Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:22

Het gaat hier helemaal niet om geloof, het gaat er hierom dat je als mens herkenbaar moet zijn. Stel, je wordt overvallen, en diegene draagt een bivakmuts, boerka of integraalhelm, hoe wil je diegene dan opsporen? Het gaat om de criminaliteit in NL. Maar daarbij vind ik ook dat je als allochtoon hier als gast in NL bent, en je hoort aan te passen. Dat moeten wij Nederlanders ook als we ergens heen gaan.
Ik bedoel dit absoluut niet racistisch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:26

Narya schreef:
[***] schreef:
In de meeste islamitische landen zou het inderdaad niet zo'n probleem zijn, maar in een land als Iran wel, maar goed dat is natuurlijk ook een Islamitische republiek.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Iran

Ik citeer: 'Today, there are at least 600 churches for 300,000 - 370,000 Christians in Iran'. Maar goed, Wikipedia is dan ook compleet onbetrouwbaar als bron, daar zal wel iets van een leugen inzitten.

Dat zou ik niet weten, maar ik zou er als christen in ieder geval niet graag daar een kerk bezoeken. Jillsil zei in haar reactie dat je met een diep decolleté in een islamitsch land opgepakt wordt, en ik denk dat dit in Iran wel het geval is. Ze hebben daar strenge kledingvoorschriften, als je als vrouwelijke toerist geen hoofddoek om heb mag je het land niet in.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:26

funnyhorses schreef:
Dat verbod moet toch een bevrijding zijn voor die vrouwen denk ik zo.

Dat denk ik niet; die mogen nu nog minder de deur uit, want anders moeten er standaard twee mannen met dr mee; 1 die bv de winkel in gaat voor de boodschappen en 1 die bij de vrouw buiten blijft.

Toch ben ik wel voor het verbod zoals die nu in elkaar is gezet. Niet vanwege meer veiligheid of dat soort onzin. Want je krijgt er heus niet een hogere mate van veiligheid door. Maar puur op grond van communicatie. Die bestaat tenslotte niet alleen maar uit taal, maar ook uit lichaamshouding, gezichtsuitdrukkingen. En de non verbale communicatie is nauwelijks op te pikken met zo'n boerka. Lichaamshouding is nog enigszins te vertalen, maar gezichtsuitdrukkingen? Zal je toch echt een gezicht moeten zien. Dus ja in die zin ben ik er voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:35

SweetVanille schreef:
Het gaat hier helemaal niet om geloof, het gaat er hierom dat je als mens herkenbaar moet zijn. Stel, je wordt overvallen, en diegene draagt een bivakmuts, boerka of integraalhelm, hoe wil je diegene dan opsporen?

En je denkt dat een overvaller nu denkt: 'oliebol, ik mag geen bivakmuts meer op, nou, dan overval ik wel zonder'?
Nogmaals: overvallers lopen niet eerst kilometers over straat met een bivakmuts op, want dat valt op. Als ze je 's avonds op straat willen overvallen dan verbergen ze zich, en anders hebben ze gewoon een bromfiets of motor waar ze wel een helm op mogen.

Dit verbod lost dus niks op wat betreft overvallers, omdat overvallers zich niet aan de wet gaan houden.

Citaat:
Maar daarbij vind ik ook dat je als allochtoon hier als gast in NL bent, en je hoort aan te passen.

Een misvatting. Allochtonen zijn geen toeristen of gasten, ze zijn inwoners. Veel allochtonen hebben gewoon de Nederlandse nationaliteit en zijn hier geboren en opgegroeid. Als ze andere keuzes maken dan jij, dan hebben ze daar het volste recht toe, omdat ze in een vrij land wonen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:39

SweetVanille schreef:
Maar daarbij vind ik ook dat je als allochtoon hier als gast in NL bent, en je hoort aan te passen. Dat moeten wij Nederlanders ook als we ergens heen gaan.
Ik bedoel dit absoluut niet racistisch..

Lastig als er ook autotochtonen zijn die burka's dragen.

Niet alle vrouwen in Burka zijn gelijk allochtoon natuurlijk, ik zie om mij heen ook wel Hollandse dames (als in, hun voorvaderen zijn hier ook geboren) die zich hebben bekeerd tot de islam :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-05-15 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:39

Shadow ik snap niet zo goed waarom jij vindt dat de wet er niet moet zijn omdat criminelen zich er niet aan houden. Er zijn honderden wetten waar mensen zich niet aan houden. Betekent dat dan dat we die wetten maar moeten afschaffen?

