Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:57

Ja, want een paar vrouwen die radicaal zijn in hun overtuigingen en een paar domme posts op Tumblr schrijven zijn even erg als een politieke beweging die miljoenen onderdrukten hebben vermoord... Sorry, dat vind ik echt bijzonder respectloos.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:57

Vrouwen en mannen moeten gelijke kansen krijgen en zijn gelijkwaardig, maar zeker niet gelijk. Als het gaat om functies waarbij lichamelijke kracht noodzakelijk is dan zullen vrouwen altijd aan het kortste eind trekken. Daar is niets onfeministisch aan, dat is gewoon een resultaat van onze lichamelijke bouw. Er zullen dus bepaalde functies zijn (denk bijvoorbeeld aan het leger) en bepaalde sporten (rugby := ) waarbij het maar goed is dat delen echt voor mannen en andere delen echt voor vrouwen zijn. Een gemengd rugbyteam man/vrouw gaat echt niet werken.

Voor beiden dus gelijke kansen en rechten. Stemrecht, recht om naar school te gaan, recht om je eigen keuzes te maken. Gelijkwaardigheid in een relatie.
Vooral hier in het westen: een man is niet meer automatisch 'de baas in huis' , maar een relatie moet van twee kanten komen.
Sommige feministen schieten hier soms een beetje in door denk ik dan.

Overigens typ ik dit terwijl de wederhelft de strijk van een hele week aan het wegwerken is :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:01

gekvanfleur schreef:
Ik had het er pas nog over met een vriend..eigenlijk vreemd dat je in een land als Nl nog steeds in de avond laat als vrouw niet zo even over eeen (lang) stuk industrieterrein naar huis kan fietsen. Of in ieder geval, prettig is het niet. Op bokt zowieso niet, want dan lok je het uit en is het je eigen schuld als er iets gebeurd, maar raar is het wel.mijn vriend fietst hetzelfde stuk en voor hem geen probleem..

Ach ik doe dat gewoon. Ik ben in mijn eentje in de "hood" in new York geweest :+ of het slim was is een andere vraag, maar ik moet zeggen dat ik mij nog nooit echt onveilig heb gevoeld omdat ik een vrouw ben. En dat terwijl ik in de meest bizarre situaties ben terechtgekomen.

Ik vind het inderdaad absurd dat er op bokt vaak zo gereageerd word. Je vraagt er nooit om, om verkracht te worden. Nooit! Want dan zou het geen verkrachting meer zijn als je het wel wilt :+

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:01

Yasmine schreef:
Ja, want een paar vrouwen die radicaal zijn in hun overtuigingen en een paar domme posts op Tumblr schrijven zijn even erg als een politieke beweging die miljoenen onderdrukten hebben vermoord... Sorry, dat vind ik echt bijzonder respectloos.

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:15

lifaya schreef:
gekvanfleur schreef:
Ik had het er pas nog over met een vriend..eigenlijk vreemd dat je in een land als Nl nog steeds in de avond laat als vrouw niet zo even over eeen (lang) stuk industrieterrein naar huis kan fietsen. Of in ieder geval, prettig is het niet. Op bokt zowieso niet, want dan lok je het uit en is het je eigen schuld als er iets gebeurd, maar raar is het wel.mijn vriend fietst hetzelfde stuk en voor hem geen probleem..

Ach ik doe dat gewoon. Ik ben in mijn eentje in de "hood" in new York geweest :+ of het slim was is een andere vraag, maar ik moet zeggen dat ik mij nog nooit echt onveilig heb gevoeld omdat ik een vrouw ben. En dat terwijl ik in de meest bizarre situaties ben terechtgekomen.

