Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:00

Ayasha schreef:
YellowGray schreef:

Dat is zo, maar om daar voldoende van binnen te krijgen hoef je alsnog niet elke dag vlees te eten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 2,8 microgram. In een biefstukje van 75 gram zit al 2,5 microgram. In een schaaltje yoghurt zit ook al 1 microgram. Met 2 eitjes en 2 glazen melk zit je er al bijna aan.

Een gezond mens wellicht iet. Maar again; niet iedereen is gezond. Je hoeft echt geen zware ziekte te hebben om wel degelijk meer vlees te moeten eten om aan de benodigde vit. en ijzer te komen.

Nee hèhè, maar laten we alsjeblieft wel gewoon even uitgaan van gezonde mensen. Zo vaak komt dat echt niet voor hoor, dat je niet op een normale manier ijzer en B12 op kan nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:01

Ik ben het met de openingspost eens.

Natuurlijk is dat akelig om te horen voor vleeseters, zoals het voor mij akelig is om te horen dat meewerk aan de verdere aftakeling van de aardkloot wanneer ik in mijn auto rijd of in een vliegtuig stap (alhoewel ik die 2 zaken tot een minimum probeer te beperken).

Ik zeg het zo, en dat is een quote ;-) "if you can't kill it, you shouldn't eat it"
De schaal waarop men vlees eet garandeert met grote zekerheid dat het dier in kwestie een k*tleven heeft gehad alvorens het jammerlijk aan zijn eind komt.
We 'kweken' dieren fabrieksmatig, en daar is nu eenmaal niets mooiers van te maken.
Je eigen gezondheid lijdt daar ook onder, maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Dus nee, wanneer je in de huidige tijd ( in de wetenschap hoe dieren 'gekweekt' en geslacht worden, en hoeveel grondstoffen er in dat dier moeten om vlees te kweken) nog steeds vlees eet, heb je niet alleen weinig respect voor dieren, maar ook voor de aarde, de toekomst van kinderen die daar hun kinderen willen grootbrengen, en je eigen gezondheid. Het punt is dat veel mensen zichzelf niet toestaan die punten aan elkaar te verbinden, want dan zouden ze afscheid moeten nemen van 'gewoonten'. De mens doet liever alsof het niet zo is, en kijkt de andere kant op...

Dat is geen milde opsomming, maar sommige zaken kun je nu eenmaal niet fraaier voor het voetlicht brengen.
Wees blij dat er zoveel alternatieven zijn, vlees eten MOET dus niet.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 25-06-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:03

Ik vind naar een dierentuin gaan geen misbruik. Dierentuinen gebruiken hun entertainende functie om geld binnen te halen om bijvoorbeeld ook heel veel aan educatie te doen, om bewustzijn te kweken, om onderzoek te doen en om bedreigde diersoorten te fokken en zo de populatie te laten groeien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:08

Ninx schreef:
Ik ben het met de openingspost eens.

Natuurlijk is dat akelig om te horen voor vleeseters, zoals het voor mij akelig is om te horen dat meewerk aan de verdere aftakeling van de aardkloot wanneer ik in mijn auto rijd of in een vliegtuig stap (alhoewel ik die 2 zaken tot een minimum probeer te beperken).

Ik zeg het zo, en dat is een quote ;-) "if you can't kill it, you shouldn't eat it"
De schaal waarop men vlees eet garandeert met grote zekerheid dat het dier in kwestie een k*tleven heeft gehad alvorens het jammerlijk aan zijn eind komt.
We 'kweken' dieren fabrieksmatig, en daar is nu eenmaal niets mooiers van te maken.
Je eigen gezondheid lijdt daar ook onder, maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Dus nee, wanneer je in de huidige tijd ( in de wetenschap hoe dieren 'gekweekt' en geslacht worden, en hoeveel grondstoffen er in dat dier moeten om vlees te kweken) nog steeds vlees eet, heb je niet alleen weinig respect voor dieren, maar ook voor de aarde, de toekomst van kinderen die daar hun kinderen willen grootbrengen, en je eigen gezondheid. Het punt is dat veel mensen zichzelf niet toestaan die punten aan elkaar te verbinden, want dan zouden ze afscheid moeten nemen van 'gewoonten'. De mens doet liever alsof het niet zo is, en kijkt de andere kant op...

