Advertentie met te dun model verboden. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:20

Het gaat er trouwens toch verder ook niet om hoe mooi je het vindt, het punt is dat het in principe een ongezond laag gewicht is. Bij de meeste van deze modellen zie je ook dat het niet van harte gaat, omdat ze er ook geen spiermassa bij hebben. Ook een 18 jarige mag best wat spiermassa hebben, en te licht is voor een 18 jarige ook te licht.

Eerlijk is eerlijk, ik heb zelf ook geen spieren en waarschijnlijk vinden andere mensen me zeker te dun, maar dat kan me geen zak schelen en daar gaat het ook niet om.

Ik heb even een plaatje van het internet voor het voorbeeld:
Afbeelding

Links laag vetpercentage, geen spieren, ongezond laag gewicht. Rechts, laag vetpercentage, doch een goede conditie en nette hoeveelheid spieren + ondanks het lage vetpercentage ws gewoon een normaal gewicht.

Ik heb liever die rechter gepromoot, omdat het gewoon een gezond getraind lichaam is, dan de linker waarvoor de gemiddelde mens zichzelf moet uithongeren waardoor hij spiermassa verliest.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:26

Sheran schreef:
En te dik wel? Dat is ook zeker zo ongezond. Alleen meer geaccepteerd, omdat mensen nu eenmaal steeds dikker lijken te worden, en ook de voedselindustrie zal er niks aan doen dit beeld bij te stellen.

dit inderdaad. Waarom mag ik als persoon met ondergewicht geen modellen zien waaraan ik me kan spiegelen, maar mogen mensen met overgewicht dat wel? Dat is minstens zo ongezond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:29

Ik ben het er overigens volledig mee eens dat het werk niet tot een ongezond voedingspatroon mag leiden.
Ook voor modellenwerk hoort een soort 'arbo' te zijn.
Echter is dus de vraag hoe je dat beoordeeld. Zeker in de groep 16-18 zijn er gewoon een hoop meiden die laat volwassen zijn zonder vormen en rondimgen en pas rond hun 20e uit de kindermaten komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:38

Joh ik word 25 ben ook blijven steken in de kindermaten, ik eet meer dan veel volwassen mannen. :+
Heb wel rondingen maar ben maar 1,50m :+

Prachtig hoe snel er een oordeel is over in kindermaten passen en dat er maar een paar bokkers zijn die daar tegen in gaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:23

Maar zo raar is het toch niet als je als volwassene in een kindermaat zit. Als je bv maar 1.50 bent en je bent voor jouw lengte mooi op gewicht/slank dan val je automatisch al in de kindermaten.
Niet iedereen is 1.80 als die volwassen is. Je lengte speelt ook gewoon een hoop mee natuurlijk: iemand van 1.50 die 60 kilo weegt of iemand van 1.90 die 60 kilo weegt; nogal een verschil natuurlijk.

oh haha zie nu pas staan ook dat je toevallig ook nog eens 1.50 bent. Is geheel toevallig overigens dat ik je exacte lengte als vb gebruikt btw. Had de eerste de beste lengte die in me op kwam die onder de noemer 'klein' valt genomen :)

Mungbean

Re: Advertentie met te dun model verboden. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:53

Ik bedoelde uiteraard niet de kleinen onder ons maar de mensen met modellenlengte. Ook die kunnen lang heuploos blijven zonder dat ze daar perse ongezonde dingen voor doen.
Als je dat veroordeeld, veroordeel je in feite daarmee ook deze mensen die dan net zo goed een minderwaardigheidscomplex kunnen krijgen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:56

Lepeltje schreef:
Het gaat er trouwens toch verder ook niet om hoe mooi je het vindt, het punt is dat het in principe een ongezond laag gewicht is. Bij de meeste van deze modellen zie je ook dat het niet van harte gaat, omdat ze er ook geen spiermassa bij hebben. Ook een 18 jarige mag best wat spiermassa hebben, en te licht is voor een 18 jarige ook te licht.

Eerlijk is eerlijk, ik heb zelf ook geen spieren en waarschijnlijk vinden andere mensen me zeker te dun, maar dat kan me geen zak schelen en daar gaat het ook niet om.

Ik heb even een plaatje van het internet voor het voorbeeld:
[ Afbeelding ]

Links laag vetpercentage, geen spieren, ongezond laag gewicht. Rechts, laag vetpercentage, doch een goede conditie en nette hoeveelheid spieren + ondanks het lage vetpercentage ws gewoon een normaal gewicht.

Ik heb liever die rechter gepromoot, omdat het gewoon een gezond getraind lichaam is, dan de linker waarvoor de gemiddelde mens zichzelf moet uithongeren waardoor hij spiermassa verliest.