Ik vind het inderdaad absurd dat er op bokt vaak zo gereageerd word. Je vraagt er nooit om, om verkracht te worden. Nooit! Want dan zou het geen verkrachting meer zijn als je het wel wilt :+

Ik begrijp wat jij bedoelt lifaya, want ook ik liep altijd zonder problemen midden in de nacht op de Witte de wit en in Katshoek in Rotterdam en dat waren echt geen "lekkere" straten, vooral niet toentertijd. En mij gebeurde nou echt nooit wat. Maar dat komt toch grotendeels door mijn eigen instelling en niet te vergeten "stoere" uitstraling, wat mijn lucky was. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn , dat als je dus wel wat meer timide overkomt, je dus inderdaad niet meer veilig over straat kunt op veel te veel plaatsen , ook in Nederland. Sexy Lexie of in Bourka voor mijn part, je blijft met je poten van een ander af! Ik verbaas mij ook keer op keer weer, over hoe vreselijk uit de tijd er hier door juist die nog hartstikke jonge paardenmeiden word gereageerd, komen die nooit meer in de buitenwereld, zou je bijna gaan denken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:18

Dat klopt inderdaad, het hangt zeker van je eigen houding af. Ik heb ook een beetje dat "stoere". Ben behoorlijk bijdehand en impulsief maar ondanks dat nog nooit echt problemen gehad (ben 1.60 :') ) :+ en ik kwam nou ook niet echt in de lekkerste buurten, en waar ik nu woon is ook niet echt de beste wijk in Leiden (de Kooi). Dus ja haha. Maar dat is nog steeds geen excuus om een bang muisje te verkrachten omdat zij toevallig door een slechte buurt loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:19

Het zijn ook echt niet alleen de bange muisjes die verkracht worden. Ik ken genoeg voorbeelden van meiden die er intimiderend uit zien en alsnog de bosjes in gesleurd worden. Verkrachting gaat overigens ook niet alleen om door verkeerde buurten lopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:23

Emmaa_ schreef:
Het zijn ook echt niet alleen de bange muisjes die verkracht worden. Ik ken genoeg voorbeelden van meiden die er intimiderend uit zien en alsnog de bosjes in gesleurd worden. Verkrachting gaat overigens ook niet alleen om door verkeerde buurten lopen.

Verkrachting vind vooral plaats binnen een familie of vrienden/kennis kring, ben me daar absoluut bewust van ;)

Wij bedoelde enkel er mee te zeggen dat er altijd word gezegt dat je als vrouw nooit in die en die buurt snachts wil lopen in je eentje en dat dit in feite niet helemaal waar is. Natuurlijk kan het fout gaan, maar dat kan ook midden op de dag in een winkelcentrum. Vrouwen worden dus bij voorbaat al beperkt met buiten komen omdat ze vrouw zijn. Ik mocht ook nooit alleen van mijn ouders snachts fietsen. Dit deed ik wel, zo puberaal als ik was. Maar nooit ook maar iets meegemaakt. Mijn broertje mocht alles gewoon prima alleen doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:29

Wat gelijk het feminisme weer zo ontzettend belangrijk goed iets maakt: Want zolang dat soort zaken dus ook in een redelijk "vrij" land als Nederland niet goed geregeld is , of gelijk getrokken met de mannen, is er nog een hoop werk voor de feministen.

Dus wat mij betreft; You Go Girls!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:33

:') ben ik meteen een bang muisje.
..

Niet bang zijn en vooral niet dom..zullen we het dan zo maar noemen? Stoere uitstraling kom je nergens mee als er problemen zijn die er toe doen. Echt niet. Dan weet je niet wat echte problemen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:58

Mhua als wij sterker zouden zijn dan mannen. Dan zouden er waarschijnlijk weer veel mannen worden verkracht.

Nu wil ik verkrachting niet goed praten. Maar wij hebben de pech om eenmaal lichamelijk qua kracht zwakker te zijn.

Ik ben absoluut geen feminist :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:00

Sorry hoor maar wat probeer je dan wel te zeggen met 'wij zijn nou eenmaal zwakker'? Vind het echt een ongelofelijk ongepaste opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:01

Emmaa_ schreef:
Sorry hoor maar wat probeer je dan wel te zeggen met 'wij zijn nou eenmaal zwakker'? Vind het echt een ongelofelijk ongepaste opmerking.

