathisch vinden (maar het niet zijn) en mensen die zichzelf niet empathisch vinden (en vinden dat vragen wat iemand voelt beter is dan de gevoelens voor een ander 'invullen').

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:10

Sallandval, believe me, die heeft een mega sociale stoornis inkl extreme paranoide uitingen :+

Daks schreef:
sizzle daar stonden zoals je zei mensen achter die het wel interesseerden.
bij dit geval vinden zelf de ouders het niet erg. dus onbegonnen zaak.

Dat ligt er dus aan of er van buitenaf ingegrepen kan worden. Maar dat is inderdaad vreselijk moeilijk.
Als je zo'n kind uit huis plaatst bewijst het soms nog meer dat hij ongewenst was.
Een pleegkindje van onze overburen deed moordpogingen op zijn pleegouders. Het jochie was net een paar jaar jonger dan ik (ik speelde met zijn zusje die er iets beter mee om ging). Zelfs als kind begreep ik heel goed dat dit jongetje van binnen alleen maar huilde. Hij was nog te jong voor het concept zelfmoord, maar ik hoop dat het niet zo ver gekomen is.

Een kind weet dat hij fout doet maar kan dat nog niet perse onder controle hebben. Daarvoor is meer nodig dan enkel een paar keer jarig geweest zijn.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:11

Misschien moet iedereen eerst even goed lezen op de facebook van moeder!! Er word geen schade vergoeding geregeld, ja de moeder van het jochie mag elke maand een klein bedrag overmaken. Ik zou ook pislink zijn. Verder was het niet het jochie zijn vader die bij moeders in bed lag.

Citaat:
Ik lees dat politie bezig is met bemiddeling schadevergoeding. Nou echt niet. Ze z'n in m'n ogen alleen met schadebeperking van d'r eigen bijdrage hierin te beperken. Moeder zou mij bellen niks gehoord. Nu ik verhaal aangehoord heb van die agente is het mij helemaal duidelijk. Gezin verbleef tijdelijk op adres hier in oudenbosch. Moesten weg omdat elders de problemen al te groot waren. Instanties zaten er al op. Nou niet genoeg ze hebben de situatie totaal onderschat. Anders had ons hondje nog geleefd. En als je als moeder dan al elders moet gaan wonen en dan met een voor de politie totaal onbekende ( waren hier ook zeer benieuwd naar wie) man nog in bed lag ook is m'n conclusie jeugdzorg en politie en moeder heeft gefaald. En waar bleef de vraag of wij hulp nodig hadden. Nee het gezin wordt beschermd Ja nu wel. Diva had nooit mogen sterven en of ze het nou leuk vinden of niet dit is de schuld van instanties en moeder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:12

Je mag twijfelen aan mijn kennis hoor. Geen probleem :)

Ik zuig het niet uit mijn duim in elk geval. Ik hou namelijk niet van ongefundeerd discussieren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:15

Sizzle schreef:
Sallandval, believe me, die heeft een mega sociale stoornis inkl extreme paranoide uitingen :+

Of het een antisociale persoonlijkheidsstoornis is is alleen een tweede :D , er zijn wel meer persoonlijkheidsstoornissen waar er sprake is van geen empathie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:16

Lente schreef:
Je mag twijfelen aan mijn kennis hoor. Geen probleem :)

Ik zuig het niet uit mijn duim in elk geval. Ik hou namelijk niet van ongefundeerd discussieren.

Zou je bronnen willen sturen?
Ik ben nl gaan zoeken of er stromingen zijn die jouw mening delen gezien ik weet dat in de psychologie, men elkaar nogal eens wil tegenspreken maar ik zoek wellicht verkeerd. :)
Ik studeer psychologie (eh ja een hobby als een ander... :+ )dus ik zou het interessant vinden om te lezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:18

Ik snap de mensen die zeggen 'als er nu niks gebeurd vermoord hij straks een mens' niet.. Alsof dat erger is dan alle dieren die hij voor die tijd vermoord heeft als dat uiteindelijk wel gebeurd. Dit is gewoon ziek..Hij heeft duidelijk hulp nodig, hopelijk krijgt hij dit voordat er meer slachtoffers vallen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:23

Lente schreef:
Een kind van 5 is geen psychopaat want psychopathie is pas vast te stellen als iemand 18 is.

Als ouders zich schamen omdat de opvoeding niet slaagt is dat nog steeds aan de ouders te wijten. De liefde voor je kind hoort daarboven te gaan.
Een psychopaat wordt zo geboren, dus is hij dat ook op jonge leeftijd.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:28

Iemand word echt niet als psychopaat geboren toch?! Ik keek vaak van die programma's op ID etc. en daar kwam altijd naar voren dat ze of een ziekelijke relatie met een van de ouders hadden. Of dat ze mishandeld waren, misbruikt of verwaarloost.