:j :j eens!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:10

nah, ik vind verbieden echt niet nodig hoor, dik is ook ongezond, maar dat mag allemaal wel maar gewoon.
Diversiteit laten zien is VEEL belangrijker dan 'te dunne' mensen 'verbieden' om zich te laten zien, dat vind ik een slechte zaak, gatver.
Moet ik dan ook maar me binnen gaan verstoppen en me vooral niet laten zien omdat ik 'te dun' ben? hellup, straks gaan de buurmeisjes nog denken dat ze er als mij uit moeten zien.

En die modellen kleerhaken noemen, of bonenstaken, dat vind ik dus echt niet oke he, het is wel een menselijk lichaam waar we het hier over hebben, en dunne mensen kunnen net zo goed onzeker over hun lichaam zijn.
moet je eens kijken wat er gebeurd als ik iemand met overgewicht als een 'rolade' bestempel, dan hebben we de poppen aan het dansen, want dat KAN natuurlijk niet :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:13

Lienie_F schreef:
Sheran schreef:
En te dik wel? Dat is ook zeker zo ongezond. Alleen meer geaccepteerd, omdat mensen nu eenmaal steeds dikker lijken te worden, en ook de voedselindustrie zal er niks aan doen dit beeld bij te stellen.

dit inderdaad. Waarom mag ik als persoon met ondergewicht geen modellen zien waaraan ik me kan spiegelen, maar mogen mensen met overgewicht dat wel? Dat is minstens zo ongezond.

Dit is inderdaad heel belangrijk, representation in the media (sorry kan even niet op de nederlandse zin komen) is ZO belangrijk, voor meisjes en vrouwen van elke kleur, vorm, gewicht, en wat dan ook. diversiteit in de media bereik je veel meer mee dan simpelweg verbieden wat niet de 'standaard' is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:17

Ja maar wat tegenwoordig gebeurd ia een soort walging en haat naar dunne mensen.. En ik merk dat ik mij tijdlang daar zo door gekwetst ben, zo onzeker voelde en gewoon njet vrouwelijk...

Her beeld verschuift enorm.. Overgewicht wordt steeds meer geaccepteerd en ondergewicht (om welke rede dan ook) niet.. Maar vergeet niet war de afkeuring die er nu rond heerst, doet bij de meiden die niets aan kunnen doen dar ze zo dun zijn

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:22

Neen, je begrijpt het verkeerd.
Niemand zegt hier dat je je moet schamen als je slank gebouwd bent, geen aanleg hebt ook maar ergens vet op te slaan. Volgens mij wil ook niemand verbieden dat ze zich laten zien. :P

Ik niet iig. Ik weet ook niet of jongeren dit perse als voorbeeld zien. Ik weet alleen dat het blijkbaar nog steeds een soort van 'stijl' is in de mode, waar de gemiddelde mens echt niet gemakkelijk aan voldoet. En het gemiddelde model helemaal niet aan moet willen voldoen naar mijn mening. Maar ik begrijp wel dat een model met de goede merken mee wil kunnen lopen en om dan aan die eisen te voldoen zichzelf uithongert of teveel traint in verhouding tot de voedselinname.
Ik vind dat DAT niet moet kunnen, en das heel makkelijk te vermijden met een minimaal BMI, dat stimuleert iig een gezonde leefstijl. Ben je te dun, kan je alsnog spiermassa trainen.

Het gaat er dus niet om wat andere mensen van dunne personen vinden of moeten vinden, maar om het feit dat de meeste mensen dit werk dus niet op een gezonde manier kunnen doen zolang dat ongezonde dunne 'hip' is in de modewereld.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:23

Gianti schreef:
Ja maar wat tegenwoordig gebeurd ia een soort walging en haat naar dunne mensen.. En ik merk dat ik mij tijdlang daar zo door gekwetst ben, zo onzeker voelde en gewoon njet vrouwelijk...

Her beeld verschuift enorm.. Overgewicht wordt steeds meer geaccepteerd en ondergewicht (om welke rede dan ook) niet.. Maar vergeet niet war de afkeuring die er nu rond heerst, doet bij de meiden die niets aan kunnen doen dar ze zo dun zijn

Dat is ook zo :j ik denk dat het probleem vooral is dat er vrijwel alleen maar extreem dunne modellen te zien zijn, ook op modeshows etc. Als hier wat meer afwisseling in was zou het misschien niet zo'n probleem zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:23

Ik vind het trouwens niet echt wenselijk om alles wat we niet zo leuk vinden maar bij wet te gaan verbieden. Is het echt nodig om een wet te maken die zegt dat modellen een gezond BMI moeten hebben om te kunnen werken, als de publieke opinie zo blijft als ie nu is dan zullen bedrijven toch vanzelf wel eieren voor hun geld moeten kiezen en in die stroom mee moeten.