Dat is geen milde opsomming, maar sommige zaken kun je nu eenmaal niet fraaier voor het voetlicht brengen.
Wees blij dat er zoveel alternatieven zijn, vlees eten MOET dus niet.

Weet je wat ook niet moet? Je zo superieur opstellen naar je medemens. Toevallig ook zoogdieren.
Ik heb dus weinig respect voor de aarde, toekomst van kinderen en mn eigen gezondheid volgens jou. Goh laat ik nou vlees eten vanwege dat laatste. Er bestaat namelijk ook zoiets als psychische gezondheid en daardoor is minder vlees eten voor mij nu geen goede optie. Ik ben blij dat ik zo zeker over mezelf ben, anders zou ik me nu erg gekwetst voelen door jouw veroordeling. Liever geen respect volgens mensen zoals jij, dan zo veroordelend door het leven gaan. Ik ben benieuwd wie op de lange termijn meer positieve dingen aan de wereld bijdraagt.
Sowieso dat vage gedoe over respect voor de aarde.... Hoe ver ga je daar in? Waarom leef jij niet in een plaggehutje? Of nog beter: een bestaande grot. Je gebruikt ongetwijfeld teveel plastic etc. Allemaal slecht! En toch doe je het. Zo maakt iedereen zn eigen afwegingen, wanneer kies je voor jezelf en wanneer voor principes?

Ninx

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:18

Ik zie niet waar ik mezelf superieur acht Zwerte? Eigenlijk probeer ik zo droogstoffelijk mogelijk op te sommen hoe ik het zie. En wellicht verwoord ik het heel zwart/wit, maar dat mag toch? Ts wil graag weten wat men denkt... en dit is wat ik denk.

Maar wanneer ik kijk wat ik een gezonde gedachtengang vind dan is het zeker: duurzaam met je spullen omgaan, afval beperken, geen eten weggooien, eten wat je nodig hebt, niet meewerken aan de bio-industrie.
Ik begrijp niet goed hoe iemand gekwetst kan zijn door wat ik zeg? Wanneer je jezelf informeert kun je toch makkelijk terugvinden hoe dieren gehouden worden, wat ze eten en waar dat voer verbouwd wordt en hoeveel natuur daarvoor moet wijken, hoeveel drinkwater het kost, en hoe de dieren aan hun eind komen en de boeren op irreële schaal moeten boeren omdat de consument maar een grijpstuiver wil betalen voor het vlees? Daar trek je dan zelf toch dezelfde conclusies uit lijkt me?

Het is vrijwel onmogelijk om ALLES goed te doen.... wanneer je echt ALLES goed wilt doen moet je onder de trein gaan liggen, dan is je mondiale voetprint gereduceerd tot nul ;-)
Maar zonder gekheid: zoveel mogelijk goed doen is al een fijne start, voor jezelf, de aarde, de dieren.

Kun je uitleggen hoe vlees iemand helpt wanneer deze tobt met zijn/ haar psychische gezondheid?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:18

Zwerte schreef:
Oh en katten vegetarisch of veganistisch voeren??? Over geen respect voor dieren gesproken....

Dat was voor mij de reden waarom ik het plaatste. Ik zat erover na te denken dat àls ik vegetarisch zou gaan eten (zou ik makkelijk kunnen want ik ben niet zo gek op vlees maar zou ook niet alles willen laten staan), ik volgens ts dan pas respect zou hebben voor dieren. Terwijl ik mijn dieren vlees geef. Dat klopt dan niet. Maar als ik ze vegetarisch zou gaan voeren, doe ik ze zwaar tekort. Dat wil je ook niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:20

mamamier schreef:
Zwerte schreef:
Oh en katten vegetarisch of veganistisch voeren??? Over geen respect voor dieren gesproken....

