Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Narya schreef:[***] schreef:In de meeste islamitische landen zou het inderdaad niet zo'n probleem zijn, maar in een land als Iran wel, maar goed dat is natuurlijk ook een Islamitische republiek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Iran
Ik citeer: 'Today, there are at least 600 churches for 300,000 - 370,000 Christians in Iran'. Maar goed, Wikipedia is dan ook compleet onbetrouwbaar als bron, daar zal wel iets van een leugen inzitten.
funnyhorses schreef:Dat verbod moet toch een bevrijding zijn voor die vrouwen denk ik zo.
SweetVanille schreef:Het gaat hier helemaal niet om geloof, het gaat er hierom dat je als mens herkenbaar moet zijn. Stel, je wordt overvallen, en diegene draagt een bivakmuts, boerka of integraalhelm, hoe wil je diegene dan opsporen?
Citaat:Maar daarbij vind ik ook dat je als allochtoon hier als gast in NL bent, en je hoort aan te passen.
SweetVanille schreef:Maar daarbij vind ik ook dat je als allochtoon hier als gast in NL bent, en je hoort aan te passen. Dat moeten wij Nederlanders ook als we ergens heen gaan.
Ik bedoel dit absoluut niet racistisch..
Thesserd schreef:En het punt dat je iemand vrijwel niet kan identificeren met een boerka? Dat maakt jou niks uit? Zullen de meningen over verdeeld zijn natuurlijk, maar als jij je helm niet op mag houden terwijl je aan het tanken bent (is wel net zo makkelijk hoef je dat ding niet weer helemaal af te doen), waarom dan wel een boerka?
Dorine92 schreef:Ik heb zelf een keer gehad dat er 3 mensen (Want ja, wie zegt dat het wel echt vrouwen waren? Moeilijk te zien) in de trein langs kwamen lopen in burka. Nou, ik krijg het dan echt wel heel benauwd hoor... weet je hoeveel wapens je onder zo'n burka kunt verstoppen?
Ik vind het geen verkeerde regel om ze af te schaffen. Eigenlijk wel een heel goed idee. Ik voel me helemaal niet veilig in de buurt van iemand met een burka op (tenzij ik weet wie het is natuurlijk, maar ik ken geen mensen die een burka dragen).
Ik heb ook een probleem met het gebrek aan WEDERZIJDSE tolerantie. Ik moet het wel accepteren dat er een burka gedragen wordt, maar degene in de burka hoeft altijd niet te accepteren dat ik .... ben (vul maar in: homo, prostituee, moslim die verliefd is op een christen, etc). Ik wil hiermee niet zeggen dat alle moslims intolerant zijn, maar wel dat sommige extreem intolerant zijn tegenover bijvoorbeeld homoseksualiteit, terwijl die burka wel zonder meer geaccepteerd moet worden. Vind ik niet helemaal eerlijk.
Free2 schreef:De Nederlandse cultuur is een cultuur waarbij het overgrote deel van de inwoners óf in Jezus geloven óf in niks.
Shadow0 schreef:Free2 schreef:De Nederlandse cultuur is een cultuur waarbij het overgrote deel van de inwoners óf in Jezus geloven óf in niks.
De Nederlandse cultuur is er ook een waar vrijheid, in allerlei vormen,in de grondwet staat, waar mensen zich tamelijk eh, opmerkelijk, uitdossen bij voetbalwedstrijden of de gay pride, waar je goths hebt rondlopen en mensen in volendamse klederdracht, mensen met blauw haar (al neemt dat af) of in fluoriscerend roze-oranje joggingpakken, of met een centimeter makeup en poeder op hun gezicht.
Kortom: vrijheid en diversiteit. Dat jij een boerka niks vindt is niet per se reden genoeg om het te verbieden.
Free2 schreef:Maar deze mensen laten stuk voor stuk wel een gezicht zien. Je kan een inschatting maken met wie je te maken hebt. Een persoon in een boerka, daar kan ik niks van zien.