Ik moet trouwens zeggen dat ik het zelf alleen maar logisch vind dat modellen meestal een beetje een apart uiterlijk hebben en niet gemiddeld zijn. Dat zou toch helemaal niet de aandacht trekken op een billboard. Je ziet ook dat modellen niet altijd klassieke schoonheden zijn, of sommige zelfs een ronduit raar hoofd hebben (een tijdje terug zag ik in een modeblad een model waarvan de ogen erg ver uit elkaar stonden met een hele puntige kin bijvoorbeeld, leek wel een alien). Als je alleen maar hele normale mensen uitzoekt dan krijg je toch nooit een uitzonderlijke advertentie.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:25

@lepeltje: Weet dar jij dar niet zo bedoelde, maar kijk naar gemiddelde reactie oo de blogs/ fb bericht.. Ik denk dat dar meer impact op jonge meiden heeft dan die foto

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:28

Gianti schreef:

Ja precies, nou is het voor mij niet helemaal 'per ongluk' dat ik zo mager ben, maar het is niet iets waar ik voor gekozen heb, en aankomen lukt door redenen ook niet meer, dus ik zal wss zo dun blijven (ben nooit een dikkertje geweest tho)
maar het doet pijn om mensen te horen zeggen 'ja eet eens een burger' of 'ja maar jij kan het hebben' 'waarom eet jij een salade, dat hoef jij toch helemaal niet te doen'. nou toevallig vind ik salade lekker, maar daar moet ik me dus blijkbaar voor verantwoorden want ik ben 'te dun' :wave:
En als ik me dan om zou draaien en tegen iemand zeg 'laat die burger eens staan joh' of 'nou dat zou ik niet doen hoor!' 'joh, zou jij niet eens een salade pakken, kan je wel hebben!' nou dan vergaat de wereld hoor, want dunne mensen mag je alles tegen zeggen maar andersom ho maar :j

@lepeltje ja, nee dat snap ik, maar blijkbaar vinden we het in deze maatschappij normaal om een 'te dun' model te verbieden want das 'ongezond' maar als iemand een te dik model zou verbieden om precies dezelfde reden? nah, weet niet eens wat er dan zou gebeuren, want that's kind of impossible.

@liedje89 nou dat ook idd, die meiden/mannen zijn er juist om de aandacht te trekken, met een heel standaard uiterlijk is dat toch minder, en blijft het je ook minder bij. en daarbij is de reden voor 'dunnere' modellen in modeshows vaak ook nog dat ze er niet lopen omdat dat een ideaal beeld is, maar omdat het lijnenwerk van kleding het meest duidelijk te zien is op een 'recht' lichaam (als ik het zo goed uitleg... een van mijn vrienden ontwerpt en hij praat er altijd over, maar ik kan het in het nederlands niet zo goed uitleggen, lost in translation :') )

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:33

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:39

arans schreef:
Ik ben het absoluut niet eens met dat dit geband is.

Ik zag deze blog voorbij komen en ik schrik ook heel erg van deze reactie's. http://www.toeps.nl/blog/2015/06/hoe-vo ... -internet/

Jeetje... Op internet kan alles maar gezegd worden. Wil niet weten hoe het model zich nu voelt -O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:39

_Denise_ schreef:
Dit meisje wordt verbannen omdat ze 'ongezond dun' wordt benoemd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook schrok toen ik de foto zag. Aan de andere kant ben ik dan weer benieuwd, wat vinden jullie van Tess Munster, wie model is geworden met een BMI van 42? Als we het dan toch hebben over 'ongezond'.

ik vind haar vreselijk ongezond. knap gezicht, mooi mens, maar ongezond lichaam en mag in mijn ogen ook absoluut niet als rolmodel gebruikt worden. vind het ronduit misleidend dat zij zegt zich gezond te voelen en gelukkig te zijn met haar lichaam. ik heb een BMI van geloof ik 30 en ik voel mij al uitermate ongezond, vermoeid en je merkt ook dat bepaalde dingen meer moeite kosten. Het is omogelijk dat zij gezond is, zelfde geld voor mensen met een ongezond ondergewicht. zullen vast prachtige vrouwen zijn maar als model word je als rolmodel gezien en krijgen mensen verkeerde verwachtingen van wat gezond is.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:42

Gianti schreef:
@lepeltje: Weet dar jij dar niet zo bedoelde, maar kijk naar gemiddelde reactie oo de blogs/ fb bericht.. Ik denk dat dar meer impact op jonge meiden heeft dan die foto

Het was eigenlijk een reactie of saddledancer, maar ondertussen kwamen er wat berichtjes tussen. :+

Ik had de reacties op de foto ook gezien en die gaan ver ja.. Toch heb ik altijd het gevoel dat mensen nog steeds liever te slanke mensen zien dan te dikke.