Dat was voor mij de reden waarom ik het plaatste. Ik zat erover na te denken dat àls ik vegetarisch zou gaan eten (zou ik makkelijk kunnen want ik ben niet zo gek op vlees maar zou ook niet alles willen laten staan), ik volgens ts dan pas respect zou hebben voor dieren. Terwijl ik mijn dieren vlees geef. Dat klopt dan niet. Maar als ik ze vegetarisch zou gaan voeren, doe ik ze zwaar tekort. Dat wil je ook niet.

Je dier is een carnivoor, jij niet...
Dus dat dier MOET vlees eten om te kunnen functioneren, jij niet.
Makkelijk toch eigenlijk dan?

mamamier

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:23

En zo gaat het ook. Mijn katten krijgen wat ik ze voorzet. Vlees dus. Ik kies zelf elke dag wat ik eet. Soms vlees,soms niet.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:24

Nu ben ik een vleeseter, het liefst zie ik lunch en avondeten met iets van vlees. In de ochtend ook met liefde een ei (met spek).

Nu merk ik wanneer ik nadenk ik zeker respect heb voor de dieren. Tenminste.. De dieren die ik leuk vind/ dichtbij mij staan.

Ik kan ontzettend genieten wanneer de koeien het land op gaan, net als andere dieren. Maar ik geniet net zoveel van mijn biefstuk met saus :j
Ik zorg ervoor dat het vlees van een goede plek komt, net als de eieren. Maar dit zijn allemaal dieren die ik leuk vind.

Want neem nu muggen, bijen, vliegen etc. Ik sla ze met meer plezier dood dan wanneer ik een hap vlees neem. Mijn gekko's krijgen levende krekels en nee, die krekels zitten in een plastic bakje met veel tegelijk. Ik vind mijzelf dan "humaan" omdat ik ze water geef. In die zin, totaal geen respect voor dieren die mij persoonlijk niet aanstaan :o

Maar ook wat er achter de schermen gebeurt hij de slacht, sta ik eigenlijk niet geheel bij stil. Ik Let heus op het vlees dat ik koop, maar meer omdat je dat tegenwoordig "hoort" te doen. Want als ik heel eerlijk ben, sta ik 99.99999% van de tijd niet stil bij wat ik eet.

Daarentegen denk ik dat er wel genoeg mensen zijn die vlees eten maar veel bewuster zijn dan ik. En zeker meer respect hebben voor die dieren. Voor mij is het toch stiekem een ver weg van mijn bed show. :o

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:28

Zwerte schreef:
Even een leuke gedachte: respect voor dieren is ook respect voor mensen. Dat lees ik niet echt terug als je meteen vleeseters afschiet als respectloze lui.

_/-\o_ +:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:30

Ik oas dat iemand het over eieren had, dat voor elk ei een haantje verdwijnt, oid....
Waarom dan niet zelf een paar kipjes? Ik heb zelf 3 kippen, de eitjes zijn véél lekkerder, het is gezellig, en ik heb nauwelijks onkruid in de tuin. Nadeel is dat ik krielkippen heb en dus 6 eitjes nodig heb om een béétje een uitsmijter te maken ;)

Verder schijn ik flexitarier te zijn. Ik eet niet dagelijks vlees, maar dat is eigenlijk niet bewust.
De ene dag maak ik een karbonaadje met aardappels en bonen, de volgende dag maak ik pasta met spinazie, champignons en feta, de volgende dag bloemkool met gehakt uit de oven, en weer de volgende dag ei met prei en brood...
Net hoe m'n pet staat ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:30

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:37

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:39

Ninx, ik moet vlees eten om te functioneren. Ik behoor tot de selecte groep die onwijs pech heeft met de gezondheid en simpelweg vlees niet kan vervangen en volledig elimineren.