En opnieuw zie ik hier dat sommigen het meest positieve achter de niqab/boerka willen zien. Waarom? Waarom willen we hier zo graag zien dat het helemaal niet erg is en dat zo veel vrouwen het vast zelf willen? Terwijl, als de SGP opgedwongen wordt om vrouwen toe te laten in hun politiek, we het er allemaal roerend mee eens zijn? Misschien dat SGP vrouwen dat zelf ook helemaal niet willen?

Het blijft een vrouwonderdrukkende regel, of ze het nou zelf willen of niet. Zooo veel regeltjes die alleen voor vrouwen gelden en niet eens geschreven staan in de Bijbel of Koran (zie mijn eerste post in dit topic).

Ik begrijp echt niet waarom iedereen hier graag zo veel begrip voor wil hebben. Zeker omdat er rondom deze niqab/boerka regel ook veel leed is gebeurd (vrouwen die op straat aangevallen worden met o.a. zuur etc).
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 25-05-15 11:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:44

Ik weet niet zo goed wat ik van het verbod moet vinden. Eerlijk gezegd vind ik het ook steeds lastiger om voor mijzelf een mening te vormen over islam-gerelateerde onderwerpen. Het lijkt altijd zo over extremen te gaan wat je in het nieuws leest, het lijkt of over IS te gaan of bijvoorbeeld over Geert Wilders. Ik blijf mijzelf maar voorhouden dat de mensen in het midden de meerderheid vormen, gewone mensen die zich prettig voelen bij het dragen van een hoofddoek of een boerka. Ik denk dat het gevoel van veiligheid mijn probleem is en niet zozeer hun probleem, het gevoel dat het bij mij oproept en dat ik onbewust toch koppel aan de dingen die ik in het nieuws lees (dat ik bijv een boerka snel koppel aan de islam en soms ook aan extremisme). Wel vind ik het prettig om iemands gezicht te kunnen zien, of het nou om een bivakmuts of een niqaab gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:48

Thesserd, ik vind dat de wet er niet moet zijn omdat het niks oplost. Wat mij betreft moeten wetten die totaal niet effectief zijn, er inderdaad niet zijn.
In dit geval zijn alle redenen om de wet wel aan te nemen totaal niet overtuigend:
- de vrouwen helpen doen we niet want het gaat maar om een heel klein aantal en we hebben geen goed idee van hun motivaties en of ze hiermee geholpen zijn
- de veiligheid vergroten we niet, omdat we de manier van handelen van de meeste overvallers niet beinvloeden.
- als men werkelijk een overval pleegt dan zijn ze al strafbaar omdat overvallen en beroven al niet mag

Maar heel veel wetten lossen wel iets op. Dat de overval zelf strafbaar is, is uiteraard wel een prima zaak, want daar kunnen overvallers voor bestraft worden. Maar dit is symboolpolitiek, niet bedoeld om enige concrete resultaten te bereiken, en dat staat me tegen.

Thesserd

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:51

En het punt dat je iemand vrijwel niet kan identificeren met een boerka? Dat maakt jou niks uit? Zullen de meningen over verdeeld zijn natuurlijk, maar als jij je helm niet op mag houden terwijl je aan het tanken bent (is wel net zo makkelijk hoef je dat ding niet weer helemaal af te doen), waarom dan wel een boerka?

Ik vind het onzin om een uitzondering te maken voor een boerka/niqab, helemaal gezien wat voor soort regel het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:57

In mijn ogen heeft dit verbod niks met het geloof te maken.

Maar puur zodat mensen op bepaalde plekken gewoon goed je gezicht kunnen zien.

Ik rij zelf motor. Heb een jethelm. Maar enigste wat je kunt zien zijn mijn ogen. Omdat ik mijn mond en neus heb afgedekt. Bang dat er beestjes invliegen. En als ik mijn zonnebril op heb. Zie je helemaal niks.

Dus als ik bij een bezine pomp kom. Zorg ik gewoon dat mijn gezicht weer herkenbaar is.