Zelf iig geen ervaring met lelijke opmerking, ondanks mijn ondergewicht. Eigenlijk alleen maar mensen die 'wensten ook zo'n lichaam te hebben'. :')

@ liedje 89, misschien gaat een wet wel gelijk wat ver ja, ik verwonder me eigenlijk vooral over dat het ondervoed zijn blijkbaar bij je job kan horen. Ik denk dat je er ook apart uit kan zien met een normale conditie, ik ken bizar mooie mensen met een normaal gewicht. Voor een mooi koppie hoef je echt niet dik of dun te zijn. Voor een gezond (en mooi) lichaam is het wel vrij belangrijk dat je genoeg eet tho. :P

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:49

Trouwens, om het gelijk te houden zou ik dan idd wel een onderste limiet BMI en bovenste limiet aanhouden, gewoon alles binnen de range van 'normaal'.
Geen te dunne mensen, dan idd ook geen te dikke mensen.
Al denk ik dat een voller persoon niet zo snel meer zal gaan eten om als 'dik model' te werken, moet de gemiddelde mens ook daarvoor een ongezond eetpatroon aanhouden dus dat lijkt me ook niet goed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 01:20

BMI zegt overigens niet veel over de gezondheid van mensen. Als je als vrouw een BMI van 28 hebt, maar ontzettend veel sport en dus een hoog spierpercentage hebt, dan ben je dus gewoon gezond. Het gaat om je vetpercentage, zowel op je lichaam als om je organen wat iemand ongezond maakt :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:22

Klopt, BMI zegt ook niet alles, of je moet de marges breed genoeg houden. Ik denk dat een combinatie van BMI en vetpercentage (en evt. visceraal vet zoals Lifaya zegt) beter is als je wil meten in hoeverre het gewicht van iemand gezond te noemen valt.

Voorbeeld: Als ik alleen af ga op mijn eigen BMI dan moet ik volgens dat advies proberen aan te komen in gewicht. Maar tegelijkertijd is mijn vetpercentage 21.1%, waar helemaal niks mis mee is voor een vrouw.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:30

Dat sowieso Lifaya. Die bmi meters op internet zijn leuk, maar houden maar rekening met 2 factoren; je gewicht en lengte. Maar allerlei andere factoren zoals brede bouw/smalle bouw, hoeveelheid vetmassa/hoeveelheid spiermassa worden buiten beschouwing gehouden. En die factoren zijn net zo belangrijk om te bepalen of je een gezonde of ongezonde lichaamsomvang hebt.
In die zin vind ik dan ook dat die bmi die je zelf kan berekenen niet echt veel zeggen of je nu wel of niet een gezonde omvang hebt.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:38

Ik vind niet dat zo'n miljoenen bedrijf zo'n model in z'n reclame moet willen hebben, ze ziet er nu eenmaal ongezond dun uit, dat wil je toch niet als voorbeeld?
Ik snap echt wel dat er meisjes zijn die er niets aan kunnen doen dat ze dun zijn en hier door erg gekwetst zijn/worden ( en ik vind de reacties of fb echt belachelijk trouwens, gaan veels te ver, soms moet je gewoon je mening voor je houden :') ) maar dat verteld deze foto niet of dit model hier zelf voor kiest of dat ze er niets aan kan doen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:41

Och je ziet ook heel vaak plaatjes voorbij komen tegenwoordig van 'vollere' vrouwen met uitspraken als 'bones are for dogs, men like meat'. Ik ga die vrouwen toch ook geen vette varkens noemen.. triest dat 'dikke' mensen dit soort uitspraken nodig hebben om zichzelf beter te voelen, gewoon het omlaag halen van andere mensen.

Een model is een model, een ideaalbeeld. Dit meisje is inderdaad erg dun, al is ze nog jong en is het misschien ook haar bouw, toch vind ik het wel goed dat deze foto er af gehaald is. Jammer dat het meisje nu zo afgebrand wordt. Ik weeg ook nog geen 50 kilo met 1.70, zit nog net niet wekelijks bij de mac :') vind het jammer dat dat ideaalbeeld verschuift naar een beeld wat gewoon is, ik ben hartstikke blij dat ik zo slank blijf maar kan me voorstellen dat veel meiden er onzeker van worden. Daarbij moet het toch helemaal geen ideaal zijn om mollig te zijn? Doe mij maar het lijf van Adriana Lima hoor haha.