Natuurlijk is het harstikke egoïstisch dat ik mijn eigen gezondheid zo belangrijk vind maar ja, heb maar 1 lijf en die wil ik wel zo lang mogelijk houden. Is het een keuze? Ja natuurlijk. Niemand die het mij verplicht.

Maar goed, ik heb respect voor dieren én mensen die er simpelweg anders tegen aan kijken. Prima dat iemand geen vlees eet of juist wel en de reden doet er niet toe voor mij, hun keuze :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:44

Ninx schreef:
Ik zie niet waar ik mezelf superieur acht Zwerte? Eigenlijk probeer ik zo droogstoffelijk mogelijk op te sommen hoe ik het zie. En wellicht verwoord ik het heel zwart/wit, maar dat mag toch? Ts wil graag weten wat men denkt... en dit is wat ik denk.

Maar wanneer ik kijk wat ik een gezonde gedachtengang vind dan is het zeker: duurzaam met je spullen omgaan, afval beperken, geen eten weggooien, eten wat je nodig hebt, niet meewerken aan de bio-industrie.
Ik begrijp niet goed hoe iemand gekwetst kan zijn door wat ik zeg? Wanneer je jezelf informeert kun je toch makkelijk terugvinden hoe dieren gehouden worden, wat ze eten en waar dat voer verbouwd wordt en hoeveel natuur daarvoor moet wijken, hoeveel drinkwater het kost, en hoe de dieren aan hun eind komen en de boeren op irreële schaal moeten boeren omdat de consument maar een grijpstuiver wil betalen voor het vlees? Daar trek je dan zelf toch dezelfde conclusies uit lijkt me?

Het is vrijwel onmogelijk om ALLES goed te doen.... wanneer je echt ALLES goed wilt doen moet je onder de trein gaan liggen, dan is je mondiale voetprint gereduceerd tot nul ;-)
Maar zonder gekheid: zoveel mogelijk goed doen is al een fijne start, voor jezelf, de aarde, de dieren.

Kun je uitleggen hoe vlees iemand helpt wanneer deze tobt met zijn/ haar psychische gezondheid?

Op mij komt het over alsof je jezelf superieur acht, omdat je niet tot de groep mensen behoort die je benoemt. Je zegt niet dat je niet kan voorstellen dat ze respect hebben of dat je dat niet kan rijmen met jouw gedachtes, maar je zegt dat ze geen respect HEBBEN voor dier en aarde. Dat vind ik erg ver gaan. Dat het afwijkt van jouw idee van respect en van jouw principes, betekent niet automatisch dat ze er niet over nadenken of geen respect hebben.
Wat je allemaal noemt als feiten (drinkwater en de hele opsomming) is zo simpel niet op te zoeken. Is ook zo simpel niet imo. Er speelt zoveel mee, er zijn tig cijfers in omloop. Welke geloof je? En hoe ver wil je gaan? Bereken ik wat elke baksteen kost van bedrijf x? Het zijn allemaal schattingen, gedaan op allerlei aannames. Dus niet zo keihard feitelijk als jij het nu doet overkomen. Wederom grijs en niet zwartwit.

En precies zoals je zegt: we kunnen niet alles goed doen. Als iemand nou heel milieubewust leeft en zn best doet, maar tegelijk ook vlees eet, is deze persoon dan zoveel minder dan een veganist? En wat als die veganist een eenzaam konijntje in een hokje houdt? Is deze dan nog steeds zo goed bezig? Ik kan heel slecht tegen dat zwartwitte: vlees is 'overbodig' (vind ik al niet) dus ben je fout als je het eet. En nu dus ook respectloos naar het hele dierenrijk blijkbaar, waar jij nog even de gehele toekomst van de hele aarde aan toevoegt.
En wat betreft psychische issues heb ik het bewust alleen over mezelf gehad. Ik heb gewoon issues met eten, op meerdere manieren. Maakt het dus moeilijk voor mij om genoeg en gezond te eten. Mezelf dwingen allerlei dingen te gaan eten die ik niet eens goed weg kan krijgen en misselijk van word, puur en alleen omdat dat het juiste zou zijn om te doen, is nu niet goed voor mij. Het is gewoon niet voor iedereen simpel om gezond te eten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:47