Zelf vind ik het ook niet prettig als ik bij andere mensen alleen de ogen kan zien. Als ze nu een motorhelm of boerka dragen, bij mij maakt dat geen verschil.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:01

Ik heb zelf een keer gehad dat er 3 mensen (Want ja, wie zegt dat het wel echt vrouwen waren? Moeilijk te zien) in de trein langs kwamen lopen in burka. Nou, ik krijg het dan echt wel heel benauwd hoor... weet je hoeveel wapens je onder zo'n burka kunt verstoppen?
Ik vind het geen verkeerde regel om ze af te schaffen. Eigenlijk wel een heel goed idee. Ik voel me helemaal niet veilig in de buurt van iemand met een burka op (tenzij ik weet wie het is natuurlijk, maar ik ken geen mensen die een burka dragen).
Ik heb ook een probleem met het gebrek aan WEDERZIJDSE tolerantie. Ik moet het wel accepteren dat er een burka gedragen wordt, maar degene in de burka hoeft altijd niet te accepteren dat ik .... ben (vul maar in: homo, prostituee, moslim die verliefd is op een christen, etc). Ik wil hiermee niet zeggen dat alle moslims intolerant zijn, maar wel dat sommige extreem intolerant zijn tegenover bijvoorbeeld homoseksualiteit, terwijl die burka wel zonder meer geaccepteerd moet worden. Vind ik niet helemaal eerlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:02

Thesserd schreef:
En het punt dat je iemand vrijwel niet kan identificeren met een boerka? Dat maakt jou niks uit? Zullen de meningen over verdeeld zijn natuurlijk, maar als jij je helm niet op mag houden terwijl je aan het tanken bent (is wel net zo makkelijk hoef je dat ding niet weer helemaal af te doen), waarom dan wel een boerka?

Het is zo'n nonprobleem. Het gaat om zulke marginale aantallen, het doet er niet toe. Hoeveel mensen in boerka zie je nu tanken? Ik kom nog steeds tot 0 en ik woon tegenover een tankstation.
Landelijk beleid moet zinnig zijn - het moet echte, concrete, structurele problemen oplossen, geen losse incidenten of hypothetische situaties.

Maar als je concreet kijkt, is er gewoon geen probleem dat oplossing behoeft.

Er zijn heel veel dingen heel veel belangrijker, en daar zou de energie naar moeten gaan. Dit is alleen maar verspilling van tijd en energie. (Maar, prima als afleidingsmanouvre, alles liever dan dat mensen zich af gaan vragen welk slechte projecten a la Fyra of IT nu op dit moment gebeuren waar men over een tijdje kan zeggen: 'tsja, achteraf bezien hadden we dat natuurlijk heel anders moeten doen'.) Laten we ons bv druk maken over TTIP. Dat zijn zaken die een veel grotere bedreiging zijn voor onze samenleving dan een paarhonderd vrouwen, waaronder blijkbaar 1 hardnekkige winkeldief.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:04

Allochtoon of autochtoon met een boerka, ik vind het gewoon niet passen in Nederland. De Nederlandse cultuur is een cultuur waarbij het overgrote deel van de inwoners óf in Jezus geloven óf in niks. Dat er dan steeds meer Moslims bij komen is niks mis mee. Maar ik vind het wel zonde van onze cultuur als we voor de Moslims maar dingen gaan toestaan waar veel mensen met Nederlandse voorvaderen zich niet prettig bij voelen. De hoofddoek mag, er worden moskeeën gebouwd, maar een boerka is een erg sterke uiting van het geloof in de Islam en naar mijn mening te extreem voor in Nederland.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:10