Shadow0 schreef:Free2 schreef:Maar deze mensen laten stuk voor stuk wel een gezicht zien. Je kan een inschatting maken met wie je te maken hebt. Een persoon in een boerka, daar kan ik niks van zien.
Dat is ten eerste niet waar - ook genoeg die wel gezichtsbedekkende versieringen hebben, maar ten tweede niet belangrijk genoeg om alleen daarom er wetten voor te maken. De basis van een vrij land is: je moet goede redenen hebben om iets te verbieden. Er is hier geen probleem dat opgelost moet worden behalve een soort van gevoel van niet prettig voelen. Dat is gewoon niet genoeg, en maakt het tot een grote verspilling van tijd en energie voor iets wat nauwelijks aan de orde is. (Nogmaals - het gaat maar om een paarhonderd vrouwen max.)
xxCYNNxx schreef:funnyhorses schreef:Dat verbod moet toch een bevrijding zijn voor die vrouwen denk ik zo.
Dat denk ik niet; die mogen nu nog minder de deur uit, want anders moeten er standaard twee mannen met dr mee; 1 die bv de winkel in gaat voor de boodschappen en 1 die bij de vrouw buiten blijft.
Toch ben ik wel voor het verbod zoals die nu in elkaar is gezet. Niet vanwege meer veiligheid of dat soort onzin. Want je krijgt er heus niet een hogere mate van veiligheid door. Maar puur op grond van communicatie. Die bestaat tenslotte niet alleen maar uit taal, maar ook uit lichaamshouding, gezichtsuitdrukkingen. En de non verbale communicatie is nauwelijks op te pikken met zo'n boerka. Lichaamshouding is nog enigszins te vertalen, maar gezichtsuitdrukkingen? Zal je toch echt een gezicht moeten zien. Dus ja in die zin ben ik er voor.
Thesserd schreef:Heike schreef:Inderdaad ik denk dat de veranderende wet voor die vrouwen niet veel zal doen veranderen. Alleen dat ze nu misschien niet meer buiten mogen komen oid.
Klopt, en daar kunnen we dan weer de wet de schuld van gaan geven, maar feitelijk ligt dat probleem bij dat huishouden zelf. Van wie mag de vrouw dan niet meer het huis uit, van haar man of van haar zelf?
Misschien zit ik er helemaal naast, en ben ik erg bevooroordeeld op dit gebied, maar ik denk in de meeste gevallen van haar man...
Shadow0 schreef:Thesserd schreef:En het punt dat je iemand vrijwel niet kan identificeren met een boerka? Dat maakt jou niks uit? Zullen de meningen over verdeeld zijn natuurlijk, maar als jij je helm niet op mag houden terwijl je aan het tanken bent (is wel net zo makkelijk hoef je dat ding niet weer helemaal af te doen), waarom dan wel een boerka?
Het is zo'n nonprobleem. Het gaat om zulke marginale aantallen, het doet er niet toe. Hoeveel mensen in boerka zie je nu tanken? Ik kom nog steeds tot 0 en ik woon tegenover een tankstation.
Landelijk beleid moet zinnig zijn - het moet echte, concrete, structurele problemen oplossen, geen losse incidenten of hypothetische situaties.
Maar als je concreet kijkt, is er gewoon geen probleem dat oplossing behoeft.
Er zijn heel veel dingen heel veel belangrijker, en daar zou de energie naar moeten gaan. Dit is alleen maar verspilling van tijd en energie. (Maar, prima als afleidingsmanouvre, alles liever dan dat mensen zich af gaan vragen welk slechte projecten a la Fyra of IT nu op dit moment gebeuren waar men over een tijdje kan zeggen: 'tsja, achteraf bezien hadden we dat natuurlijk heel anders moeten doen'.) Laten we ons bv druk maken over TTIP. Dat zijn zaken die een veel grotere bedreiging zijn voor onze samenleving dan een paarhonderd vrouwen, waaronder blijkbaar 1 hardnekkige winkeldief.
Heike schreef:Ook bivakmutsen en integraalhelmen worden verboden trouwens.