Fijn om te lezen dat ik als, gematigde, vleeseter dus geen respect voor dieren heb volgens een aantal mensen hier.
@Ninx, hoe kijk je dan naar jezelf? Volgens mij ben jij ook een mens?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:48

Finliox schreef:
Ninx schreef:
Wanneer je ziet wat voor een destructieve insectenplaag de mens is, en in welk tempo de mens zijn habitat vernietigt... dan is respect niet altijd het eerste wat mij te binnen schiet.....

http://bizlifes.net/discovery/855-27-images-that-prove-that-we-are-in-danger-7-left-my-mouth-open.html

Wat heeft de link nou weer met de welles/nietus vlees discussie te maken? Überhaupt wat je nu post?

Alles, overbevolking, overconsumptie, natuur die moet wijken voor soyaplantages welke dienen als voeding voor dieren welke wij eten in het westen...
Het heeft er alles mee te maken.
Respect gaat dus verder dan alleen voor het dier, maar ook waar het leeft, wat het eet... en hoe je door ondoordacht consumeren op grote schaal de stoelpoten onder je eigen stoel vandaan zaagt....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:50

Ik ben geen vegetariër, maar eet heel weinig vlees.

Ik werk als kok in mijn eigen keuken. Dus werk ik ook met vlees.
Ik ben mij ervan bewust dat dieren zijn gestorven om op ons bord te liggen.
Dan kun je daar dus 2 dingen mee doen: veel te veel kopen (kiloknallers) en dus de helft weggooien.
Of doen wat ik doe: ik heb eerder te weinig dan te veel in huis, en al het rauwe vlees wat niet voor gasten geschikt is word tóch gebruikt (honden, de kattenopvang).

Respect hebben is nadenken. Dat dier is al dood, gebruik het dan goed. Dan is het tenminste niet gedood om weggegooid te worden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:52

God, bestaat er nu al zoiets als goeie en slechte vegetariërs? :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:54

Vala schreef:
Fijn om te lezen dat ik als, gematigde, vleeseter dus geen respect voor dieren heb volgens een aantal mensen hier.

Ik zie mezelf, helaas, als onderdeel van die hele machine waar we allemaal onderdeel van geworden zijn.
Ik kan mijn eigen straatje niet schoonvegen omdat ook ik consumeer, niet 100% dierlijke producten kan vermijden, ook vervuilend bezig ben.
Dus ik maak mezelf niet fraaier dan ik ben.

Maar me ervan bewust zijn, en keuzes maken vanuit die wetenschap, maken dat ik in ieder geval probeer op bescheiden wijze een steentje bij te dragen.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:02

Ja iedereen zijn eigen keuze toch. Ik eet weinig vlees, omdat vleesproductie heel slecht is voor het milieu. Heb het idee dat veel mensen dat niet eens weten. Maar ik voel me niet te persoon dat te gaan onderwijzen oid.

Ik heb wel een hekel aan dierenleed, dus ik probeer er wel op te letten dat ik vlees koop van dieren die niet slecht zijn behandeld (voor zover je dat echt kunt weten). Ik eet ook geen paardenvlees, gewoon omdat ik dat niet wil. Hypocriet, dat weet ik.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:03

Ik heb wel degelijk respect voor dieren, respect is een groot maar ook kwetsend woOrd.
Respect ja, maar ook mijn dieren worden geslacht en gegeten, zelf slachten en zelf eten of voeren. Ik eet geen paard, de honden en katten wel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:04

Ninx schreef:
Vala schreef:

Ik zie mezelf, helaas, als onderdeel van die hele machine waar we allemaal onderdeel van geworden zijn.
Ik kan mijn eigen straatje niet schoonvegen omdat ook ik consumeer, niet 100% dierlijke producten kan vermijden, ook vervuilend bezig ben.
Dus ik maak mezelf niet fraaier dan ik ben.

