Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:49

Collie2008 schreef:
Ik denk dat ik vrij uniek ben als ik alles zo lees....

Ik rook niet, nooit gerookt en ik ga ook nooit roken. Vind het vies, onnodig, zonde van je geld en ergens een beetje een 'trieste gewoonte' (sorry rokers :+ ). Mijn vriend rookt wel (en zou graag willen dat hij stopt) en veel vrienden en familie roken ook. Ik zal nooit vragen of iemand niet wil roken voor mij. In mijn eigen huis krijgen ze ook een asbak (terwijl veel mensen zelf aanbieden om buiten te roken). Ook in mijn rookvrije auto (zonder asbak) mag van mij gewoon gerookt worden zolang ze het maar niet helemaal blauw zetten en er dus een raam wordt open gezet. Heel soms 'klaag' ik even omdat het teveel mijn kant op waait dat het teveel prikkelt in je ogen, maar verder heb ik er weinig last van en ook totaal geen zin om me er druk over te maken.

En daar ben ik dan weer wel heel duidelijk in: in mijn auto wordt niet gerookt. Níet. Nog niet al val je onder sigaret dood neer. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-05-15 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelien__

Wij roken altijd buiten. Mam, pap en ik. Als ik bij m'n vriendin ga, waar binnenshuis gerookt wordt, door haar moeder en vader, rook ik alsnog buiten. Zij heeft dat gewoon liever. Geen probleem voor mij.

laliz

BeSen schreef:
Lizzle schreef:
Vlees eten is echter wel schadelijk voor iedereen' gezondheid :') Prachtig voorbeeld.
Ben het er wel mee eens dat mensen veeeeel te veel zeuren haha, ik heb verder nog niemand gehoord die als niet roker gasten binnen laat roken, juist omdat ze te gast zijn. Is dat zo vreemd?

Veel vlees eten is idd niet gezond ;) vooral varkensvlees. Als je eet met mate dus geen mega grote stukken of alleen maar vlees op de BBQ is er niks aan de hand.
heb 'm even aangepast.

Vero

KingYasFenn schreef:
Citaat:
Tuurlijk, die mening deel ik maar dat zijn vijgen na pasen bij iemand die al rookt. Veel rokers zeggen zelf al er beter nooit aan begonnen te zijn. :+

Heerlijk zin dit!
ik snap hem!
vanaf mijn 13e gaan roken met 1 sigaretje zoals dat gaat.. met 14 rookte ik echt al lekker ketting en was ik lekker met de 'stoere club' mee..uit stommigheid en na een tijdje spijt gekregen..
toen ik 19 was doorgehakt en gestopt. en van de ene op de ander dag van kettingroker naar 0! En dat ook nog eens in een stressperiode met tentamens etc. en problemen thuis.
een ding wat ik geleerd heb?

Ga jezelf niet zwak vinden en gewoon doorgaan met roken als je al roept dat je spijt hebt..
een verslaving kun je verslaan hoor..
ik vind het heel erg zwak als je dat niet aankan,
niemand is dat eigenlijk. je moet alleen doorzetten :)

het klopt dat mensen vaak te veel zorgen en en de 'schadelijkheid' te extreem zien vergeleken andere schadelijke dingen...
echter vind ik spijt hebben en toch roken gewoon zwak.

Rookte je echt al toen je 13 was? Dan vind ik het echt super knap van je Dat je gestopt bent!

Vero

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:51

Lizzie, oke! Vond de zin al een beetje raar haha

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:51

Ayasha schreef:
En daar ben ik dan weer wel heel duidelijk in: in mijn auto wordt niet gerookt. Níet. Nog niet al val je onder sigaret dood neer. :+

Ik heb er eerlijk gezegd gewoon vrijwel geen last van tenzij ze het te bont maken, maar dat gebeurd eigenlijk nooit. Tis niet dat ik me daar in zit te houden en de ander de ruimte gun en mezelf tekort doe. Ik sta er gewoon niet zo bij stil denk ik en zolang ik geen last heb mopper ik niet.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:55

Ik ben daar heel streng in, als ik in de zelfde kamer ben wordt er niet gerookt, anders ga ik weg.
(Ben zo eens midden in Frankrijk uit de auto gestapt omdat mama aan een rood licht een sigaret op stak)

Maar ik ben dan ook wel zo eerlijk dat als ik in de minderheid ben, ik vaak zelf naar buiten ga, laat de rokers de lucht binnen maar verzieken.