Dorine92 schreef:
Ik heb zelf een keer gehad dat er 3 mensen (Want ja, wie zegt dat het wel echt vrouwen waren? Moeilijk te zien) in de trein langs kwamen lopen in burka. Nou, ik krijg het dan echt wel heel benauwd hoor... weet je hoeveel wapens je onder zo'n burka kunt verstoppen?
Ik vind het geen verkeerde regel om ze af te schaffen. Eigenlijk wel een heel goed idee. Ik voel me helemaal niet veilig in de buurt van iemand met een burka op (tenzij ik weet wie het is natuurlijk, maar ik ken geen mensen die een burka dragen).
Ik heb ook een probleem met het gebrek aan WEDERZIJDSE tolerantie. Ik moet het wel accepteren dat er een burka gedragen wordt, maar degene in de burka hoeft altijd niet te accepteren dat ik .... ben (vul maar in: homo, prostituee, moslim die verliefd is op een christen, etc). Ik wil hiermee niet zeggen dat alle moslims intolerant zijn, maar wel dat sommige extreem intolerant zijn tegenover bijvoorbeeld homoseksualiteit, terwijl die burka wel zonder meer geaccepteerd moet worden. Vind ik niet helemaal eerlijk.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Men zegt dat multiculturisme goed is voor de samenleving, zal in zekere in ook best zo zijn, maar ondertussen staan we hier steeds meer dingen toe voor een religie die mensen in de gevangenis gooit omdat ze homoseksueel zijn. Dit vind ik juist tegen een goede ontwikkeling ingaan. Misschien zegt men dat het ouderwets is om niet open te staan voor andere culturen, maar het niet openstaan voor een andere geaardheid van een mens vind ik nog veel ouderwetser.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:12

Free2 schreef:
De Nederlandse cultuur is een cultuur waarbij het overgrote deel van de inwoners óf in Jezus geloven óf in niks.

De Nederlandse cultuur is er ook een waar vrijheid, in allerlei vormen,in de grondwet staat, waar mensen zich tamelijk eh, opmerkelijk, uitdossen bij voetbalwedstrijden of de gay pride, waar je goths hebt rondlopen en mensen in volendamse klederdracht, mensen met blauw haar (al neemt dat af) of in fluoriscerend roze-oranje joggingpakken, of met een centimeter makeup en poeder op hun gezicht.

Kortom: vrijheid en diversiteit. Dat jij een boerka niks vindt is niet per se reden genoeg om het te verbieden.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:15

Shadow0 schreef:
Free2 schreef:
De Nederlandse cultuur is een cultuur waarbij het overgrote deel van de inwoners óf in Jezus geloven óf in niks.

De Nederlandse cultuur is er ook een waar vrijheid, in allerlei vormen,in de grondwet staat, waar mensen zich tamelijk eh, opmerkelijk, uitdossen bij voetbalwedstrijden of de gay pride, waar je goths hebt rondlopen en mensen in volendamse klederdracht, mensen met blauw haar (al neemt dat af) of in fluoriscerend roze-oranje joggingpakken, of met een centimeter makeup en poeder op hun gezicht.

Kortom: vrijheid en diversiteit. Dat jij een boerka niks vindt is niet per se reden genoeg om het te verbieden.

Maar deze mensen laten stuk voor stuk wel een gezicht zien. Je kan een inschatting maken met wie je te maken hebt. Een persoon in een boerka, daar kan ik niks van zien.

Edit: En trouwens nog even over die gay pride: De Islam is een religie die homoseksueel zijn afstraft. Er komen nu steeds meer en meer Moslims in dit land. Wie weet is het over 10 jaar dan heel erg moelijk voor homo's om hun geaardheid te uiten. Niet omdat het van de wet niet zou mogen maar omdat ze boos worden aangekeken/bedreigd/noem het maar op door de allochtone/autochtone moslims die geen homo's in hun buurt willen hebben. Hoe zit het dan met die vrijheid die je noemt?
Laatst bijgewerkt door Free2 op 25-05-15 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:22

Als de nonnen opeens in burka-habijten gaan lopen, vind ik evengoed dat in openbare ruimte je gezicht zichtbaar moet zijn. Bivakmuts mag ook niet, ook al zou je geloof dat opdragen. Gezichtsbedekking = gezichtsbedekking. Trek dan 1 lijn. Ja ik begrijp ook wel dat geloof het nu eenmaal botsend maakt met recht op vrijheid van geloof en dat het daadwerkelijk verbieden heel wat voeten in de aarde heeft maar ik vind het zien van een gezicht belangrijk. (En ja, dat ik dat vind betekend dat niet dat daarom de wet maar moet worden veranderd :') ).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:25

Free2 schreef:
Maar deze mensen laten stuk voor stuk wel een gezicht zien. Je kan een inschatting maken met wie je te maken hebt. Een persoon in een boerka, daar kan ik niks van zien.