Dat we de pech hebben dat we lichamelijk zwakker zijn. Maar lees wat je wil lezen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:04

love_western schreef:
Mhua als wij sterker zouden zijn dan mannen. Dan zouden er waarschijnlijk weer veel mannen worden verkracht.

Nu wil ik verkrachting niet goed praten. Maar wij hebben de pech om eenmaal lichamelijk qua kracht zwakker te zijn.

Ik weet niet goed wat je hiermee zeggen wilt hoor, maar het komt zeer ongepast over, alsof omdat wij de pech hebben lichamelijk niet zo sterk te zijn, het ons dus maar moeten laten welgevallen? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:05

love_western schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat we de pech hebben dat we lichamelijk zwakker zijn. Maar lees wat je wil lezen :')

Lees even hoe je dit verwoord hebt als je wilt. Je weet niet wat iemand heeft meegemaakt en 'wij zijn nou eenmaal lichamelijk zwakker' dus moeten we maar verkrachting pikken? Erbij zetten dat je verkrachting niet probeert goed te praten maakt totaal geen verschil in de boodschap die je achter dit bericht zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:08

Emmaa_ schreef:
love_western schreef:

Lees even hoe je dit verwoord hebt als je wilt. Je weet niet wat iemand heeft meegemaakt en 'wij zijn nou eenmaal lichamelijk zwakker' dus moeten we maar verkrachting pikken? Erbij zetten dat je verkrachting niet probeert goed te praten maakt totaal geen verschil in de boodschap die je achter dit bericht zet.

En je weet ook niet wat ik heb meegemaakt ;)

Maar wat ik bedoel te zeggen dat als rollen waren omgedraaid dat er waarschijnlijk meer mannen zouden worden verkracht. Wij vrouwen zijn ook geen heilige soort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:09

love_western schreef:
Emmaa_ schreef:

En je weet ook niet wat ik heb meegemaakt ;)

Maar wat ik bedoel te zeggen dat als rollen waren omgedraaid dat er waarschijnlijk meer mannen zouden worden verkracht. Wij vrouwen zijn ook geen heilige soort.

Nee, dat weet ik inderdaad niet. Maar ik loop niet met dit soort opmerkingen te sproeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:10

Ik ontstip dit topic wel weer :+

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 16:16

love_western schreef:

Oei wat een nare opmerking inderdaad.... Verkrachting gaat heus niet alleen over fysieke sterkte en zwakte.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:36

Ik vind dat ze een punt heeft. Het gaat voor een groot gedeelte wel over fysieke kracht. Anders zou je iemand toch gewoon van je af duwen :+

Apple schreef:
Vrouwen en mannen moeten gelijke kansen krijgen en zijn gelijkwaardig, maar zeker niet gelijk. Als het gaat om functies waarbij lichamelijke kracht noodzakelijk is dan zullen vrouwen altijd aan het kortste eind trekken. Daar is niets onfeministisch aan, dat is gewoon een resultaat van onze lichamelijke bouw. Er zullen dus bepaalde functies zijn (denk bijvoorbeeld aan het leger) en bepaalde sporten (rugby := ) waarbij het maar goed is dat delen echt voor mannen en andere delen echt voor vrouwen zijn. Een gemengd rugbyteam man/vrouw gaat echt niet werken.

Ook het leger gaat steeds minder uit van mankracht en steeds meer van techniek.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:56

Als je verkracht wordt gaat het lang niet altijd om hoe sterk je fysiek bent... Iemand 'gewoon' van je afduwen is 9 van de 10 keer niet aan de orde.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:08

Uh..... Ik snap dat het soms anders kan zijn...maar 9 van de 10 keer? Wat is er dan wel aan de orde? En hebben we het dan over NL?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:09

Verkrachting heeft voor zover ik weet vooral te maken met macht (machtsmisbruik dus). En dat is helaas wel degelijk te herleiden op fysieke kracht, want fysiek macht uitoefenen op iemand die concreet veel sterker is heeft meestal weinig zin behalve dat diegene die de macht wil uitoefenen zelf onderdrukt kan worden. Een risico dat iemand juist zoveel mogelijk probeert uit te sluiten, vaak door het slachtoffer met zorg te kiezen op lichaamshouding/ bouw, voorkomen, dat soort dingen.

Het probleem van onderdrukking (van wie dan ook) kan je dus eigenlijk alleen maar aanpakken als je mensen accepteert zoals ze zijn, en niet mensen en hun eigenschappen, fysiek of mentaal, afmeet ten opzichte van elkaar. Pas wanneer iedereen volwaardig en volledig geaccepteerd wordt als zijnde mens kan je onderdrukking van wie dan ook echt tegengaan.

Feministen (de echte!) zijn voor volledige gelijkwaardigheid. Niet gelijkheid, want geen 2 mensen zijn gelijk. Maar niemand is meer of minder waard dan een ander. Iedereen, ongeacht sekse, huidskleur, achtergrond of wat dan ook, hoort dezelfde mogelijkheden te krijgen, dezelfde rechten te hebben en dezelfde plichten te hebben. Waarbij voor de concrete verdeling tussen personen niet hun sekse doorslaggevend is (jij bent vrouw dus ga die toiletten maar poetsen, jij bent man dus ga die tenten maar opzetten), maar hun individuele capaciteiten. Waarbij ieder individu, ongeacht sekse, de kans krijgt zich te ontplooien zoals het hem of haar het beste past in plaats van naar gender-bepaalde richtingen.

Feministen willen dat niet alleen de man het recht heeft een echtscheiding aan te vragen, maar dat beide partners evenveel recht hebben tot het aanvragen van een echtscheiding. Feministen willen dat mannen en vrouwen gewoon hetzelfde loon krijgen voor hetzelfde werk, en dat niet een man bijna per definitie beter betaald wordt omdat hij wel kostwinner zal zijn. Feministen willen dat vrouwen die dat willen gewoon huisvrouw moeten kunnen zijn, zonder de verplichting hebben te moeten gaan werken terwijl ze veel liever thuis voor het huishouden en de kinderen zouden zorgen. Maar dat een man die diezelfde behoefte heeft om voor de kinderen en het huishouden te zorgen dat ook gewoon moet kunnen doen!

Feministen zien niet het ene geslacht als "beter" dan het andere. Feministen zien alle mensen in essentie als gelijkwaardig. Met individuele eigenschappen die mensen meer of minder geschikt maakt voor bepaalde taken. Feministen willen dat de meest geschikte persoon op de voor diegene ideale plaats terecht komt. Niet dat iemand een plek inneemt, puur omdat diegene van een bepaald geslacht is.

Vrouwen die vinden dat mannen minderwaardige wezens zijn zijn geen feministen, maar mannenhaatsters. En er zit een levensgroot verschil tussen vrouwen die opkomen voor de rechten van ieder individu en graag de meest geschikte MENS op een positie willen zien, of vrouwen die mannen willen onderdrukken omdat ze man zijn. En omdat ze vinden dat vrouwen al zolang onderdrukt zijn.

Als je vindt dat het tijd is dat mannen maar eens onderdrukt gaan worden omdat mannen vrouwen al zoveel jaren onderdrukken, heb je het feminisme niet goed begrepen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:21

mick75, precies wat jij zegt inderdaad!
Ik snap ook echt niet dat zoveel vrouwen beweren absoluut geen feminist te zijn. Dat je je niet identificeert met de zogenaamde mannenhaters snap ik, maar ik zie niet helemaal in hoe je tegen feminisme opzich kan zijn. Dan heb je denk ik de essentie van het feminisme niet begrepen. Of je hebt natuurlijk gewoon een andere mening, maar dan ben ik wel heel benieuwd naar onderbouwing :')