Mijn vriend rookt, maar gaat elke keer braaf buiten roken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:56

ohjajoh6 schreef:
Heb ik een ander voorbeeld voor jullie:

Stel je staat met serieuze auto pech op een donker weggetje in de middle of nowhere, mobiel heeft ook al geen bereik, dus je kan letterlijk geen kant op of iemand bereiken...
En je bent dus iemand die roken zo smerig vind dat je normaliter niet met dat soort lui geassocieerd wilt worden , laat staan in hun auto stappen.

En dan kom ik dus aan na 2 uur ofzo: zon paardenmeut van 40+ met shag an de lip in een asbakken hooibaal van een krakkemikkig toettoet en ik bied je een lift aan: vraag je mij dan ook of ik eerst de auto wil luchten en niet zal roken tijdens de rit naar huis? Of stap je niet in?
Of houd je je in en neem je met liefde de lift aan?
Ik vraag mij dit oprecht af?

Ik ben niet zoals de persoon die jij omschrijft want ik heb in principe geen enkel probleem met rokers. Maar ik ben dus wel iemand die er om vraagt en ik neem aan dat je mij ook bedoeld met deze vraag.
Ik zou denk ik in eerste instantie gaan lopen en een woning of andere bewoonde wereld zoeken. Nederland is zo vol dat je hier hooguit een kilometer voor moet lopen dus 2 uur stilstaan zou me al niet overkomen. Maar goed, voor de situatie zal ik dat even aannemen. Als dat wel zou gebeuren en ik zie/ruik/voel dat de auto blauw van de rook staat, dan zou ik voordat ik instap, wel vragen of het raam open mag vanwege die rook. Mag dat niet? Dan stap ik idd niet in en bedank vriendelijk. In deze situatie vind ik het heeeeel anders meerijden dan afspreken met vrienden of familie. Sowieso zal het gaan om een zeer kort ritje en dat is ook al anders. En daarbij sluit ik niet uit dat ik ook deze persoon netjes zou vragen of het roken even mag stoppen. Want ik blijf erbij: niks mis met een nette vraag.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:57

Jup, gestart omdat mijn broers rookte (heb er 4, meeste ouders dus wel op 'rook leeftijd'
en alle ouders van vrienden en dan vaak die vrienden ook.
het 'voorbeeld' was er dus lekker al, ahum -.-

Ik snap echt wel dat het zwaar is, want het is niet gemakkelijk..
maar vind het gewoon beangstigend dat je ergens spijt van hebt en toch blijft doen..
eng om te zien dat mensen dat doorzettingsvermogen soms ontbreken..
(ben zelfs soms wel bang waar ze dan ook allemaal geen nee tegen kunnen zeggen etc)
maar dat is een ander topic dan weer haha.

ik pas mij nu als niet roker om nog veel wel rokers, (vrienden van vroeger maar ook mensen op stal etc) vaak gewoon aan.
ze mogen van mij roken als ze willen. maar ze moeten niet verwachten dat ik me uber sociaal gedraag. ga vaak bv. op stal niet bij ze staan of niet in dezelfde auto ergens heen (rijden dus dan niet samen, ga ik wel apart)
zal echt niet gezellig met ze mee buiten gaan staan als we samen in de stad zijn etc.

en heel simpel, ik zou er ook zeker niet mijn kids (als ik ze heb) of nu mijn neefjes/nichtjes mee naartoe nemen.. als er om ze heen gerookt gaat worden.

ook zal ik minder snel net gekleed gaan,
en kom ik in mijn dan nu 2e of 3e keer gedragen kloffie.. omdat ik weet dat het gaat stinken en het meteen gewassen moet worden..
om meteen een setje schoon uit de kast te pakken om er heen te gaan? nee dankje..

Ik pas mij dus liever zelf aan,
als dat in de situatie kan.
ik haat het om mijn vriend aan te moeten laten passen omdat hij er allergisch voor is, en zijn vader gewoon weigert eerlijk te doen tegen zijn zoon..

In de minderheid zal ik altijd ervoor kiezen om gewoon opzij te stappen en niet 'mee te doen' met het roken.. dan ga ik wel lekker naar huis, maken de rokers het lekker blauw in de woonkamer :)

als gewoon (eerlijke) vrienden zijn, vraag ik ze vaker net wat minder te roken of de afzuiging aan te zetten + een raam open, en dan komt het wel goed ;)

In het kader van volwassen mensen vind ik ook dat er vanuit twee kanten gewoon enige iets moet toegegeven worden aan het feit, en dat je er altijd samen moet uitkomen.
bij kinderen vind ik gewoon dat het niet moet gebeuren..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 31-05-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:58

Dat is inderdaad waar hoor, met een nette vraag is niets mis. Nee heb je, ja kun je krijgen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:58

Ik ben zelf een roker en rook dus gewoon in mijn eigen huis en auto. Mocht het lekker weer zijn, rook ik sowieso al buiten, maar met regen niet. Mocht die persoon er écht last van hebben en me vragen of ik niet in haar bijzijn wil roken, zal ik onder de afzuigkap gaan staan. Al is dat eigenlijk nog nooit voorgekomen, denk dat hier ook wel aardig de mentaliteit "haar huis, haar regels" opgaat, ongeacht bij wie we in huis zijn.

