Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:51

Ik denk dat het heel makkelijk oordelen is vanaf de buitenkant. Je ziet beelden waarvan je niet weet of en hoe deze gemanipuleerd zijn. Je hoort verhalen van anderen en trekt daar je conclusies over.

Er zitten heel veel dieren in gevangenschap die inderdaad betere verblijven moeten krijgen, die te klein zitten en te weinig stimulatie krijgen, ben ik geheel mee eens. Maar er zijn veel dierentuinen die meedoen aan educatieve doeleinden, die breeding programma's hebben om uitsterving van bepaalde diersoorten tegen te gaan, etc.

Dat het beter kan ja. Maar sommige trekken hier conclusies die echt nergens over gaan.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:57

Tja als er geen dierentuinen zijn waren sommige soorten allang uitgestorven.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:37

Shenavallie schreef:
RaafSmits schreef:
Over circussen zijn we het hier over het algemeen wel eens......dierentuinen is 50/50 rauw geschat.

Het is triest dat er überhaupt plekken als dierentuinen nódig zijn.....alleen om een diersoort van uitsterven te behoeden!!
En dat is toch écht alleen maar te wijten aan de mens en zijn hebzucht.

Het dier heeft de mens niet nodig......de mens heeft het dier nodig.
Zo simpel is het.

En we kunnen nu wel veel kabaal maken over hoe triest het is om een dier in gevangenschap te moeten zien.........hoe staat het met onze eigen dieren gesteld??
Er zijn veel meer "gewone "dieren die weg kwijnen in hun eigen gezin of erger nog gewoon gedumpt worden dan wilde dieren in dierentuinen.

In steeds meer dierentuinen en parken staat het belang van de lichamelijke als geestelijke gezondheidszorg van de dieren bóven aan de lijst.
Niet alleen zorgen ze er sámen voor dat door middel van fokprogramma's diersoorten behoed worden van uitsterven, maar ook werken ze sámen aan de internationale eisen het welzijn van het dier te vergroten.
Dag in dag uit.....365 dagen per jaar, 24 uur per dag.
Dat niet iedere dierentuin aan de steeds hoger wordende eisen kan voldoen is in de meeste gevallen een geld kwestie......mede door tegenvallende bezoekersaantallen of het beleid van de gemeente.

Als er geen dierentuinen/ safariparken meer zijn zullen over een tiental jaren diersoorten gewoon uitsterven, en kunnen onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen deze diersoorten alleen nog maar op plaatjes of oude films zien.
Zoals wij nou vol bewondering naar dino's en dergelijke kunnen kijken en ons moeten afvragen welk geluid ze überhaupt gemaakt zouden hebben als ze nog in leven waren.

Dierenparken bannen lijkt mij dus geen oplossing voor het behoud van de dieren.
Bewuster worden met betrekking tot het houden en fokken van dieren in het algemeen en bewuster worden van de leefomgeving die onmisbaar is voor onze dieren dieren is veel belangrijker.

Omdat dit topic over circussen en dierentuinen gaat. Het is voor veel huisdieren (ook) heel slecht gesteld, maar dat is helaas een ander topic... ;)

Snap dat het "not done "is om in dit topic de dramatiek van dieren dichter bij huis aan te kaarten maar wat ik daarmee hoop te zeggen is dat dierentuin dieren écht niet zo heel slecht af zijn!! ook al zitten ze niet in de meest ideale leefomgeving.
In ieder geval wordt daar geld nog moeite gespaard om de dieren een zo dierwaardig mogelijk leven te geven.
Dat is bij onze eigen dieren nog wel eens wat anders........ook bij de mensen die nu negatief afgeven over dierentuinen/ fokprogramma's.
Het is altijd heel makkelijk om ergens een mening over te geven, maar kijk ook eens dichter bij huis.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:05

Hier ook zo'n boycotter! Zal er nooit heen gaan, "leuk" naar opgesloten dieren kijken.
Toen ik naar Florida geweest was vroeg iedereen ook naar mn dolfijnenavonturen. Heel tof om ze in t wild te zien hoor, echt! Maar juist door m'n liefde voor dieren, wil ik ze zo niet zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:17

Misschien begrijp ik het gewoon niet goed, maar waarom kan zo'n boycotter zonder pijn in zijn hart een paard op een oersaai weiland of paddock zetten?
Waarom is een paard of konijn niet zielig?
Als het puur gaat om gevangenschap dan he.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:45

Sizzle schreef:
Misschien begrijp ik het gewoon niet goed, maar waarom kan zo'n boycotter zonder pijn in zijn hart een paard op een oersaai weiland of paddock zetten?

mee eens. Is ook idd al wat ik eerder aangaf ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:46

TJa waarom mag ik mijn paard niet heel hard schoppen om niks maar wel slachten? Er is gewoon een grens wat geaccepteerd is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:48

Schoppen en slachten, dat is een vergelijking van niks natuurlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:50

Paard in een wei en een wilde leeuw in een hokje waar de hele dag schreeuwende kinderne langs lopen, dát is een vergelijking van niets.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:50

MarlindeRooz schreef:
Paard in een wei en een wilde leeuw in een hokje waar de hele dag schreeuwende kinderne langs lopen, dát is een vergelijking van niets.

Het wordt zo wel heel erg een dramaqueen topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:51

Sizzle schreef:

Omdat mensen dan graag hun oogkleppen opzetten. Want het paard/konijn houden ze voor hun eigen plezier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:53

In sommige posts gaat het puur en alleen om het feit dat ze niet vrij zijn. Is dat niet een beetje hypocriet?
Is een lama die samen met andere lama vriendjes op de wei staat en Enkel savonds even 5 minuten rondjes moet draven in een circus ring echt zo zielig?

Een roofdier in artis en een stereotype olifant op een vlak beton vind ik ook afschuwelijk en dat ga ik ook niet bekijken, maar ik heb het idee dat sommige hier wel wat erg overdreven reageren. Niet alles is slecht omdat sommige plekken slecht zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:38

i agree. En de dieren zijn vaak in gevangenschap geboren ook....in circussen werken ze vaak al niet mer met roofdieren, en die paarden zijn er niet beter vanaf als die van jou en mij.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:46

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:49

Dat (wilde) dieren verboden zijn geworden in circussen vind ik een goede zaak.
Dierentuinen zoals de Beekse Bergen kan ik alleen maar toejuichen, net als de Apenheul. Daar hebben de dieren veel ruimte en kunnen ze beschermd leven.
Dierentuinen waarbij de dieren te klein worden opgehokt word ik inderdaad ook niet vrolijk van, maar ik vrees dat boycotten weinig zin heeft. :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:49

Beekse bergen en Apenheul vond ik prachtig ja! :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:20

Dierentuin wel, circus pertinent niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:44

@Raafsmits: Zo, ben al heel lang niet meer op dit topic geweest, zie ik. Maar ik ben het wat de dieren dichter bij huis wel degelijk met je eens. Kijk alleen al op stallen, waar paarden 23 uur opgehokt staan en hooguit een uurtje in de stapmolen of in de les mogen meehobbelen. Of konijnen en vogels in zo'n klein hokje... :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:54

De dieren in de dierentuin hebben meer ruimte dan menig paard in ons land.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:08

gohya schreef:
De dieren in de dierentuin hebben meer ruimte dan menig paard in ons land.

en dat maakt het dus aanvaardbaar om leeuwen op een postzegel grasveld op te sluiten? Het gaat hier nu even niet over huisdieren en paarden, kunnen we misschien stopppen om kwaad met erger te vergelijken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:24

Huisdieren, wilde dieren, het zijn allemaal Dieren!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:47

Shenavallie schreef:
kohtje schreef:
Artis is erg veranderd de laatste jaren.

Ben ik het niet mee eens: ze moeten het nog steeds met de ruimte doen, die ze al vanaf dag één hebben. Het is tenslotte een monumentaal gebeuren en daar mag niets aan veranderd worden. Dus voor de dieren is het er in ieder geval niet veranderd qua grootte van het leefoppervlak/bewegingsvrijheid.

Artis moet daar weg, er is domweg geen ruimte om uit te breiden, en dat gaat ten koste van de ruimte voor de dieren.
En dan te bedenken dat goedwillende lieden járen geleden aktie hebben gevoerd: "Artis moet blijven" nou nee, niet daar in ieder geval.
Het is begonnen als een 19e eeuwse dierenverzameling in de stad, in de stad, want dan kon iedere stadbewoner een bezoekje komen brengen en dat bracht geld op, en nu men tot het inzicht is gekomen dat dieren toch heel wat meer ruimte nodig hebben zit de dierenvergaarplek nog steeds op de zelfde plek, ingesloten door "de stad".

Op zich heb ik weinig tegen moderne dierentuinen waar men streeft naar het "Artgerecht" houden van dieren.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 04-04-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:48

Daarin zijn we het eens. Wat mij betreft mogen er direct wetten komen die minimumoppervlaktes vastleggen voor (huis)dierenverblijven, en paarden verplicht dagelijks x aantal uur naar buiten!
Maar dat vind ik een andere discussie, het gaat hier over circus-en dierentuindieren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:58

Ik ga overigens wel naar sommige dierentuinen toe, maar Artis vind ik niet geschikt voor dieren.
Circus sla ik over. Ik houd er gewoon niet van, al dat kunstjes doen, mensen die hun nek riskeren aan een metershoge trapeze en stoer lopen doen tegen roofdieren, ik vind het nogal een schijnwereld, tja, ik zag als 7-8 jarige al hoe een olifant stond te weven in een circuswagen, met vastgeketende poten, dus nee, dat vond ik al heel jong niet leuk.

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:04

MarlindeRooz schreef:
Ik ben niet tegen dierentuinen maar wel hoe de meeste dierentuinen het nu doen.

Ik zou het liefst zien dat alle steppe dieren in een park leefden, alle roofdieren in een park etc. Zodat er veel ruimte is. Nu is het vaak "zoveel mogelijk verschillende soorten" omdat het bezoekers trekt.

En het opvangen van circus beesten vind ik hartstikke goed, net als die apen opvangen. Maar zodra het te commercieel wordt, zoals Artis etc. Dan gaat het ten koste van de dieren.

Waarschijnlijk worden die dieren niet eens opgevangen door dierentuinen maar blijven ze gewoon bij de dompteurs.
Zoolgangster schreef:
ik vind het nogal een schijnwereld, tja, ik zag als 7-8 jarige al hoe een olifant stond te weven in een circuswagen, met vastgeketende poten, dus nee, dat vond ik al heel jong niet leuk.

Volgensmij praat je al over een hele tijd geleden, circussen zijn in der loop van jaren ook veranderd. Er zijn in de afgelopen tijd ook meer controle's geweest.