Maar me ervan bewust zijn, en keuzes maken vanuit die wetenschap, maken dat ik in ieder geval probeer op bescheiden wijze een steentje bij te dragen.

Ik doe precies hetzelfde (bewuste keuzes maken) maar ben een ander persoon met een heel ander leven. Voor mij is vega worden geen bescheiden steentje, dat is mn eigen leven dagelijks veranderen in een nog grotere strijd dan het al is. Dus kies ik er bewust voor om het stukje vlees eten te laten voor wat het is en daar eventueel later mee bezig te gaan. Ik ben op vele andere gebieden heel 'braaf' bezig omdat dat weer weinig moeite kost en veel oplevert, zoals afval scheiden, zuinig omgaan met elektra/gas etc. Ik heb zelden een kachel aan, vind 16 graden warm zat. Voor mij een simpele aanpassing, voor een koukleum een ware hel. Kortom: ik steek mn hoofd niet in het zand, zie het belang en nut heus wel, maar maak voor mij persoonlijk andere keuzes. Ik begrijp dan niet waarom dit direct wordt gezien als respectloos naar dieren en naar de aarde. Want tja, ik eet vlees en dat MOET niet he?
Dat vliegtuig en die auto die je noemde moeten ook niet. Dat is pas echt overbodig te noemen! Ik vraag me gewoon echt af waarom de ene keus zoveel beter is dan de ander. Waarom is jouw manier wel goed genoeg en die van een vleeseter per definitie niet? Ik vind het beide helemaal prima btw.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:05

Ninx schreef:
mamamier schreef:

Je dier is een carnivoor, jij niet...
Dus dat dier MOET vlees eten om te kunnen functioneren, jij niet.
Makkelijk toch eigenlijk dan?

Maar jij bent een omnivoor en hoort dus vanalles wat te eten wij zijn niet zoals een koe herbivoren die op alleen gras en blaadjes kan leven (leuk iets; een koe hoort geen graan te eten ;)).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:17

Ik zeg niet dat de dingen die ik doe of laat mij tot een beter mens maken, dat kan en mag je niet zeggen.

In mijn beleving, en daar vraagt ts naar, getuigt het niet van respect vlees te eten op de schaal en manier waarop we dat in de huidige tijd doen.
De generatie van mijn oma at hooguit 1 of 2x per week een klein stukje vlees, en die generatie had met minder ziekten te kampen dan wij tegenwoordig.
Los daarvan kun je dieren op een respectvoller manier houden wanneer je ze op zeer bescheiden schaal eet.
Wat mij betreft wordt vlees veel kostbaarder.

Ik gaf aan dat wanneer ik met mijn auto rijd of de heel incidentele keer dat ik in een vliegtuig zit ook beschouw als activiteiten waarmee ik meewerk aan vervuiling. Dat probeer ik tot een minimum te beperken. Ik geef dat JUIST aan om aan te geven dat ik verre van heilig ben.

De ene keus is niet beter dan de ander, het laten staan van vlees maakt echter wel dat je op een hele directe manier ervoor kiest om niet mee te werken aan leed waar je jezelf niet verantwoordelijk voor wil voelen.

@ _Elizabeth: men is er nog steeds niet uit wat de mens nou werkelijk behoort te eten. Maar vast staat in ieder geval dat je vlees niet hoeft te eten om toch stokoud te worden.
Vast staat ook dat veel vlees eten wel degelijk je gezondheid negatief beïnvloed.