Als moeder nu al met een vreemde kerel in bed ligt terwijl hij alleen buiten mag spelen, denkt dan niemand dat dit misschien komt omdat zijn moeder hem verwaarloost? Je kan een kind van 5 toch serieus niet kwalijk nemen dat hij zo is omdat er niemand naar hem omkijkt?!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:34

Bij psychopaten is het stukje in de hersenen wat zorgt voor empathie (het zogenaamde 'geweten') verminderd ontwikkeld. Het laat vaak verminderde of helemaal geen activiteit zien.

Dit kan een aangeboren afwijking zijn, maar ook een aangeleerde afwijking, namelijk wanneer in de fase dat de ontwikkeling van dit hersendeel traumatische dingen plaatsvinden.

In beide gevallen kan iemand met een dergelijke afwijking wel prima functioneren in de maatschappij, omdat het gewenste gedrag wel degelijk aangeleerd kan worden. :) Maar zodra men dit niet goed begeleid, kunnen er enorme problemen van komen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:36

Ailill schreef:

Onzin, een psychopaat (dat is al geen daadwerkelijke diagnose anno 2015 trouwens) wordt net zo min geboren als dat een topsporter wordt geboren. Een bepaalde aanleg voor laten we zeggen schaatsen kan aanwezig zijn (nature), maar iemand zal toch gestimuleerd moeten worden door de ouders en zo nu en dan in aanraking moeten komen met schaatsen en een schaatsbaan (nurture) om een olympische medaille te winnen :o .

Met antisociale neigingen geldt dat net zo, maar dan omgekeerd. Er kan een aanleg zijn tot een gebrekkige empathie bijvoorbeeld (nature), maar met een gelukkige jeugd waarin aan de wensen en behoeften van een kind wordt voldaan, het zichzelf zijn wordt gewaardeerd en het gestimuleerd wordt om positief gedrag te vertonen (nurture) wordt het alsnog een tevreden en goed functionerende volwassene.

Lente heeft dus gelijk, er is altijd sprake van nurture én nature (je kunt die 2 niet loskoppelen van elkaar).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:39

Een asp kan leren functioneren maar empathie zal ie niet leren. :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:39

gohya schreef:
Jennyj01 schreef:
Gohya dapper dat je dit hier durft te plaatsen. Zoals ik al eerder melde zijn er kinderen die met nare trekjes worden geboren.

Ik plaats dit omdat dit een goed voorbeeld is voor álle kinderen die zulke vreemde trekjes hebben.Ik hoop dat veel ouders daardoor sneller aan de bel zullen trekken en niet denken,ach het is maar kattekwaad.Mijn zoon is hier niet mee geboren,het kwam volgens de Psychiater door de scheiding.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Hulde voor jou, zo hoor je te handelen als ouder, top dat het goed gekomen is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:40

Dat is dus eigenlijk precies wat ik ook zeg Sallandval. Je kan dus geboren worden met een minder ontwikkelde dorsomediale prefrontale cortex of cortex cingularis anterior maar dit hoeft door een juiste opvoeding en goede ervaringen helemaal geen probleem te zijn. :) Maar je kan er dus wel degelijk mee geboren worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:40

sallandval schreef:
Ailill schreef:

Onzin, een psychopaat (dat is al geen daadwerkelijke diagnose anno 2015 trouwens) wordt net zo min geboren als dat een topsporter wordt geboren. Een bepaalde aanleg voor laten we zeggen schaatsen kan aanwezig zijn (nature), maar iemand zal toch gestimuleerd moeten worden door de ouders en zo nu en dan in aanraking moeten komen met schaatsen en een schaatsbaan (nurture) om een olympische medaille te winnen :o .

Met antisociale neigingen geldt dat net zo, maar dan omgekeerd. Er kan een aanleg zijn tot een gebrekkige empathie bijvoorbeeld (nature), maar met een gelukkige jeugd waarin aan de wensen en behoeften van een kind wordt voldaan, het zichzelf zijn wordt gewaardeerd en het gestimuleerd wordt om positief gedrag te vertonen (nurture) wordt het alsnog een tevreden en goed functionerende volwassene.

Lente heeft dus gelijk, er is altijd sprake van nurture én nature (je kunt die 2 niet loskoppelen van elkaar).
Blijkbaar verschillen de van mening, no bother.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:42

Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 04-08-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:42

Ailill, over wetenschappelijk aangetoonde feiten kan je toch moeilijk van mening verschillen? >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:44

_Nelleke_ schreef:
Ailill, over wetenschappelijk aangetoonde feiten kan je toch moeilijk van mening verschillen? >;)

In psychologie heeft men het niet over feiten. :) de huidige heersende ideeën kunnen over tien jaar nl onzin blijken en elkaar deels tegensprekende theorieën kunnen naast elkaar bestaan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt