Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shenavallie schreef:RaafSmits schreef:Over circussen zijn we het hier over het algemeen wel eens......dierentuinen is 50/50 rauw geschat.
Het is triest dat er überhaupt plekken als dierentuinen nódig zijn.....alleen om een diersoort van uitsterven te behoeden!!
En dat is toch écht alleen maar te wijten aan de mens en zijn hebzucht.
Het dier heeft de mens niet nodig......de mens heeft het dier nodig.
Zo simpel is het.
En we kunnen nu wel veel kabaal maken over hoe triest het is om een dier in gevangenschap te moeten zien.........hoe staat het met onze eigen dieren gesteld??
Er zijn veel meer "gewone "dieren die weg kwijnen in hun eigen gezin of erger nog gewoon gedumpt worden dan wilde dieren in dierentuinen.
In steeds meer dierentuinen en parken staat het belang van de lichamelijke als geestelijke gezondheidszorg van de dieren bóven aan de lijst.
Niet alleen zorgen ze er sámen voor dat door middel van fokprogramma's diersoorten behoed worden van uitsterven, maar ook werken ze sámen aan de internationale eisen het welzijn van het dier te vergroten.
Dag in dag uit.....365 dagen per jaar, 24 uur per dag.
Dat niet iedere dierentuin aan de steeds hoger wordende eisen kan voldoen is in de meeste gevallen een geld kwestie......mede door tegenvallende bezoekersaantallen of het beleid van de gemeente.
Als er geen dierentuinen/ safariparken meer zijn zullen over een tiental jaren diersoorten gewoon uitsterven, en kunnen onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen deze diersoorten alleen nog maar op plaatjes of oude films zien.
Zoals wij nou vol bewondering naar dino's en dergelijke kunnen kijken en ons moeten afvragen welk geluid ze überhaupt gemaakt zouden hebben als ze nog in leven waren.
Dierenparken bannen lijkt mij dus geen oplossing voor het behoud van de dieren.
Bewuster worden met betrekking tot het houden en fokken van dieren in het algemeen en bewuster worden van de leefomgeving die onmisbaar is voor onze dieren dieren is veel belangrijker.
Omdat dit topic over circussen en dierentuinen gaat. Het is voor veel huisdieren (ook) heel slecht gesteld, maar dat is helaas een ander topic...
Sizzle schreef:Misschien begrijp ik het gewoon niet goed, maar waarom kan zo'n boycotter zonder pijn in zijn hart een paard op een oersaai weiland of paddock zetten?
Waarom is een paard of konijn niet zielig?
Als het puur gaat om gevangenschap dan he.
Shenavallie schreef:kohtje schreef:Artis is erg veranderd de laatste jaren.
Ben ik het niet mee eens: ze moeten het nog steeds met de ruimte doen, die ze al vanaf dag één hebben. Het is tenslotte een monumentaal gebeuren en daar mag niets aan veranderd worden. Dus voor de dieren is het er in ieder geval niet veranderd qua grootte van het leefoppervlak/bewegingsvrijheid.
MarlindeRooz schreef:Ik ben niet tegen dierentuinen maar wel hoe de meeste dierentuinen het nu doen.
Ik zou het liefst zien dat alle steppe dieren in een park leefden, alle roofdieren in een park etc. Zodat er veel ruimte is. Nu is het vaak "zoveel mogelijk verschillende soorten" omdat het bezoekers trekt.
En het opvangen van circus beesten vind ik hartstikke goed, net als die apen opvangen. Maar zodra het te commercieel wordt, zoals Artis etc. Dan gaat het ten koste van de dieren.
Zoolgangster schreef:ik vind het nogal een schijnwereld, tja, ik zag als 7-8 jarige al hoe een olifant stond te weven in een circuswagen, met vastgeketende poten, dus nee, dat vond ik al heel jong niet leuk.