Ik heb één keer gehad dat ik bij een niet-roker thuis kwam en naar het balkon liep om een sigaretje aan te steken. Ik werd weer naar binnen geroepen en er stond een asbak voor me klaar. Vond dat heel erg vreemd, bij de mensen om me heen die niet roken, wordt er gewoon steevast buiten gerookt. Vond het superlief, maar heb mijn sigaretje gewoon buiten opgerookt.

Als er mensen in de auto met mee meerijden, vraag ik in eerste instantie altijd of mensen er last van hebben als ik een sigaretje opsteek. Heb weleens iemand gehad die net gestopt was met roken. Zou het vreselijk vinden als ze weer zou beginnen omdat iemand naast haar een peuk opsteekt. Eigenlijk nooit problemen over gehad, maar het raampje gaat wel altijd open.
Mijn vader rookt ook altijd in zijn auto met het raam dicht. Ondanks dat ik zelf een roker ben, krijg ik daar altijd ontzettend last van en zet ik gewoon het raam aan mijn kant open.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:02

Rekening houden met een niet roker is best mogelijk.Maar ik begrijp ook dat een roker denkt,mijn huis,mijn auto,mijn regels.
Rokers mogen sowieso al veel minder,en dan snap ik best dat een roker zegt,ik rook in mijn huis wanneer ik dat wil.
Ik persoonlijk zou wel rekening houden met iemand die er niet tegen kan.
Maar nogmaals,ik begrijp je moeder zeker wel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:04

gohya schreef:
Rekening houden met een niet roker is best mogelijk.Maar ik begrijp ook dat een roker denkt,mijn huis,mijn auto,mijn regels.
Rokers mogen sowieso al veel minder,en dan snap ik best dat een roker zegt,ik rook in mijn huis wanneer ik dat wil.

Wat bedoel je met rokers mogen sowieso al veel minder? Het enige waar ze in beperkt worden is waar je een sigaret mag opsteken toch?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:07

Zwerte schreef:
gohya schreef:

Wat bedoel je met rokers mogen sowieso al veel minder? Het enige waar ze in beperkt worden is waar je een sigaret mag opsteken toch?

Ja dat dacht ik ook al zwerte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:08

Zwerte schreef:
gohya schreef:

Al eens een zorg/levensverzekering af gesloten? :)
Zelfs bij sommige auto verzekeringen vragen ze er naar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:14

Ayasha schreef:

Idd!
Als het aan veel mensen lag mag je niet eens roken op straat!
Laat elke roker zelf bepalen waar die buiten rookt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:18

gohya schreef:
Ayasha schreef:

Idd!

Het is misschien minder fijn voor de roker maar je vergroot de kans op kanker voor een ander wel.
Maat als het een beetje waait vind ik het geen probleem

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:19

ohjajoh6 schreef:
Heb ik een ander voorbeeld voor jullie:

Stel je staat met serieuze auto pech op een donker weggetje in de middle of nowhere, mobiel heeft ook al geen bereik, dus je kan letterlijk geen kant op of iemand bereiken...
En je bent dus iemand die roken zo smerig vind dat je normaliter niet met dat soort lui geassocieerd wilt worden , laat staan in hun auto stappen.

En dan kom ik dus aan na 2 uur ofzo: zon paardenmeut van 40+ met shag an de lip in een asbakken hooibaal van een krakkemikkig toettoet en ik bied je een lift aan: vraag je mij dan ook of ik eerst de auto wil luchten en niet zal roken tijdens de rit naar huis? Of stap je niet in?
Of houd je je in en neem je met liefde de lift aan?
Ik vraag mij dit oprecht af?

Verschil is dat zij niet jouw vriend of familie is. En dan zal je dus waarschijnlijk wel instappen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:21

BeSen schreef:
gohya schreef:
Idd!

Het is misschien minder fijn voor de roker maar je vergroot de kans op kanker voor een ander wel.
Maat als het een beetje waait vind ik het geen probleem

Vergroot de kans op kk in de buitenlucht?
Weet je hoeveel schadelijke kk verwekkende stoffen er in de buitenlucht hangen?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:24

Gohya, en waar door worden die stoffen erger? Ja roken! Maar het is echt nie aleen roken, maar het speelt wel mee

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:31

De teer in de sigaretten is KK verwekkend,niet de nicotine! De teer blijft aan je longen plakken,dat blaas je niet uit.
Maar het slechtste in een sigaret is een chemische stof die de fabrikanten erin hebben gestopt,deze stof maakt je zwaar verslaafd.
Er is ooit over gesproken,maar niemand die de fabrikanten verbied deze stof in de sigaretten te doen!

De schadelijke stoffen in de lucht worden erger door de bestrijdings middelen die men gebruikt! niet door de nicotine rook.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:36

Mijn vader rookte altijd thuis waar wij kinderen bij waren. Ik vind het zelf belachelijk om je kinderen bloot te stellen aan rook, in ieder geval tot hun 18e of als ze zelf niet roken. Het is super ongezond. Ik vond het ook verschrikkelijk dat alles aan mij altijd naar rook stonk omdat het in ons hele huis zat.
Daarnaast heb ik ook astma dus ik vraag wel of mensen niet bij mij in de buurt willen roken (al heb ik er stiekem helemaal niet zo heel veel last van qua gezondheid :+ )

Maar goed ik ben daar ook vrij extreem in, ik raak al geiriteerd als mijn vriendinnen buiten naast me gaan roken :+ vaak zorgt de wind er dan voor dat die rook precies in mijn gezicht komt, dan heb ik een paar minuten geen frisse lucht meer om te ademen en dat vind ik al heel naar.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:45

Gelukkig wordt er in mijn familie helemaal niet (meer) gerookt dus gelukkig nog nooit echt last van gehad.

Ik heb wel een aantal vriendinnen die roken en die weten dat ik er nogal een hekel aan heb. Daar wordt dan ook vaak wel rekening mee gehouden, doen ze gewoon even peukje op het balkon. Ik kan dat echt heel erg waarderen.

Zou er echt niet blij mee zijn als ik ergens op bezoek kwam waar t huis zo ongeveer blauw staat van de rook. Zou me er ook zeker van weerhouden om er vaker naartoe te gaan.

Prima dat mensen roken, ook prima als je dat in je eigen huis/auto doen maar rekening houden met je bezoek vind ik wel het minste wat je kunt doen. Lijkt me ook een hele kleine moeite.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:52

gohya schreef:
De teer in de sigaretten is KK verwekkend,niet de nicotine! De teer blijft aan je longen plakken,dat blaas je niet uit.
Maar het slechtste in een sigaret is een chemische stof die de fabrikanten erin hebben gestopt,deze stof maakt je zwaar verslaafd.
Er is ooit over gesproken,maar niemand die de fabrikanten verbied deze stof in de sigaretten te doen!

De schadelijke stoffen in de lucht worden erger door de bestrijdings middelen die men gebruikt! niet door de nicotine rook.

Uit verschillende onderzoeken kwam toch echt dat het meeroken ook heel schadelijk is. Er zullenl dus echt wel schadelijke teerdeeltjes mee naar buiten komen ;)
De concentratie van schadelijke stoffen is gewoon heel hoog op het moment dat je in de rook staat. Tuurlijk zijn er ook zonder rokers schadelijke stoffen in de lucht, maar door de rokers in een ruimte wordt die concentratie toch wel echt heel erg verhoogd. Ongezond verhoogd

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:55

Ik heb gerookt. Als er mensen kwamen die ik nog niet kende dan vroeg ik of ze er last van hadden, dan rookte ik niet als ze er waren of ging even naar buiten. Dat ik rook betekend niet dat iemand mee hoeft te roken en het is een kleine moeite. Bij anderen ga ik gewoon standaard naar buiten als ze niet roken. In andermans auto rook ik gewoon niet als ze dat zelf ook niet doen. Ik ben daar vrij makkelijk in. Als ik weet dat mijn neefje komt die daar gevoelig voor is dan rook ik uren daarvoor al niet meer binnen en lucht ik het huis door. Als er kinderen zijn wordt er standaard in de familie niet binnen gerookt maar buiten of in de keuken of berging die met de deur afgesloten is naar de woonkamer en de deur naar buiten open (als het regent bijvoorbeeld) Ik ben nu over op dampen op weg naar stoppen, die gebruik ik wel gewoon bij bezoek bij mij thuis en bij anderen vraag ik of ze willen dat ik naar buiten ga.