Cinnepin schreef:Hmm dat klopt idd niet. Maar tegenwoordig zijn de regels van de wajong wel erg aangescherpt!
Dat is fijn! Is er ook niet iets zoals verplichte psychiatrische hulp voor mensen die depressief zijn/psychische problemen hebben?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lieveli schreef:Cinnepin schreef:Hmm dat klopt idd niet. Maar tegenwoordig zijn de regels van de wajong wel erg aangescherpt!
Dat is fijn! Is er ook niet iets zoals verplichte psychiatrische hulp voor mensen die depressief zijn/psychische problemen hebben?
Cinnepin schreef:Maar weet je wat ik ook denk? Eigenlijk is een paard houden nog niet eens schreeuwend duur. ( ik heb er meerdere tegelijk gehad in het verleden op erg jonge leeftijd ). Dus kan dat met een uitkering nog enigszins wel. Als je je inhoudt op andere dingen.
Maar wat je dan wel vaak ziet, is dat als het paard zoek wordt, de dierenarts uitblijft, want dat wordt te duur. Zo'n figuur ken ik dus. Heeft wajong, eigen paard, maar toen het paard koliek verschijnselen had mocht er geen da komen. Ook tandarts komt nooit. Zadel wordt niet nagekeken etc. Dat is allemaal te duur, maar ze heeft wel een paard. Ik denk dat dat vaker gebeurt en is in mijn ogen wel fout.
Ayasha schreef:Cinnepin schreef:Maar weet je wat ik ook denk? Eigenlijk is een paard houden nog niet eens schreeuwend duur. ( ik heb er meerdere tegelijk gehad in het verleden op erg jonge leeftijd ). Dus kan dat met een uitkering nog enigszins wel. Als je je inhoudt op andere dingen.
Maar wat je dan wel vaak ziet, is dat als het paard zoek wordt, de dierenarts uitblijft, want dat wordt te duur. Zo'n figuur ken ik dus. Heeft wajong, eigen paard, maar toen het paard koliek verschijnselen had mocht er geen da komen. Ook tandarts komt nooit. Zadel wordt niet nagekeken etc. Dat is allemaal te duur, maar ze heeft wel een paard. Ik denk dat dat vaker gebeurt en is in mijn ogen wel fout.
In mijn geval springt mijn man dan in.de paarden komen hier nooit tekort ook niet als ik even te veel niet terug betaalde medicatie moet niet.
lieveli schreef:Dat is fijn! Is er ook niet iets zoals verplichte psychiatrische hulp voor mensen die depressief zijn/psychische problemen hebben?
Shadow0 schreef:lieveli schreef:Dat is fijn! Is er ook niet iets zoals verplichte psychiatrische hulp voor mensen die depressief zijn/psychische problemen hebben?
Verplichte hulp werkt meestal niet echt goed, en waarom zou je verplichte hulp eisen als we zoveel moeite hebben om vrijwillige hulp goed te regelen? Ik bedoel, er zijn mensen met ernstige problemen die maanden op de wachtlijst staan, mensen die heel graag geholpen willen worden.
Als we nou eerst eens proberen de mensen te bieden wat ze willen: de mensen die werk willen een baan, en de mensen die hulp willen hulp, dan kunnen we als dat op orde is, ons bezig gaan houden met de mensen die het niet willen, als dat nog nodig is. Maar nu lijken we steeds meer dingen in verplichtingen te willen gieten zonder dat er een noodzaak is. (Met als gevolg vooral frustratie, meer controle, dus veel minder efficient, en allemaal mensen die zich ongelukkiger voelen. Denk bv ook aan de hulpverleners, het is zoveel fijner om te werken met mensen die zelf ook open staan voor hulp. Geef ze de mogelijkheid om dat te bieden en goed te bieden, dat is voor iedereen fijner.)
Destination schreef:unihorses schreef:ja ik denk dus dat er zelden iemand te ziek is om te werken, in iedergeval voor langere tijd mits je verlamd bent dan kun je wel bellen natuurlijk maar geen aantekeningen maken... maar verder is er voor iedereen wel een baan te vinden die te doen is denk ik. als je op bokt kan kletsen kun je ook notulen typen of administratie doen.