Dat is ten eerste niet waar - ook genoeg die wel gezichtsbedekkende versieringen hebben, maar ten tweede niet belangrijk genoeg om alleen daarom er wetten voor te maken. De basis van een vrij land is: je moet goede redenen hebben om iets te verbieden. Er is hier geen probleem dat opgelost moet worden behalve een soort van gevoel van niet prettig voelen. Dat is gewoon niet genoeg, en maakt het tot een grote verspilling van tijd en energie voor iets wat nauwelijks aan de orde is. (Nogmaals - het gaat maar om een paarhonderd vrouwen max.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:26

Toch hebben ze dat voor bivakmutsen ook gedaan en werkelijk...hoeveel mensen liepen er in een bivakmuts?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:33

Shadow0 schreef:
Free2 schreef:

Dat is ten eerste niet waar - ook genoeg die wel gezichtsbedekkende versieringen hebben, maar ten tweede niet belangrijk genoeg om alleen daarom er wetten voor te maken. De basis van een vrij land is: je moet goede redenen hebben om iets te verbieden. Er is hier geen probleem dat opgelost moet worden behalve een soort van gevoel van niet prettig voelen. Dat is gewoon niet genoeg, en maakt het tot een grote verspilling van tijd en energie voor iets wat nauwelijks aan de orde is. (Nogmaals - het gaat maar om een paarhonderd vrouwen max.)

Precies dit gevoel van niet prettig voelen is de reden om dit te verbieden. Er hebben (als ik het goed heb) al een aantal mensen in dit topic aangegeven zich niet prettig te voelen bij het zien van een boerka en waarschijnlijk zijn er ook genoeg mensen met dit gevoel die geen bokt hebben. En kleine of grote groep boerkadraagsters maakt niet uit; het gaat denk ik meer om principe. En zo heb je genoeg wetten die niet vaak aan de orde zijn maar wel bestaan. En energieverspilling, tja, het Koningshuis en al die poespas eromheen vind ik pas energieverspilling.

Overigens had ik mijn laatste bericht nog ge-edit, had er iets aan toegevoegd inclusief een vraag. Weet niet of je hem al had gelezen maar en ben wel benieuwd wat het antwoord op deze vraag zou zijn.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:36

Waarom kan een vrouw die een burka draagt haar geloof niet goed uitoefenen als ze slechts een hoofddoek moet dragen? :o?

Júist in onze open maatschappij wil je de gezichtsuitdrukking van een ander kunnen zien. :)F

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:38

xxCYNNxx schreef:
funnyhorses schreef:
Dat verbod moet toch een bevrijding zijn voor die vrouwen denk ik zo.

Dat denk ik niet; die mogen nu nog minder de deur uit, want anders moeten er standaard twee mannen met dr mee; 1 die bv de winkel in gaat voor de boodschappen en 1 die bij de vrouw buiten blijft.

Toch ben ik wel voor het verbod zoals die nu in elkaar is gezet. Niet vanwege meer veiligheid of dat soort onzin. Want je krijgt er heus niet een hogere mate van veiligheid door. Maar puur op grond van communicatie. Die bestaat tenslotte niet alleen maar uit taal, maar ook uit lichaamshouding, gezichtsuitdrukkingen. En de non verbale communicatie is nauwelijks op te pikken met zo'n boerka. Lichaamshouding is nog enigszins te vertalen, maar gezichtsuitdrukkingen? Zal je toch echt een gezicht moeten zien. Dus ja in die zin ben ik er voor.

Zal dat echt denk je? Zijn ze zo bang dat die vrouw weg loopt oid?

Ik begrijp niet dat die dames zich zo veel laten opleggen. Waaronder zelfs gezichtsbedekkende kleding. Ik zou dat nooit doen.. Ik zou gelijk weg zijn bij zo'n mafketel
Of het verbod nu wel of niet 'in hun voordeel is' is dan hun keuze. Ze besluiten toch zelf om wel of niet bij dat stuk onkruid te blijven?!
Ja zo zie ik dat dan.. Je kiest er zelf voor om je alles te laten vertellen, of je kiest er niet voor. Zulke mannen die sporen imo ook niet helemaal.