Meen je dit serieus?
Maakt het trouwens niet uit of diegene volledig verlamd is of alleen de benen? Want als ik jouw redenering volg, kunnen mensen die verlamde benen hebben nog prima werk doen.
En hoe zit het met mensen met een psychische stoornis? Moeten die ook maar gaan werken ondanks dat de geestelijke belasting (te) hoog is? Aangezien ze best wel kunnen schrijven?
MelanieB schreef:Geryon schreef:Dat een uitkering te hoog zou zijn als je daarmee een paard kan betalen is ook echt bullshit. Een uitkerimg is minder dan een minimumsalaris. Mensen die van hun uitkering een paard kunnen onderhouden zijn er in verhouding weinig en hebben voor de rest zowat geen leven. Wil je nou echt zeggen dat mensen met een uitkering op die manier moeten leven? (Want de uitkeringen zijn anders blijkbaar te hoog)
Er zijn er ook zat die minimum salaris verdienen en toch alles moeten betalen, en daar dus ook gewoon keihard voor moeten werken hoor.
Een uitkering is om jezelf te kunnen onderhouden, niet overbodige luxe mee te kopen en onderhouden zoals paarden.
Dan heb ik het wel over het alleen doen he, dus van de uitkering. Heb je financiele hulp van partner/ouders vind ik het weer anders.lifaya schreef:Ik had eergisterem nog een discussie met iemand, haar vriend die zit in De schuldnuanciering of hoe het ook heet. Hij had zijn zorg nooit betaald, hoge schuld en blabla. Nu heeft hij een uitkering en word alles voor hem geregeld. Hij hoeft geen poedersuiker te doen, leeft op de staat zijn zak en blowt zichzelf in de rondte puur omdat het kan. Straks word zijn schuld ook nog kwijtgescholden en tot die tijd zal hij ook echt niet gaan werken. Ik word daar gewoon woest van.
Zulke verhalen hoor je helaas wel vaker, en daarom gaat het mis in dit land.
Ik kan er ook woest om worden, als je zelf de benen onder je lijf vandaan werkt voor een rot minimum jeugdloontje maar wel alles moet betalen.
En dat soort lui alles maar krijgen, en niet omdat ze het nodig hebben, maar lui zijn.
lieveli schreef:Tja, ik ben na ruim een jaar een relatie te hebben gehad ook gestopt met mijn medicatie, na dit ruim 10 jaar te hebben gebruikt en werkelijk, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld!Maar nu het volgende, 2 kennissen van mij, allebei met een [***], depressief en aan de antidepressiva. Nu zijn ze elkaar tegengekomen, verliefd geworden, feromonen overal en dus gestopt met hun medicatie omdat ze alleen elkaar nodig hebben.
Er is dus gewoon niet of niemand (behalve hun vriendenkring) die er iets aan probeert te doen. Ik vind het zo stom.
lieveli schreef:Ja goed punt. Maar nu het volgende, 2 kennissen van mij, allebei met een WaJong, depressief en aan de antidepressiva. Nu zijn ze elkaar tegengekomen, verliefd geworden, feromonen overal en dus gestopt met hun medicatie omdat ze alleen elkaar nodig hebben.
Er is dus gewoon niet of niemand (behalve hun vriendenkring) die er iets aan probeert te doen. Ik vind het zo stom.
gohya schreef:Ik vind sowieso dat mensen met een uitkering heel vaak scheef worden aan gekeken!
Ze worden beschouwd als de mindere onder ons.Zo belachelijk is dat.
8nnemiek schreef:Een te hoog inkomen, daar heeft vriendlief ook 'last' van, maar dan houd je toch zeker nog genoeg over per maand lijkt me? Ik kan me niet voorstellen dat iemand pakweg duizend euro kwijt is aan vaste lasten, tenzij je echt een flink huurhuis hebt of maandelijks veel hypotheek wil afbetalen.