Volgens mij zijn er maar weinig volledig bedekte dames in Nederland. Of ze zitten allemaal 'verplicht' binnen want ik zie ze nooit. Ook niet als ik door transvaal of schildersbuurt moet waar 99% bruin is

Vorig jaar in de dierentuin heb ik er wel een gezien. Die had een wijde, glimmende paarse aan en het wapperde alle kanten op. Duurde echt ff voordat ik door had dat er een mevrouw in zat.
Ik vind het gewoon bijna zielig dat ze denken dat dat normaal is. Niets is toch heerlijker dan zelf bepalen of je een rok, broek, kort of lang, trui met lange mouwen, spaghettibandjes of tuniekjes aan doet? Maar dat denken ze vast ook van 'ons'
:+
en waarom kan ik nooit een post kort houden -O-
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 25-05-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:38

Thesserd schreef:
Heike schreef:
Inderdaad ik denk dat de veranderende wet voor die vrouwen niet veel zal doen veranderen. Alleen dat ze nu misschien niet meer buiten mogen komen oid.

Klopt, en daar kunnen we dan weer de wet de schuld van gaan geven, maar feitelijk ligt dat probleem bij dat huishouden zelf. Van wie mag de vrouw dan niet meer het huis uit, van haar man of van haar zelf?

Misschien zit ik er helemaal naast, en ben ik erg bevooroordeeld op dit gebied, maar ik denk in de meeste gevallen van haar man...

Van wie mag zij niet onbedekt op straat lopen, van haar man of van haarzelf? Als zij die boerka verplicht moet dragen van haar man, ligt dat probleem toch ook bij dat huishouden zelf??

Door de boerka te verbieden verplaats je het probleem alleen maar naar achter gesloten deuren, dan heb je er helemaal geen grip meer op...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:42

Shadow0 schreef:
Thesserd schreef:

Het is zo'n nonprobleem. Het gaat om zulke marginale aantallen, het doet er niet toe. Hoeveel mensen in boerka zie je nu tanken? Ik kom nog steeds tot 0 en ik woon tegenover een tankstation.
Landelijk beleid moet zinnig zijn - het moet echte, concrete, structurele problemen oplossen, geen losse incidenten of hypothetische situaties.

Maar als je concreet kijkt, is er gewoon geen probleem dat oplossing behoeft.

Er zijn heel veel dingen heel veel belangrijker, en daar zou de energie naar moeten gaan. Dit is alleen maar verspilling van tijd en energie. (Maar, prima als afleidingsmanouvre, alles liever dan dat mensen zich af gaan vragen welk slechte projecten a la Fyra of IT nu op dit moment gebeuren waar men over een tijdje kan zeggen: 'tsja, achteraf bezien hadden we dat natuurlijk heel anders moeten doen'.) Laten we ons bv druk maken over TTIP. Dat zijn zaken die een veel grotere bedreiging zijn voor onze samenleving dan een paarhonderd vrouwen, waaronder blijkbaar 1 hardnekkige winkeldief.

Ten eerste zegt het volgens mij genoeg over de regel en de doelgroep dat je nooit mensen in een boerka/niqab ziet tanken... Overigens was het tankstation maar een voorbeeld.

Ten tweede zie ik niet in waarom het uitmaakt of het nou om 1, 100 of 10.000 gevallen gaat.
Als je naakt over straat loopt wordt je ook door de politie van de straat geplukt en gestraft (schending van openbare orde). Om hoe veel gevallen gaat dit? En wat als mensen dit vanuit een bepaalde overtuiging/mening doen? Het gaat er om dat de rest van de samenleving zich hier onprettig of zelfs bedrijgd bij voelt. Bij een boerka/niqab niet anders lijkt mij.

Ten derde vind ik het altijd wat zwak om te noemen dat er andere zaken belangrijker zijn, en dus dit opeens niet meer uit maakt...

Het is niet of/of maar en/en.

@dobbelicious, daar noem je het. Juist die groep die van hun man niet zonder boerka de straat op mag is al een probleem! Dat is niet de schuld van deze wet. Dat is een probleem op zich, waar wat mij betreft graag een oplossing/voorlichting/whatever voor gevonden mag worden.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 25-05-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:43

Heike schreef:
Ook bivakmutsen en integraalhelmen worden verboden trouwens.

Klopt, het gaat om de identificeerbaarheid van individuen in bepaalde publieke ruimtes.. Ook in bepaalde functies (leraar, verpleegkundige, etc.) is het toch wel prettig om deze vrouwen hun gezicht te zien. Ik zou een lerares in niqaab nou geen goed rolmodel vinden voor jonge meiden. Ik vraag me wel af of deze maatregel zinvol is. Volgens de gegevens zijn het in Nederland maar een paar homderd vrouwen.